Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Fizyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Telekomunikacji i Fotoniki
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Weinert-Rączka <Ewa.Weinert-Raczka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jerzy Gajda <Jerzy.Gajda@zut.edu.pl>, Marek Wichtowski <Marek.Wichtowski@zut.edu.pl>, Andrzej Ziółkowski <Andrzej.Ziolkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW1 30 3,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna podstawy matematyki w zakresie szkoły średniej (wektory, podstawowe funkcje, rozwiązywanie równań) i potrafi je zastosować do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania problemów fizycznych.
W-2Zna podstawy fizyki na poziomie szkoły średniej.
W-3Potrafi wykonać proste obliczenia posługując się komputerem lub kalkulatorem.
W-4Rozumie potrzebę kształcenia się.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej.
C-2Wyrobienie umiejętności doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi elektrotechnikowi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu kinematyki punktu materialnego, obejmujących: ruch prostoliniowy i krzywoliniowy (w tym ruch po okręgu)4
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki punktu materialnego, obejmujących: ruch postępowy, ruch ciał ze zmienną masą, siły bezwładności, zderzenia, ruch obrotowy bryły sztywnej10
T-A-3Kolokwium zaliczające nr 11
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu drgań harmonicznych oraz ruchu falowego, obejmujące: drgania swobodne, drgania tłumione i wymuszone, propagację fal6
T-A-5Rozwiązywanie zadań z zakresu elektryczności i magnetyzmu4
T-A-6Rozwiązywanie zadań z zakresu optyki falowej4
T-A-7Kolokwium zaliczające nr 21
30
wykłady
T-W-1Wielkości fizyczne, układ jednostek fizycznych SI, jednostki podstawowe i jednostki wtórne Elementy analizy wymiarowej w fizyce. Elementy rachunku wektorowego.1
T-W-2Opis ruchu i elementy rachunku różniczkowego.4
T-W-3Prawa dynamiki, pole sił, pojęcie pracy i energii, opory ruchu, elementy rachunku całkowego.4
T-W-4Prawa zachowania w fizyce klasycznej1
T-W-5Ruch drgający: prosty, tłumiony, wymuszony, drgania złożone.3
T-W-6Ruch falowy: fale sprężyste, elementy akustyki2
T-W-7Elementy szczególnej teorii względności.1
T-W-8Podstawowe właściwości pola elektrycznego i magnetycznego4
T-W-9Fale elektromagnetyczne, elementy optyki falowej.3
T-W-10Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki2
T-W-11Fizyka atomowa (budowa atomu, poziomy energetyczne, oddziaływania między atomami, elementy optyki kwantowej, zasada działania lasera)4
T-W-12Budowa jądra atomowego i podstawy energetyki jądrowej1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń20
A-A-3Przygotowanie do kolokwium8
A-A-4Udział w konsultacjach do ćw.2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Uzupełnianie wiedzy, studiowanie literatury.25
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu33
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
M-3ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: kolokwia zaliczające na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_B02_W01
ma wiedzę w zakresie mechaniki, termodynamiki, optyki, oraz fizyki atomowej i jądrowej w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi oraz wiedzę w zakresie elektrycznosci i magnetyzmu wystarczającą do podjecia studiów na drugim semestrze
EL_1A_W02, EL_1A_W01T1A_W01, T1A_W07InzA_W02C-1, C-2T-W-6, T-W-3, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-W-4, T-W-12, T-W-2, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-7, T-A-6, T-A-5M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_B02_U01
potrafi stosować poznane prawa fizyki i metody matematyczne do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z wybranych kierunków powiązanych z elektrotechniką
EL_1A_U22T1A_U09, T1A_U10InzA_U02, InzA_U03C-1, C-2T-W-6, T-W-3, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-W-4, T-W-12, T-W-2, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-7, T-A-6, T-A-5M-1, M-2, M-3S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_B02_W01
ma wiedzę w zakresie mechaniki, termodynamiki, optyki, oraz fizyki atomowej i jądrowej w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi oraz wiedzę w zakresie elektrycznosci i magnetyzmu wystarczającą do podjecia studiów na drugim semestrze
2,0
