Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)
Sylabus przedmiotu Grafika inżynierska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Grafika inżynierska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Telekomunikacji i Fotoniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Mikołajczak <Grzegorz.Mikolajczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość geometrii na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Pobudzenie i rozwinięcie wyobraźni przestrzennej |
C-2 | Student potrafi zobrazować na płaszczyźnie dowolne położenie elementów przestrzeni |
C-3 | Student potrafi narysować rysunek techniczny korzystając z dostępnego programu wspomagającego prace rysunkowe |
C-4 | Student potrafi narysować schemat ideowy prostego układu korzystając z dostępnego programu do projektowania obwodów elektrycznych |
C-5 | Student potrafi zaprojektować obwód drukowany prostego układu korzystając z dostępnego programu do projektowania obwodów drukowanych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do obsługi programu CAD wspomagającego rysowanie rysunków technicznych | 4 |
T-L-2 | Rysowanie rysunku zadanego przez prowadzącego z wykorzystaniem programu CAD zgodnie z obowiązującymi normami | 3 |
T-L-3 | Określenie przy pomocy suwmiarki wymiarów elementu mechanicznego i sporządzenie jego szkicu | 2 |
T-L-4 | Rysowanie rysunku na podstawie sporządzonego szkicu z wykorzystaniem programu CAD zgodnie z obowiącującymi normami | 2 |
T-L-5 | Wprowadzenie do obsługi programu CAD wspomagającego rysowanie schematów elektrycznych i projektowanie obwodów drukowanych | 2 |
T-L-6 | Rysowanie schematu ideowego prostego układu z wykorzystaniem programu CAD | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy graficznego odwzorowania konstrukcji: rzut środkowy, rzut prostokątny | 1 |
T-W-2 | Obrazy elementów podstawowych: punktu, prostej, płaszczyzny | 2 |
T-W-3 | Rzutowanie równoległe i prostokątne, zasady rozmieszczania rzutów | 2 |
T-W-4 | Równoległość i prostopadłość prostych i płaszczyzn | 2 |
T-W-5 | Formaty arkuszy rysunkowych, rodzaje linii i ich przeznaczenie, tabliczki rysunkowe | 2 |
T-W-6 | Wymiarowanie: zasady , łańcuchy wymiarowe, wymiarowanie przekrojów wielobocznych, stożków, oznaczenia zbieżności i pochylenia | 2 |
T-W-7 | Rodzaje schematów elektrycznych i układów automatyki, symbole elementów i sposoby ich oznaczania, określania wartości oraz zasady ich łączenia na schemacie ideowym | 2 |
T-W-8 | Klasyfikacja i charakterystyka obwodów drukowanych, punkty lutownicze, rodzaje ścieżek i czynniki określające ich wymiary oraz odległości między nimi | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć | 20 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń | 25 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Uzupełnianie wiedzy z literatury | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 5 |
A-W-4 | Konsultacje | 5 |
A-W-5 | Rozwiązywanie zadań i problemów przedstawionych na wykładzie. | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna zwiazana z wykładem |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem programów CAD wspomagających tworzenie rysunków technicznych i schematów elektrycznych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wystawiana po przedstawieniu wydruku sporządzonego rysunku technicznego |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie dostarczonych rysunków i pracy poszczególnych członków zespołów podczas realizacji ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy polegającej na rozwiązaniu zadań graficznych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_B04_W03 Student jest w stanie zaproponować rozwiązanie zadania stereometrycznego metodą wykreślną i potrafi zobrazować na płaszczyźnie niektóre elementy przestrzeni. Na podstawie rzutów elementów potrafi odtworzyć ich położenie w przestrzeni. | AR_1A_W03 | T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07 | InzA_W02 | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_B04_U23 Student potrafi odczytać dostarczony mu rysunek techniczny elementu mechanicznego. Potrafi zaprojektować element współpracujący z powyższym, sporządzić jego dokumentację rysunkową. | AR_1A_U23 | T1A_U03, T1A_U04, T1A_U07 | — | C-4, C-5, C-3 | T-L-2, T-L-4, T-L-6 | M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_B04_W03 Student jest w stanie zaproponować rozwiązanie zadania stereometrycznego metodą wykreślną i potrafi zobrazować na płaszczyźnie niektóre elementy przestrzeni. Na podstawie rzutów elementów potrafi odtworzyć ich położenie w przestrzeni. | 2,0 | |
3,0 | Student jest w stanie zaproponować rozwiązanie zadania stereometrycznego metodą wykreślną i potrafi zobrazować na płaszczyźnie niektóre elementy przestrzeni. Na podstawie rzutów elementów potrafi odtworzyć ich położenie w przestrzeni. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_B04_U23 Student potrafi odczytać dostarczony mu rysunek techniczny elementu mechanicznego. Potrafi zaprojektować element współpracujący z powyższym, sporządzić jego dokumentację rysunkową. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi odczytać dostarczony mu rysunek techniczny elementu mechanicznego. Potrafi zaprojektować element współpracujący z powyższym, sporządzić jego dokumentację rysunkową. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Franciszek Otto, Edward Otto, Podręcznik geometrii wykreślnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1998, Wydanie siódme
- Tadeusz Dobrzański, Rysunek techniczny maszynowy, Wydawnictwa Naukowo - Techniczne, Warszawa, 2004, Wydanie dwudzieste czwarte
Literatura dodatkowa
- M. Suseł, K. Makowski, Grafika inżynierska z zastosowaniem programu AutoCad, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2005
- T. Lewandowski, Rysunek techniczny dla mechaników, WSiP, Warszawa, 2011