Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S2)

Sylabus przedmiotu Zastosowania języków skryptowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Teleinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zastosowania języków skryptowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Przetwarzania Sygnałów i Inżynierii Multimedialnej
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Krupiński <Robert.Krupinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Robert Krupiński <Robert.Krupinski@zut.edu.pl>, Mateusz Tecław <Mateusz.Teclaw@zut.edu.pl>, Przemysław Włodarski <Przemyslaw.Wlodarski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,50,62zaliczenie
laboratoriaL1 30 1,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy programowania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi programowania w językach skryptowych
C-2Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania zadań przy pomocy języków skryptowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne, zapoznanie się ze środowiskiem do programowania w języku PHP2
T-L-2Zadania związane z następującymi pojęciami języka PHP: zmienne, stałe, instrukcje warunkowe, iteracje, funkcje4
T-L-3Programowanie obiektowe w PHP4
T-L-4Wykorzystanie gotowych bibliotek w PHP4
T-L-5Współpraca PHP z bazami danych2
T-L-6Python: Instalacja i konfiguracja środowiska do programowania1
T-L-7Python: Multimedialne serwisy2
T-L-8Python: Moduły obsługujące protokoły2
T-L-9Python: Zastosowanie w kompresji i archiwizacji2
T-L-10Perl: Instalacja i konfiguracja środowiska do programowania1
T-L-11Perl w funkcji języka skryptowego serwera3
T-L-12Zastosowanie Perla w zarządzaniu treścią i danymi3
30
wykłady
T-W-1Instalacja i konfiguracja środowiska do programowania w języku PHP1
T-W-2Stałe, zmienne wyrażenia i operatory, instrukcje sterujące, iteracja, funkcje w PHP2
T-W-3Operacje na plikach, tablice, wyrażenia regularne, sortowanie1
T-W-4Programowanie w PHP zorientowane obiektowo1
T-W-5Zaawansowana obsługa obiektów w PHP, klasy abstrakcyjne, interfejsy, adaptery1
T-W-6Zastosowanie bibliotek w środowisku PHP, dynamiczne generowanie grafiki, dokumentów PDF1
T-W-7Współpraca skryptów PHP z relacyjnymi bazami danych1
T-W-8Python: Instalacja i konfiguracja środowiska do programowania1
T-W-9Python: Multimedialne serwisy1
T-W-10Python: Moduły obsługujące protokoły1
T-W-11Python: Zastosowanie w kompresji i archiwizacji1
T-W-12Perl: Instalacja i konfiguracja środowiska do programowania1
T-W-13Zastowanie Perla w obsłudze zapytań po stronie serwera. Generowanie stron dla przeglądarki, generowanie formularzy. Zarządzanie ciasteczkami.1
T-W-14Zastosowanie Perla w zarządzaniu treścią, obsługa plików XML, struktury danych. Zarządzanie błędami i wyjątkami. Zastosowanie Perla w programowaniu obiektowym.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Studiowanie literatury7
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia8
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Podająca - wykład informacyjny
M-2Programowana - z użyciem komputera
M-3Praktyczna - pokaz
M-4Praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Na podstawie oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie wyniku testu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_2A_C05_W01
Student posiada wiedzę z zakresu konfiguracji środowiska deweloperskiego, możliwości i zastosowania popularnych języków skryptowych
TI_2A_W04, TI_2A_W07, TI_2A_W09T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07C-1, C-2T-W-9, T-W-12, T-W-8, T-W-7, T-W-5, T-W-11, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-13, T-W-10, T-W-6, T-W-1, T-W-14M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_2A_C05_U01
Student potrafi napisać i uruchomić proste programy z wykorzystaniem omawianych języków skryptowych.
