Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektronika i telekomunikacja (S1)

Sylabus przedmiotu Analogowe układy elektroniczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektronika i telekomunikacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analogowe układy elektroniczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Sawicki <Jerzy.Sawicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Biedka <Andrzej.Biedka@zut.edu.pl>, Joanna Górecka <Joanna.Gorecka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 2,00,44egzamin
laboratoriaL3 30 2,00,26zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw teorii obwodów. Umiejętność analizy obwodów prądu stałego i zmiennego.
W-2Znajomość parametrów i charakterystyk podstawowych przyrządów półprzewodnikowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi analogowymi układami elektronicznymi.
C-2Umiejętność rozpoznawania, analizowania, śledzenia dróg przepływu sygnałów, przewidywania kształtu i wartości sygnałów w analogowych układach elektronicznych.
C-3Umiejętność prowadzenia obliczeń zmierzających do wyznaczenia parametrów sygnałów w analizowanych układach elektronicznych.
C-4Umiejętność przeprowadzania badań i pomiarów w analogowych układach elektronicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza i projektowanie jednostopniowych wzmacniaczy tranzystorowych: bipolarnych i unipolarnych w podstawowych układach pracy. Dobór punktu pracy. Obliczanie współczynników wrażliwości. Analiza wpływu temperatury. Obliczanie wzmocnienia, rezystancji wejściowej i wyjściowej.4
T-A-2Analiza typowych bloków funkcjonalnych analogowych układów scalonych: tranzystorowy wzmacniacz różnicowy, źródła prądowe i napięciowe, układy przesuwania składowej stałej napięcia, stopnie wyjściowe komplementarne i przeciwsobne, sprawność energetyczna, wpływ temperatury.3
T-A-3Kolokwium sprawdzające 1.1
T-A-4Analiza i projektowanie generatrów RC. Obliczenia dla różnych typów generatorów w realizacji dyskretnej i scalonej.2
T-A-5Analiza i projektowanie filtrów oraz korektorów charakterystyk częstotliwościowych.2
T-A-6Odprowadzanie ciepła z elementów elektronicznych. Dobór radiatora.2
T-A-7Kolokwium sprawdzające 2.1
15
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. Zasady postępowania. Zapoznanie z najczęściej używanymi przyrządami pomiarowymi i zasilaczami.2
T-L-2Klucze tranzystorowe w obwodach R, L, C.2
T-L-3Wzmacniacze tranzystorowe sygnałów zmiennych.2
T-L-4Prostowniki napięcia.2
T-L-5Stabilizatory napięcia.2
T-L-6Generatory sinusoidalne RC i LC.2
T-L-7Genaratory przebiegów prostokątnych, trójkątnych. Generatory przestrajane napięciem.2
T-L-8Zaliczenie pierwszej części zajęć laboratoryjnych.2
T-L-9Podstawowe zastosowania wzmacniaczy operacyjnych.2
T-L-10Filtry aktywne.2
T-L-11Wzmacniacze pomiarowe.2
T-L-12Pętla synchronizacji fazowej.2
T-L-13Analogowe układy programowalne typu FPAA część I.2
T-L-14Analogowe układy programowalne typu FPAA część II.2
T-L-15Zaliczenie drugiej części zajęć laboratoryjnych.2
30
wykłady
T-W-1Wzmacniacze jednostopniowe z tranzystorami bipolarnymi. Analiza stałoprądowa: dobór punktu pracy, prosta obciążenia. Analiza zmiennoprądowa: wyznaczanie wzmocnienia, rezystancji wejściowej i wyjściowej. Analiza podstawowych układów pracy tranzystora we wzmacniaczach.2
T-W-2Wzmacniacze jednostopniowe z tranzystorami unipolarnymi. Analiza stałoprądowa: dobór punktu pracy, prosta obciążenia. Analiza zmiennoprądowa: wyznaczanie wzmocnienia, rezystancji wejściowej i wyjściowej.1
