Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektronika i telekomunikacja (S1)

Sylabus przedmiotu Systemy telekomunikacyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektronika i telekomunikacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy telekomunikacyjne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Telekomunikacji i Fotoniki
Nauczyciel odpowiedzialny Jakub Borkowski <jakub.borkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jerzy Gajda <Jerzy.Gajda@zut.edu.pl>, Jakub Pęksiński <Jakub.Peksinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 2,00,38zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy telekomunikacji.
W-2Podstawy matematyki.
W-3Podstawy teorii sygnałów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z cyfrową transmisją pasmową.
C-2Zapoznanie studentów z modulacją o widmie rozproszonym.
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi ograniczeniami wynikającymi z teorii informacji oraz kodowaniem z korekcją błędów.
C-4Zapoznanie studentów z systemami plezjochronicznymi PDH i synchronicznymi SDH/SONET.
C-5Zapoznanie studentów z sieciami IP i usługami w tych sieciach.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia wprowadzające. Szkolenie BHP.1
T-L-2Podstawy programu OPNET.2
T-L-3Konfiguracja sieci LAN w budynku wielopiętrowym.2
T-L-4Analiza wydajności sieci LAN.2
T-L-5Analiza wydajności sieci WAN.2
T-L-6Implementacja Firewall.2
T-L-7VPN (Virtual Private Network).2
T-L-8Zaliczenie zajęć laboratoryjnych.2
15
wykłady
T-W-1Cyfrowa transmisja pasmowa (model transmisji pasmowej, koherentna detekcja sygnałów w obecności szumów, koherentne techniki binarne: ASK, PSK, FSK; M – wartościowe techniki modulacyjne QPSK; hybrydowe formy łączenia różnych metod modulacji – APK, M – wartościowa modulacja QAM; systemy niekoherentne: ASK, FSK, DPSK, niekoherentne techniki M - wartościowe: M – ASK, M – FSK, M – DPSK).6
T-W-2Modulacja o widmie rozproszonym (ciągi pseudolosowe,pojęcie widma rozproszonego,przykłady zastosowania modulacji o widmie rozproszonym).3
T-W-3Podstawowe ograniczenia wynikające z teorii informacji (definicja matematyczna entropii źródła informacji i pojemności kanału zaszumionego, podstawowe ograniczenia na właściwości systemu telekomunikacyjnego, wyrażone w postaci: minimalnej liczby bitów na symbol wymaganej dla pełnej reprezentacji źródła oraz maksymalnej szybkości, z jaką informacja może być przesyłana przez kanał; kompresja sygnału).3
T-W-4Kodowanie z korekcją błędów (pojęcie kodowania z korekcją błędów, przykłady stosowanych kodów).3
T-W-5Wprowadzenie do systemów telekomunikacyjnych (telekomunikacja satelitarna, radiokomunikacja ruchoma, telekomunikacja optyczna, szerokopasmowa zintegrowana sieć cyfrowa: ISDN, B – ISDN, ATM, SONET).2
T-W-6Systemy plezjochroniczne PDH (zwielokrotnianie w hierarchii europejskiej PDH, algorytmy fazowania ramek, nadzór i utrzymanie systemów PDH).2
T-W-7Systemy synchroniczne SDH/SONET (struktury zwielokrotniania SDH, pojęcia sieciowe, systemowe struktury informacyjne, zasady adresowania dopełniania, łączenia kontenerów, rozmiar pamięci buforowej, klasyczne urządzenia używane w sieciach SDH, struktury pierścieniowe, linie i trakty teletransmisyjne, synchronizacja elementów sieci SDH, warstwa usługowa systemów i sieci SDH, integracja sieci telekomunikacyjnych i informatycznych, uruchamianie i utrzymanie urządzeń i połączeń w sieciach SDH).6
T-W-8Sieci IP (architektura sieci IP, protokoły warstwy sieciowej i transportowej,protokoły rutingu w sieciach IP).2
T-W-9Usługi sieci IP (transfer plików, usługi WWW, poczta elektroniczna, bezpieczeństwo w sieciach IP).3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć.6
A-L-3Sporządzenie sprawozdań.6
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia zajęć laboratoryjnych.3
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu wystawiana na podstawie pracy pisemnej i rozmowy ze studentem.
