Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S2)
Sylabus przedmiotu Pomiary dynamiczne w zastosowaniach przemysłowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pomiary dynamiczne w zastosowaniach przemysłowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Sterowania i Pomiarów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Żuchowski <Adam.Zuchowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Przemysław Pietrzak <Przemyslaw.Pietrzak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy analizy matematycznej i algebr liniowej. |
W-2 | Podstawy z teorii prawdobodobieństwa i procesów losowych. |
W-3 | Podstawowa znajomość technik identyfikacji. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z problematyką pomiarów dynamicznych. Omówienie typowych zadań pomiarowych, źródeł powstawania błędów oraz charakterystyka metod minimalizacji tychże błędów. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętność z zakresu kategoryzacji zadań pomiarowych oraz posługiwania się popularnymi metodami minimalizacji błędów pomiarowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Zajęcia wprowadzające; konfiguracja i kalibracja stanowiska pomiarowego. Rejestracja sygnałów pomiarowych. | 3 |
T-P-2 | Prace eksperymentalne na stanowisku pomiarowym. | 6 |
T-P-3 | Projektowanie algorytmu pomiarowego. | 6 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie i pojęcia podstawowe: pomiar statyczny i dynamiczny, błąd dynamiczny i jego miary, typowe zastosowania pomiarów dynamicznych. | 2 |
T-W-2 | Estymacja średniokwadratowa. | 4 |
T-W-3 | Algorytm RLS. | 4 |
T-W-4 | Pomiar dynamiczny na podstawie zidentyfikowanego modelu. | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-P-2 | Opracowanie wyników badań i sporządzenie dokumentacji projektu. | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatuty. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno - problemowy. |
M-2 | Zajęcia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do realizacji ćwiczenia laboratoryjnego wystawiana na początku zajęć. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne i/lub pisemne. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_C27_W01 Student potrafi scharakteryzować typowe problemy związane z realizacją pomiaru dynamicznego. Potrafi scharakteryzować popularne metody minimalizacji błędu dynamicznego. | AR_2A_W08 | T2A_W02, T2A_W03 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_C27_U01 Student potrafi zrealizować typowy pomiar dynamiczny, wykorzystując podstawowe metody minimalizacji błędu dynamicznego. | AR_2A_U13 | T2A_U08, T2A_U12 | — | C-2 | T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_C27_W01 Student potrafi scharakteryzować typowe problemy związane z realizacją pomiaru dynamicznego. Potrafi scharakteryzować popularne metody minimalizacji błędu dynamicznego. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować typowe problemy związane z realizacją pomiaru dynamicznego. Potrafi scharakteryzować popularne metody minimalizacji błędu dynamicznego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_C27_U01 Student potrafi zrealizować typowy pomiar dynamiczny, wykorzystując podstawowe metody minimalizacji błędu dynamicznego. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zrealizować typowy pomiar dynamiczny, wykorzystując podstawowe metody minimalizacji błędu dynamicznego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Niedźwiedzki M., Identification of Time-varying Processes, John Wiley & Sons, Chichester, 2000, 1st edition
- R. Pintelon, J. Schoukens, System Identification: A Frequency Domain Approach, John Wiley & Sons, 2012, 2
Literatura dodatkowa
- Widrow B., Stearns S.D., Adaptive Signal Processing, Prentice Hall, Englewood Cliffs, 1985, 1st edition
- Allen R.L., Mills D.W., Signal Analysis: Time, Frequency, Scale and Structure, John Wiley & Sons, Piscataway, 2004, 1st edition