Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (N1)
Sylabus przedmiotu Podstawy gastronomii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Turystyka i rekreacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy gastronomii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Przedmiot ma charakter podstawowego, nie wymaga wstępnych wiadomości |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumienie znaczenia gastronomii w turystyce |
C-2 | Poznanie typowych procesów technologicznych oraz nowoczesnych systemów produkcji potraw |
C-3 | Przygotowanie i ocena sensoryczna wybranych potraw. |
C-4 | Wskazanie na niektóre tematy dotyczące obsługi konsumenta |
C-5 | Wyrobienie umiejętności korzystania z różnych źródeł wiedzy oraz potrzeby ustawicznego kształcenia się. |
C-6 | Wyrobienie umiejętności pracy w zespole. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wpływ wybranych procesów cieplnych na jakość potraw przygotowanych z użyciem pieca konwekcyjno-parowego, patelni beztłuszczowego smażenia, kuchenki mikrofalowej i innych. | 2 |
T-L-2 | Wpływ formy surowca na wydajność potraw. Barwa, konsystencja i aromat potraw oraz wybrane metody przeciwdziałania niekorzystnym zmianom. | 2 |
T-L-3 | Przygotowanie typowych potraw regionalnych i/lub kuchni innych narodów. | 2 |
T-L-4 | Ocena jakości sensorycznej wybranych potraw przygotowanych z użyciem żywności wygodnej. | 2 |
T-L-5 | Opracowanie karty menu. Symulacja kosztów przyjęcia okolicznościowego. | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie gastronomii w turystyce. Podział i charakterystya zakładów żywienia zbiorowego. | 1 |
T-W-2 | Nieprzetworzone i przetworzone surowce w technoloogii potraw. | 1 |
T-W-3 | Charakterystyka wybranych operacji, zabiegów i procesów technologicznych w produkcji potraw z wykorzystaniem nowych meto grzejnictwa. | 2 |
T-W-4 | Podstawowe zasady przechowywania surowców, półproduktów i gotowych potraw. | 2 |
T-W-5 | Posiłki we współczesnej gastronomii, a w tym nowoczesne systemy produkcji i dystrybucji potraw. | 1 |
T-W-6 | Promocja potraw regionalnych jako kulinarnego dziedzictwa. Elementy gastronomii prozdrowotnej. | 1 |
T-W-7 | Wybrane działy z obsługi konsumenta. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Godziny kontaktowe z nauczycielem podczas ćwiczeń laboratoryjnych. | 15 |
A-L-2 | Konsultacje z nauczycielem prowadzącym laboratoria. | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Godziny kontaktowe z nauczycielem podczas wykladu | 15 |
A-W-2 | Konsultacje z nauczycielem prowadzącym wykłady. | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | ćwiczenia praktyczne |
M-2 | praca w zespole |
M-3 | prezentacja |
M-4 | dyskusja |
M-5 | rozwiązywanie problemów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: test diagnostyczny |
S-2 | Ocena formująca: test kontrolny - kolokwium |
S-3 | Ocena formująca: prezentacja |
S-4 | Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_E9_W01 Student potrafi wyjaśnić potrzebę doskonalenia wiedzy w zakresie żywienia zbiorowego | TiR_1A_W05 | S1A_W05 | C-1, C-5 | T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5 | M-5, M-1, M-4 | S-4, S-1 |
TiR_1A_E9_W02 posiada podstawową wiedzę w zakresie istoty przemian surowców w procesach kulinarnych | TiR_1A_W06 | S1A_W06 | C-3, C-5, C-2 | T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-L-1, T-L-2 | M-5, M-3, M-1, M-4 | S-4, S-1 |
TiR_1A_E9_W03 potrafi wybrać odpowiednie procesy technologiczne przeciwdziałające niekorzystnym zmianom sensorycznym i/lub żywieniowym potraw | TiR_1A_W05 | S1A_W05 | C-3, C-4, C-5, C-2, C-6 | T-W-4, T-W-3, T-L-1, T-L-2 | M-5, M-3, M-2, M-1, M-4 | S-4, S-1 |
TiR_1A_E9_W04 potrafi scharakteryzować nowoczesne systemy produkcji i dystrybucji potraw | TiR_1A_W06 | S1A_W06 | C-5, C-2 | T-W-5, T-L-4, T-L-2, T-L-3 | M-3, M-1 | S-4, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_E9_U01 umie korzystnie łączyć (dobierać) odpowiednie surowce oraz procesy technologiczne | TiR_1A_U03 | S1A_U03 | C-3, C-5, C-2 | T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5 | M-5, M-3, M-1, M-4 | S-4, S-1 |
TiR_1A_E9_U02 umie ocenić wydajność potraw z zastosowaniem typowych i nowoczesnych urządzeń grzewczych | TiR_1A_U05 | S1A_U05 | C-3, C-5, C-2 | T-W-3, T-L-2 | M-5, M-1, M-4 | S-4, S-1 |
TiR_1A_E9_U03 umie kontrolować jakość sensoryczną potraw | TiR_1A_U03 | S1A_U03 | C-3, C-2 | T-W-4, T-L-4 | M-5, M-2, M-1, M-4 | S-4, S-1 |
