Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Urządzenia i systemy optoelektroniczne w automatyce i robotyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Urządzenia i systemy optoelektroniczne w automatyce i robotyce
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Telekomunikacji i Fotoniki
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Weinert-Rączka <Ewa.Weinert-Raczka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Błażej Jabłoński <Blazej.Jablonski@zut.edu.pl>, Ewa Weinert-Rączka <Ewa.Weinert-Raczka@zut.edu.pl>, Marek Wichtowski <Marek.Wichtowski@zut.edu.pl>, Andrzej Ziółkowski <Andrzej.Ziolkowski@zut.edu.pl>, Grzegorz Żegliński <Grzegorz.Zeglinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 1,50,38zaliczenie
wykładyW6 15 1,50,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna podstawy fizyki w zakresie optyki falowej i fizyki atomowej.
W-2Zna podstawy inżynierii materiałowej.
W-3Zna metody opracowywania wyników pomiarów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu optoelektroniki, fotoniki i techniki światłowodowej oraz zasad działania urządzeń optpelektronicznych stosowanych w automatyce i robotyce.
C-2Wyrobienie umiejętności doboru i wykorzystania urządzeń i systemów optoelektronicznych w praktyce inżynierskiej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajecia organizacyjne i wprowadząjace, omówienie zasad BHP w laboratorium.1
T-L-2Budowa i justowanie głowicy lasera He-Ne.2
T-L-3Badania laserów półprzewodnikowych.2
T-L-4Badanie fotodetektorów.2
T-L-5Badanie bariery optoelektronicznej.2
T-L-6Badanie ogniwa fotowoltaicznego.2
T-L-7Badania transoptora.2
T-L-8Rozliczenie sprawozdań z ćwiczeń. Kolokwium zaliczające.2
15
wykłady
T-W-1Podstawy fizyki laserów, właściwości światła laserowego.4
T-W-2Elementy optyki nieliniowej, modulacja i detekcja światła.3
T-W-3Podstawowe urządzenia i systemy optoelektroniczne.5
T-W-4Zastosowania urzadzeń i systemów optoelektronicznych w automatyce i robotyce.2
T-W-5Sprawdzian zaliczający.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach w laboratorium.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć12
A-L-3Przygotowywanie sprawozdań12
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia6
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Uzupełnianie wiedzy, studiowanie literatury.12
A-W-3Udział w konsultacjach.2
A-W-4Przygotowanie do sprawdzianu.16
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny zaliczający wykłady.
S-2Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Sprawozdania z wykonanych ćwiczeń. Sprawdziany pisemne zaliczające na ćwiczeniach laboratoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_O05-1_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie sposobu działania układów i systemów optoelektronicznych wykorzystywanych w układach automatyki i robotyki.
AR_1A_W02T1A_W01C-1, C-2T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_O05-1_U01
Potrafi wykorzystać wiedzę z fizyki, optoelektroniki, fotoniki i techniki światłowodowej do zrozumienia zasad działania urządzeń optoelektronicznych oraz zaprojektowania prostego układu optoelektronicznego do zastosowania w systemach automatyki i robotyki.
AR_1A_U02, AR_1A_U05T1A_U09, T1A_U14, T1A_U16InzA_U02, InzA_U06, InzA_U08C-2T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-L-5, T-L-8, T-L-2, T-L-3, T-L-7, T-L-1, T-L-4, T-L-6M-1, M-2S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_1A_O05-1_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie sposobu działania układów i systemów optoelektronicznych wykorzystywanych w układach automatyki i robotyki.
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę w zakresie sposobu działania układów i systemów optoelektronicznych wykorzystywanych w układach automatyki i robotyki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_1A_O05-1_U01
Potrafi wykorzystać wiedzę z fizyki, optoelektroniki, fotoniki i techniki światłowodowej do zrozumienia zasad działania urządzeń optoelektronicznych oraz zaprojektowania prostego układu optoelektronicznego do zastosowania w systemach automatyki i robotyki.