S-2Ocena podsumowująca: Oceny z dwóch kolokwiów.
S-3Ocena formująca: zaliczenie projektu
S-4Ocena formująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_1A_C10_W10
Ma szczegółową wiedzę w zakresie systemów i sieci telekomunikacyjnych.
ET_1A_W10, ET_1A_W11T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07C-1, C-2, C-4, C-3, C-5T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-2M-1, M-2, M-3S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_1A_C10_U01
Zna zasady obowiązujące przy projektowaniu układów elektronicznych i systemów telekomunikacyjnych. Zna specyfikację techniczną prostych systemów elektronicznych i telekomunikacyjnych.
ET_1A_U08, ET_1A_U13T1A_U09, T1A_U12, T1A_U14InzA_U05, InzA_U06C-1, C-4T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-1, T-L-8, T-L-7, T-L-5, T-L-3M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_1A_C10_K02
Ma świadomość ważność i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera w swojej specjalności, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzej.
ET_1A_K02T1A_K02InzA_K01C-1, C-2, C-4, C-3, C-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_1A_C10_W10
Ma szczegółową wiedzę w zakresie systemów i sieci telekomunikacyjnych.
2,0
3,0Student ma szczegółową wiedzę w zakresie systemów i sieci telekomunikacyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_1A_C10_U01
Zna zasady obowiązujące przy projektowaniu układów elektronicznych i systemów telekomunikacyjnych. Zna specyfikację techniczną prostych systemów elektronicznych i telekomunikacyjnych.
2,0
3,0Student zna zasady obowiązujące przy projektowaniu układów elektronicznych i systemów telekomunikacyjnych. Zna specyfikację techniczną prostych systemów elektronicznych i telekomunikacyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_1A_C10_K02
Ma świadomość ważność i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera w swojej specjalności, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzej.
2,0
3,0Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działań inżyniera.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Simon Haykin, Systemy telekomunikacyjne, tom 2, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1998, Wydanie 1
  2. Sławomir Kula, Systemy teletransmisyjne, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2006, Wydanie 1
  3. Wojciech Kabaciński, Mariusz Żal, Sieci telekomunikacyjne, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2008, Wydanie 1
  4. Dąbrowski A,, Kula S., Systemy i siecj SDH, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1996, Wydanie 1
  5. Wesołowski K., Systemy radiokomunikacji ruchomej, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1998, Wydanie 1

Literatura dodatkowa

  1. Kościelnik D., ISDN. Cyfrowe sieci zintegrowane usługowo, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1997, Wydanie 2

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia wprowadzające. Szkolenie BHP.1
T-L-2Podstawy programu OPNET.2
T-L-3Konfiguracja sieci LAN w budynku wielopiętrowym.2
T-L-4Analiza wydajności sieci LAN.2
T-L-5Analiza wydajności sieci WAN.2
T-L-6Implementacja Firewall.2
T-L-7VPN (Virtual Private Network).2
T-L-8Zaliczenie zajęć laboratoryjnych.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cyfrowa transmisja pasmowa (model transmisji pasmowej, koherentna detekcja sygnałów w obecności szumów, koherentne techniki binarne: ASK, PSK, FSK; M – wartościowe techniki modulacyjne QPSK; hybrydowe formy łączenia różnych metod modulacji – APK, M – wartościowa modulacja QAM; systemy niekoherentne: ASK, FSK, DPSK, niekoherentne techniki M - wartościowe: M – ASK, M – FSK, M – DPSK).6
T-W-2Modulacja o widmie rozproszonym (ciągi pseudolosowe,pojęcie widma rozproszonego,przykłady zastosowania modulacji o widmie rozproszonym).3
T-W-3Podstawowe ograniczenia wynikające z teorii informacji (definicja matematyczna entropii źródła informacji i pojemności kanału zaszumionego, podstawowe ograniczenia na właściwości systemu telekomunikacyjnego, wyrażone w postaci: minimalnej liczby bitów na symbol wymaganej dla pełnej reprezentacji źródła oraz maksymalnej szybkości, z jaką informacja może być przesyłana przez kanał; kompresja sygnału).3
T-W-4Kodowanie z korekcją błędów (pojęcie kodowania z korekcją błędów, przykłady stosowanych kodów).3
T-W-5Wprowadzenie do systemów telekomunikacyjnych (telekomunikacja satelitarna, radiokomunikacja ruchoma, telekomunikacja optyczna, szerokopasmowa zintegrowana sieć cyfrowa: ISDN, B – ISDN, ATM, SONET).2
T-W-6Systemy plezjochroniczne PDH (zwielokrotnianie w hierarchii europejskiej PDH, algorytmy fazowania ramek, nadzór i utrzymanie systemów PDH).2
T-W-7Systemy synchroniczne SDH/SONET (struktury zwielokrotniania SDH, pojęcia sieciowe, systemowe struktury informacyjne, zasady adresowania dopełniania, łączenia kontenerów, rozmiar pamięci buforowej, klasyczne urządzenia używane w sieciach SDH, struktury pierścieniowe, linie i trakty teletransmisyjne, synchronizacja elementów sieci SDH, warstwa usługowa systemów i sieci SDH, integracja sieci telekomunikacyjnych i informatycznych, uruchamianie i utrzymanie urządzeń i połączeń w sieciach SDH).6
T-W-8Sieci IP (architektura sieci IP, protokoły warstwy sieciowej i transportowej,protokoły rutingu w sieciach IP).2
T-W-9Usługi sieci IP (transfer plików, usługi WWW, poczta elektroniczna, bezpieczeństwo w sieciach IP).3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć.6
A-L-3Sporządzenie sprawozdań.6
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia zajęć laboratoryjnych.3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C10_W10Ma szczegółową wiedzę w zakresie systemów i sieci telekomunikacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_W10Ma szczegółową wiedzę w zakresie systemów i sieci telekomunikacyjnych oraz urządzeń wchodzących w skład sieci przewodowych i bezprzewodowych.
ET_1A_W11Ma podstawową wiedzę w zakresie zasad projektowania, budowy, eksploatacji i diagnostyki sieci telekomunikacyjnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z cyfrową transmisją pasmową.
C-2Zapoznanie studentów z modulacją o widmie rozproszonym.
C-4Zapoznanie studentów z systemami plezjochronicznymi PDH i synchronicznymi SDH/SONET.
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi ograniczeniami wynikającymi z teorii informacji oraz kodowaniem z korekcją błędów.
C-5Zapoznanie studentów z sieciami IP i usługami w tych sieciach.
Treści programoweT-W-4Kodowanie z korekcją błędów (pojęcie kodowania z korekcją błędów, przykłady stosowanych kodów).
T-W-3Podstawowe ograniczenia wynikające z teorii informacji (definicja matematyczna entropii źródła informacji i pojemności kanału zaszumionego, podstawowe ograniczenia na właściwości systemu telekomunikacyjnego, wyrażone w postaci: minimalnej liczby bitów na symbol wymaganej dla pełnej reprezentacji źródła oraz maksymalnej szybkości, z jaką informacja może być przesyłana przez kanał; kompresja sygnału).
T-W-1Cyfrowa transmisja pasmowa (model transmisji pasmowej, koherentna detekcja sygnałów w obecności szumów, koherentne techniki binarne: ASK, PSK, FSK; M – wartościowe techniki modulacyjne QPSK; hybrydowe formy łączenia różnych metod modulacji – APK, M – wartościowa modulacja QAM; systemy niekoherentne: ASK, FSK, DPSK, niekoherentne techniki M - wartościowe: M – ASK, M – FSK, M – DPSK).
