Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)

Sylabus przedmiotu Krajoznawstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Krajoznawstwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zenon Królikowski <Zenon.Krolikowski@zut.edu.pl>, Bogusław Stankiewicz <Boguslaw.Stankiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 10 1,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA4 20 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z przedmiotów: geografia i przyroda na poziomie szkoły śreniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozbudzenie zainteresowania szeroko pojetym krajoznawstwem
C-2Rozbudzenie i ugruntowanie umiłowania kraju ojczystego, jego historii, tradycji i obyczajów ludowych
C-3Zapoznaie studentów z metodyka działalności krajoznawczej w różnych etapach życia

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Inwentaryzacja krajoznawcza Polski w programach działań statutowych PTTK2
T-A-2Sposoby ratowania narodowych i etnicznych tradycji ludowych i religijnych. Rola krajoznawców.3
T-A-3Kolekcjonerstwo krajoznawcze. Dziedzictwo kulturowe.2
T-A-4Rola i znaczenie krajoznawstwa w budowaniu krajowego, regionalnego i lokalnego produktu turystycznego.3
T-A-5Regionalizm i jego znaczenie w kultywowaniu regionalnych tradycji ludowych.2
T-A-6Etnografia wybranych regionów Polski jako element regionalnego i lokalnego produktu turystycznego.4
T-A-7Związki krajoznawstwa z turystyk. Formy i kierunki rozwoju krajoznawstwa.2
T-A-8Dziedzictwo na szlaku tematycznym. Szlaki turystyczne w Polsce.2
20
wykłady
T-W-1Przedmiot i podmiot krajoznawstwa.2
T-W-2Krajoznawstwo a nauka i turystyka komercyjna.3
T-W-3Region/gmina jako podmiot poznawczej działalności turystycznej.3
T-W-4Geneza polskiego krajoznawstwa.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w cwiczeniach.20
A-A-2Realizacja indywidualnych projektów.4
A-A-3Udział w konsultacjach zwiazanych z przygotowaniem indywidualnych projektów.2
A-A-4Studiowanie wskazanej literatury5
31
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.10
A-W-2Poszukiwanie i czytanie wskazanej literatury.11
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.8
A-W-4Udział w egzaminie.2
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacją multimedialną.
M-2Dyskusja.
M-3Analiza studiów przypadków.
M-4Prezentacje studentów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego.
S-2Ocena formująca: Ocena kompetencji wspołdziałania i pracy w grupie podczas tworzenia prezentacji.
S-3Ocena formująca: Ocena kompetencji wspołdzialania i pracy w grupie podczas przygotowania studium przypadku.
S-4Ocena formująca: Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji.
S-5Ocena formująca: Ocena samodzielnego wyszukiwania zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętnosci logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów.
S-6Ocena formująca: Ocena umiejętności i kompetencji w dziedzinie krajoznawstwa.
S-7Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń (średnia ze wszystkich ocen formujących)
S-8Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz pytania problemowe)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_C8_W01
Uzyskał podstawową wiedzę o roli krajoznawstwa w turystyce
TiR_1A_W01, TiR_1A_W09P1A_W01, S1A_W01C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-8, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1S-7, S-8
TiR_1A_C8_W02
Ma wiedzę o metodyce stosowanej w krajoznawstwie
TiR_1A_W11, TiR_1A_W06P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, S1A_W06C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-4, S-7, S-8, S-1
TiR_1A_C8_W04
Potrafi kojarzyć komercyjny charakter turystyki z zasobami tradycji
TiR_1A_W04S1A_W04, S1A_W11C-1, C-2, C-3T-A-8, T-A-5M-2, M-4S-6, S-7, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_C8_U01
Potrafi oceniać zjawiska gospodarcze w regionie i kraju.
TiR_1A_U02, TiR_1A_U09P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, S1A_U02C-1, C-2T-W-3, T-A-5M-1, M-2, M-4S-6, S-3, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_C8_K01
Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.
TiR_1A_K01, TiR_1A_K04, TiR_1A_K05, TiR_1A_K08P1A_K01, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K07, S1A_K01, S1A_K04, S1A_K05C-1, C-2T-A-2, T-A-8, T-A-4, T-A-5M-1, M-2S-6, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_C8_W01
Uzyskał podstawową wiedzę o roli krajoznawstwa w turystyce
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
TiR_1A_C8_W02
Ma wiedzę o metodyce stosowanej w krajoznawstwie
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
TiR_1A_C8_W04
Potrafi kojarzyć komercyjny charakter turystyki z zasobami tradycji
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_C8_U01
Potrafi oceniać zjawiska gospodarcze w regionie i kraju.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej sposobow i obszarow zastosowania
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie calosc zakresu materialu, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy popelnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne)
4,5Student" w zakresie wiedzy opanowal caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal wszystkie tresci programowe, w zakreszie stosunku do wiedzy wykazzuje duze zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezen, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie - ciekawosc poznawcza, odpowiada poprawnym jezykiem, prawidlowo i pewnie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_C8_K01
Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej sposobow i obszarow zastosowania
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie calosc zakresu materialu, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy popelnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne)
4,5Student" w zakresie wiedzy opanowal caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal wszystkie tresci programowe, w zakreszie stosunku do wiedzy wykazzuje duze zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezen, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie - ciekawosc poznawcza, odpowiada poprawnym jezykiem, prawidlowo i pewnie.

