Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (N1)

Sylabus przedmiotu Technologie informacyjne w turystyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie informacyjne w turystyce
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Finansów
Nauczyciel odpowiedzialny Henryk Marjak <Henryk.Marjak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Ogonowski <Piotr.Ogonowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa obsługa komputera

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z rozwojem informatyki i podstawowymi technologiami informacyjnymi stosowanymi w działalności biznesowej
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu tworzenia dokumentów i przetwarzania tekstów za pomocą edytora tekstowego
C-3Przygotowanie i obsługa prezentacji multimedialnej.
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu obsługi arkuszy kalkulacyjnych i analizy danych oraz wykorzystania grafiki menedżerskiej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Geneza i źródła informatyki. Budowa komputera. Podstawowe pojęcia i zadania systemu operacyjnego Windows.4
T-L-2Formatowanie tekstu i obsługa edytora tekstu MS Word (nawigacja, paski narzędzi, formatowanie tekstu, ustawienia strony, formatowanie tabel, wstawianie formuł, rysowanie schematów, wstawianie grafiki, tworzenie wykresów, korespondencja seryjna).10
T-L-3projektowanie i obsługa prezentacji za pomocą MS Power Point (wykorzystanie szablonów projektów, animacja slajdów - tekstu, grafiki, wykresów)4
T-L-4Obsługa arkusza kalkulacyjnego: budowa skoroszytu, nawigacja, adresowanie i formatowanie komórek, edycja i wprowadzanie danych, formuły proste i złożone, funkcje matematyczne, tworzenie wykresów, wykresy funkcji, wykresy menedżerskie, funkcje logiczne, wybrane funkcje finansowe, tworzenie tabel i wykresów przestawnych, analiza wariantowa – scenariusze, odwrotna analiza wariantowa – Szukaj wyniku i Solver.12
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Praca własna studenta. Uzupełnienie wiedzy o współczesnych technologiach informacyjnych na podstawie zalecanej literatury.20
A-L-2uczestnictwo w zajęciach30
A-L-3Samodzielna praca studenta. Rozwiązywanie zadań problemowych za pomocą narzędzi informatycznych pakietu MS Office (MS Word, MS Excel, MS Power Point).40
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, pogadanka
M-2ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera / edytor tekstu MS Word Metoda przypadków, objaśnienie
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera/ MS Power Point Metoda projektowa, objaśnienie
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera/ MS Excel Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny- geneza i źródła informatyki, współczesne technologie informacyjne
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian praktycznych umiejętności studenta - opracowanie dokumentu według podanych wskazówek i poleceń za pomocą edytora tekstowego
S-3Ocena formująca: Ocena projektu prezentacji na zadany temat
S-4Ocena podsumowująca: Sprawdzian praktycznych umiejętności studenta - wykorzystanie Excela w analizie danych i przetwarzaniu informacji

