Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy

Sylabus przedmiotu Czynniki uciążliwe w środowisku pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk społecznych
Profil
Moduł
Przedmiot Czynniki uciążliwe w środowisku pracy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Urbanek <jmyszczyszyn@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 6 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 3 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Nie jest wymagana wiedza wstępna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Słuchacz realizuje indywidualną pracę, której celem jest prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
C-2Umiejetnosc identyfikacji czynników uciazliwych, ich eliminacji lub ograniczania skutków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obciążenie fizyczne pracą - ręczne prace transportowe.1
T-A-2Ocena wydatku energetycznego; metody oceny, klasyfikacja ciężkości pracy.1
T-A-3Obciążenie statyczne, monotonia, obciążenie psychiczne, oświetlenie jako czynnik środowiska pracy.1
3
wykłady
T-W-1Charakterystyka czynników uciążliwych2
T-W-2Specyfika mikroklimatu jako czynnika uciążliwego2
T-W-3Ociążenie fizyczne pracą2
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach3
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia8
A-A-3Przegląd ustwodawstwa6
A-A-4Przegląd fachowej prasy i literatury10
A-A-5Zaliczenie przedmiotu3
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach6
A-W-2Referat - przygotowanie16
A-W-3Praca z książką, analiza literatury12
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia12
A-W-5Zaliczenie przedmiotu4
A-W-6Konsultacje z prowadzącym4
A-W-7Przegląd ustawodawstwa6
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Praca pisemna na zadany temat
S-2Ocena formująca: Umiejętność posługiwania się wersją demonstracyjną systemu wspomagającego BHP
S-3Ocena podsumowująca: test wyboru, zadania otwarte
S-4Ocena formująca: aktywność na wykładach
S-5Ocena formująca: ocena referatu (pracy pisemnej)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_2_W01
Słuchacz uzyska wiedzę nt. czynników środowiska pracy określanych jako czynniki uciążliwe, których oddziaływanie na pracownika może być przyczyną złego samopoczucia lub nadmiernego zmęczenia, które nie prowadzi do trwałego pogorszenia stanu zdrowia.
ZBHP_10A_W02, ZBHP_10A_W03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_2_U01
Słuchacz umie Identyfikować czynniki uciążliwe w środowisku pracy, obliczać wydatek energetyczny przy wykonywaniu określonych czynności, oceniać obciążenia pracą, rozpoznawać zagrożenia psychospołeczne.
ZBHP_10A_U02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_2_K01
Samodzielne dokonywanie oceny narażenia osób wykonujących pracę w na działanie czynników uciążliwych, oceny ryzyka zawodowego; dobór efektywnych działań profilaktycznych
ZBHP_10A_K01, ZBHP_10A_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_2_W01
Słuchacz uzyska wiedzę nt. czynników środowiska pracy określanych jako czynniki uciążliwe, których oddziaływanie na pracownika może być przyczyną złego samopoczucia lub nadmiernego zmęczenia, które nie prowadzi do trwałego pogorszenia stanu zdrowia.
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedza i kompetencjami.Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy.
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyte wiedza i umiejętnościami. Popełnia nieznaczne błędy.
4,5Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_2_U01
Słuchacz umie Identyfikować czynniki uciążliwe w środowisku pracy, obliczać wydatek energetyczny przy wykonywaniu określonych czynności, oceniać obciążenia pracą, rozpoznawać zagrożenia psychospołeczne.
2,0Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi sie pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacja i wnioskowaniem.
3,0Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z dużą pomocą nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia bledy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_2_K01
Samodzielne dokonywanie oceny narażenia osób wykonujących pracę w na działanie czynników uciążliwych, oceny ryzyka zawodowego; dobór efektywnych działań profilaktycznych
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Wykazuje się na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy.
3,5Słuchacz wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami

Literatura podstawowa

  1. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 - Kodeks Pracy t.j. Dz. U. 1998 nr 21 poz. 94 ze zm., 2014
  2. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 marca 2000 w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy ręcznych pracach transportowych Dz. U. 2000 nr 26 poz. 313 ze zm., 2014
  3. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 września 1996 w sprawie wykazu prac szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet Dz. U. 1996 nr 114 poz. 545 ze zm., 2014
  4. Jan Szlązak, Nikodem Szlązak, Bezpieczeństwo i higiena pracy, Wydawnictwa AGH, Kraków, 2012
  5. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 sierpnia 2004 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac, Dz.U. 2004 nr 200 poz. 2047 ze zm., 2014
  6. Uzarczyk Andrzej, Czynniki szkodliwe i uciążliwe w środowisku pracy, ODDK, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 24 lipca 2012 r. w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy Dz.U. 2012 poz. 890, 2014
  2. PN-EN 12464-1: 2012 Światło i oświetlenie. Oświetlenie miejsc pracy. Część 1: Miejsca pracy we wnętrzach, 2014
  3. Bogdan Rączkowski, BHP w praktyce, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk, 2010
  4. D. Koradecka, J. Bugajska, Ocena wielkości obciążenia pracą fizyczną na stanowiskach roboczych, CIOP, Warszawa, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obciążenie fizyczne pracą - ręczne prace transportowe.1
T-A-2Ocena wydatku energetycznego; metody oceny, klasyfikacja ciężkości pracy.1
T-A-3Obciążenie statyczne, monotonia, obciążenie psychiczne, oświetlenie jako czynnik środowiska pracy.1
3

