Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Technika mikroprocesorowa i systemy wbudowane:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Teleinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technika mikroprocesorowa i systemy wbudowane
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Automatyki Przemysłowej i Robotyki
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Dworak <Pawel.Dworak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Biedka <Andrzej.Biedka@zut.edu.pl>, Paweł Dworak <Pawel.Dworak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 3,00,50egzamin
laboratoriaL4 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z zakresu techniki cyfrowej i podstaw informatyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z budową i zasadą pracy mikroprocesora i mikrokontrolera.
C-2Nauczenie studentów tworzenia i uruchamiania prostych programów w języku asemblera i języku C dla wybranego typu mikrokontrolera. Zapoznanie z obsługą środowisk IDE dla mikrokontrolerów.
C-3Nauczenie studentów wykorzystywania mikroprocesorów i mikrokontrolerów we własnych, prostych układach sterowania i komunikacji.
C-4Poznanie struktury oraz funkcji i mechanizmów stosowanych w systemach operacyjnych czasu rzeczywistego (RTOS).
C-5Nabycie świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zestawy uruchomieniowe mikrokontrolerów. Omówienie budowy, zapoznanie z oprogramowaniem PC obsługującym zestaw. Nauka wykorzystania środowisk uruchomieniowych (IDE) do tworzenia oprogramowania mikrokontrolerów.2
T-L-2Język asemblera. Pisanie i uruchamianie przykładowych programów obsługi portów, timerów i z wykorzystaniem przerwań mikrokontrolera.4
T-L-3Język C. Pisanie i uruchamianie przykładowych programów obsługi portów, timerów i z wykorzystaniem przerwań mikrokontrolera.2
T-L-4Tworzenie prostych aplikacji obsługujących wyświetlacze 7-segmentowe LED, wyświetlacze LCD, klawiatury matrycowe, silniki krokowe, pamięci masowe.6
T-L-5Poznanie podstawowych funkcji systemowych wybranego systemu czasu rzeczywistego: tworzenie i usuwanie zadań, komunikacja między zadaniami, tworzenie semaforów i działania na semaforach, przykładowe procedury obsługi przerwań.16
30
wykłady
T-W-1Rys historyczny, podstawowe pojęcia związane z techniką mikroprocesorową: magistrala, bramka trójstanowa. Ogólna budowa mikroprocesora, schemat blokowy systemu mikroprocesorowego. Mikroprocesor a mikrokontroler. Architektura systemów mikroprocesorowch.3
T-W-2Rozkazy mikroprocesora: struktura rozkazu, sposoby zapisu rozkazu, cykl wykonania, rozkazy jedno i wielobajtowe. Lista rozkazów mikroprocesora, typy rozkazów. Język asemblera, programy tłumaczące.3
T-W-3Struktura pamięci mikrokontrolera na przykładzie wybranych mikrokontrolerów. Tryby adresowania pamięci i ich obszar zastosowania. Stos: przeznaczenie, implementacja, praca stosu na przykładzie wybranych rozkazów. Podprogram.3
T-W-4Port równoległy jako podstawowy kanał komunikacyjny systemu mikroprocesorowego. Budowa portu na wybranych przykładach rodzin mikrokontrolerów, rejestry konfiguracyjne portu. Parametry elektryczne linii portu, przykłady przyłączania urządzeń wyjściowych i wejściowych. Przykłady programowania portów równoległych.3
T-W-5Układy czasowo-licznikowe systemów mikroprocesorowych. Budowa, tryby pracy, przeznaczenie, programowanie. Przegląd typowych rozwiązań.2
T-W-6System przerwań, idea pracy, przeznaczenie, przykłady programowe dla wybranych rodzin mikrokontrolerów.2
T-W-7Transmisja szeregowa synchroniczna i asynchroniczna, USART. Magistrale szeregowe: SPI, I2C, 1-Wire, CAN. Charakterystyka, obszar zastosowań. Przegląd typowych rozwiązań dla wybranych rodzin mikrokontrolerów.3
T-W-8Taktowanie mikroprocesora, dystrybucja zegara. Układy nadzorcze – Watchdog. Układy RTC. Tryby obniżonego poboru mocy mikrokontrolera.2
T-W-9Przetworniki A/C i C/A w systemie mikroprocesorowym. Charakterystyka przetworników, parametry, warunki poprawnej pracy. Przegląd typowych rozwiązań dla wybranych rodzin mikrokontrolerów.2
T-W-10Mikroprocesory 16-bitowe, 32-bitowe. Architektura nowoczesnych mikrokontrolerów, przetwarzanie potokowe. Przegląd oferty producentów.3
T-W-11Cechy i zasady budowy systemów wbudowanych. Wykorzystanie systemów czasu rzeczywistego do budowy urządzen wbudowanych. Zasady programowania urządzeń wbudowanych.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych30
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych30
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury.35
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
A-W-4Udział w konsultacjach5
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z wykorzystaniem multimediów.
