Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)
Sylabus przedmiotu Przewodnictwo i pilotaż wycieczek:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Turystyka i rekreacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przewodnictwo i pilotaż wycieczek | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Kotla <rkotla@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zabytków i ważnych turystycznie miejsc w Szczecinie. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przybliżenie warunków i zasad pracy oraz współpracy pilota wycieczek i przewodnika turystycznego z biurami podróży, turystami i dostawcami usług turystycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obsługa imprez specjalistycznych przez pilota wycieczek. Sytuacje nadzwyczajne w pracy pilota wycieczek. | 2 |
T-A-2 | Praca z grupą turystyczną, charakterystyka turystów. Metodyka pracy przewodnika turystycznego-oprowadzania wycieczek miejskich, terenowych i autokarowych. | 3 |
T-A-3 | Odpowiedzialność prawna pilotów i przewodników turystycznych. | 2 |
T-A-4 | Przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy związane z pilotażem wycieczek i przewodnictwem turystycznym. Wyposażenie apteczki podręcznej i pierwsza pomoc przedlekarska. | 2 |
9 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Zajęcia terenowe – poznanie miasta Szczecin, zorganizowanie wyjazdu studyjnego i pilotaż | 6 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przepisy prawa dotyczące pilotażu wycieczek i przewodnictwa turystycznego. Sylwetka zawodowa pilota wycieczek i przewodnika turystycznego, cechy osobowości i umiejętności pilota i przewodnika. | 3 |
T-W-2 | Zadania pilota i przewodnika - różnice w wypełnianiu ich zadań. Prawa i obowiązki pilota wycieczek i przewodnika turystycznego. | 3 |
T-W-3 | System szkolenia i nabywania uprawnień pilota wycieczek i przewodnika turystycznego. Rodzaje i klasy przewodników turystycznych | 4 |
T-W-4 | Formy zatrudniania przewodników i pilotów wycieczek. | 3 |
T-W-5 | Etapy pracy pilota wycieczek, techniki pracy. Rola i zadania pilota - rezydenta. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach. | 9 |
A-A-2 | Przegląd teczek pilota udostępnionych przez biura podróży. | 7 |
A-A-3 | Przygotowanie wybranej przez prowadzącego przedmiot imprezy turystycznej. | 12 |
A-A-4 | Zaliczenie ćwiczeń przez studenta. | 2 |
30 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | Wyjazd praktyczny związany z przygotowaniem do pilotażu. | 6 |
A-T-2 | Zapoznanie się z obowiązkami pilota i przewodnika. Przygotowanie przykładowej trasy zajęć terenowych. | 10 |
A-T-3 | Przegląd map i materiałów informacyjnych opisujących zabytki Szczecina. | 10 |
A-T-4 | Przygotowanie do omówienia zajęć terenowych - wnioski. | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przegląd literatury obowiązującej i uzupełniającej. | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 15 |
A-W-4 | Prowadzenie rozmów i konsultacji z praktykującymi przewodnikami i pilotami. | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykłady z prezentacją multimedialną |
M-2 | Dyskusja |
M-3 | Analiza studiów przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji podczas przygotowywania i analizy studium przypadku |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia wykładów i ćwiczeń. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_E13_W01 Student wie jakie są zadania pilota i przewodnika - różnice w wypełnianiu ich zadań. | TiR_1A_W01, TiR_1A_W03, TiR_1A_W04, TiR_1A_W05, TiR_1A_W09 | P1A_W01, S1A_W01, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W09, S1A_W11 | C-1 | T-W-2, T-W-1 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_E13_U01 Posiada umiejętność poprowadzenia grupy od momentu rozpoczęcia wycieczki do jej zakończenia. | TiR_1A_U05, TiR_1A_U07, TiR_1A_U08, TiR_1A_U09, TiR_1A_U10 | P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, S1A_U05, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U11 | C-1 | T-W-5, T-A-2 | M-2, M-3 | S-1 |
TiR_1A_E13_U02 Zna formy zatrudniania przewodników i pilotów wycieczek. | TiR_1A_U03, TiR_1A_U04, TiR_1A_U07, TiR_1A_U10 | S1A_U03, S1A_U04, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U11 | C-1 | T-A-3, T-A-2 | M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_E13_K01 Posiada kompetencje i wie jaka jest rola i zadania pilota - rezydenta. | TiR_1A_K02, TiR_1A_K04, TiR_1A_K08 | P1A_K01, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K07, S1A_K02, S1A_K04 | C-1 | T-W-2, T-W-1 | M-3 | S-2 |
TiR_1A_E13_K02 Potrafi obsłużyć imprezę specjalistyczną. Potrafi określić sytuacje nadzwyczajne w pracy pilota wycieczek. | TiR_1A_K05, TiR_1A_K06, TiR_1A_K07 | P1A_K08, S1A_K05, S1A_K06, S1A_K07 | C-1 | T-A-1, T-A-3, T-A-2 | M-1, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_E13_W01 Student wie jakie są zadania pilota i przewodnika - różnice w wypełnianiu ich zadań. | 2,0 | |
3,0 | Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_E13_U01 Posiada umiejętność poprowadzenia grupy od momentu rozpoczęcia wycieczki do jej zakończenia. | 2,0 | |
3,0 | Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TiR_1A_E13_U02 Zna formy zatrudniania przewodników i pilotów wycieczek. | 2,0 | |
3,0 | Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_E13_K01 Posiada kompetencje i wie jaka jest rola i zadania pilota - rezydenta. | 2,0 | |
3,0 | Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TiR_1A_E13_K02 Potrafi obsłużyć imprezę specjalistyczną. Potrafi określić sytuacje nadzwyczajne w pracy pilota wycieczek. | 2,0 | |
3,0 | Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kruczek Z., Kompendium pilota wycieczek, PROKSENIA, Kraków, 2007
- Gołembski G., Vademecum pilota grup, turystycznych, Akademia Ekonomiczna, Poznań, 2007
- Kruczek Z., Obsługa ruchu turystycznego, PROKSENIA, Kraków, 2009
Literatura dodatkowa
- Kruczek Z, Wajdzik M., Metodyka i technika pracy pilota – rezydenta, PROKSENIA, Kraków, 2006
- Gawlik T., Odpowiedzialność prawna przewodników turystycznych i przewodników wycieczek, Oddział Stołeczny PTTK, Warszawa, 2000