TiR_1A_E9_U04 umie obsługiwać wybrany sprzęt i urządzenia gastronomiczne | TiR_1A_U07 | S1A_U07, S1A_U08 | C-3, C-2 | T-W-3, T-L-1 | M-2, M-1 | S-4, S-1 |
TiR_1A_E9_U05 umie planować przyjęcia okolicznościowe oraz dokonać kalkulacji kosztów | TiR_1A_U02 | S1A_U02 | C-4, C-5, C-6 | T-W-7, T-L-5 | M-5, M-3, M-2, M-1 | S-4, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_E9_K01 ma świadomość dbania o jakość potraw w żywieniu zbiorowym | TiR_1A_K04 | S1A_K04 | C-3, C-1, C-5, C-2 | T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-L-4, T-L-3 | M-5, M-3, M-2, M-1, M-4 | S-4, S-1 |
TiR_1A_E9_K02 jest otwarty na innowacyjne rozwiązania w zakresie przemysłowej produicji potraw, szczególnie o właściwościach prozdrowotnych | TiR_1A_K06 | S1A_K06 | C-3, C-2 | T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-5 | M-5, M-3, M-2, M-1, M-4 | S-4, S-1 |
TiR_1A_E9_K03 ma świadomość potrzeby ochrony prawa do smaku potraw tradycyjnych i regionalnych | TiR_1A_K07 | P1A_K08, S1A_K07 | C-3 | T-W-6 | M-3, M-1, M-4 | S-4, S-1 |
TiR_1A_E9_K04 ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu. | TiR_1A_K05 | S1A_K05 | C-3, C-5, C-2 | T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5 | M-5, M-3, M-2, M-1, M-4 | S-4, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_E9_W01 Student potrafi wyjaśnić potrzebę doskonalenia wiedzy w zakresie żywienia zbiorowego | 2,0 | Wiedza studenta w zakresie wyjaśniania potrzeb doskonalenia się w zakresie żywienia zbiorowego jest niewystarczająca |
3,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadawalająca ale ze znacznymi brakami | |
4,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów | |
4,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami | |
5,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu | |
TiR_1A_E9_W02 posiada podstawową wiedzę w zakresie istoty przemian surowców w procesach kulinarnych | 2,0 | Wiedza w zakresie istoty przemian surowców w procesach kulinarnych jest niewystarczająca |
3,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadawalająca, ale ze znaczącymi brakami | |
4,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów | |
4,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami | |
5,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu | |
TiR_1A_E9_W03 potrafi wybrać odpowiednie procesy technologiczne przeciwdziałające niekorzystnym zmianom sensorycznym i/lub żywieniowym potraw | 2,0 | Wiedza studenta w zakresie wyboru odpowiednich procesów technologicznych przeciwdziałających niekorzystnym zmianom sensorycznym i/lub żywieniowym potraw jest niewystarczająca |
3,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadawalająca, ale ze znaczącymi brakami | |
4,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów | |
4,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami | |
5,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu | |
TiR_1A_E9_W04 potrafi scharakteryzować nowoczesne systemy produkcji i dystrybucji potraw | 2,0 | Wiedza studenta w zakresie nowoczesnych systemów produkcji i dystrybucji potraw jest niewystarczająca |
3,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadawalająca, ale ze znaczącymi brakami | |
4,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów | |
4,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami | |
5,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_E9_U01 umie korzystnie łączyć (dobierać) odpowiednie surowce oraz procesy technologiczne | 2,0 | Umiejętność korzystnego łączenia (dobierania) odpowiednich surowców oraz procesów technologicznych jest niewystarczająca |
3,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadawalająca, ale ze znaczącymi brakami | |
4,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów | |
4,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami | |
5,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu | |
TiR_1A_E9_U02 umie ocenić wydajność potraw z zastosowaniem typowych i nowoczesnych urządzeń grzewczych | 2,0 | Umiejętność studenta w zakresie oceny wydajności potraw z zastosowaniem typowych i nowoczesnych urządzeń grzewczych jest niewystarczająca |
3,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadawalająca, ale ze znaczącymi brakami | |
4,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów | |
4,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami | |
5,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu | |
TiR_1A_E9_U03 umie kontrolować jakość sensoryczną potraw | 2,0 | Umiejętność kontrolowania jakości sensorycznej potraw jest niewystarczająca |
3,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadawalająca, ale ze znaczącymi brakami | |
4,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów | |
4,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami | |
5,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu | |
TiR_1A_E9_U04 umie obsługiwać wybrany sprzęt i urządzenia gastronomiczne | 2,0 | Umiejętność studenta w zakresie obsługi wybranego sprzętu i urządzeń gastronomicznych jest niewystarczająca |
3,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadawalająca, ale ze znaczącymi brakami | |
4,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów | |
4,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami | |
5,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu | |
TiR_1A_E9_U05 umie planować przyjęcia okolicznościowe oraz dokonać kalkulacji kosztów | 2,0 | Umiejętność planowania przyjęcia okolicznościowego oraz dokonywania kalkulacji jego kosztów jest niewystarczająca |
3,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | Umiejetność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadawalająca, ale ze znaczącymi brakami | |
4,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów | |
4,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami | |
5,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_E9_K01 ma świadomość dbania o jakość potraw w żywieniu zbiorowym | 2,0 | Świadomość dbania studenta o jakość potraw w żywieniu zbiorowym jest niewystarczająca |
3,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadawalająca, ale ze znaczącymi brakami | |
4,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów | |
4,5 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami | |
5,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu | |
TiR_1A_E9_K02 jest otwarty na innowacyjne rozwiązania w zakresie przemysłowej produicji potraw, szczególnie o właściwościach prozdrowotnych | 2,0 | Świadomość studenta w zakresie otwartości na innowacyjność w przemysłowej produkcji potraw, szczególnie o właściwościach prozdrowotnych jest niewystarczająca |
3,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadawalająca, ale ze znaczącymi brakami | |
4,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów | |
4,5 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami | |
5,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu | |
TiR_1A_E9_K03 ma świadomość potrzeby ochrony prawa do smaku potraw tradycyjnych i regionalnych | 2,0 | Świadomość studenta do potrzeby ochrony prawa do smaku potraw tradycyjnych i regionalnych jest niewystarczająca |
3,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadawalająca, ale ze znaczącymi brakami | |
4,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów | |
4,5 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami | |
5,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu | |
TiR_1A_E9_K04 ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu. | 2,0 | Świadomość studenta w zakresie potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w wykonywanym zawodzie jest niewystarczająca |
3,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadawalająca, ale ze znaczącymi brakami | |
4,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów | |
4,5 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami | |
5,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu |
Literatura podstawowa
- Zalewski S., Podstawy technologii gastronomicznej, WNT, Warszawa, 2003
- Czarniecka-Skubina E., Obsługa konsumenta w gastronomii i cateringu, Wyd. SGGW, Warszawa, 2008
- Dominik P., Gastronomia we współczesnym hotelu., Wyd. Wyższej Szkoły Ekonomicznej Almamer, Warszawa, 2008
- Grzesiński W, Gajewska D., Żywienie w turystyce, WSiP, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Kurachowicz i in., Wartość odżywcza wybranych produktów spożywczych i typowych potraw, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1997
- Turlejska i in., Zasady racjonalnego żywienia. Zalecane racje pokarmowe dla wybranych grup ludności w zakładach żywienia zbiorowego., Wyd. OdiDK, Gdańsk, 2006
- Świderski F., Żywność wygodna i żywność funkcjonalna, WNT, Warszawa, 2003