T-W-5Wprowadzenie do systemów telekomunikacyjnych (telekomunikacja satelitarna, radiokomunikacja ruchoma, telekomunikacja optyczna, szerokopasmowa zintegrowana sieć cyfrowa: ISDN, B – ISDN, ATM, SONET).
T-W-6Systemy plezjochroniczne PDH (zwielokrotnianie w hierarchii europejskiej PDH, algorytmy fazowania ramek, nadzór i utrzymanie systemów PDH).
T-W-7Systemy synchroniczne SDH/SONET (struktury zwielokrotniania SDH, pojęcia sieciowe, systemowe struktury informacyjne, zasady adresowania dopełniania, łączenia kontenerów, rozmiar pamięci buforowej, klasyczne urządzenia używane w sieciach SDH, struktury pierścieniowe, linie i trakty teletransmisyjne, synchronizacja elementów sieci SDH, warstwa usługowa systemów i sieci SDH, integracja sieci telekomunikacyjnych i informatycznych, uruchamianie i utrzymanie urządzeń i połączeń w sieciach SDH).
T-W-8Sieci IP (architektura sieci IP, protokoły warstwy sieciowej i transportowej,protokoły rutingu w sieciach IP).
T-W-9Usługi sieci IP (transfer plików, usługi WWW, poczta elektroniczna, bezpieczeństwo w sieciach IP).
T-W-2Modulacja o widmie rozproszonym (ciągi pseudolosowe,pojęcie widma rozproszonego,przykłady zastosowania modulacji o widmie rozproszonym).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Oceny z dwóch kolokwiów.
S-4Ocena formująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma szczegółową wiedzę w zakresie systemów i sieci telekomunikacyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C10_U01Zna zasady obowiązujące przy projektowaniu układów elektronicznych i systemów telekomunikacyjnych. Zna specyfikację techniczną prostych systemów elektronicznych i telekomunikacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_U08Potrafi porównać rozwiązania projektowe układów elektronicznych i systemów telekomunikacyjnych ze względu na zadane kryteria użytkowe i ekonomiczne (pobór mocy, szybkość działania, koszt, itp.).
ET_1A_U13Potrafi sformułować specyfikację prostych systemów elektronicznych i telekomunikacyjnych na poziomie realizowanych funkcji w sposób zgodny ze standardami technicznymi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z cyfrową transmisją pasmową.
C-4Zapoznanie studentów z systemami plezjochronicznymi PDH i synchronicznymi SDH/SONET.
Treści programoweT-L-2Podstawy programu OPNET.
T-L-4Analiza wydajności sieci LAN.
T-L-6Implementacja Firewall.
T-L-1Zajęcia wprowadzające. Szkolenie BHP.
T-L-8Zaliczenie zajęć laboratoryjnych.
T-L-7VPN (Virtual Private Network).
T-L-5Analiza wydajności sieci WAN.
T-L-3Konfiguracja sieci LAN w budynku wielopiętrowym.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu wystawiana na podstawie pracy pisemnej i rozmowy ze studentem.
S-3Ocena formująca: zaliczenie projektu
S-4Ocena formująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna zasady obowiązujące przy projektowaniu układów elektronicznych i systemów telekomunikacyjnych. Zna specyfikację techniczną prostych systemów elektronicznych i telekomunikacyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C10_K02Ma świadomość ważność i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera w swojej specjalności, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera w swojej specjalności, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z cyfrową transmisją pasmową.
C-2Zapoznanie studentów z modulacją o widmie rozproszonym.
C-4Zapoznanie studentów z systemami plezjochronicznymi PDH i synchronicznymi SDH/SONET.
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi ograniczeniami wynikającymi z teorii informacji oraz kodowaniem z korekcją błędów.
C-5Zapoznanie studentów z sieciami IP i usługami w tych sieciach.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu wystawiana na podstawie pracy pisemnej i rozmowy ze studentem.
S-2Ocena podsumowująca: Oceny z dwóch kolokwiów.
S-4Ocena formująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działań inżyniera.
3,5
4,0
4,5
5,0