T-W-3Wzmacniacze szerokopasmowe. Wzmacniacze wielostopniowe. Wpływ łączenia wzmacniaczy na wypadkowe parametry: wzmocnienie, częstotliwości graniczne, zniekształcenia nieliniowe. Ograniczenia w projektowaniu wzmacniaczy wielostopniowych.1
T-W-4Tranzystorowy wzmacniacz różnicowy. Analiza układu, funkcja przejścia, zastosowania praktyczne.1
T-W-5Typowe bloki funkcjonalne analogowych układów scalonych: wzmacniacze różnicowe z obciążeniem aktywnym, źródła prądowe, układy przesuwania składowej stałej napięcia, stopnie wyjściowe, wzmacniacze mocy, klasy wzmacniaczy mocy, analiza sprawności.1
T-W-6Budowa wzmacniacza operacyjnego. Definicje parametrów i ich interpretacja. Karta katalogowa układu scalonego typu wzmacniacz operacyjny. Technologie wykonywania wzmacniaczy operacyjnych. Rodziny wzmacniaczy operacyjnych. Dobór wzmacniacza operacyjnego do projektu.2
T-W-7Podstawowe aplikacje liniowe wzmacniaczy operacyjnych. Analiza schematów, sposób działania, dobór elementów, właściwości.2
T-W-8Wzmacniacze operacyjne specjalne: wzmacniacze pomiarowe, wzmacniacze izolacyjne, wzmacniacze transkonduktancyjne, wzmacniacze z przetwarzaniem, szybkie wtórniki napięciowe, wzmacniacze wizyjne. Przykładowe wykonania, parametry, karty katalogowe i noty aplikacyjne, zastosowania.1
T-W-9Scalone stabilizatory napięcia: trzykońcówkowe i uniwersalne. Parametry stabilizatorów; definicje, interpretacja, sposób pomiaru. Odprowadzanie ciepła z elementów elektronicznych. Dobór radiatora.2
T-W-10Generatory sygnałów: RC, LC, z rezonatorami kwarcowymi, ceramicznymi i układami MEMS. Generatory funkcyjne. Generatory przestrajane napięciem. Wysokostabilne źródła częstotliwości wzorcowej. Układ czasowy 555.1
T-W-11Sygnałowe przetworniki analogowo-cyfrowe i cyfrowo-analogowe. Budowa przetworników kompensacyjnych i z przetwarzaniem bezpośrednim. Typowe błędy przetworników. Układy próbkująco-pamiętające. Przetworniki różnicowe: DPCM, typu delta i delta-sigma.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-A-2Rozwiązywanie zadań domowych.13
A-A-3Konsultacje.2
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.30
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych.12
A-L-3Wykonanie sprawozdania z ćwiczenia laboratoryjnego.12
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia.6
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Poszerzanie wiedzy wskazanej na wykładzie poprzez pracę z podręcznikami akademickim.25
A-W-3Poszerzanie wiedzy o elementach i układach scalonych porzez studiowanie wskazanych kart katalogowych i not aplikacyjnych.10
A-W-4Konsultacje z wykładowcą.2
A-W-5Rozwiązywanie zadań domowych przedstawionych na wykładzie.5
A-W-6Egzamin pisemny i ustny.3
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych.
M-4Ćwiczenia audytoryjne polegające na rozwiązywaniu zadań i przeprowadzaniu obliczeń dla typowych układów elektronicznych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładu.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie otrzymanych ocen cząstkowych, ocen z wykonanych sprawozdań oraz aktywności podczas zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwia sprawdzające umiejetność rozwiązywania zadań i prowadzenia obliczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_1A_C06_W01
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie podstawowych analogowych układów elektronicznych.
ET_1A_W13T1A_W03, T1A_W04C-3T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-7, T-A-5, T-A-6M-4, M-1, M-2, M-3S-3
ET_1A_C06_W02
Zna i rozumie standardowe elektroniczne rozwiązania układowe stosowane w elektronicznym sprzęcie powszechnego użytku.