M-2Zajęcia laboratoryjne z wykorzystaniem zestawów ćwiczeniowych, w czasie których studenci napiszą i uruchomią przykłady programowe.
M-3Samodzielne wykonanie projektu urządzenia z wykorzystaniem mikrokontrolera.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana po cyklu wykładów na podstawie pracy pisemnej i egzaminu ustnego
S-2Ocena formująca: Ocena z pracy pisemnej sprawdzającej przygotowanie studenta do wykonania ćwiczenia laboratoryjnego.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana po praktycznym zaliczeniu zajęć laboratoryjnych na podstawie nabytych umiejętności oraz ocen cząstkowych.
S-4Ocena formująca: Ocena bieżącego postępu prac nad przygotowaniem wybranego projektu.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena końcowa wykonanego projektu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C14_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie budowy mikroprocesorów, programowania i zastosowań mikrokontrolerów oraz systemów wbudowanych.
TI_1A_W08, TI_1A_W12T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-4, C-1T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-11M-1, M-3, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C14_U01
Student potrafi dobrać strukturę, skonfigurować i oprogramować wybrany mikrokontroler lub system wbudowany na potrzeby realizacji systemu automatycznego sterowania urządzeniem bądź procesem.
TI_1A_U05, TI_1A_U07, TI_1A_U15T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-4, C-2, C-3, C-1T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-1M-3, M-2S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C14_K01
Student jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
TI_1A_K04T1A_K03, T1A_K04C-5T-L-5, T-L-1M-3, M-2S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_1A_C14_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie budowy mikroprocesorów, programowania i zastosowań mikrokontrolerów oraz systemów wbudowanych.
2,0
3,0Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie budowy mikroprocesorów, programowania i zastosowań mikrokontrolerów oraz systemów wbudowanych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_1A_C14_U01
Student potrafi dobrać strukturę, skonfigurować i oprogramować wybrany mikrokontroler lub system wbudowany na potrzeby realizacji systemu automatycznego sterowania urządzeniem bądź procesem.
2,0
3,0Student potrafi dobrać strukturę, skonfigurować i oprogramować wybrany mikrokontroler lub system wbudowany na potrzeby realizacji systemu automatycznego sterowania urządzeniem bądź procesem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_1A_C14_K01
Student jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
2,0
3,0Student jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Daca W., Mikrokontrolery od układów 8-bitowych do 32-bitowych., MIKOM, 2000
  2. Szymczyk P., Systemy operacyjne czasu rzeczywistego, Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne AGH w Krakowie, Kraków, 2003
  3. Starecki T., Mikrokontrolery 8051 w praktyce., BTC, Warszawa, 2002
  4. Ułasiewicz J., Systemy czasu rzeczywistego. QNX6 Neutrino., BTC, Warszawa, 2007
  5. Kardaś M., Mikrokontrolery AVR, język C, podstawy programowania, ATNEL, Szczecin, 2011, II poprawione

Literatura dodatkowa

  1. Philips, Atmel, Microchip, Karty katalogowe mikrokontrolerów, 2011
  2. Laplante Philips A., Real-time systems. Design and analysis (3rd ed.), IEEE Press, J. Wiley & Sons Publication, New York, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zestawy uruchomieniowe mikrokontrolerów. Omówienie budowy, zapoznanie z oprogramowaniem PC obsługującym zestaw. Nauka wykorzystania środowisk uruchomieniowych (IDE) do tworzenia oprogramowania mikrokontrolerów.2