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_A8_W01
Student zna funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows (2000, XP, Vista lub 7 Home Premium) i standardowego oprogramowania biurowego Microsoft Orfice (2002–2010). Ma wiedzę z zakresu funkcjonalnościi pakietu biurowego MS Word, MS Excel, MS PowerPoint na poziomie zgodnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL Core). Zna wpływ technologii internetowych na rozwój społeczeństwa informacyjnego i wspólczesnej gospodarki.
TiR_1A_W06, TiR_1A_W08S1A_W06, S1A_W08C-1, C-3, C-2, C-4T-L-4, T-L-1, T-L-3M-2, M-4, M-1, M-3S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_A8_U01
Student potrafi wykorzystać funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows (2000, XP, Vista lub 7 Home Premium) i standardowego oprogramowania biurowego Microsoft Office (2002–2010). Potrafi posługiwać się modułami pakietu biurowego MS Word, MS Excel, MS PowerPoint na poziomie zgodnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL Core). Potrafi zastosować wybrane aplikacje i narzędzia internetowe do rozwiązywania problemów praktycznych we współczesnej gospodarce.
TiR_1A_U06, TiR_1A_U05, TiR_1A_U04S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06C-1, C-3, C-2, C-4T-L-4, T-L-2, T-L-3M-2, M-4, M-3S-4, S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_A8_W01
Student zna funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows (2000, XP, Vista lub 7 Home Premium) i standardowego oprogramowania biurowego Microsoft Orfice (2002–2010). Ma wiedzę z zakresu funkcjonalnościi pakietu biurowego MS Word, MS Excel, MS PowerPoint na poziomie zgodnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL Core). Zna wpływ technologii internetowych na rozwój społeczeństwa informacyjnego i wspólczesnej gospodarki.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć dotyczących technologii informacyjno-komunikacyjnych i ich wpływu na współczesną gospodarkę, nie zna czynników determinujących rozwój społeczeństwa informacyjnego, nie zna funkcji standardowego oprogramowania systemowego i użytkowego.
3,0Student zna podstawowe pojęcia z obszaru technologii informacyjno-komunikacyjnych. Zna ich wpływ na współczesną gospodarkę, zna czynniki determinujące rozwój społeczeństwa informacyjnego, zna podstawowe funkcje standardowego oprogramowania systemowego i użytkowego.
3,5Student zna zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce. Zna ich wpływ na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w przedsiębiorstwie i gospodarce.
4,0Student zna i analizuje zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce i ich wpływu na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w wybranych sektorach gospodarki, zna funkcjonalności specjalistycznego oprogramowania użytkowego.
4,5Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce i ich wpływu na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w wybranych sektorach gospodarki, zna zaawansowane funkcjonalności specjalistycznego oprogramowania użytkowego.
5,0Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce i ich wpływu na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w wybranych sektorach gospodarki, zna procedury definiowania i generowania sprawozdań oraz raportów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_A8_U01
Student potrafi wykorzystać funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows (2000, XP, Vista lub 7 Home Premium) i standardowego oprogramowania biurowego Microsoft Office (2002–2010). Potrafi posługiwać się modułami pakietu biurowego MS Word, MS Excel, MS PowerPoint na poziomie zgodnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL Core). Potrafi zastosować wybrane aplikacje i narzędzia internetowe do rozwiązywania problemów praktycznych we współczesnej gospodarce.
2,0Student nie potrafi pracować pod nadzorem systemu operacyjnego; nie potrafi wykonać standardowych operacji i poleceń w systemie, nie potrafi zainstalować wybranych programów użytkowych i konfigurować program w zależności od potrzeb użytkownika.
3,0Student potrafi pracować pod nadzorem systemu operacyjnego; potrafi wykonać standardowe operacje i polecenia w systemie, potrafi zainstalować wybrane programy użytkowe i konfigurować program w zależności od potrzeb użytkownika.
3,5Student potrafi pracować z edytorem tekstu: edytuje, redaguje, formatuje i organizuje układ dokumentu, dokonuje kontroli pisowni i przeprowadza korektę błędów; tworzy prostą korespondencję seryjną. Obsługuje arkusz kalkulacyjny: edytuje, formatuje i przetwarza dane numeryczne, alfanumeryczne i tekstowe. Definiuje formuły i procedury obliczeniowe. Stosuje funkcje matematyczne, statystyczne, logiczne, daty i czasu. Analizuje dane, tworzy tabele przestawne, scenariusze, śledzi zależności między komórkami zawierającymi formuły.
4,0Obsługuje arkusz kalkulacyjny: definiuje złożone formuły i procedury obliczeniowe; stosuje funkcje tekstowe, finansowe i wyszukiwania danych; analizuje dane, filtruje, formatuje i grupuje dane w tabeli przestawnej, generuje raporty na podstawie scenariusza, wizualizuje zależności między komórkami zawierającymi formuły, prezentuje dane i wyniki na wykresach.
4,5Obsługuje program do prezentacji multimedialnej: korzysta w pracy nad tworzeniem prezentacji z różnych rodzajów widoków; przygotowuje i wstawia elementy slajdów – grafiki, wykresy, wzory matematyczne; stosuje efekt przejścia slajdów dla pojedynczych slajdów oraz ustawia szybkość przejścia i metodę przełączania; stosuje projekty slajdów z witryny Microsoft Office Online oraz stosuje szablon projektu dla pojedynczych slajdów; potrafi przygotować pliki dźwiękowe oraz umieścić je w prezentacji; potrafi przygotować diagramy i schematy organizacyjne i stosuje je w prezentacji; stosuje hiperłącza w prezentacji.
5,0Definiuje i rejestruje makropolecenia, przypisuje skróty klawiaturowe do makropolecenia; Opracowuje scenariusze, przeprowadza odwrotną analizę wariantową; Współdzieli i integruje pliki danych; Integruje arkusze z innymi aplikacjami pakietu biurowego; Szuka wyników rozwiązań alternatywnych i obsługuje Solver; Wyjaśnia i interpretuje uzyskane wyniki; Samodzielnie w sposób interesujący i twórczy planuje i przygotowuje projekt na wskazany temat odpowiednio stosując poznane narzędzia.