ET_1A_W17T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-11, T-W-9, T-A-1, T-A-2M-4, M-1, M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_1A_C06_U01
Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne do analizy i oceny działania analogowych układów elektronicznych.
ET_1A_U06T1A_U08, T1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05C-3T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-7, T-A-5, T-A-6, T-L-10, T-L-13, T-L-14M-4, M-2, M-3S-3
ET_1A_C06_U02
Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar charakterystycznych wielkości w analogowych układach elektronicznych.
ET_1A_U10T1A_U08, T1A_U09C-4T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-10, T-L-1, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15M-3S-2
ET_1A_C06_U03
Potrafi analizować schematy blokowe i ideowe analogowych urządzeń elektronicznych, śledzić drogi przepływu sygnałów, wyodrębniać bloki funkcjonalne i przypisywać elementom spełniane funkcje.
ET_1A_U18T1A_U13, T1A_U16C-1, C-2T-W-7, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-7, T-A-5, T-A-6M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_1A_C06_W01
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie podstawowych analogowych układów elektronicznych.
2,0
3,0Student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie podstawowych analogowych układów elektronicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
ET_1A_C06_W02
Zna i rozumie standardowe elektroniczne rozwiązania układowe stosowane w elektronicznym sprzęcie powszechnego użytku.
2,0
3,0Student zna i rozumie standardowe elektroniczne rozwiązania układowe stosowane w elektronicznym sprzęcie powszechnego użytku.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_1A_C06_U01
Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne do analizy i oceny działania analogowych układów elektronicznych.
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne do analizy i oceny działania analogowych układów elektronicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
ET_1A_C06_U02
Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar charakterystycznych wielkości w analogowych układach elektronicznych.
2,0
3,0Student potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar charakterystycznych wielkości w analogowych układach elektronicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
ET_1A_C06_U03
Potrafi analizować schematy blokowe i ideowe analogowych urządzeń elektronicznych, śledzić drogi przepływu sygnałów, wyodrębniać bloki funkcjonalne i przypisywać elementom spełniane funkcje.
2,0
3,0Student potrafi analizować schematy blokowe i ideowe analogowych urządzeń elektronicznych, śledzić drogi przepływu sygnałów, wyodrębniać bloki funkcjonalne i przypisywać elementom spełniane funkcje.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Tietze U., Schenk Ch., Układy półprzewodnikowe, WNT, Warszawa, 2008
  2. Filipkowski A., Układy elektroniczne analogowe i cyfrowe, WNT, Warszawa, 2006
  3. Ciążyński W., Elektronika analogowa w zadaniach, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2009
  4. Tadeusiewicz M., Hałgas S., Komputerowe metody analizy układów analogowych: teoria i zastosowania, WNT, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa pod red. Filipkowski A., Elementy i układy elektroniczne. Projekt i laboratorium, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007
  2. Strona internetowa Texas Inst., www.ti.com, Texas Inst., Internet, 2012
  3. Strona internetowa Analog Devices, www.analog.com, Analog Devices, Internet, 2012
