Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Zarządzanie zasobami ludzkimi

Sylabus przedmiotu Zarządzanie strategiczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie strategiczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>, Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>, Lesław Rządziński <lrzadzinski@zut.edu.pl>, Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>, Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>, Michał Świtłyk <Michal.Switlyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z zakresu podstaw zarządzania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z rodzajami modelowych strategii organizacji.
C-2Nabycie umiejętności przeprowadzenia analizy strategicznej.
C-3Nabycie umiejętności formułowania strategii organizacji na podstawie dokonanej analizy strategicznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie do przedmiotu. Pojęcie strategii. Wybór i charakterystyka przedsiębiorstwa.3
T-P-2Analiza makrootoczenia (scenariusze stanów otoczenia)4
T-P-3Analiza mikrootoczenia (5 sił Portera, mapy grup strategicznych)5
T-P-4Analiza potencjału strategicznego (bilans strategiczny przedsiębiorstwa, analiza kluczowych czynników sukcesu, analiza łańcucha wartości)6
T-P-5Cykl życia produktu. Metody portfelowe.3
T-P-6Analiza SWOT TOWS3
T-P-7Formułowanie wyborów strategicznych6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Praca nad projektem w grupach30
A-P-2Przygotowanie do zajęć i studiowanie literatury15
A-P-3Przygotowanie się do zaliczenia15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia projektowe
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O7_W01
Student zna podstawowe typy strategii organizacji
Z_1A_W01, Z_1A_W13S1A_W01, S1A_W08C-1T-P-1, T-P-6, T-P-7M-1S-2
Z_1A_O7_W02
Student zna metody analizy strategicznej.
Z_1A_W11S1A_W07C-2T-P-5, T-P-6, T-P-2, T-P-4, T-P-3M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O7_U01
Student potrafi sformułować strategię na podstawie dokonanej analizy strategicznej.
Z_1A_U04S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08C-3T-P-2, T-P-3, T-P-6, T-P-7, T-P-5, T-P-4, T-P-1M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O7_K01
Postrzeganie relacji między organizacją a otoczeniem
Z_1A_K07S1A_K03C-1, C-2, C-3M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_O7_W01
Student zna podstawowe typy strategii organizacji
2,0Student nie zna podstawowych założeń modelowych strategii.
3,0Student zna podstawowe założenia modelowych strategii.
3,5Student zna szczegółowe założenia modelowych strategii i potrafi podać przykłady.
4,0Student zna szczegółowe założenia modelowych strategii, potrafi je porównać oraz podać przykłady.
4,5Student zna szczegółowe założenia modelowych strategii, potrafi je porównać oraz podać przykłady potrafi wskazać uwarunkowania ich stosowania.
5,0Student zna szczegółowe założenia modelowych strategii, potrafi je porównać oraz podać przykłady, potrafi wskazać uwarunkowania ich stosowania oraz przewidzieć konsekwencje podjętych wyborów strategicznych.
Z_1A_O7_W02
Student zna metody analizy strategicznej.
2,0Student nie potrafi ogólnie scharakteryzować wybranych metod analizy strategicznej.
3,0Student potrafi ogólnie scharakteryzować wybrane metody analizy strategicznej.
3,5Student potrafi szczegółowo scharakteryzować wybrane metody analizy strategicznej.
4,0Student potrafi szczegółowo scharakteryzować wybrane metody analizy strategicznej, a także zna narzędzia pomiaru.
4,5Student potrafi szczegółowo scharakteryzować wybrane metody analizy strategicznej, a także zna narzędzia pomiaru. Student potrafi wskazać kilka różnych metod analizy strategicznej do oceny mikrootoczenia, makrootoczenia i potencjału wewnętrznego organizacji.
5,0Student potrafi szczegółowo scharakteryzować wybrane metody analizy strategicznej, a także zna narzędzia pomiaru. Student potrafi wskazać kilka różnych metod analizy strategicznej do oceny mikrootoczenia, makrootoczenia i potencjału wewnętrznego organizacji. Student potrafi wskazać warunki niezbędne do zastosowania poszczególnych metod analizy.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_O7_U01
Student potrafi sformułować strategię na podstawie dokonanej analizy strategicznej.
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych problemów organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy.
3,0Student potrafi zdefiniować podstawowe problemy organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy.
3,5Student potrafi zdefiniować specyficzne problemy organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy oraz łączyć je ze sobą.
4,0Student potrafi zdefiniować specyficzne problemy organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy oraz łączyć je ze sobą i rozpoznawać związki przyczynowo-skutkowe.
4,5Student potrafi zdefiniować specyficzne problemy organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy oraz łączyć je ze sobą i rozpoznawać związki przyczynowo-skutkowe. Student potrafi wskazać rozwiązania problemów dobierając elementy standardowych modelowych strategii.
5,0Student potrafi zdefiniować specyficzne problemy organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy oraz łączyć je ze sobą i rozpoznawać związki przyczynowo-skutkowe. Student potrafi wskazać rozwiązania problemów dobierając elementy modelowych strategii w sposób twórczy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_O7_K01
Postrzeganie relacji między organizacją a otoczeniem
2,0Nie dostrzega relacji między organizacją a otoczeniem.
3,0Dostrzega relacje organizacji z otoczeniem i potrafi je zdefiniować.
3,5Dostrzega relacje organizacji z otoczeniem, potrafi je zdefiniować i sklasyfikować.
4,0Dostrzega relacje organizacji z otoczeniem, potrafi je zdefiniować, dokonać klasyfikacji oraz zebrać podstawowe informacje o problemie.
4,5Dostrzega relacje organizacji z otoczeniem, potrafi je zdefiniować i sklasyfikować. Jest zdolny do opracowania projektu decyzji dostosowawczej.
5,0Dostrzega relacje organizacji z otoczeniem, potrafi je zdefiniować i sklasyfikować. Jest zdolny do opracowania projektu decyzji dostosowawczej, jest zdeterminowany do jej realizacji.

Literatura podstawowa

  1. Gierszewska G., Romanowska K., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2003
  2. Brilman J., Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa, 2002
  3. Strategor, Zarządzanie firmą, PWE, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Stabryła A., Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy., Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, PWN, Warszawa, 2002
  2. Rokita J., Zarządzanie strategiczne. Tworzenie i utrzymanie przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa, 2005

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie do przedmiotu. Pojęcie strategii. Wybór i charakterystyka przedsiębiorstwa.3
T-P-2Analiza makrootoczenia (scenariusze stanów otoczenia)4
T-P-3Analiza mikrootoczenia (5 sił Portera, mapy grup strategicznych)5
T-P-4Analiza potencjału strategicznego (bilans strategiczny przedsiębiorstwa, analiza kluczowych czynników sukcesu, analiza łańcucha wartości)6
T-P-5Cykl życia produktu. Metody portfelowe.3
T-P-6Analiza SWOT TOWS3
T-P-7Formułowanie wyborów strategicznych6
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Praca nad projektem w grupach30
A-P-2Przygotowanie do zajęć i studiowanie literatury15
A-P-3Przygotowanie się do zaliczenia15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_O7_W01Student zna podstawowe typy strategii organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01ma podstawową wiedzę na temat ekonomii i zarządzania, ich miejscu w naukach społecznych i powiązań z innymi dyscyplinami naukowymi
Z_1A_W13identyfikuje czynniki oraz analizuje ich wpływ na zmiany zachodzące w organizacjach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z rodzajami modelowych strategii organizacji.
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie do przedmiotu. Pojęcie strategii. Wybór i charakterystyka przedsiębiorstwa.
T-P-6Analiza SWOT TOWS
T-P-7Formułowanie wyborów strategicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych założeń modelowych strategii.
3,0Student zna podstawowe założenia modelowych strategii.
3,5Student zna szczegółowe założenia modelowych strategii i potrafi podać przykłady.
4,0Student zna szczegółowe założenia modelowych strategii, potrafi je porównać oraz podać przykłady.
4,5Student zna szczegółowe założenia modelowych strategii, potrafi je porównać oraz podać przykłady potrafi wskazać uwarunkowania ich stosowania.
5,0Student zna szczegółowe założenia modelowych strategii, potrafi je porównać oraz podać przykłady, potrafi wskazać uwarunkowania ich stosowania oraz przewidzieć konsekwencje podjętych wyborów strategicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_O7_W02Student zna metody analizy strategicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W11zna istotę funkcjonowania organizacji oraz identyfikuje prawidłowości, instrumenty i zasady zarządzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności przeprowadzenia analizy strategicznej.
Treści programoweT-P-5Cykl życia produktu. Metody portfelowe.
T-P-6Analiza SWOT TOWS
T-P-2Analiza makrootoczenia (scenariusze stanów otoczenia)
T-P-4Analiza potencjału strategicznego (bilans strategiczny przedsiębiorstwa, analiza kluczowych czynników sukcesu, analiza łańcucha wartości)
T-P-3Analiza mikrootoczenia (5 sił Portera, mapy grup strategicznych)
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia projektowe
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ogólnie scharakteryzować wybranych metod analizy strategicznej.
3,0Student potrafi ogólnie scharakteryzować wybrane metody analizy strategicznej.
3,5Student potrafi szczegółowo scharakteryzować wybrane metody analizy strategicznej.
4,0Student potrafi szczegółowo scharakteryzować wybrane metody analizy strategicznej, a także zna narzędzia pomiaru.
4,5Student potrafi szczegółowo scharakteryzować wybrane metody analizy strategicznej, a także zna narzędzia pomiaru. Student potrafi wskazać kilka różnych metod analizy strategicznej do oceny mikrootoczenia, makrootoczenia i potencjału wewnętrznego organizacji.
5,0Student potrafi szczegółowo scharakteryzować wybrane metody analizy strategicznej, a także zna narzędzia pomiaru. Student potrafi wskazać kilka różnych metod analizy strategicznej do oceny mikrootoczenia, makrootoczenia i potencjału wewnętrznego organizacji. Student potrafi wskazać warunki niezbędne do zastosowania poszczególnych metod analizy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_O7_U01Student potrafi sformułować strategię na podstawie dokonanej analizy strategicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U04analizuje i uwzględnia wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności formułowania strategii organizacji na podstawie dokonanej analizy strategicznej.
Treści programoweT-P-2Analiza makrootoczenia (scenariusze stanów otoczenia)
T-P-3Analiza mikrootoczenia (5 sił Portera, mapy grup strategicznych)
T-P-6Analiza SWOT TOWS
T-P-7Formułowanie wyborów strategicznych
T-P-5Cykl życia produktu. Metody portfelowe.
T-P-4Analiza potencjału strategicznego (bilans strategiczny przedsiębiorstwa, analiza kluczowych czynników sukcesu, analiza łańcucha wartości)
T-P-1Wprowadzenie do przedmiotu. Pojęcie strategii. Wybór i charakterystyka przedsiębiorstwa.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia projektowe
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych problemów organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy.
3,0Student potrafi zdefiniować podstawowe problemy organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy.
3,5Student potrafi zdefiniować specyficzne problemy organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy oraz łączyć je ze sobą.
4,0Student potrafi zdefiniować specyficzne problemy organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy oraz łączyć je ze sobą i rozpoznawać związki przyczynowo-skutkowe.
4,5Student potrafi zdefiniować specyficzne problemy organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy oraz łączyć je ze sobą i rozpoznawać związki przyczynowo-skutkowe. Student potrafi wskazać rozwiązania problemów dobierając elementy standardowych modelowych strategii.
5,0Student potrafi zdefiniować specyficzne problemy organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy oraz łączyć je ze sobą i rozpoznawać związki przyczynowo-skutkowe. Student potrafi wskazać rozwiązania problemów dobierając elementy modelowych strategii w sposób twórczy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_O7_K01Postrzeganie relacji między organizacją a otoczeniem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K07jest przygotowany do uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z rodzajami modelowych strategii organizacji.
C-2Nabycie umiejętności przeprowadzenia analizy strategicznej.
C-3Nabycie umiejętności formułowania strategii organizacji na podstawie dokonanej analizy strategicznej.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia projektowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie dostrzega relacji między organizacją a otoczeniem.
3,0Dostrzega relacje organizacji z otoczeniem i potrafi je zdefiniować.
3,5Dostrzega relacje organizacji z otoczeniem, potrafi je zdefiniować i sklasyfikować.
4,0Dostrzega relacje organizacji z otoczeniem, potrafi je zdefiniować, dokonać klasyfikacji oraz zebrać podstawowe informacje o problemie.
4,5Dostrzega relacje organizacji z otoczeniem, potrafi je zdefiniować i sklasyfikować. Jest zdolny do opracowania projektu decyzji dostosowawczej.
5,0Dostrzega relacje organizacji z otoczeniem, potrafi je zdefiniować i sklasyfikować. Jest zdolny do opracowania projektu decyzji dostosowawczej, jest zdeterminowany do jej realizacji.