Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
Sylabus przedmiotu Wycena nieruchomości niezurbanizowanych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wycena nieruchomości niezurbanizowanych | ||
Specjalność | Wycena i zarządzanie nieruchomościami | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Blaszke <Malgorzata.Blaszke@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania w zakresie wiedzy: posiadanie wiedzy zakresu prawa nieruchomości i definicji nieruchomości, rynku nieruchomości, podstaw ekonomii ,statystyki |
W-2 | Wymagania w zakresie umiejętności: posługiwanie się aktami prawami, stosowanie metod analizy |
W-3 | Wymagania w zakresie kompetencji: ocena zgromadzonych danych, argumentowanie |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość podstawowych pojęć i części składowych nieruchomości i sposobów ich wyceny |
C-2 | Umiejętność objaśniania, rozróżniania, wskazywania problemu doboru metod, praktycznego stosowania wiedzy do rozwiazywania zadań |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wycena nieruchomości rolnych i ich części składowych (zasiewy i uprawy, działki siedliskowe | 4 |
T-A-2 | Wycena sadów i plantacji wieloletnich, szklarni i inspektów, gruntów pod stawami i rowami pełniącymi funkcje melioracji wodnych | 4 |
T-A-3 | Wycena nieruchomości leśnych( gruntu leśnego, drzew i drzewostanów) | 4 |
T-A-4 | Wycena nieruchomości zadrzewionych i zakrzewionych | 4 |
T-A-5 | Wycena parków, ogrodów i zielenców | 4 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy rolnictwa: nieruchomości rolne, grunt rolny i gospodarstwo rolne, klasyfikacja użytków gruntowych, jakość ziemi rolniczej, | 2 |
T-W-2 | Zasady gospodarki nieruchomościami rolnymi: ochrona gruntów rolnych i leśnych, gospodarowanie Zasobem Własności Rolnej SP | 2 |
T-W-3 | Podstawy leśnictwa: pojęcie lasów i drzewostanów, plany urządzenia lasów jako źródło danych, przestrzenny podział lasów, ograniczenia w obrocie lasami, zasady gospodarowania nieruchomościami rolnymi | 2 |
T-W-4 | Podstawy gospodarki wodnej | 2 |
T-W-5 | Podstawy leśnictwa | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-A-2 | Udział w konsultacjach związanych z realizacja materiału z ćwiczeń | 15 |
A-A-3 | Rozwiazywanie zadań | 20 |
A-A-4 | Formułowanie problemów szacowania wartości nieruchomości specjalnych i szczególnych | 5 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody problemowe -wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia |
M-2 | Metody aktywizujące -metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe, rozwiazywanie zadań związanych z zastosowaniem metod wyceny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena ze sprawdzianu cząstkowego |
S-2 | Ocena formująca: ocena umiejętności samodzielnego rozwiazywania problemu doboru metod wyceny |
S-3 | Ocena formująca: ocena umiejętności samodzielnego obliczania wartości według procesu czynności wyceny w zależności od zastosowanej metody |
S-4 | Ocena podsumowująca: zaliczenie na ocenę |
S-5 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D8/18_W01 Rozróżnia cechy specyficzne i sposoby szacowania części składowych nieruchomości rolnych i leśnych | Z_1A_W01 | S1A_W01 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-3 | S-5 |
Z_1A_D8/18_W02 Formułuje cele i objaśnia potrzebę szacowania wartości według obowiązujących przepisów prawa | Z_1A_W01 | S1A_W01 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-3 | S-5 |
Z_1A_D8/18_W03 identyfikuje okoliczności, w których, istnieje konieczność dokonywania wycen nieruchomości rolnych i leśnych | Z_1A_W01 | S1A_W01 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-3 | S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D8/18_U01 Analizuje dane, dobiera i stosuje sposoby wyceny nieruchomości rolnych i leśnych oraz wartości części składowych | Z_1A_U01 | S1A_U01 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3 | S-5 |
Z_1A_D8/18_U02 Szacuje wartość w zależności od celów wyceny według obowiązujących przepisów | Z_1A_U01 | S1A_U01 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3 | S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D8/18_K01 Świadomy i zorientowany w doborze źródeł do wyceny i znaczenia szacowania wartości w gospodarce | Z_1A_K01 | S1A_K01, S1A_K06 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3 | S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D8/18_W01 Rozróżnia cechy specyficzne i sposoby szacowania części składowych nieruchomości rolnych i leśnych | 2,0 | nie umie wymienić i zdefiniować podstawowych pojęć |
3,0 | poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka pojęć i metod | |
3,5 | poprawnie wykorzystuje i definiuje wszystkie narzędzia | |
4,0 | nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać | |
4,5 | potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować | |
5,0 | potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru | |
Z_1A_D8/18_W02 Formułuje cele i objaśnia potrzebę szacowania wartości według obowiązujących przepisów prawa | 2,0 | nie umie wymienić i zdefiniować podstawowych pojęć |
3,0 | poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka pojęć i metod | |
3,5 | poprawnie wykorzystuje i definiuje wszystkie narzędzia | |
4,0 | nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać | |
4,5 | potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować | |
5,0 | potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru | |
Z_1A_D8/18_W03 identyfikuje okoliczności, w których, istnieje konieczność dokonywania wycen nieruchomości rolnych i leśnych | 2,0 | nie identyfikuje okoliczności, w których, istnieje konieczność dokonywania wycen nieruchomości rolnych i leśnych |
3,0 | identyfikuje w stopniu dostatecznym | |
3,5 | identyfikuje w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | identyfikuje w stopniu dobrym | |
4,5 | identyfikuje w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | identyfikuje w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D8/18_U01 Analizuje dane, dobiera i stosuje sposoby wyceny nieruchomości rolnych i leśnych oraz wartości części składowych | 2,0 | nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich prac |
3,0 | prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy | |
3,5 | prezentuje wyniki i umiejętności ich efektywnej analizy | |
4,0 | nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusje o osiągniętych wynikach | |
4,5 | potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy | |
5,0 | potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym | |
Z_1A_D8/18_U02 Szacuje wartość w zależności od celów wyceny według obowiązujących przepisów | 2,0 | nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować pojęć i metod |
3,0 | prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy | |
3,5 | prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy | |
4,0 | nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusje o osiągniętych wynikach | |
4,5 | potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy | |
5,0 | potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D8/18_K01 Świadomy i zorientowany w doborze źródeł do wyceny i znaczenia szacowania wartości w gospodarce | 2,0 | brak świadomości znaczenia wyceny w praktyce |
3,0 | świadomy znaczenia wyceny w praktyce w stopniu dostatecznym | |
3,5 | świadomy znaczenia wyceny w praktyce w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | świadomy znaczenia wyceny w praktyce w stopniu dobrym | |
4,5 | świadomy znaczenia wyceny w praktyce w stopniu więcej niż dobry | |
5,0 | świadomy znaczenia wyceny w praktyce w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Konowalczuk J. i inni, Wycena nieruchomości i gospodarstw rolnych, Zachodnie centrum organizacji, 2008
- Nowak A., Wycena lasów, Edukcaterra Sp.z o o, Olsztyn, 2010
- Podgórski M. i inni, Podstawy wyceny lasów, Zachodnie Centrum Organizacji, Zielona Góra, 2001
- Cymerman R. ( red ), Podstawy rolnictwa i wycena nieruchomości rolnych, Edukaterra, Olsztyn, 2011
Literatura dodatkowa
- Łaguna T., Wycena nieruchomości i gospodarstw rolnych, Zachodnie Centrum Organizacji, Zielona Góra, 2001