  4. Strona internetowa National Semiconductor, www.national.com, National Semiconductor, Internet, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza i projektowanie jednostopniowych wzmacniaczy tranzystorowych: bipolarnych i unipolarnych w podstawowych układach pracy. Dobór punktu pracy. Obliczanie współczynników wrażliwości. Analiza wpływu temperatury. Obliczanie wzmocnienia, rezystancji wejściowej i wyjściowej.4
T-A-2Analiza typowych bloków funkcjonalnych analogowych układów scalonych: tranzystorowy wzmacniacz różnicowy, źródła prądowe i napięciowe, układy przesuwania składowej stałej napięcia, stopnie wyjściowe komplementarne i przeciwsobne, sprawność energetyczna, wpływ temperatury.3
T-A-3Kolokwium sprawdzające 1.1
T-A-4Analiza i projektowanie generatrów RC. Obliczenia dla różnych typów generatorów w realizacji dyskretnej i scalonej.2
T-A-5Analiza i projektowanie filtrów oraz korektorów charakterystyk częstotliwościowych.2
T-A-6Odprowadzanie ciepła z elementów elektronicznych. Dobór radiatora.2
T-A-7Kolokwium sprawdzające 2.1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. Zasady postępowania. Zapoznanie z najczęściej używanymi przyrządami pomiarowymi i zasilaczami.2
T-L-2Klucze tranzystorowe w obwodach R, L, C.2
T-L-3Wzmacniacze tranzystorowe sygnałów zmiennych.2
T-L-4Prostowniki napięcia.2
T-L-5Stabilizatory napięcia.2
T-L-6Generatory sinusoidalne RC i LC.2
T-L-7Genaratory przebiegów prostokątnych, trójkątnych. Generatory przestrajane napięciem.2
T-L-8Zaliczenie pierwszej części zajęć laboratoryjnych.2
T-L-9Podstawowe zastosowania wzmacniaczy operacyjnych.2
T-L-10Filtry aktywne.2
T-L-11Wzmacniacze pomiarowe.2
T-L-12Pętla synchronizacji fazowej.2
T-L-13Analogowe układy programowalne typu FPAA część I.2
T-L-14Analogowe układy programowalne typu FPAA część II.2
T-L-15Zaliczenie drugiej części zajęć laboratoryjnych.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wzmacniacze jednostopniowe z tranzystorami bipolarnymi. Analiza stałoprądowa: dobór punktu pracy, prosta obciążenia. Analiza zmiennoprądowa: wyznaczanie wzmocnienia, rezystancji wejściowej i wyjściowej. Analiza podstawowych układów pracy tranzystora we wzmacniaczach.2
T-W-2Wzmacniacze jednostopniowe z tranzystorami unipolarnymi. Analiza stałoprądowa: dobór punktu pracy, prosta obciążenia. Analiza zmiennoprądowa: wyznaczanie wzmocnienia, rezystancji wejściowej i wyjściowej.1
T-W-3Wzmacniacze szerokopasmowe. Wzmacniacze wielostopniowe. Wpływ łączenia wzmacniaczy na wypadkowe parametry: wzmocnienie, częstotliwości graniczne, zniekształcenia nieliniowe. Ograniczenia w projektowaniu wzmacniaczy wielostopniowych.1
T-W-4Tranzystorowy wzmacniacz różnicowy. Analiza układu, funkcja przejścia, zastosowania praktyczne.1
T-W-5Typowe bloki funkcjonalne analogowych układów scalonych: wzmacniacze różnicowe z obciążeniem aktywnym, źródła prądowe, układy przesuwania składowej stałej napięcia, stopnie wyjściowe, wzmacniacze mocy, klasy wzmacniaczy mocy, analiza sprawności.1
T-W-6Budowa wzmacniacza operacyjnego. Definicje parametrów i ich interpretacja. Karta katalogowa układu scalonego typu wzmacniacz operacyjny. Technologie wykonywania wzmacniaczy operacyjnych. Rodziny wzmacniaczy operacyjnych. Dobór wzmacniacza operacyjnego do projektu.2
T-W-7Podstawowe aplikacje liniowe wzmacniaczy operacyjnych. Analiza schematów, sposób działania, dobór elementów, właściwości.2
T-W-8Wzmacniacze operacyjne specjalne: wzmacniacze pomiarowe, wzmacniacze izolacyjne, wzmacniacze transkonduktancyjne, wzmacniacze z przetwarzaniem, szybkie wtórniki napięciowe, wzmacniacze wizyjne. Przykładowe wykonania, parametry, karty katalogowe i noty aplikacyjne, zastosowania.1
