Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (N1)
Sylabus przedmiotu Metodologia badań naukowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Turystyka i rekreacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metodologia badań naukowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Kowalczyk-Kassyk <Agnieszka.Kowalczyk-Kassyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawową wiedzę z zakresu ludzkich procesów poznawczych na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ma podstawową wiedzę związaną z metodologicznymi uwarunkowaniami pracy twórczej. |
C-2 | Zna podstawowe zagadnienia dotyczące specyfiki preparacji pracy promocyjnej. |
C-3 | Umie rozwiązywać standardowe problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej. |
C-4 | Rozumie konieczność ochrony własności intelektualnej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Literatura przedmiotu i tematu badań- rodzaje publikacji ze względu na ich wartość naukową. Źródła wiedzy faktualnej. Zasady sztuki pisarstwa naukowego. | 1 |
T-K-2 | Proces preparacji pracy promocyjnej-podstawowe elementy metodyczne. Procedura rozwiązywania problemów badawczych. | 1 |
T-K-3 | Istota i formułowanie hipotez. Nazwy-Diagramy Venna. | 1 |
T-K-4 | Błędy wypowiedzi w tekstach ekonomicznych. | 1 |
T-K-5 | Pojęcie zmiennej, wskaźnika i próby badawczej. | 1 |
T-K-6 | Metody gromadzenia wiedzy faktualnej w ekonomii. Test | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Udział w zajęciach dydaktycznych i zaliczeniu. | 6 |
A-K-2 | Praca własna studenta: analiza literatury, przygotowanie prezentacji tematycznych. | 25 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody problemowe-wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna. |
M-2 | Metody praktyczne- ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie, ocenianie kształtujące. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Test, zadania pisemne. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_Annnnnnnnnnnnnnnnn_W01 W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: miał ogólną wiedzę związaną z metodologicznymi uwarunkowaniami pracy twórczej. | TiR_1A_W01, TiR_1A_W06 | S1A_W01, S1A_W06 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_Annnnnnnnnnnnnnnnn_U01 Będzie umiał rozwiązywać standardowe problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej. | TiR_1A_U02, TiR_1A_U03, TiR_1A_U06 | S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_Annnnnnnnnnnnnnnnn_K01 Rozumiał konieczność ochrony własności intelektualnej w prcy twórczej. | TiR_1A_K04, TiR_1A_K05, TiR_1A_K07 | P1A_K08, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07 | C-4 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_Annnnnnnnnnnnnnnnn_W01 W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: miał ogólną wiedzę związaną z metodologicznymi uwarunkowaniami pracy twórczej. | 2,0 | Student nie ma ogólnej wiedzy z zakresu metodologicznych uwarunkowań pracy twórczej.Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi nieznacznie błędna. |
3,0 | Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy częściowo obojętny, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna częściowo błędna. | |
3,5 | Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi częściowo błędna. | |
4,0 | Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi nieznacznie błędna. | |
4,5 | Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy -bez trudności. | |
5,0 | Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy odpowiada poprawnym językiem,prawidłowo i pewnie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_Annnnnnnnnnnnnnnnn_U01 Będzie umiał rozwiązywać standardowe problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej. | 2,0 | Nie potrafi rozwiązywać standardowych problemów występujących podczas tworzenia pracy promocyjnej, |
3,0 | Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy częściowo obojętny, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna częściowo błędna. | |
3,5 | Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi częściowo błędna. | |
4,0 | Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi nieznacznie błędna. | |
4,5 | Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy -bez trudności. | |
5,0 | Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy odpowiada poprawnym językiem,prawidłowo i pewnie. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_Annnnnnnnnnnnnnnnn_K01 Rozumiał konieczność ochrony własności intelektualnej w prcy twórczej. | 2,0 | Student nie jest w stanie: - zdefiniować pojęć z zakresu metodologii badań naukowych, -wskazaćco to jest literatura tematu i przedmiotu badań i co jej nie stanowi, -wskazać podstawowych elementów metodycznych pracy, -definiować, rozróżniać i korzystać ze źródeł wiedzy faktualnej, - wskazać na czym polega i z jakich stadiów składa się procedura rozwiązywania problemów badawczych, -wymienić i scharakteryzować podstawowe metody badawcze służące gromadzeniu wiedzy faktualnej w ekonomii. |
3,0 | Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy częściowo obojętny, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna częściowo błędna. | |
3,5 | Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi częściowo błędna. | |
4,0 | Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi nieznacznie błędna. | |
4,5 | Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy -bez trudności. | |
5,0 | Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy odpowiada poprawnym językiem,prawidłowo i pewnie. |
Literatura podstawowa
- Balicki W., Wykłady z metodologii nauk ekonomicznych, Wyższa Szkoła Bankowa, Poznań, 2002
- Kamiński S., Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, KUL, Lublin, 1992
- Stachak S., Podstawy metodologii nauk ekonomicznych, KiW, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Grobler A., Metodologia nauk, Aureus-Znak, Kraków, 2006
- Hajduk Z., Ogólna metodologia nauk, KUL, Lublin, 2005