Literatura podstawowa

  1. Kruczek Z., Kruczek A., Nowacki M., Krajoznawstwo, PROKSENIA, Kraków, 2003
  2. Gordon A. i inni, Cudze chwalicie..., Agencja Wydawniczo - Reklamowa DINO, Warszawa, 1994
  3. PTTK, Krajoznawstwo i turystyka w szkole, ZG PTTK, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Czamowski A., Krajoznawstwo - poradnik metodyczny dla instruktorów krajoznawstwa, ZG PTTK, Warszawa, 1979
  2. Kruczek Z, Metodyka krajoznawstwa, skrypt., AWF, Kraków, 1979
  3. Harajda R., Zarys metodyki kształcenia turystyczno - krajoznawczego, Wydawnictwo "Kraj", Warszawa, 1982
  4. PTTK, Inwentaryzacja Krajoznawcza Polski, ZG PTTK Komisja Krajoznawcza, Warszawa, 1990

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Inwentaryzacja krajoznawcza Polski w programach działań statutowych PTTK2
T-A-2Sposoby ratowania narodowych i etnicznych tradycji ludowych i religijnych. Rola krajoznawców.3
T-A-3Kolekcjonerstwo krajoznawcze. Dziedzictwo kulturowe.2
T-A-4Rola i znaczenie krajoznawstwa w budowaniu krajowego, regionalnego i lokalnego produktu turystycznego.3
T-A-5Regionalizm i jego znaczenie w kultywowaniu regionalnych tradycji ludowych.2
T-A-6Etnografia wybranych regionów Polski jako element regionalnego i lokalnego produktu turystycznego.4
T-A-7Związki krajoznawstwa z turystyk. Formy i kierunki rozwoju krajoznawstwa.2
T-A-8Dziedzictwo na szlaku tematycznym. Szlaki turystyczne w Polsce.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot i podmiot krajoznawstwa.2
T-W-2Krajoznawstwo a nauka i turystyka komercyjna.3
T-W-3Region/gmina jako podmiot poznawczej działalności turystycznej.3
T-W-4Geneza polskiego krajoznawstwa.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w cwiczeniach.20
A-A-2Realizacja indywidualnych projektów.4
A-A-3Udział w konsultacjach zwiazanych z przygotowaniem indywidualnych projektów.2
A-A-4Studiowanie wskazanej literatury5
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.10
A-W-2Poszukiwanie i czytanie wskazanej literatury.11
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.8
A-W-4Udział w egzaminie.2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C8_W01Uzyskał podstawową wiedzę o roli krajoznawstwa w turystyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych, w szczególności w dziedzinie nauk ekonomicznych, dostosowaną do studiowanego kierunku studiów.
TiR_1A_W09Ma wiedzę ogólną z zakresu nauk przyrodniczych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
S1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
Cel przedmiotuC-1Rozbudzenie zainteresowania szeroko pojetym krajoznawstwem
C-2Rozbudzenie i ugruntowanie umiłowania kraju ojczystego, jego historii, tradycji i obyczajów ludowych
Treści programoweT-W-2Krajoznawstwo a nauka i turystyka komercyjna.
T-W-3Region/gmina jako podmiot poznawczej działalności turystycznej.
T-W-1Przedmiot i podmiot krajoznawstwa.
T-W-4Geneza polskiego krajoznawstwa.
T-A-1Inwentaryzacja krajoznawcza Polski w programach działań statutowych PTTK
T-A-2Sposoby ratowania narodowych i etnicznych tradycji ludowych i religijnych. Rola krajoznawców.
T-A-3Kolekcjonerstwo krajoznawcze. Dziedzictwo kulturowe.
T-A-8Dziedzictwo na szlaku tematycznym. Szlaki turystyczne w Polsce.
T-A-4Rola i znaczenie krajoznawstwa w budowaniu krajowego, regionalnego i lokalnego produktu turystycznego.
T-A-5Regionalizm i jego znaczenie w kultywowaniu regionalnych tradycji ludowych.
T-A-6Etnografia wybranych regionów Polski jako element regionalnego i lokalnego produktu turystycznego.
T-A-7Związki krajoznawstwa z turystyk. Formy i kierunki rozwoju krajoznawstwa.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-7Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń (średnia ze wszystkich ocen formujących)
S-8Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz pytania problemowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C8_W02Ma wiedzę o metodyce stosowanej w krajoznawstwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W11Ma wiedzę ogólną na temat odziaływania środowiska przyrodniczego na człowieka.
TiR_1A_W06Ma podstawową wiedzę na temat: metod, technik i narzędzi pozyskiwania danych pozwalających na: rozumienie relacji między organizmami żywymi a środowiskiem, oddziaływania człowieka podróżującego na środowisko, funkcjonowania podmiotów rynkowych, oceny: środowiska i waloryzacji jego zasobów, przydatności przestrzeni geograficznej dla potrzeb turystyki, zjawisk gospodarczych i tych z obszaru zarządzania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Cel przedmiotuC-3Zapoznaie studentów z metodyka działalności krajoznawczej w różnych etapach życia
Treści programoweT-W-2Krajoznawstwo a nauka i turystyka komercyjna.
T-W-3Region/gmina jako podmiot poznawczej działalności turystycznej.
T-W-4Geneza polskiego krajoznawstwa.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną.
M-2Dyskusja.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji.
S-7Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń (średnia ze wszystkich ocen formujących)
S-8Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz pytania problemowe)