T-W-9Scalone stabilizatory napięcia: trzykońcówkowe i uniwersalne. Parametry stabilizatorów; definicje, interpretacja, sposób pomiaru. Odprowadzanie ciepła z elementów elektronicznych. Dobór radiatora.2
T-W-10Generatory sygnałów: RC, LC, z rezonatorami kwarcowymi, ceramicznymi i układami MEMS. Generatory funkcyjne. Generatory przestrajane napięciem. Wysokostabilne źródła częstotliwości wzorcowej. Układ czasowy 555.1
T-W-11Sygnałowe przetworniki analogowo-cyfrowe i cyfrowo-analogowe. Budowa przetworników kompensacyjnych i z przetwarzaniem bezpośrednim. Typowe błędy przetworników. Układy próbkująco-pamiętające. Przetworniki różnicowe: DPCM, typu delta i delta-sigma.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-A-2Rozwiązywanie zadań domowych.13
A-A-3Konsultacje.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.30
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych.12
A-L-3Wykonanie sprawozdania z ćwiczenia laboratoryjnego.12
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia.6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Poszerzanie wiedzy wskazanej na wykładzie poprzez pracę z podręcznikami akademickim.25
A-W-3Poszerzanie wiedzy o elementach i układach scalonych porzez studiowanie wskazanych kart katalogowych i not aplikacyjnych.10
A-W-4Konsultacje z wykładowcą.2
A-W-5Rozwiązywanie zadań domowych przedstawionych na wykładzie.5
A-W-6Egzamin pisemny i ustny.3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C06_W01Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie podstawowych analogowych układów elektronicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_W13Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie działania elementów elektronicznych (w tym elementów optoelektronicznych, elementów mocy, przetworników i czujników), analogowych i cyfrowych układów elektronicznych oraz prostych systemów elektronicznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Umiejętność prowadzenia obliczeń zmierzających do wyznaczenia parametrów sygnałów w analizowanych układach elektronicznych.
Treści programoweT-W-1Wzmacniacze jednostopniowe z tranzystorami bipolarnymi. Analiza stałoprądowa: dobór punktu pracy, prosta obciążenia. Analiza zmiennoprądowa: wyznaczanie wzmocnienia, rezystancji wejściowej i wyjściowej. Analiza podstawowych układów pracy tranzystora we wzmacniaczach.
T-W-2Wzmacniacze jednostopniowe z tranzystorami unipolarnymi. Analiza stałoprądowa: dobór punktu pracy, prosta obciążenia. Analiza zmiennoprądowa: wyznaczanie wzmocnienia, rezystancji wejściowej i wyjściowej.
T-W-5Typowe bloki funkcjonalne analogowych układów scalonych: wzmacniacze różnicowe z obciążeniem aktywnym, źródła prądowe, układy przesuwania składowej stałej napięcia, stopnie wyjściowe, wzmacniacze mocy, klasy wzmacniaczy mocy, analiza sprawności.
T-W-3Wzmacniacze szerokopasmowe. Wzmacniacze wielostopniowe. Wpływ łączenia wzmacniaczy na wypadkowe parametry: wzmocnienie, częstotliwości graniczne, zniekształcenia nieliniowe. Ograniczenia w projektowaniu wzmacniaczy wielostopniowych.
T-W-4Tranzystorowy wzmacniacz różnicowy. Analiza układu, funkcja przejścia, zastosowania praktyczne.
T-W-6Budowa wzmacniacza operacyjnego. Definicje parametrów i ich interpretacja. Karta katalogowa układu scalonego typu wzmacniacz operacyjny. Technologie wykonywania wzmacniaczy operacyjnych. Rodziny wzmacniaczy operacyjnych. Dobór wzmacniacza operacyjnego do projektu.
T-A-1Analiza i projektowanie jednostopniowych wzmacniaczy tranzystorowych: bipolarnych i unipolarnych w podstawowych układach pracy. Dobór punktu pracy. Obliczanie współczynników wrażliwości. Analiza wpływu temperatury. Obliczanie wzmocnienia, rezystancji wejściowej i wyjściowej.
