Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Wycena i zarządzanie nieruchomościami

Sylabus przedmiotu Narzędzia i metody wyszukiwania informacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Narzędzia i metody wyszukiwania informacji
Specjalność Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Finansów
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Ogonowski <Piotr.Ogonowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Henryk Marjak <Henryk.Marjak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 10 1,00,50egzamin
laboratoriaL4 20 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z technologii informacyjnych.
W-2Znajomość podstaw zarządzania organizacjami.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat narzędzi do wyszukiwania informacji.
C-2Student powinień znać metody wyszukiwania informacji.
C-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na wyszukiwanie informacji w sieci Internet.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Budowa strategii wyszukiwawczych2
T-L-2Narzędzia do wyszukiwania informacji w Internecie ich budowa i działanie.6
T-L-3Narzędzia przeszukiwania ukrytego Internetu4
T-L-4Katalogi oraz wyszukiwarki zasobów internetowych2
T-L-5Przeszukiwanie baz danych2
T-L-6Zastosowanie operatorów do zaawansowanego wyszukiwania.2
T-L-7Porządkowania informacji, narzędzia i standardy.2
20
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje związane z wyszukiwaniem informacji.1
T-W-2Strategie i metody wyszukiwania informacji.2
T-W-3Operatory wykorzystywane do budowy instrukcji wyszukiwawczych.1
T-W-4Narzędzia wyszukiwawcze - charakterystyka, podział2
T-W-5Systemy wyszukiwania informacji1
T-W-6Wyszukiwanie informacji w sieci Internet2
T-W-7Metody i kryteria oceny informacji elektronicznej1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Czytanie zalecanej literatury.5
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Czytanie wskazanej literatury przedmiotu.15
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda przypadków.
M-5Wykład multimedialny.
M-6Objaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
S-2Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D5/11_W01
Student ma podstawową wiedzę na temat strategii i metod wyszukiwania informacji.
Z_1A_W04, Z_1A_W11, Z_1A_W07S1A_W03, S1A_W06, S1A_W07C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D5/11_U01
Student posiada umiejętność tworzenia strategii wyszukiwania informacji. Potrafi wykorzystać operatory do budowy instrkcji wyszukiwawczych.
Z_1A_U02, Z_1A_U11S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U07C-1, C-3T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-3, M-4, M-6S-1, S-2
Z_1A_D5/11_U02
Student posiada umiejętność wykorzystania narzędzi do wyszukiwania informacji w Internecie
Z_1A_U02, Z_1A_U11S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U07C-1, C-3T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_D5/11_W01
Student ma podstawową wiedzę na temat strategii i metod wyszukiwania informacji.
2,0Student nie posiada wiedzy z podstawowych pojęć i definicji związanych z wyszukiwaniem informacji.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z podstawowych pojęć i definicji związanych z wyszukiwaniem informacji.
3,5Student posiada lepiej niż dostateczną wiedzę z podstawowych zasad i narzędzi do wyszukiwania informacji .
4,0Student posiada dobrą wiedzę z podstawowych zasad i narzędzi do wyszukiwania informacji.
4,5Student posiada lepiej niz dobrą wiedzę z podstawowych zasad zasad i narzędzi do wyszukiwania informacji.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z podstawowych zasad zasad i narzędzi do wyszukiwania informacji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_D5/11_U01
Student posiada umiejętność tworzenia strategii wyszukiwania informacji. Potrafi wykorzystać operatory do budowy instrkcji wyszukiwawczych.
2,0Student nie posiada umiejętności z zakresu określenia strategii wyszukiwania informacji.
3,0Student posiada dostateczne umiejętności z zakresu określenia strategii wyszukiwania informacji.
3,5Student posiada dostateczne umiejętności z zakresu określenia strategii wyszukiwania informacji.
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu określenia strategii i budowy instrukcji wyszukiwawczych.
4,5Student posiada dobre umiejętności z zakresu określenia strategii i budowy instrukcji wyszukiwawczych.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu określenia strategii i budowy instrukcji wyszukiwawczych.
Z_1A_D5/11_U02
Student posiada umiejętność wykorzystania narzędzi do wyszukiwania informacji w Internecie
2,0Student nie posiada umiejętności z zakresu zastosowania narzędzi do wyszukiwania informacji w Internecie.
3,0Student posiada dostateczne umiejętności z zakresu zastosowania narzędzi do wyszukiwania informacji w Internecie.
3,5Student posiada dostateczne umiejętności z zakresu zastosowania narzędzi do wyszukiwania informacji w bazach danych i Internecie.
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu zastosowania narzędzi do wyszukiwania informacji w bazach danych i Internecie.
4,5Student posiada dobre umiejętności z zakresu zastosowania narzędzi do wyszukiwania informacji w bazach danych i Internecie.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu zastosowania narzędzi do wyszukiwania informacji w bazach danych i Internecie.

Literatura podstawowa

  1. A.I. Czern, Teoria wyszukiwania informacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1981
  2. A. Wakulicz-Deja, Podstawy systemów wyszukiwania informacji. Analiza metod., PWN, Warszawa, 1990

Literatura dodatkowa

  1. O. Ungurian, Elementy teorii języków informacyjnych, PAN, Warszawa, 1976
  2. D. Nicholas, Ocena potrzeb informacyjnych w dobie Internetu, Wydawnictwo SBP, Warszawa, 2001
  3. M. Próchnicka, Spersonalizowane wyszukiwanie i dostarczanie informacji., Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2011, Vol. 1, Multimedialne i Sieciowe Systemy Informacyjne.

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowa strategii wyszukiwawczych2
T-L-2Narzędzia do wyszukiwania informacji w Internecie ich budowa i działanie.6
T-L-3Narzędzia przeszukiwania ukrytego Internetu4
T-L-4Katalogi oraz wyszukiwarki zasobów internetowych2
T-L-5Przeszukiwanie baz danych2
T-L-6Zastosowanie operatorów do zaawansowanego wyszukiwania.2
T-L-7Porządkowania informacji, narzędzia i standardy.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje związane z wyszukiwaniem informacji.1
T-W-2Strategie i metody wyszukiwania informacji.2
T-W-3Operatory wykorzystywane do budowy instrukcji wyszukiwawczych.1
T-W-4Narzędzia wyszukiwawcze - charakterystyka, podział2
T-W-5Systemy wyszukiwania informacji1
T-W-6Wyszukiwanie informacji w sieci Internet2
T-W-7Metody i kryteria oceny informacji elektronicznej1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Czytanie zalecanej literatury.5
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Czytanie wskazanej literatury przedmiotu.15
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D5/11_W01Student ma podstawową wiedzę na temat strategii i metod wyszukiwania informacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W04ma podstawową wiedzę na temat powiązań między podmiotami gospodarczymi a organizacjami z ich otoczenia
Z_1A_W11zna istotę funkcjonowania organizacji oraz identyfikuje prawidłowości, instrumenty i zasady zarządzania
Z_1A_W07objaśnia znaczenie, metody i narzędzia gromadzenia informacji na potrzeby zarządzania organizacjami
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat narzędzi do wyszukiwania informacji.
C-2Student powinień znać metody wyszukiwania informacji.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia i definicje związane z wyszukiwaniem informacji.
T-W-2Strategie i metody wyszukiwania informacji.
T-W-3Operatory wykorzystywane do budowy instrukcji wyszukiwawczych.
T-W-4Narzędzia wyszukiwawcze - charakterystyka, podział
T-W-5Systemy wyszukiwania informacji
T-W-6Wyszukiwanie informacji w sieci Internet
T-W-7Metody i kryteria oceny informacji elektronicznej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-4Metoda przypadków.
M-5Wykład multimedialny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
S-2Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z podstawowych pojęć i definicji związanych z wyszukiwaniem informacji.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z podstawowych pojęć i definicji związanych z wyszukiwaniem informacji.
3,5Student posiada lepiej niż dostateczną wiedzę z podstawowych zasad i narzędzi do wyszukiwania informacji .
4,0Student posiada dobrą wiedzę z podstawowych zasad i narzędzi do wyszukiwania informacji.
4,5Student posiada lepiej niz dobrą wiedzę z podstawowych zasad zasad i narzędzi do wyszukiwania informacji.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z podstawowych zasad zasad i narzędzi do wyszukiwania informacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D5/11_U01Student posiada umiejętność tworzenia strategii wyszukiwania informacji. Potrafi wykorzystać operatory do budowy instrkcji wyszukiwawczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U02jest przygotowany do realizacji podstawowych funkcji zarządzania
Z_1A_U11posługuje się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi wspomagającymi proces podejmowania decyzji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat narzędzi do wyszukiwania informacji.
C-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na wyszukiwanie informacji w sieci Internet.
Treści programoweT-L-1Budowa strategii wyszukiwawczych
T-L-4Katalogi oraz wyszukiwarki zasobów internetowych
T-L-5Przeszukiwanie baz danych
T-L-6Zastosowanie operatorów do zaawansowanego wyszukiwania.
T-L-7Porządkowania informacji, narzędzia i standardy.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda przypadków.
M-6Objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
S-2Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności z zakresu określenia strategii wyszukiwania informacji.
3,0Student posiada dostateczne umiejętności z zakresu określenia strategii wyszukiwania informacji.
3,5Student posiada dostateczne umiejętności z zakresu określenia strategii wyszukiwania informacji.
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu określenia strategii i budowy instrukcji wyszukiwawczych.
4,5Student posiada dobre umiejętności z zakresu określenia strategii i budowy instrukcji wyszukiwawczych.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu określenia strategii i budowy instrukcji wyszukiwawczych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D5/11_U02Student posiada umiejętność wykorzystania narzędzi do wyszukiwania informacji w Internecie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U02jest przygotowany do realizacji podstawowych funkcji zarządzania
Z_1A_U11posługuje się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi wspomagającymi proces podejmowania decyzji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat narzędzi do wyszukiwania informacji.
C-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na wyszukiwanie informacji w sieci Internet.
Treści programoweT-L-2Narzędzia do wyszukiwania informacji w Internecie ich budowa i działanie.
T-L-3Narzędzia przeszukiwania ukrytego Internetu
T-L-4Katalogi oraz wyszukiwarki zasobów internetowych
T-L-5Przeszukiwanie baz danych
T-L-6Zastosowanie operatorów do zaawansowanego wyszukiwania.
T-L-7Porządkowania informacji, narzędzia i standardy.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda przypadków.
M-5Wykład multimedialny.
M-6Objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
S-2Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności z zakresu zastosowania narzędzi do wyszukiwania informacji w Internecie.
3,0Student posiada dostateczne umiejętności z zakresu zastosowania narzędzi do wyszukiwania informacji w Internecie.
3,5Student posiada dostateczne umiejętności z zakresu zastosowania narzędzi do wyszukiwania informacji w bazach danych i Internecie.
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu zastosowania narzędzi do wyszukiwania informacji w bazach danych i Internecie.
4,5Student posiada dobre umiejętności z zakresu zastosowania narzędzi do wyszukiwania informacji w bazach danych i Internecie.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu zastosowania narzędzi do wyszukiwania informacji w bazach danych i Internecie.