Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy

Sylabus przedmiotu Seminarium dyplomowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk społecznych
Profil
Moduł
Przedmiot Seminarium dyplomowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminariaS1 6 1,01,00zaliczenie
seminariaS2 6 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Nie ma konieczności spełnienia wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP m.in. przez umiejętność samodzielnego przygotowania pracy końcowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Przedstawienie planów pracy i prezentacja koncepcji pracy końcowej2
T-S-2Przedstawienie wybranych metod badawczych wykorzystywanych w pracach końcowych2
T-S-3Uwagi i akceptacja pracy2
6
seminaria
T-S-1Okreslenie tamatyki pracy końcowej2
T-S-2Zasady formułowania celu pracy, zbieranie i porzadkowanie materiału źródłowego z zakresu pracy2
T-S-3Technika pisania pracy, konstrukcja pracy2
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1Udział w seminriach6
A-S-2Przegląd literatury25
A-S-3Przegląd ustawodawstwa15
A-S-4Przygotowanie prezentacji14
60
seminaria
A-S-1Uczestnictwo w seminarium6
A-S-2Przegląd przesłanych materiałów dot. standardów pracy5
A-S-3Przygotowanie koncepcji pracy6
A-S-4Kontakt z prowadzącym4
A-S-5Przegląd literatury9
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Prezentacja celu, metod, tematu pracy
S-2Ocena podsumowująca: Plan pracy - zaakceptowany

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_16_W01
Słuchacz potrafi okreslic temat swoich zainteresowan w ramach zarządzanie, ekonomii w aspekcie bezpieczeństwa i higieny pracy
ZBHP_10A_W01C-1T-S-1, T-S-2, T-S-3, T-S-1, T-S-2, T-S-3M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_16_U01
Umiejetnosc okreslenia problemu badawczego oraz dobór metod do realizacji prcy końcowej
ZBHP_10A_U02, ZBHP_10A_U03C-1T-S-1, T-S-2, T-S-3, T-S-1, T-S-2, T-S-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_16_K01
Słuchaczt potrafi zastosowac zdobytą wiedzę do pisania pracy końcowej
ZBHP_10A_K01, ZBHP_10A_K02C-1T-S-1, T-S-2, T-S-3, T-S-1, T-S-2, T-S-3M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_16_W01
Słuchacz potrafi okreslic temat swoich zainteresowan w ramach zarządzanie, ekonomii w aspekcie bezpieczeństwa i higieny pracy
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedza i kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy.
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczną. Ujawnia pewną chęć do wykonania pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobytą wiedzą i umiejętnościami. Popełnia nieznaczne błędy.
4,5Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_16_U01
Umiejetnosc okreslenia problemu badawczego oraz dobór metod do realizacji prcy końcowej
2,0Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z dużą pomocą nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia bledy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobyta wiedze do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_16_K01
Słuchaczt potrafi zastosowac zdobytą wiedzę do pisania pracy końcowej
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Wykazuje sie na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności.
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.

Literatura podstawowa

  1. Stachak S., Wstep do metodologii nauk ekonomicznych, Ksiazka i Wiedza, Warszawa, 2006
  2. RawaT., Metodyka wykonywania inżynierskich i magisterskich prac dyplomowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Majchrzak J., Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych: poradnik pisania prac promocyjnych oraz inny, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznan, 2009

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Przedstawienie planów pracy i prezentacja koncepcji pracy końcowej2
T-S-2Przedstawienie wybranych metod badawczych wykorzystywanych w pracach końcowych2
T-S-3Uwagi i akceptacja pracy2
6

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Okreslenie tamatyki pracy końcowej2
T-S-2Zasady formułowania celu pracy, zbieranie i porzadkowanie materiału źródłowego z zakresu pracy2
T-S-3Technika pisania pracy, konstrukcja pracy2
6