T-A-3Kolokwium sprawdzające 1.
T-A-2Analiza typowych bloków funkcjonalnych analogowych układów scalonych: tranzystorowy wzmacniacz różnicowy, źródła prądowe i napięciowe, układy przesuwania składowej stałej napięcia, stopnie wyjściowe komplementarne i przeciwsobne, sprawność energetyczna, wpływ temperatury.
T-A-4Analiza i projektowanie generatrów RC. Obliczenia dla różnych typów generatorów w realizacji dyskretnej i scalonej.
T-A-7Kolokwium sprawdzające 2.
T-A-5Analiza i projektowanie filtrów oraz korektorów charakterystyk częstotliwościowych.
T-A-6Odprowadzanie ciepła z elementów elektronicznych. Dobór radiatora.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia audytoryjne polegające na rozwiązywaniu zadań i przeprowadzaniu obliczeń dla typowych układów elektronicznych.
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwia sprawdzające umiejetność rozwiązywania zadań i prowadzenia obliczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie podstawowych analogowych układów elektronicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C06_W02Zna i rozumie standardowe elektroniczne rozwiązania układowe stosowane w elektronicznym sprzęcie powszechnego użytku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_W17Zna i rozumie standardowe elektroniczne rozwiązania układowe stosowane w urządzeniach pomiarowych, technice radiowo-telewizyjnej, elektronicznym i optoelektronicznym sprzęcie powszechnego użytku.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi analogowymi układami elektronicznymi.
C-2Umiejętność rozpoznawania, analizowania, śledzenia dróg przepływu sygnałów, przewidywania kształtu i wartości sygnałów w analogowych układach elektronicznych.
Treści programoweT-W-1Wzmacniacze jednostopniowe z tranzystorami bipolarnymi. Analiza stałoprądowa: dobór punktu pracy, prosta obciążenia. Analiza zmiennoprądowa: wyznaczanie wzmocnienia, rezystancji wejściowej i wyjściowej. Analiza podstawowych układów pracy tranzystora we wzmacniaczach.
T-W-2Wzmacniacze jednostopniowe z tranzystorami unipolarnymi. Analiza stałoprądowa: dobór punktu pracy, prosta obciążenia. Analiza zmiennoprądowa: wyznaczanie wzmocnienia, rezystancji wejściowej i wyjściowej.
T-W-5Typowe bloki funkcjonalne analogowych układów scalonych: wzmacniacze różnicowe z obciążeniem aktywnym, źródła prądowe, układy przesuwania składowej stałej napięcia, stopnie wyjściowe, wzmacniacze mocy, klasy wzmacniaczy mocy, analiza sprawności.
T-W-8Wzmacniacze operacyjne specjalne: wzmacniacze pomiarowe, wzmacniacze izolacyjne, wzmacniacze transkonduktancyjne, wzmacniacze z przetwarzaniem, szybkie wtórniki napięciowe, wzmacniacze wizyjne. Przykładowe wykonania, parametry, karty katalogowe i noty aplikacyjne, zastosowania.
T-W-3Wzmacniacze szerokopasmowe. Wzmacniacze wielostopniowe. Wpływ łączenia wzmacniaczy na wypadkowe parametry: wzmocnienie, częstotliwości graniczne, zniekształcenia nieliniowe. Ograniczenia w projektowaniu wzmacniaczy wielostopniowych.
T-W-4Tranzystorowy wzmacniacz różnicowy. Analiza układu, funkcja przejścia, zastosowania praktyczne.
T-W-6Budowa wzmacniacza operacyjnego. Definicje parametrów i ich interpretacja. Karta katalogowa układu scalonego typu wzmacniacz operacyjny. Technologie wykonywania wzmacniaczy operacyjnych. Rodziny wzmacniaczy operacyjnych. Dobór wzmacniacza operacyjnego do projektu.