TI_2A_U04, TI_2A_U09T2A_U08, T2A_U09, T2A_U13, T2A_U17, T2A_U18C-1, C-2T-L-8, T-L-1, T-L-9, T-L-5, T-L-4, T-L-12, T-L-2, T-L-11, T-L-10, T-L-7, T-L-3, T-L-6M-3, M-2, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_2A_C05_W01
Student posiada wiedzę z zakresu konfiguracji środowiska deweloperskiego, możliwości i zastosowania popularnych języków skryptowych
2,0
3,0Student posiada wiedzę z zakresu konfiguracji środowiska deweloperskiego, możliwości i zastosowania popularnych języków skryptowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_2A_C05_U01
Student potrafi napisać i uruchomić proste programy z wykorzystaniem omawianych języków skryptowych.
2,0
3,0Student potrafi napisać i uruchomić proste programy z wykorzystaniem omawianych języków skryptowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. P. MacIntyre, B. Danchilla, M. Gogala, PHP. Zaawansowane programowanie, Helion, 2012
  2. http://www.perl.org/, 2014
  3. http://www.python.org/, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Marcin Lis, PHP. 101 praktycznych skryptów, Helion, 2007
  2. Randal L. Schwartz, Tom Phoenix, Brian d foy, Perl. Wprowadzenie., Helion, 2006, IV
  3. Mark Lutz, Python. Wprowadzenie., Helion, 2009, III

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne, zapoznanie się ze środowiskiem do programowania w języku PHP2
T-L-2Zadania związane z następującymi pojęciami języka PHP: zmienne, stałe, instrukcje warunkowe, iteracje, funkcje4
T-L-3Programowanie obiektowe w PHP4
T-L-4Wykorzystanie gotowych bibliotek w PHP4
T-L-5Współpraca PHP z bazami danych2
T-L-6Python: Instalacja i konfiguracja środowiska do programowania1
T-L-7Python: Multimedialne serwisy2
T-L-8Python: Moduły obsługujące protokoły2
T-L-9Python: Zastosowanie w kompresji i archiwizacji2
T-L-10Perl: Instalacja i konfiguracja środowiska do programowania1
T-L-11Perl w funkcji języka skryptowego serwera3
T-L-12Zastosowanie Perla w zarządzaniu treścią i danymi3
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Instalacja i konfiguracja środowiska do programowania w języku PHP1
T-W-2Stałe, zmienne wyrażenia i operatory, instrukcje sterujące, iteracja, funkcje w PHP2
T-W-3Operacje na plikach, tablice, wyrażenia regularne, sortowanie1
T-W-4Programowanie w PHP zorientowane obiektowo1
T-W-5Zaawansowana obsługa obiektów w PHP, klasy abstrakcyjne, interfejsy, adaptery1
T-W-6Zastosowanie bibliotek w środowisku PHP, dynamiczne generowanie grafiki, dokumentów PDF1
T-W-7Współpraca skryptów PHP z relacyjnymi bazami danych1
T-W-8Python: Instalacja i konfiguracja środowiska do programowania1
T-W-9Python: Multimedialne serwisy1
T-W-10Python: Moduły obsługujące protokoły1
T-W-11Python: Zastosowanie w kompresji i archiwizacji1
T-W-12Perl: Instalacja i konfiguracja środowiska do programowania1
T-W-13Zastowanie Perla w obsłudze zapytań po stronie serwera. Generowanie stron dla przeglądarki, generowanie formularzy. Zarządzanie ciasteczkami.1
T-W-14Zastosowanie Perla w zarządzaniu treścią, obsługa plików XML, struktury danych. Zarządzanie błędami i wyjątkami. Zastosowanie Perla w programowaniu obiektowym.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Studiowanie literatury7
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia8
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_2A_C05_W01Student posiada wiedzę z zakresu konfiguracji środowiska deweloperskiego, możliwości i zastosowania popularnych języków skryptowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_2A_W04Ma poszerzoną i ugruntowaną wiedzę z zakresu wybranych języków programowania, w tym języków wizualnych i skryptowych oraz ich zastosowań.
