Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)
Sylabus przedmiotu Komputerowe wspomaganie prac inżynierskich:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Komputerowe wspomaganie prac inżynierskich | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Sterowania i Pomiarów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Przemysław Orłowski <Przemyslaw.Orlowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Przemysław Orłowski <Przemyslaw.Orlowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka |
W-2 | Podstawy automatyki i robotyki |
W-3 | Podstawy informatyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie elementarnych umiejętności efektywnego wykorzystania oprogramowania komputerowego (Matlab) w zakresie wspomagania procesów obliczeń, modelowania, symulacji układów i wizualizacji wyników. |
C-2 | Nabycie umiejętności tworzenia funkcji i skryptów, graficznego interfejsu użytkownika, grafiki 2D i 3D, rozwiązywania zadań aproksymacji i interpolacji zarówno dla funkcji wielomianowych jak i dowolnych (nieliniowych). |
C-3 | Nabycie podstawowych umiejętności niezbędnych do symulacji prostych układów liniowych i nieliniowych - w tym wyznaczanie odpowiedzi układów na dowolne wymuszenia (generowanie sygnałów) i wizualizacja wyników. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do programu Matlab, definiowanie wektorów i tablic | 2 |
T-L-2 | Operacje tablicowe i macierzowo-wektorowe, publikowanie wyników z wykorzystaniem Publisher | 2 |
T-L-3 | Wizualizacja wyników - grafika 2D | 2 |
T-L-4 | Grafika 3D - wizualizacja wyników obliczeń | 2 |
T-L-5 | Tworzenie i uruchamianie skryptów i funkcji | 2 |
T-L-6 | Zastosowanie metod numerycznych do rozwiazywania praktycznych zadań inżynierskich na przykładzie aproksymacji, interpolacji, wyznaczania miejsc zerowych i minimum funkcji | 5 |
T-L-7 | Zaliczenie serii ćwiczeń | 2 |
T-L-8 | Statystyka i probabilistyka | 2 |
T-L-9 | Tworzenie graficznego interfejsu użytkownika | 3 |
T-L-10 | Praktyczne wykorzystanie wbudowanych narzędzi do rozwiązywania równań różniczkowych zwyczajnych w zagadnieniach modelowania i symulacji układów dynamicznych liniowych i nieliniowych przekształconych do formy schematu blokowego w Simulinku | 4 |
T-L-11 | Praktyczne wykorzystanie wbudowanych narzędzi do rozwiązywania równań różniczkowych zwyczajnych w zagadnieniach modelowania i symulacji układów dynamicznych liniowych i nieliniowych zapisanych w postaci funkcji (Matlab) | 2 |
T-L-12 | Zaliczenie serii ćwiczeń | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Komputer w rozwiązywaniu zadań inżynierskich | 1 |
T-W-2 | Wprowadzenie do programowania w systemie MATLAB, podstawowe operacje na wektorach i macierzach, podstawowe operacje graficzne, organizacja programu w języku systemu MATLAB | 4 |
T-W-3 | Metody tworzenia grafiki 3D w zastosowaniach wizualizacji wyników obliczeń | 3 |
T-W-4 | Zastosowanie wbudowanych funkcji do rozwiazywania praktycznych zadań inżynierskich. Zadania aproksymacji i interpolacji funkcji. Wykorzystanie wbudowanych funkcji do rozwiązywania zadań aproksymacji i interpolacji na przykładzie funkcji wielomianowej i nieliniowej (proste zadanie minimalizacji). Numeryczne wyznaczanie miejsc zerowych funkcji. Całkowanie numeryczne. | 3 |
T-W-5 | Praktyczne wykorzystanie wbudowanych procedur do rozwiązywania równań różniczkowych zwyczajnych w zagadnieniach modelowania i symulacji prostych układów dynamicznych | 3 |
T-W-6 | Zaliczenie formy zajęć | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 25 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena wystawiana na podstawie składanych sprawozdań i projektów |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych i projektów |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena wystawiana na zakończenie wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C03_W01 Student zna kilka podstawowych narzędzi wspomagających prace inżynierskie. | AR_1A_W21 | T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1, C-3, C-2 | T-L-1, T-L-5, T-L-4, T-L-9, T-L-2, T-L-3, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C03_U01 Student potrafi wykorzystać kilka podstawowych narzędzi wspomagających prace inżynierskie, oraz umie prezentować wyniki. | AR_1A_U09 | T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-3, C-2 | T-L-1, T-L-5, T-L-4, T-L-9, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C03_W01 Student zna kilka podstawowych narzędzi wspomagających prace inżynierskie. | 2,0 | |
3,0 | Student zna kilka podstawowych narzędzi wspomagających prace inżynierskie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C03_U01 Student potrafi wykorzystać kilka podstawowych narzędzi wspomagających prace inżynierskie, oraz umie prezentować wyniki. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykorzystać kilka podstawowych narzędzi wspomagających prace inżynierskie, oraz umie prezentować wyniki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Rudra P., MATLAB 7 dla naukowców i inżynierów., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
- Brzózka J., Dorobczyński L., Matlab. Środowisko obliczeń naukowo-technicznych, PWN, Warszawa, 2008
- Kamińska A., Pańczyk B., Matlab przykłady i ćwiczenia, MIKOM, 2002
- Mrożek B., Mrożek J., MATLAB – Uniwersalne środowisko do obliczeń naukowo-technicznych, CCATiE, Kraków, 1995
- Pr. zbiorowa, Matlab Manuals, Mathworks Inc., 2011
- Pr. zbiorowa, SIMULINK Model-Based and System-Based Design Using Simulink, Mathworks Inc., 2011
Literatura dodatkowa
- German-Gałkin S, Gnat K., Ćwiczenia z Elektrotechniki w MATLABIE i SIMULINKU., Wyższa Szkoła Morska, Szczecin, 2002