T-W-7Podstawowe aplikacje liniowe wzmacniaczy operacyjnych. Analiza schematów, sposób działania, dobór elementów, właściwości.
T-W-10Generatory sygnałów: RC, LC, z rezonatorami kwarcowymi, ceramicznymi i układami MEMS. Generatory funkcyjne. Generatory przestrajane napięciem. Wysokostabilne źródła częstotliwości wzorcowej. Układ czasowy 555.
T-W-11Sygnałowe przetworniki analogowo-cyfrowe i cyfrowo-analogowe. Budowa przetworników kompensacyjnych i z przetwarzaniem bezpośrednim. Typowe błędy przetworników. Układy próbkująco-pamiętające. Przetworniki różnicowe: DPCM, typu delta i delta-sigma.
T-W-9Scalone stabilizatory napięcia: trzykońcówkowe i uniwersalne. Parametry stabilizatorów; definicje, interpretacja, sposób pomiaru. Odprowadzanie ciepła z elementów elektronicznych. Dobór radiatora.
T-A-1Analiza i projektowanie jednostopniowych wzmacniaczy tranzystorowych: bipolarnych i unipolarnych w podstawowych układach pracy. Dobór punktu pracy. Obliczanie współczynników wrażliwości. Analiza wpływu temperatury. Obliczanie wzmocnienia, rezystancji wejściowej i wyjściowej.
T-A-2Analiza typowych bloków funkcjonalnych analogowych układów scalonych: tranzystorowy wzmacniacz różnicowy, źródła prądowe i napięciowe, układy przesuwania składowej stałej napięcia, stopnie wyjściowe komplementarne i przeciwsobne, sprawność energetyczna, wpływ temperatury.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia audytoryjne polegające na rozwiązywaniu zadań i przeprowadzaniu obliczeń dla typowych układów elektronicznych.
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie otrzymanych ocen cząstkowych, ocen z wykonanych sprawozdań oraz aktywności podczas zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwia sprawdzające umiejetność rozwiązywania zadań i prowadzenia obliczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie standardowe elektroniczne rozwiązania układowe stosowane w elektronicznym sprzęcie powszechnego użytku.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C06_U01Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne do analizy i oceny działania analogowych układów elektronicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_U06Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy oraz oceny działania elementów i układów elektronicznych, a także prostych systemów telekomunikacyjnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-3Umiejętność prowadzenia obliczeń zmierzających do wyznaczenia parametrów sygnałów w analizowanych układach elektronicznych.
Treści programoweT-A-1Analiza i projektowanie jednostopniowych wzmacniaczy tranzystorowych: bipolarnych i unipolarnych w podstawowych układach pracy. Dobór punktu pracy. Obliczanie współczynników wrażliwości. Analiza wpływu temperatury. Obliczanie wzmocnienia, rezystancji wejściowej i wyjściowej.
T-A-3Kolokwium sprawdzające 1.
T-A-2Analiza typowych bloków funkcjonalnych analogowych układów scalonych: tranzystorowy wzmacniacz różnicowy, źródła prądowe i napięciowe, układy przesuwania składowej stałej napięcia, stopnie wyjściowe komplementarne i przeciwsobne, sprawność energetyczna, wpływ temperatury.
T-A-4Analiza i projektowanie generatrów RC. Obliczenia dla różnych typów generatorów w realizacji dyskretnej i scalonej.
T-A-7Kolokwium sprawdzające 2.
T-A-5Analiza i projektowanie filtrów oraz korektorów charakterystyk częstotliwościowych.
T-A-6Odprowadzanie ciepła z elementów elektronicznych. Dobór radiatora.
T-L-10Filtry aktywne.
T-L-13Analogowe układy programowalne typu FPAA część I.
T-L-14Analogowe układy programowalne typu FPAA część II.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia audytoryjne polegające na rozwiązywaniu zadań i przeprowadzaniu obliczeń dla typowych układów elektronicznych.