TI_2A_W07Ma zaawansowaną wiedzę w zakresie zastosowań usług teleinformatycznych w wybranych dziedzinach techniki, w szczególności w automatyce, robotyce i elektrotechnice.
TI_2A_W09Zna zaawansowane metody modelowania i symulacji systemów technicznych z użyciem odpowiednich narzędzi informatycznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi programowania w językach skryptowych
C-2Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania zadań przy pomocy języków skryptowych
Treści programoweT-W-9Python: Multimedialne serwisy
T-W-12Perl: Instalacja i konfiguracja środowiska do programowania
T-W-8Python: Instalacja i konfiguracja środowiska do programowania
T-W-7Współpraca skryptów PHP z relacyjnymi bazami danych
T-W-5Zaawansowana obsługa obiektów w PHP, klasy abstrakcyjne, interfejsy, adaptery
T-W-11Python: Zastosowanie w kompresji i archiwizacji
T-W-2Stałe, zmienne wyrażenia i operatory, instrukcje sterujące, iteracja, funkcje w PHP
T-W-4Programowanie w PHP zorientowane obiektowo
T-W-3Operacje na plikach, tablice, wyrażenia regularne, sortowanie
T-W-13Zastowanie Perla w obsłudze zapytań po stronie serwera. Generowanie stron dla przeglądarki, generowanie formularzy. Zarządzanie ciasteczkami.
T-W-10Python: Moduły obsługujące protokoły
T-W-6Zastosowanie bibliotek w środowisku PHP, dynamiczne generowanie grafiki, dokumentów PDF
T-W-1Instalacja i konfiguracja środowiska do programowania w języku PHP
T-W-14Zastosowanie Perla w zarządzaniu treścią, obsługa plików XML, struktury danych. Zarządzanie błędami i wyjątkami. Zastosowanie Perla w programowaniu obiektowym.
Metody nauczaniaM-1Podająca - wykład informacyjny
M-3Praktyczna - pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Na podstawie oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie wyniku testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada wiedzę z zakresu konfiguracji środowiska deweloperskiego, możliwości i zastosowania popularnych języków skryptowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_2A_C05_U01Student potrafi napisać i uruchomić proste programy z wykorzystaniem omawianych języków skryptowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_2A_U04Potrafi zamodelować złożony system techniczny i dokonać symulacji jego działania, wykorzystując odpowiednie narzędzia sprzętowo-programowe.
TI_2A_U09Potrafi wykorzystać wybrane języki programowania, w tym skryptowe oraz wizualne, oraz dobrać odpowiedni język programowania w zależności od specyfiki postawionego zadania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U13ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi programowania w językach skryptowych
C-2Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania zadań przy pomocy języków skryptowych
Treści programoweT-L-8Python: Moduły obsługujące protokoły
T-L-1Zajęcia organizacyjne, zapoznanie się ze środowiskiem do programowania w języku PHP
T-L-9Python: Zastosowanie w kompresji i archiwizacji
T-L-5Współpraca PHP z bazami danych
T-L-4Wykorzystanie gotowych bibliotek w PHP
T-L-12Zastosowanie Perla w zarządzaniu treścią i danymi
T-L-2Zadania związane z następującymi pojęciami języka PHP: zmienne, stałe, instrukcje warunkowe, iteracje, funkcje
T-L-11Perl w funkcji języka skryptowego serwera
T-L-10Perl: Instalacja i konfiguracja środowiska do programowania
T-L-7Python: Multimedialne serwisy
T-L-3Programowanie obiektowe w PHP
T-L-6Python: Instalacja i konfiguracja środowiska do programowania
Metody nauczaniaM-3Praktyczna - pokaz
M-2Programowana - z użyciem komputera
M-4Praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Na podstawie oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi napisać i uruchomić proste programy z wykorzystaniem omawianych języków skryptowych.
3,5
4,0
4,5
5,0