3,0Student ma wiedzę w zakresie mechaniki, termodynamiki, optyki, oraz fizyki atomowej i jądrowej w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi oraz wiedzę w zakresie elektrycznosci i magnetyzmu wystarczającą do podjęcia studiów na drugim semestrze
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_B02_U01
potrafi stosować poznane prawa fizyki i metody matematyczne do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z wybranych kierunków powiązanych z elektrotechniką
2,0
3,0Student potrafi stosować poznane prawa fizyki i metody matematyczne do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z wybranych kierunków powiązanych z elektrotechniką.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Halliday D., Resnick R., Walker J., Podstawy fizyki, PWN, Warszawa, 2003, 1
  2. K. Jezierski, B.Kołotka, K.Sierański, Zadania z fizyki z rozwiązaniami cz I i II, Oficyna Wydawnicza, Wrocław, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Wróblewski A.K., Zakrzewski J.A., Wstep do fizyki, PWN, Warszawa, 1990
  2. Orear, J., Fizyka, WNT, Warszawa, 1990

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu kinematyki punktu materialnego, obejmujących: ruch prostoliniowy i krzywoliniowy (w tym ruch po okręgu)4
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki punktu materialnego, obejmujących: ruch postępowy, ruch ciał ze zmienną masą, siły bezwładności, zderzenia, ruch obrotowy bryły sztywnej10
T-A-3Kolokwium zaliczające nr 11
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu drgań harmonicznych oraz ruchu falowego, obejmujące: drgania swobodne, drgania tłumione i wymuszone, propagację fal6
T-A-5Rozwiązywanie zadań z zakresu elektryczności i magnetyzmu4
T-A-6Rozwiązywanie zadań z zakresu optyki falowej4
T-A-7Kolokwium zaliczające nr 21
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wielkości fizyczne, układ jednostek fizycznych SI, jednostki podstawowe i jednostki wtórne Elementy analizy wymiarowej w fizyce. Elementy rachunku wektorowego.1
T-W-2Opis ruchu i elementy rachunku różniczkowego.4
T-W-3Prawa dynamiki, pole sił, pojęcie pracy i energii, opory ruchu, elementy rachunku całkowego.4
T-W-4Prawa zachowania w fizyce klasycznej1
T-W-5Ruch drgający: prosty, tłumiony, wymuszony, drgania złożone.3
T-W-6Ruch falowy: fale sprężyste, elementy akustyki2
T-W-7Elementy szczególnej teorii względności.1
T-W-8Podstawowe właściwości pola elektrycznego i magnetycznego4
T-W-9Fale elektromagnetyczne, elementy optyki falowej.3
T-W-10Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki2
T-W-11Fizyka atomowa (budowa atomu, poziomy energetyczne, oddziaływania między atomami, elementy optyki kwantowej, zasada działania lasera)4
T-W-12Budowa jądra atomowego i podstawy energetyki jądrowej1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń20
A-A-3Przygotowanie do kolokwium8
A-A-4Udział w konsultacjach do ćw.2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Uzupełnianie wiedzy, studiowanie literatury.25
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu33
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_B02_W01ma wiedzę w zakresie mechaniki, termodynamiki, optyki, oraz fizyki atomowej i jądrowej w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi oraz wiedzę w zakresie elektrycznosci i magnetyzmu wystarczającą do podjecia studiów na drugim semestrze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W02Ma wiedzę w zakresie fizyki obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm, fizykę jądrową oraz fizykę ciała stałego, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych występujących w elementach i układach elektrycznych i ich otoczeniu
EL_1A_W01Ma wiedzę w zakresie matematyki obejmującą algebrę, analizę, ciągi oraz elementy rachunku różniczkowego i całkowego, rachunku macierzowego oraz rachunku prawdopodobieństwa, w tym metody matematyczne i metody numeryczne niezbędne do: - opisu i analizy działania obwodów elektrycznych a także podstawowych zjawisk fizycznych w nich występujących; - opisu i analizy działania systemów elektrycznych; - opisu i analizy algorytmów przetwarzania sygnałów; - syntezy elementów, układów i systemów elektrycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej.
C-2Wyrobienie umiejętności doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi elektrotechnikowi.
Treści programoweT-W-6Ruch falowy: fale sprężyste, elementy akustyki
T-W-3Prawa dynamiki, pole sił, pojęcie pracy i energii, opory ruchu, elementy rachunku całkowego.