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka czynników uciążliwych2
T-W-2Specyfika mikroklimatu jako czynnika uciążliwego2
T-W-3Ociążenie fizyczne pracą2
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach3
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia8
A-A-3Przegląd ustwodawstwa6
A-A-4Przegląd fachowej prasy i literatury10
A-A-5Zaliczenie przedmiotu3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach6
A-W-2Referat - przygotowanie16
A-W-3Praca z książką, analiza literatury12
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia12
A-W-5Zaliczenie przedmiotu4
A-W-6Konsultacje z prowadzącym4
A-W-7Przegląd ustawodawstwa6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBHP_10A_2_W01Słuchacz uzyska wiedzę nt. czynników środowiska pracy określanych jako czynniki uciążliwe, których oddziaływanie na pracownika może być przyczyną złego samopoczucia lub nadmiernego zmęczenia, które nie prowadzi do trwałego pogorszenia stanu zdrowia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10A_W02Ma podstawową wiedzę w zakresie ochrony środowiska w tym istotnej dla służb BHP
ZBHP_10A_W03Ma podstawową wiedzę w zakresie oceny i organizowania stanowisk pracy zgodnie z zasadami ergonomii
Cel przedmiotuC-1Słuchacz realizuje indywidualną pracę, której celem jest prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
C-2Umiejetnosc identyfikacji czynników uciazliwych, ich eliminacji lub ograniczania skutków
Treści programoweT-W-1Charakterystyka czynników uciążliwych
T-W-2Specyfika mikroklimatu jako czynnika uciążliwego
T-W-3Ociążenie fizyczne pracą
T-A-1Obciążenie fizyczne pracą - ręczne prace transportowe.
T-A-2Ocena wydatku energetycznego; metody oceny, klasyfikacja ciężkości pracy.
T-A-3Obciążenie statyczne, monotonia, obciążenie psychiczne, oświetlenie jako czynnik środowiska pracy.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test wyboru, zadania otwarte
S-4Ocena formująca: aktywność na wykładach
S-5Ocena formująca: ocena referatu (pracy pisemnej)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedza i kompetencjami.Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy.
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyte wiedza i umiejętnościami. Popełnia nieznaczne błędy.
4,5Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBHP_10A_2_U01Słuchacz umie Identyfikować czynniki uciążliwe w środowisku pracy, obliczać wydatek energetyczny przy wykonywaniu określonych czynności, oceniać obciążenia pracą, rozpoznawać zagrożenia psychospołeczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10A_U02Ma umiejętność samokształcenia się w zakresie problematyki bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia, potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczno-statystyczne, a także symulacje komputerowe do kształtowania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, z uwzględnieniem ergonomii potrafi dokonać analizy ryzyka zawodowego z uwzględnieniem wybranych metod, potrafi posłużyć się właściwie dobranymi programami komputerowymi do prowadzenia dokumentacji BHP, w tym zakresie analizy ryzyka zawodowego
Cel przedmiotuC-1Słuchacz realizuje indywidualną pracę, której celem jest prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
C-2Umiejetnosc identyfikacji czynników uciazliwych, ich eliminacji lub ograniczania skutków
Treści programoweT-W-1Charakterystyka czynników uciążliwych
T-W-2Specyfika mikroklimatu jako czynnika uciążliwego
T-W-3Ociążenie fizyczne pracą
T-A-1Obciążenie fizyczne pracą - ręczne prace transportowe.
T-A-2Ocena wydatku energetycznego; metody oceny, klasyfikacja ciężkości pracy.
T-A-3Obciążenie statyczne, monotonia, obciążenie psychiczne, oświetlenie jako czynnik środowiska pracy.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test wyboru, zadania otwarte
S-4Ocena formująca: aktywność na wykładach
S-5Ocena formująca: ocena referatu (pracy pisemnej)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi sie pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacja i wnioskowaniem.
3,0Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z dużą pomocą nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia bledy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBHP_10A_2_K01Samodzielne dokonywanie oceny narażenia osób wykonujących pracę w na działanie czynników uciążliwych, oceny ryzyka zawodowego; dobór efektywnych działań profilaktycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
ZBHP_10A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności służb bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym jej wpływ na środowisko naturalne i pracy oraz związaną z tym świadomość i odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Słuchacz realizuje indywidualną pracę, której celem jest prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
C-2Umiejetnosc identyfikacji czynników uciazliwych, ich eliminacji lub ograniczania skutków
Treści programoweT-W-1Charakterystyka czynników uciążliwych
T-W-2Specyfika mikroklimatu jako czynnika uciążliwego
T-W-3Ociążenie fizyczne pracą
T-A-1Obciążenie fizyczne pracą - ręczne prace transportowe.
T-A-2Ocena wydatku energetycznego; metody oceny, klasyfikacja ciężkości pracy.
T-A-3Obciążenie statyczne, monotonia, obciążenie psychiczne, oświetlenie jako czynnik środowiska pracy.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test wyboru, zadania otwarte
S-4Ocena formująca: aktywność na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Wykazuje się na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy.
3,5Słuchacz wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami