Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S1)

Sylabus przedmiotu Zaawansowane techniki obliczeniowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Energetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zaawansowane techniki obliczeniowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Techniki Cieplnej
Nauczyciel odpowiedzialny Radomir Kaczmarek <Radomir.Kaczmarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,38zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw matematyki, fizyki, termodynamiki, wymiany ciepła, mechaniki płynów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących numerycznych metod obliczeniowych
C-2Zapoznanie studentów z obsługą programów komputerowych do rozwiązywania problemów z dziedziny termodynamki i wymiany ciepła

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zadania obliczeniowe zwiazane z treścią wykładów z wykorzystaniem programów komputerowych15
15
wykłady
T-W-1Wstęp teoretyczny Sposoby obliczeń obiegów parowych z wykorzystaniem specjalizowanych programów komputerowych; Programy wspomagania obliczen inzynierskich; Graficzna prezentacja wyników; Rozwiazywanie typowych zagadnien matematycznych i inzynierskich; Zagadnienie transportu energii cieplnej; Modele przewodzenia ciepła w obiektach geometrycznie prostych; Numeryczne modelowanie przepływów15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia laboratoriów13
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów13
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputerów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratoriów w formie zadania do samodzielnego rozwiązania

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_1A_C14_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować problem z zakresu prostych przypadków wymiany ciepła oraz dobierać odpowiednią metodę rozwiązywania problemu
ENE_1A_W02, ENE_1A_W01T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02C-2, C-1T-W-1, T-L-1M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_1A_C14_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć obsługiwać wybrane programy komputerowe służące rozwiązywaniu zadań z zakresu termodynamiki i wymiany ciepła
ENE_1A_U02T1A_U09InzA_U02C-2, C-1T-W-1, T-L-1M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_1A_C14_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się
ENE_1A_K01, ENE_1A_K07T1A_K01, T1A_K02, T1A_K07InzA_K01C-2, C-1T-W-1, T-L-1M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_1A_C14_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować problem z zakresu prostych przypadków wymiany ciepła oraz dobierać odpowiednią metodę rozwiązywania problemu
2,0
3,0Student poprawienie dobiera metody rozwiązywania jedynie wybranych problemów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_1A_C14_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć obsługiwać wybrane programy komputerowe służące rozwiązywaniu zadań z zakresu termodynamiki i wymiany ciepła
2,0
3,0Student umie obsługiwać najprostsze programy komputerowe i rozwiązywać za ich pomocą nieskomplikowane problemy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_1A_C14_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się
2,0
3,0Student ma świadomość posiadania wiedzy lecz nie wykorzystuje jej w dostatecznym stopniu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ewa Dudek-Dyduch, Metody numeryczne : wybrane zagadnienia, Wydawnictwa AGH, Kraków, 2011
  2. Nagórski Z., Modelowanie przewodzenia ciepła za pomocą arkusza kalkulacyjnego, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2001
  3. Taler J., Duda P., Rozwiązywanie prostych i odwrotnych zagadnień przewodzenia ciepła, WNT, Warszawa, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zadania obliczeniowe zwiazane z treścią wykładów z wykorzystaniem programów komputerowych15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp teoretyczny Sposoby obliczeń obiegów parowych z wykorzystaniem specjalizowanych programów komputerowych; Programy wspomagania obliczen inzynierskich; Graficzna prezentacja wyników; Rozwiazywanie typowych zagadnien matematycznych i inzynierskich; Zagadnienie transportu energii cieplnej; Modele przewodzenia ciepła w obiektach geometrycznie prostych; Numeryczne modelowanie przepływów15
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia laboratoriów13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_1A_C14_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować problem z zakresu prostych przypadków wymiany ciepła oraz dobierać odpowiednią metodę rozwiązywania problemu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_W02Ma wiedzę w zakresie matematyki na poziomie wyższym niezbędnym do ilościowego opisu i analizy problemów oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
ENE_1A_W01Zna podstawowe metody i procedury numeryczne oraz zagadnienia programowania i możliwości obliczeń numerycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z obsługą programów komputerowych do rozwiązywania problemów z dziedziny termodynamki i wymiany ciepła
C-1Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących numerycznych metod obliczeniowych
Treści programoweT-W-1Wstęp teoretyczny Sposoby obliczeń obiegów parowych z wykorzystaniem specjalizowanych programów komputerowych; Programy wspomagania obliczen inzynierskich; Graficzna prezentacja wyników; Rozwiazywanie typowych zagadnien matematycznych i inzynierskich; Zagadnienie transportu energii cieplnej; Modele przewodzenia ciepła w obiektach geometrycznie prostych; Numeryczne modelowanie przepływów
T-L-1Zadania obliczeniowe zwiazane z treścią wykładów z wykorzystaniem programów komputerowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputerów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratoriów w formie zadania do samodzielnego rozwiązania
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawienie dobiera metody rozwiązywania jedynie wybranych problemów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_1A_C14_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć obsługiwać wybrane programy komputerowe służące rozwiązywaniu zadań z zakresu termodynamiki i wymiany ciepła
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_U02Umie rozwiązywać praktyczne zagadnienia inżynierskie, szczególnie energetyczne, opisane metodami matematycznymi, stosując metody analityczne i numeryczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z obsługą programów komputerowych do rozwiązywania problemów z dziedziny termodynamki i wymiany ciepła
C-1Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących numerycznych metod obliczeniowych
Treści programoweT-W-1Wstęp teoretyczny Sposoby obliczeń obiegów parowych z wykorzystaniem specjalizowanych programów komputerowych; Programy wspomagania obliczen inzynierskich; Graficzna prezentacja wyników; Rozwiazywanie typowych zagadnien matematycznych i inzynierskich; Zagadnienie transportu energii cieplnej; Modele przewodzenia ciepła w obiektach geometrycznie prostych; Numeryczne modelowanie przepływów
T-L-1Zadania obliczeniowe zwiazane z treścią wykładów z wykorzystaniem programów komputerowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputerów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratoriów w formie zadania do samodzielnego rozwiązania
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie obsługiwać najprostsze programy komputerowe i rozwiązywać za ich pomocą nieskomplikowane problemy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_1A_C14_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się – podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
ENE_1A_K07Ma świadomość interdyscyplinarnego charakteru nauki i techniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z obsługą programów komputerowych do rozwiązywania problemów z dziedziny termodynamki i wymiany ciepła
C-1Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących numerycznych metod obliczeniowych
Treści programoweT-W-1Wstęp teoretyczny Sposoby obliczeń obiegów parowych z wykorzystaniem specjalizowanych programów komputerowych; Programy wspomagania obliczen inzynierskich; Graficzna prezentacja wyników; Rozwiazywanie typowych zagadnien matematycznych i inzynierskich; Zagadnienie transportu energii cieplnej; Modele przewodzenia ciepła w obiektach geometrycznie prostych; Numeryczne modelowanie przepływów
T-L-1Zadania obliczeniowe zwiazane z treścią wykładów z wykorzystaniem programów komputerowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputerów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratoriów w formie zadania do samodzielnego rozwiązania
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość posiadania wiedzy lecz nie wykorzystuje jej w dostatecznym stopniu
3,5
4,0
4,5
5,0