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Udział w seminriach6
A-S-2Przegląd literatury25
A-S-3Przegląd ustawodawstwa15
A-S-4Przygotowanie prezentacji14
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Uczestnictwo w seminarium6
A-S-2Przegląd przesłanych materiałów dot. standardów pracy5
A-S-3Przygotowanie koncepcji pracy6
A-S-4Kontakt z prowadzącym4
A-S-5Przegląd literatury9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBHP_10A_16_W01Słuchacz potrafi okreslic temat swoich zainteresowan w ramach zarządzanie, ekonomii w aspekcie bezpieczeństwa i higieny pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10A_W01Ma podstawową wiedzę (z dziedziny nauk społecznych, ekonomicznych, prawnych) niezbędną do zrozumienia pozatechnicznych uwarunkowań w osiąganiu bezpiecznych, higienicznych i ergonomicznych warunków pracy, zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy związane z procesami pracy lub ze sposobem pracy
Cel przedmiotuC-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP m.in. przez umiejętność samodzielnego przygotowania pracy końcowej
Treści programoweT-S-1Okreslenie tamatyki pracy końcowej
T-S-2Zasady formułowania celu pracy, zbieranie i porzadkowanie materiału źródłowego z zakresu pracy
T-S-3Technika pisania pracy, konstrukcja pracy
T-S-1Przedstawienie planów pracy i prezentacja koncepcji pracy końcowej
T-S-2Przedstawienie wybranych metod badawczych wykorzystywanych w pracach końcowych
T-S-3Uwagi i akceptacja pracy
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład, opis)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Prezentacja celu, metod, tematu pracy
S-2Ocena podsumowująca: Plan pracy - zaakceptowany
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedza i kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy.
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczną. Ujawnia pewną chęć do wykonania pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobytą wiedzą i umiejętnościami. Popełnia nieznaczne błędy.
4,5Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBHP_10A_16_U01Umiejetnosc okreslenia problemu badawczego oraz dobór metod do realizacji prcy końcowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10A_U02Ma umiejętność samokształcenia się w zakresie problematyki bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia, potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczno-statystyczne, a także symulacje komputerowe do kształtowania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, z uwzględnieniem ergonomii potrafi dokonać analizy ryzyka zawodowego z uwzględnieniem wybranych metod, potrafi posłużyć się właściwie dobranymi programami komputerowymi do prowadzenia dokumentacji BHP, w tym zakresie analizy ryzyka zawodowego
ZBHP_10A_U03Potrafi zaprojektować, ocenić zgodnie z przepisami BHP rozwiązania w zakresie pomieszczeń higieniczno – sanitarnych z uwzględnieniem zróżnicowanej struktury zatrudnienia
Cel przedmiotuC-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP m.in. przez umiejętność samodzielnego przygotowania pracy końcowej
Treści programoweT-S-1Okreslenie tamatyki pracy końcowej
T-S-2Zasady formułowania celu pracy, zbieranie i porzadkowanie materiału źródłowego z zakresu pracy
T-S-3Technika pisania pracy, konstrukcja pracy
T-S-1Przedstawienie planów pracy i prezentacja koncepcji pracy końcowej
T-S-2Przedstawienie wybranych metod badawczych wykorzystywanych w pracach końcowych
T-S-3Uwagi i akceptacja pracy
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Prezentacja celu, metod, tematu pracy
S-2Ocena podsumowująca: Plan pracy - zaakceptowany
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z dużą pomocą nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia bledy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobyta wiedze do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBHP_10A_16_K01Słuchaczt potrafi zastosowac zdobytą wiedzę do pisania pracy końcowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
ZBHP_10A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności służb bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym jej wpływ na środowisko naturalne i pracy oraz związaną z tym świadomość i odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP m.in. przez umiejętność samodzielnego przygotowania pracy końcowej
Treści programoweT-S-1Okreslenie tamatyki pracy końcowej
T-S-2Zasady formułowania celu pracy, zbieranie i porzadkowanie materiału źródłowego z zakresu pracy
T-S-3Technika pisania pracy, konstrukcja pracy
T-S-1Przedstawienie planów pracy i prezentacja koncepcji pracy końcowej
T-S-2Przedstawienie wybranych metod badawczych wykorzystywanych w pracach końcowych
T-S-3Uwagi i akceptacja pracy
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Prezentacja celu, metod, tematu pracy
S-2Ocena podsumowująca: Plan pracy - zaakceptowany
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Wykazuje sie na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności.
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.