T-L-2Język asemblera. Pisanie i uruchamianie przykładowych programów obsługi portów, timerów i z wykorzystaniem przerwań mikrokontrolera.4
T-L-3Język C. Pisanie i uruchamianie przykładowych programów obsługi portów, timerów i z wykorzystaniem przerwań mikrokontrolera.2
T-L-4Tworzenie prostych aplikacji obsługujących wyświetlacze 7-segmentowe LED, wyświetlacze LCD, klawiatury matrycowe, silniki krokowe, pamięci masowe.6
T-L-5Poznanie podstawowych funkcji systemowych wybranego systemu czasu rzeczywistego: tworzenie i usuwanie zadań, komunikacja między zadaniami, tworzenie semaforów i działania na semaforach, przykładowe procedury obsługi przerwań.16
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rys historyczny, podstawowe pojęcia związane z techniką mikroprocesorową: magistrala, bramka trójstanowa. Ogólna budowa mikroprocesora, schemat blokowy systemu mikroprocesorowego. Mikroprocesor a mikrokontroler. Architektura systemów mikroprocesorowch.3
T-W-2Rozkazy mikroprocesora: struktura rozkazu, sposoby zapisu rozkazu, cykl wykonania, rozkazy jedno i wielobajtowe. Lista rozkazów mikroprocesora, typy rozkazów. Język asemblera, programy tłumaczące.3
T-W-3Struktura pamięci mikrokontrolera na przykładzie wybranych mikrokontrolerów. Tryby adresowania pamięci i ich obszar zastosowania. Stos: przeznaczenie, implementacja, praca stosu na przykładzie wybranych rozkazów. Podprogram.3
T-W-4Port równoległy jako podstawowy kanał komunikacyjny systemu mikroprocesorowego. Budowa portu na wybranych przykładach rodzin mikrokontrolerów, rejestry konfiguracyjne portu. Parametry elektryczne linii portu, przykłady przyłączania urządzeń wyjściowych i wejściowych. Przykłady programowania portów równoległych.3
T-W-5Układy czasowo-licznikowe systemów mikroprocesorowych. Budowa, tryby pracy, przeznaczenie, programowanie. Przegląd typowych rozwiązań.2
T-W-6System przerwań, idea pracy, przeznaczenie, przykłady programowe dla wybranych rodzin mikrokontrolerów.2
T-W-7Transmisja szeregowa synchroniczna i asynchroniczna, USART. Magistrale szeregowe: SPI, I2C, 1-Wire, CAN. Charakterystyka, obszar zastosowań. Przegląd typowych rozwiązań dla wybranych rodzin mikrokontrolerów.3
T-W-8Taktowanie mikroprocesora, dystrybucja zegara. Układy nadzorcze – Watchdog. Układy RTC. Tryby obniżonego poboru mocy mikrokontrolera.2
T-W-9Przetworniki A/C i C/A w systemie mikroprocesorowym. Charakterystyka przetworników, parametry, warunki poprawnej pracy. Przegląd typowych rozwiązań dla wybranych rodzin mikrokontrolerów.2
T-W-10Mikroprocesory 16-bitowe, 32-bitowe. Architektura nowoczesnych mikrokontrolerów, przetwarzanie potokowe. Przegląd oferty producentów.3
T-W-11Cechy i zasady budowy systemów wbudowanych. Wykorzystanie systemów czasu rzeczywistego do budowy urządzen wbudowanych. Zasady programowania urządzeń wbudowanych.4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych30
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury.35
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
A-W-4Udział w konsultacjach5
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_1A_C14_W01Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie budowy mikroprocesorów, programowania i zastosowań mikrokontrolerów oraz systemów wbudowanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_W08Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie inżynierii oprogramowania, technik projektowania, modelowania, tworzenia i testowania oprogramowania.