M-2Wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwia sprawdzające umiejetność rozwiązywania zadań i prowadzenia obliczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne do analizy i oceny działania analogowych układów elektronicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C06_U02Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar charakterystycznych wielkości w analogowych układach elektronicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_U10Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar podstawowych wielkości charakteryzujących elementy, układy elektroniczne i światłowodowe oraz systemy telekomunikacyjne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-4Umiejętność przeprowadzania badań i pomiarów w analogowych układach elektronicznych.
Treści programoweT-L-2Klucze tranzystorowe w obwodach R, L, C.
T-L-4Prostowniki napięcia.
T-L-3Wzmacniacze tranzystorowe sygnałów zmiennych.
T-L-5Stabilizatory napięcia.
T-L-6Generatory sinusoidalne RC i LC.
T-L-10Filtry aktywne.
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. Zasady postępowania. Zapoznanie z najczęściej używanymi przyrządami pomiarowymi i zasilaczami.
T-L-7Genaratory przebiegów prostokątnych, trójkątnych. Generatory przestrajane napięciem.
T-L-8Zaliczenie pierwszej części zajęć laboratoryjnych.
T-L-9Podstawowe zastosowania wzmacniaczy operacyjnych.
T-L-11Wzmacniacze pomiarowe.
T-L-12Pętla synchronizacji fazowej.
T-L-13Analogowe układy programowalne typu FPAA część I.
T-L-14Analogowe układy programowalne typu FPAA część II.
T-L-15Zaliczenie drugiej części zajęć laboratoryjnych.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie otrzymanych ocen cząstkowych, ocen z wykonanych sprawozdań oraz aktywności podczas zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar charakterystycznych wielkości w analogowych układach elektronicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C06_U03Potrafi analizować schematy blokowe i ideowe analogowych urządzeń elektronicznych, śledzić drogi przepływu sygnałów, wyodrębniać bloki funkcjonalne i przypisywać elementom spełniane funkcje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_U18Potrafi analizować schematy blokowe i ideowe urządzeń elektronicznych oraz projekty systemów telekomunikacyjnych, śledzić drogi przepływu sygnału, wyodrębniać bloki funkcjonalne i przypisywać elementom spełniane funkcje.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi analogowymi układami elektronicznymi.
C-2Umiejętność rozpoznawania, analizowania, śledzenia dróg przepływu sygnałów, przewidywania kształtu i wartości sygnałów w analogowych układach elektronicznych.
Treści programoweT-W-7Podstawowe aplikacje liniowe wzmacniaczy operacyjnych. Analiza schematów, sposób działania, dobór elementów, właściwości.
T-A-1Analiza i projektowanie jednostopniowych wzmacniaczy tranzystorowych: bipolarnych i unipolarnych w podstawowych układach pracy. Dobór punktu pracy. Obliczanie współczynników wrażliwości. Analiza wpływu temperatury. Obliczanie wzmocnienia, rezystancji wejściowej i wyjściowej.
T-A-3Kolokwium sprawdzające 1.
T-A-2Analiza typowych bloków funkcjonalnych analogowych układów scalonych: tranzystorowy wzmacniacz różnicowy, źródła prądowe i napięciowe, układy przesuwania składowej stałej napięcia, stopnie wyjściowe komplementarne i przeciwsobne, sprawność energetyczna, wpływ temperatury.
T-A-4Analiza i projektowanie generatrów RC. Obliczenia dla różnych typów generatorów w realizacji dyskretnej i scalonej.
T-A-7Kolokwium sprawdzające 2.
T-A-5Analiza i projektowanie filtrów oraz korektorów charakterystyk częstotliwościowych.
T-A-6Odprowadzanie ciepła z elementów elektronicznych. Dobór radiatora.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi analizować schematy blokowe i ideowe analogowych urządzeń elektronicznych, śledzić drogi przepływu sygnałów, wyodrębniać bloki funkcjonalne i przypisywać elementom spełniane funkcje.
3,5
4,0
4,5
5,0