2,0
3,0Potrafi wykorzystać wiedzę z fizyki, optoelektroniki, fotoniki i techniki światłowodowej do zrozumienia zasad działania urządzeń optoelektronicznych oraz zaprojektowania prostego układu optoelektronicznego do zastosowania w systemach automatyki i robotyki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mirosław Karpierz, Podstawy fotoniki, Centrum Studiów Zaawansowanych Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2010
  2. Bernard Ziętek, Optoelektronika, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń, 2005
  3. K. Booth, S. Hill, Optoelektronika wiedzieć więcej, WKiŁ, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Jan Petykiewicz, Podstawy fizyczne optyki scalonej, PWN, Warszawa, 1989
  2. Praca zbiorowa pod red. A. Opilskiego, Laboratorium optoelektroniki światłowodowej, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2002
  3. Bernard Ziętek, Lasery, Wydawnictwo Naukowe UMK, Trouń, 2009
  4. Zbigniew Bielecki, Antoni Rogalski, Detekcja sygnałów optycznych, WNT, Warszawa, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajecia organizacyjne i wprowadząjace, omówienie zasad BHP w laboratorium.1
T-L-2Budowa i justowanie głowicy lasera He-Ne.2
T-L-3Badania laserów półprzewodnikowych.2
T-L-4Badanie fotodetektorów.2
T-L-5Badanie bariery optoelektronicznej.2
T-L-6Badanie ogniwa fotowoltaicznego.2
T-L-7Badania transoptora.2
T-L-8Rozliczenie sprawozdań z ćwiczeń. Kolokwium zaliczające.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy fizyki laserów, właściwości światła laserowego.4
T-W-2Elementy optyki nieliniowej, modulacja i detekcja światła.3
T-W-3Podstawowe urządzenia i systemy optoelektroniczne.5
T-W-4Zastosowania urzadzeń i systemów optoelektronicznych w automatyce i robotyce.2
T-W-5Sprawdzian zaliczający.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach w laboratorium.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć12
A-L-3Przygotowywanie sprawozdań12
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia6
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Uzupełnianie wiedzy, studiowanie literatury.12
A-W-3Udział w konsultacjach.2
A-W-4Przygotowanie do sprawdzianu.16
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_O05-1_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie sposobu działania układów i systemów optoelektronicznych wykorzystywanych w układach automatyki i robotyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W02Ma podstawową wiedzę z fizyki obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm oraz wybrane zagadnienia fizyki współczesnej w zakresie niezbędnym do zrozumienia podstawowych zjawisk występujących w sterowanych procesach i ich otoczeniu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu optoelektroniki, fotoniki i techniki światłowodowej oraz zasad działania urządzeń optpelektronicznych stosowanych w automatyce i robotyce.
C-2Wyrobienie umiejętności doboru i wykorzystania urządzeń i systemów optoelektronicznych w praktyce inżynierskiej.
Treści programoweT-W-3Podstawowe urządzenia i systemy optoelektroniczne.
T-W-5Sprawdzian zaliczający.
T-W-2Elementy optyki nieliniowej, modulacja i detekcja światła.
T-W-1Podstawy fizyki laserów, właściwości światła laserowego.
T-W-4Zastosowania urzadzeń i systemów optoelektronicznych w automatyce i robotyce.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny zaliczający wykłady.
S-2Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę w zakresie sposobu działania układów i systemów optoelektronicznych wykorzystywanych w układach automatyki i robotyki.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_O05-1_U01Potrafi wykorzystać wiedzę z fizyki, optoelektroniki, fotoniki i techniki światłowodowej do zrozumienia zasad działania urządzeń optoelektronicznych oraz zaprojektowania prostego układu optoelektronicznego do zastosowania w systemach automatyki i robotyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U02Wykorzystuje wiedzę z fizyki do opisu i tworzenia modeli podstawowych zjawisk występujących w sterowanych procesach i ich otoczeniu.
AR_1A_U05Potrafi zaprojektować prosty układ elektroniczny, także zawierający systemy mikroprocesorowe i inne elementy programowalne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Wyrobienie umiejętności doboru i wykorzystania urządzeń i systemów optoelektronicznych w praktyce inżynierskiej.
Treści programoweT-W-3Podstawowe urządzenia i systemy optoelektroniczne.
T-W-5Sprawdzian zaliczający.
T-W-2Elementy optyki nieliniowej, modulacja i detekcja światła.
T-W-1Podstawy fizyki laserów, właściwości światła laserowego.
T-W-4Zastosowania urzadzeń i systemów optoelektronicznych w automatyce i robotyce.
T-L-5Badanie bariery optoelektronicznej.
T-L-8Rozliczenie sprawozdań z ćwiczeń. Kolokwium zaliczające.
T-L-2Budowa i justowanie głowicy lasera He-Ne.
T-L-3Badania laserów półprzewodnikowych.
T-L-7Badania transoptora.
T-L-1Zajecia organizacyjne i wprowadząjace, omówienie zasad BHP w laboratorium.
T-L-4Badanie fotodetektorów.
T-L-6Badanie ogniwa fotowoltaicznego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Sprawozdania z wykonanych ćwiczeń. Sprawdziany pisemne zaliczające na ćwiczeniach laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wykorzystać wiedzę z fizyki, optoelektroniki, fotoniki i techniki światłowodowej do zrozumienia zasad działania urządzeń optoelektronicznych oraz zaprojektowania prostego układu optoelektronicznego do zastosowania w systemach automatyki i robotyki.
3,5
4,0
4,5
5,0