Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)
Sylabus przedmiotu Informatyka i programowanie obiektowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Informatyka i programowanie obiektowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Informatyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Brykalski <Andrzej.Brykalski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Baniukiewicz <Piotr.Baniukiewicz@zut.edu.pl>, Andrzej Brykalski <Andrzej.Brykalski@zut.edu.pl>, Maciej Burak <Maciej.Burak@zut.edu.pl>, Wojciech Chlewicki <Wojciech.Chlewicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony moduł Podstawy informatyki. |
W-2 | Ukończony moduł Matematyka. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z głównymi aspektami projektowania obiektowego. |
C-2 | Praca zespołowa, a projektowanie obiektowe: role, odpowiedzialność i współpraca. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności programowania obiektowego. |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności nadzoru procesu wytwarzania oprogramowania (implementacja, kompilacja, debugowanie). |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do pracy w środowisku Visual Studio. | 2 |
T-L-2 | Tworzenie i kompilowanie prostych aplikacji w konsoli. | 2 |
T-L-3 | Sprawdzian z wykładów. Deklarowanie i wywoływanie metod. | 2 |
T-L-4 | Instrukcje wyboru. | 2 |
T-L-5 | Zaliczenie (metody, instrukcje wyboru). Operatory przypisania i instrukcje iteracji. | 2 |
T-L-6 | Sprawdzian z wykładów. Tworzenie własnych klas. | 4 |
T-L-7 | Tworzenie własnych modułów bibliotecznych. | 2 |
T-L-8 | Zaliczenie (klasy). Obsługa wyjątków. | 4 |
T-L-9 | Sprawdzian z wykładów. Debugowanie programu. | 4 |
T-L-10 | Pisanie programu wykorzystującego dziedziczenie klas. Polimorfzm. | 2 |
T-L-11 | Projektowanie i implementacja wybranej aplikacji użytkowej. Zaliczenie końcowe. | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rozwój języków programowania, geneza programowania obiektowego. Trzy filary programowania obiektowo zorientowanego. | 2 |
T-W-2 | Typy, zmienne, struktura programu, operatory, instrukcje. | 2 |
T-W-3 | Wskaźniki, dynamiczna alokacja pamięci. | 2 |
T-W-4 | Obsługa wyjątków, rodzaje wyjątków, korzyści wykorzystania. | 2 |
T-W-5 | Tworzenie modeli w programowaniu zorientowanym obiektowo. | 3 |
T-W-6 | Klasy i obiekty, definiowanie klasy, relacje między klasami. | 4 |
T-W-7 | Metody, parametry metod, przeciążanie metod. | 4 |
T-W-8 | Generalizacja i specjalizacja, polimorfizm, klasy abstrakcyjne, klasy zamknięte. | 3 |
T-W-9 | Tablice, użycie tablic, instrukcja foreach, słowo kluczowe params. | 2 |
T-W-10 | Przeciążanie operatorów, tworzenie operatorów, metoda equals. | 2 |
T-W-11 | Delegaty i zdarzenia, delegaty zbiorowe, używanie metod anonimowych. | 2 |
T-W-12 | Aplikacje Windows Forms, tworzenie aplikacji, dodawanie kontrolek, okna dialogowe. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć. | 10 |
A-L-3 | Samodzielne wykonywanie programów (zadania domowe). | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia poszczególnych ćwiczeń. | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć (utrwalanie i powtarzanie materiału). | 20 |
A-W-3 | Praca własna z literaturą. | 20 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 20 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład multimedialny z przykładami. |
M-2 | Praca własna w laboratorium komputerowym. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian z wykładów. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie laboratorium. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z wykładów. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_B06_W01 Student zna podstawowe mechanizmy związane z obiektowo zorientowanym językiem C#. | AR_1A_W03 | T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1, C-2 | T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_B06_U01 Student nabył umiejętność analizy kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w obiektowo zorientowanym języku C#. | AR_1A_U03 | T1A_U08, T1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02 | C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11 | M-2 | S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_B06_W01 Student zna podstawowe mechanizmy związane z obiektowo zorientowanym językiem C#. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe mechanizmy związane z obiektowo zorientowanym językiem C#. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_B06_U01 Student nabył umiejętność analizy kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w obiektowo zorientowanym języku C#. | 2,0 | |
3,0 | Student nabył umiejętność analizy kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w obiektowo zorientowanym języku C#. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- R. Wirfs-Brock, A. McKean, Projektowanie obiektowe. Role, odpowiedzialność i współpraca, Helion, Gliwice, 2006
- J. Sharp, Microsoft Visual C# 2005 krok po kroku, APN PROMISE Sp. z o. o., Warszawa, 2006
- J. Liberty, B. MacDonald, C# 2005, Helion, Gliwice, 2006
Literatura dodatkowa
- M. Lis, C#. Ćwiczenia, Helion, Gliwice, 2005
- J. Chabik, Praktyka skutecznego programowania, Nakom, Poznań, 1999