TI_1A_W12Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie systemów operacyjnych, wirtualizacji, systemów czasu rzeczywistego oraz systemów wbudowanych i architektury systemów komputerowych, w szczególności warstwy sprzętowej, oraz urządzeń mobilnych i możliwości transmisji danych z wykorzystaniem tych urządzeń.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Poznanie struktury oraz funkcji i mechanizmów stosowanych w systemach operacyjnych czasu rzeczywistego (RTOS).
C-1Zapoznanie studentów z budową i zasadą pracy mikroprocesora i mikrokontrolera.
Treści programoweT-W-6System przerwań, idea pracy, przeznaczenie, przykłady programowe dla wybranych rodzin mikrokontrolerów.
T-W-7Transmisja szeregowa synchroniczna i asynchroniczna, USART. Magistrale szeregowe: SPI, I2C, 1-Wire, CAN. Charakterystyka, obszar zastosowań. Przegląd typowych rozwiązań dla wybranych rodzin mikrokontrolerów.
T-W-9Przetworniki A/C i C/A w systemie mikroprocesorowym. Charakterystyka przetworników, parametry, warunki poprawnej pracy. Przegląd typowych rozwiązań dla wybranych rodzin mikrokontrolerów.
T-W-10Mikroprocesory 16-bitowe, 32-bitowe. Architektura nowoczesnych mikrokontrolerów, przetwarzanie potokowe. Przegląd oferty producentów.
T-W-1Rys historyczny, podstawowe pojęcia związane z techniką mikroprocesorową: magistrala, bramka trójstanowa. Ogólna budowa mikroprocesora, schemat blokowy systemu mikroprocesorowego. Mikroprocesor a mikrokontroler. Architektura systemów mikroprocesorowch.
T-W-2Rozkazy mikroprocesora: struktura rozkazu, sposoby zapisu rozkazu, cykl wykonania, rozkazy jedno i wielobajtowe. Lista rozkazów mikroprocesora, typy rozkazów. Język asemblera, programy tłumaczące.
T-W-3Struktura pamięci mikrokontrolera na przykładzie wybranych mikrokontrolerów. Tryby adresowania pamięci i ich obszar zastosowania. Stos: przeznaczenie, implementacja, praca stosu na przykładzie wybranych rozkazów. Podprogram.
T-W-4Port równoległy jako podstawowy kanał komunikacyjny systemu mikroprocesorowego. Budowa portu na wybranych przykładach rodzin mikrokontrolerów, rejestry konfiguracyjne portu. Parametry elektryczne linii portu, przykłady przyłączania urządzeń wyjściowych i wejściowych. Przykłady programowania portów równoległych.
T-W-5Układy czasowo-licznikowe systemów mikroprocesorowych. Budowa, tryby pracy, przeznaczenie, programowanie. Przegląd typowych rozwiązań.
T-W-8Taktowanie mikroprocesora, dystrybucja zegara. Układy nadzorcze – Watchdog. Układy RTC. Tryby obniżonego poboru mocy mikrokontrolera.
T-W-11Cechy i zasady budowy systemów wbudowanych. Wykorzystanie systemów czasu rzeczywistego do budowy urządzen wbudowanych. Zasady programowania urządzeń wbudowanych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z wykorzystaniem multimediów.
M-3Samodzielne wykonanie projektu urządzenia z wykorzystaniem mikrokontrolera.
M-2Zajęcia laboratoryjne z wykorzystaniem zestawów ćwiczeniowych, w czasie których studenci napiszą i uruchomią przykłady programowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana po cyklu wykładów na podstawie pracy pisemnej i egzaminu ustnego
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana po praktycznym zaliczeniu zajęć laboratoryjnych na podstawie nabytych umiejętności oraz ocen cząstkowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie budowy mikroprocesorów, programowania i zastosowań mikrokontrolerów oraz systemów wbudowanych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_1A_C14_U01Student potrafi dobrać strukturę, skonfigurować i oprogramować wybrany mikrokontroler lub system wbudowany na potrzeby realizacji systemu automatycznego sterowania urządzeniem bądź procesem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_U05Potrafi sformułować algorytm i posłużyć się językami programowania niskiego i wysokiego poziomu oraz odpowiednimi narzędziami informatycznymi do opracowania programów komputerowych służących do transmisji danych i analizy tego procesu.