S-1Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C8_W04Potrafi kojarzyć komercyjny charakter turystyki z zasobami tradycji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W04Ma podstawową wiedzę dotyczącą: organizowania ruchu turystycznego, imprez turystycznych, roli i oddziaływania turystyki na społeczność lokalną, gospodarkę i środowisko.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Rozbudzenie zainteresowania szeroko pojetym krajoznawstwem
C-2Rozbudzenie i ugruntowanie umiłowania kraju ojczystego, jego historii, tradycji i obyczajów ludowych
C-3Zapoznaie studentów z metodyka działalności krajoznawczej w różnych etapach życia
Treści programoweT-A-8Dziedzictwo na szlaku tematycznym. Szlaki turystyczne w Polsce.
T-A-5Regionalizm i jego znaczenie w kultywowaniu regionalnych tradycji ludowych.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja.
M-4Prezentacje studentów.
Sposób ocenyS-6Ocena formująca: Ocena umiejętności i kompetencji w dziedzinie krajoznawstwa.
S-7Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń (średnia ze wszystkich ocen formujących)
S-5Ocena formująca: Ocena samodzielnego wyszukiwania zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętnosci logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C8_U01Potrafi oceniać zjawiska gospodarcze w regionie i kraju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U02Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do organizowania pracy oraz podejmowania przedsięwzięć w sferze turystyki i rekreacji
TiR_1A_U09potrafi charakteryzować i dostrzegać związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy człowiekiem a przyrodą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Rozbudzenie zainteresowania szeroko pojetym krajoznawstwem
C-2Rozbudzenie i ugruntowanie umiłowania kraju ojczystego, jego historii, tradycji i obyczajów ludowych
Treści programoweT-W-3Region/gmina jako podmiot poznawczej działalności turystycznej.
T-A-5Regionalizm i jego znaczenie w kultywowaniu regionalnych tradycji ludowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną.
M-2Dyskusja.
M-4Prezentacje studentów.
Sposób ocenyS-6Ocena formująca: Ocena umiejętności i kompetencji w dziedzinie krajoznawstwa.
S-3Ocena formująca: Ocena kompetencji wspołdzialania i pracy w grupie podczas przygotowania studium przypadku.
S-5Ocena formująca: Ocena samodzielnego wyszukiwania zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętnosci logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej sposobow i obszarow zastosowania
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie calosc zakresu materialu, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy popelnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne)
4,5Student" w zakresie wiedzy opanowal caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal wszystkie tresci programowe, w zakreszie stosunku do wiedzy wykazzuje duze zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezen, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie - ciekawosc poznawcza, odpowiada poprawnym jezykiem, prawidlowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C8_K01Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K01Angażuje się w proces nauczania (rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego)
TiR_1A_K04Identyfikuje i rozstrzyga problemy związane z wykonywaniem zawodu
TiR_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za własne działania
TiR_1A_K08Ma świadomość oddziaływania człowieka na środowisko przyrodnicze
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
S1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Cel przedmiotuC-1Rozbudzenie zainteresowania szeroko pojetym krajoznawstwem
C-2Rozbudzenie i ugruntowanie umiłowania kraju ojczystego, jego historii, tradycji i obyczajów ludowych
Treści programoweT-A-2Sposoby ratowania narodowych i etnicznych tradycji ludowych i religijnych. Rola krajoznawców.
T-A-8Dziedzictwo na szlaku tematycznym. Szlaki turystyczne w Polsce.
T-A-4Rola i znaczenie krajoznawstwa w budowaniu krajowego, regionalnego i lokalnego produktu turystycznego.
T-A-5Regionalizm i jego znaczenie w kultywowaniu regionalnych tradycji ludowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną.
M-2Dyskusja.
Sposób ocenyS-6Ocena formująca: Ocena umiejętności i kompetencji w dziedzinie krajoznawstwa.
S-5Ocena formująca: Ocena samodzielnego wyszukiwania zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętnosci logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej sposobow i obszarow zastosowania
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie calosc zakresu materialu, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy popelnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne)
4,5Student" w zakresie wiedzy opanowal caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal wszystkie tresci programowe, w zakreszie stosunku do wiedzy wykazzuje duze zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezen, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie - ciekawosc poznawcza, odpowiada poprawnym jezykiem, prawidlowo i pewnie.