T-W-11Fizyka atomowa (budowa atomu, poziomy energetyczne, oddziaływania między atomami, elementy optyki kwantowej, zasada działania lasera)
T-W-10Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki
T-W-9Fale elektromagnetyczne, elementy optyki falowej.
T-W-1Wielkości fizyczne, układ jednostek fizycznych SI, jednostki podstawowe i jednostki wtórne Elementy analizy wymiarowej w fizyce. Elementy rachunku wektorowego.
T-W-5Ruch drgający: prosty, tłumiony, wymuszony, drgania złożone.
T-W-8Podstawowe właściwości pola elektrycznego i magnetycznego
T-W-4Prawa zachowania w fizyce klasycznej
T-W-12Budowa jądra atomowego i podstawy energetyki jądrowej
T-W-2Opis ruchu i elementy rachunku różniczkowego.
T-W-7Elementy szczególnej teorii względności.
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu kinematyki punktu materialnego, obejmujących: ruch prostoliniowy i krzywoliniowy (w tym ruch po okręgu)
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki punktu materialnego, obejmujących: ruch postępowy, ruch ciał ze zmienną masą, siły bezwładności, zderzenia, ruch obrotowy bryły sztywnej
T-A-3Kolokwium zaliczające nr 1
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu drgań harmonicznych oraz ruchu falowego, obejmujące: drgania swobodne, drgania tłumione i wymuszone, propagację fal
T-A-7Kolokwium zaliczające nr 2
T-A-6Rozwiązywanie zadań z zakresu optyki falowej
T-A-5Rozwiązywanie zadań z zakresu elektryczności i magnetyzmu
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
M-3ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-3Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: kolokwia zaliczające na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wiedzę w zakresie mechaniki, termodynamiki, optyki, oraz fizyki atomowej i jądrowej w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi oraz wiedzę w zakresie elektrycznosci i magnetyzmu wystarczającą do podjęcia studiów na drugim semestrze
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_B02_U01potrafi stosować poznane prawa fizyki i metody matematyczne do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z wybranych kierunków powiązanych z elektrotechniką
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U22Ma umiejętności pozwalające na realizację wybranych zadań z kierunków studiów powiązanych z elektrotechniką
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej.
C-2Wyrobienie umiejętności doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi elektrotechnikowi.
Treści programoweT-W-6Ruch falowy: fale sprężyste, elementy akustyki
T-W-3Prawa dynamiki, pole sił, pojęcie pracy i energii, opory ruchu, elementy rachunku całkowego.
T-W-11Fizyka atomowa (budowa atomu, poziomy energetyczne, oddziaływania między atomami, elementy optyki kwantowej, zasada działania lasera)
T-W-10Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki
T-W-9Fale elektromagnetyczne, elementy optyki falowej.
T-W-1Wielkości fizyczne, układ jednostek fizycznych SI, jednostki podstawowe i jednostki wtórne Elementy analizy wymiarowej w fizyce. Elementy rachunku wektorowego.
T-W-5Ruch drgający: prosty, tłumiony, wymuszony, drgania złożone.
T-W-8Podstawowe właściwości pola elektrycznego i magnetycznego
T-W-4Prawa zachowania w fizyce klasycznej
T-W-12Budowa jądra atomowego i podstawy energetyki jądrowej
T-W-2Opis ruchu i elementy rachunku różniczkowego.
T-W-7Elementy szczególnej teorii względności.
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu kinematyki punktu materialnego, obejmujących: ruch prostoliniowy i krzywoliniowy (w tym ruch po okręgu)
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki punktu materialnego, obejmujących: ruch postępowy, ruch ciał ze zmienną masą, siły bezwładności, zderzenia, ruch obrotowy bryły sztywnej
T-A-3Kolokwium zaliczające nr 1
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu drgań harmonicznych oraz ruchu falowego, obejmujące: drgania swobodne, drgania tłumione i wymuszone, propagację fal
T-A-7Kolokwium zaliczające nr 2
T-A-6Rozwiązywanie zadań z zakresu optyki falowej
T-A-5Rozwiązywanie zadań z zakresu elektryczności i magnetyzmu
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
M-3ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: kolokwia zaliczające na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi stosować poznane prawa fizyki i metody matematyczne do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z wybranych kierunków powiązanych z elektrotechniką.
3,5
4,0
4,5
5,0