TI_1A_U07Potrafi zastosować w praktyce wiedzę z zakresu inżynierii oprogramowania oraz dobre praktyki programistyczne stosując wybrane narzędzia i środowiska deweloperskie.
TI_1A_U15Potrafi dokonać analizy i syntezy sygnałów oraz prostych systemów przetwarzania sygnałów, w szczególności cyfrowych, stosując odpowiednie narzędzia sprzętowe i programowe.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Poznanie struktury oraz funkcji i mechanizmów stosowanych w systemach operacyjnych czasu rzeczywistego (RTOS).
C-2Nauczenie studentów tworzenia i uruchamiania prostych programów w języku asemblera i języku C dla wybranego typu mikrokontrolera. Zapoznanie z obsługą środowisk IDE dla mikrokontrolerów.
C-3Nauczenie studentów wykorzystywania mikroprocesorów i mikrokontrolerów we własnych, prostych układach sterowania i komunikacji.
C-1Zapoznanie studentów z budową i zasadą pracy mikroprocesora i mikrokontrolera.
Treści programoweT-L-4Tworzenie prostych aplikacji obsługujących wyświetlacze 7-segmentowe LED, wyświetlacze LCD, klawiatury matrycowe, silniki krokowe, pamięci masowe.
T-L-2Język asemblera. Pisanie i uruchamianie przykładowych programów obsługi portów, timerów i z wykorzystaniem przerwań mikrokontrolera.
T-L-3Język C. Pisanie i uruchamianie przykładowych programów obsługi portów, timerów i z wykorzystaniem przerwań mikrokontrolera.
T-L-5Poznanie podstawowych funkcji systemowych wybranego systemu czasu rzeczywistego: tworzenie i usuwanie zadań, komunikacja między zadaniami, tworzenie semaforów i działania na semaforach, przykładowe procedury obsługi przerwań.
T-L-1Zestawy uruchomieniowe mikrokontrolerów. Omówienie budowy, zapoznanie z oprogramowaniem PC obsługującym zestaw. Nauka wykorzystania środowisk uruchomieniowych (IDE) do tworzenia oprogramowania mikrokontrolerów.
Metody nauczaniaM-3Samodzielne wykonanie projektu urządzenia z wykorzystaniem mikrokontrolera.
M-2Zajęcia laboratoryjne z wykorzystaniem zestawów ćwiczeniowych, w czasie których studenci napiszą i uruchomią przykłady programowe.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana po praktycznym zaliczeniu zajęć laboratoryjnych na podstawie nabytych umiejętności oraz ocen cząstkowych.
S-4Ocena formująca: Ocena bieżącego postępu prac nad przygotowaniem wybranego projektu.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena końcowa wykonanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dobrać strukturę, skonfigurować i oprogramować wybrany mikrokontroler lub system wbudowany na potrzeby realizacji systemu automatycznego sterowania urządzeniem bądź procesem.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_1A_C14_K01Student jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w grupie i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-5Nabycie świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Treści programoweT-L-5Poznanie podstawowych funkcji systemowych wybranego systemu czasu rzeczywistego: tworzenie i usuwanie zadań, komunikacja między zadaniami, tworzenie semaforów i działania na semaforach, przykładowe procedury obsługi przerwań.
T-L-1Zestawy uruchomieniowe mikrokontrolerów. Omówienie budowy, zapoznanie z oprogramowaniem PC obsługującym zestaw. Nauka wykorzystania środowisk uruchomieniowych (IDE) do tworzenia oprogramowania mikrokontrolerów.
Metody nauczaniaM-3Samodzielne wykonanie projektu urządzenia z wykorzystaniem mikrokontrolera.
M-2Zajęcia laboratoryjne z wykorzystaniem zestawów ćwiczeniowych, w czasie których studenci napiszą i uruchomią przykłady programowe.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena z pracy pisemnej sprawdzającej przygotowanie studenta do wykonania ćwiczenia laboratoryjnego.
S-4Ocena formująca: Ocena bieżącego postępu prac nad przygotowaniem wybranego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
3,5
4,0
4,5
5,0