Wydział Elektryczny - Elektronika i telekomunikacja (S1)
Sylabus przedmiotu Grafika inżynierska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektronika i telekomunikacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Grafika inżynierska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Telekomunikacji i Fotoniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Mikołajczak <Grzegorz.Mikolajczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Jaskuła <Marek.Jaskula@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak wymagań |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student powinien nabyć wiedzę i umiejętność podstaw rysunku technicznego 2D i 3D w tym wymiarowania, rzutów i przekrojów |
C-2 | Student powinien wykazywać się znajomością zasad rysunku schematów elektronicznych, tworzenia syboli elementów elektronicznych i podstawy korzystania z programów CAD elektronicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Laboratorium obejmuje prace w programie CAD - AutoCAD/IntelliCAD (zagadnienia podstaw rysunku technicznego i rysunku 3D) oraz tworzenia schematów elektronicznych w tym tworzenie nowych elementów elektronicznych (symbol i obudowa) w programie Protel/Eagle/KiCAD. | 14 |
T-L-2 | Zaliczenie. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rysunek techniczny - cel sporządzania, zawartość; Zasady rzutowania, widoki, przekroje; przenikanie brył; uproszczenia rysunkowe. | 2 |
T-W-2 | Wymiarowanie, tolerancje, pismo techniczne, symbole rysunkowe i opisy. | 2 |
T-W-3 | Normy rysunkowe, normy symboli, symbole elektryczne i elektroniczne. | 2 |
T-W-4 | CAD (AutoCAD, IntelliCAD): obszar rysunku, okno poleceń, menu górne, okna narzędziowe; komunikacja z programem (komendy, okna narzędziowe, menu górne, komendy z klawiatury), wskazywanie punktów; globalny układ współrzędnych – GUW; lokalny układ współrzędnych – LUW; wprowadzanie współrzędnych; stałe tryby lokalizacji – obiekt; rysunki + komendy: linia, okrąg, łuk, przesuń, kopiuj, odsuń, szyk, prostokąt, fazuj, zaokrągl, obrót, utnij, przedłuż, lustro, kreskuj-edycja, zoom, rozbij, cofnij. | 3 |
T-W-5 | Praca z warstwami, wymiarowanie: komendy wymiarowania, style wymiarowania (tworzenie i uaktualnianie), wymiarowanie rysunków; zmierz, podziel, styl punktu; projekt – rysunek zaawansowany; wprowadzanie opisów; skala | 2 |
T-W-6 | Wybrane elementy tworzenia elementów i schematów elektronicznych w programie CAD (Protel/Eagle/KiCAD itp). | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-L-2 | Opracowanie rysunków zaliczeniowych. | 30 |
A-L-3 | Konsultacje | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia laboratorium | 5 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
A-W-3 | Samodzielne poznawanie norm, literatury i oprogramowania inżynierskiego. | 30 |
A-W-4 | Konsultacje | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z wykorzystaniem prezentacji |
M-2 | Demonstracje |
M-3 | Stanowisko komputerowe: nauka rysowania w wybranych programach CAD |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena pracy podczas zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne zrealizowania zadanego rysunku w programie CAD |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ET_1A_B04_W01 Student posiada podstawową umiejętność czytania i rysowania elementów i schematów elektronicznych (w tym niektórych pokrewnych - elektrycznych, automatyki i telekomunikacji) i wybranych elementów mechanicznych | ET_1A_W09 | T1A_W02, T1A_W07 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-1 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ET_1A_B04_U01 Student potrafi w stopniu podstawowym analizować i rysować schematy urządzeń elektronicznych oraz w stopniu podstawowym potrafi wykonać rysunek techniczny urządzenia (część mechaniczna i elektryczna) | ET_1A_U17 | T1A_U16 | — | C-2 | T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-L-1, T-L-2 | M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ET_1A_B04_W01 Student posiada podstawową umiejętność czytania i rysowania elementów i schematów elektronicznych (w tym niektórych pokrewnych - elektrycznych, automatyki i telekomunikacji) i wybranych elementów mechanicznych | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową umiejętność czytania i rysowania elementów i schematów elektronicznych (w tym niektórych pokrewnych - elektrycznych, automatyki i telekomunikacji) i wybranych elementów mechanicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ET_1A_B04_U01 Student potrafi w stopniu podstawowym analizować i rysować schematy urządzeń elektronicznych oraz w stopniu podstawowym potrafi wykonać rysunek techniczny urządzenia (część mechaniczna i elektryczna) | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym analizować i rysować schematy urządzeń elektronicznych oraz w stopniu podstawowym potrafi wykonać rysunek techniczny urządzenia (część mechaniczna i elektryczna). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Sapińki T., Michel K., Rysunek techniczny elektryczny, WNT, Warszawa, 1987, II
- Dobrzański T., Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2000
- Protel, Protel 99E Designer's handbook, 2000
Literatura dodatkowa
- Oleksiuk W., K. Paprocki, Konstrukcja mechanicznych zespołów sprzętu elektronicznego, WKŁ, Warszawa, 1989, I
- Barcan J., Podstawy rysunku technicznego, WNT, Warszawa, 2006