Literatura podstawowa

  1. Michael Alexander, John Walkenbach, Analiza i prezentacja danych w Microsoft Excel, Mikom, Warszawa, 2008
  2. Stefańczyk Maria, Mejsner Elżbieta, Kwiatkowski Tomasz, Jaskuła Tomasz, Informatyka dla ekonomistów, UMCS, Lublin, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Kiełtyka Leszek, Komunikacja w zarządzaniu. Techniki, narzędzia i formy przekazu informacji, Placet, Warszawa, 2002
  2. Biegańska Anna, Grafika menedżerska i prezentacyjna, KISS, Warszawa, 2007
  3. Kopertowska Mirosława, Przetwarzanie tekstów, PWN, Warszawa, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Geneza i źródła informatyki. Budowa komputera. Podstawowe pojęcia i zadania systemu operacyjnego Windows.4
T-L-2Formatowanie tekstu i obsługa edytora tekstu MS Word (nawigacja, paski narzędzi, formatowanie tekstu, ustawienia strony, formatowanie tabel, wstawianie formuł, rysowanie schematów, wstawianie grafiki, tworzenie wykresów, korespondencja seryjna).10
T-L-3projektowanie i obsługa prezentacji za pomocą MS Power Point (wykorzystanie szablonów projektów, animacja slajdów - tekstu, grafiki, wykresów)4
T-L-4Obsługa arkusza kalkulacyjnego: budowa skoroszytu, nawigacja, adresowanie i formatowanie komórek, edycja i wprowadzanie danych, formuły proste i złożone, funkcje matematyczne, tworzenie wykresów, wykresy funkcji, wykresy menedżerskie, funkcje logiczne, wybrane funkcje finansowe, tworzenie tabel i wykresów przestawnych, analiza wariantowa – scenariusze, odwrotna analiza wariantowa – Szukaj wyniku i Solver.12
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Praca własna studenta. Uzupełnienie wiedzy o współczesnych technologiach informacyjnych na podstawie zalecanej literatury.20
A-L-2uczestnictwo w zajęciach30
A-L-3Samodzielna praca studenta. Rozwiązywanie zadań problemowych za pomocą narzędzi informatycznych pakietu MS Office (MS Word, MS Excel, MS Power Point).40
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_A8_W01Student zna funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows (2000, XP, Vista lub 7 Home Premium) i standardowego oprogramowania biurowego Microsoft Orfice (2002–2010). Ma wiedzę z zakresu funkcjonalnościi pakietu biurowego MS Word, MS Excel, MS PowerPoint na poziomie zgodnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL Core). Zna wpływ technologii internetowych na rozwój społeczeństwa informacyjnego i wspólczesnej gospodarki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W06Ma podstawową wiedzę na temat: metod, technik i narzędzi pozyskiwania danych pozwalających na: rozumienie relacji między organizmami żywymi a środowiskiem, oddziaływania człowieka podróżującego na środowisko, funkcjonowania podmiotów rynkowych, oceny: środowiska i waloryzacji jego zasobów, przydatności przestrzeni geograficznej dla potrzeb turystyki, zjawisk gospodarczych i tych z obszaru zarządzania.
TiR_1A_W08Ma podstawową wiedzę o procesach zachodzących w instytucjach, organizacjach i przedsiębiorstwach w sferze turystyki rekreacji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rozwojem informatyki i podstawowymi technologiami informacyjnymi stosowanymi w działalności biznesowej
C-3Przygotowanie i obsługa prezentacji multimedialnej.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu tworzenia dokumentów i przetwarzania tekstów za pomocą edytora tekstowego
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu obsługi arkuszy kalkulacyjnych i analizy danych oraz wykorzystania grafiki menedżerskiej.
Treści programoweT-L-4Obsługa arkusza kalkulacyjnego: budowa skoroszytu, nawigacja, adresowanie i formatowanie komórek, edycja i wprowadzanie danych, formuły proste i złożone, funkcje matematyczne, tworzenie wykresów, wykresy funkcji, wykresy menedżerskie, funkcje logiczne, wybrane funkcje finansowe, tworzenie tabel i wykresów przestawnych, analiza wariantowa – scenariusze, odwrotna analiza wariantowa – Szukaj wyniku i Solver.
T-L-1Geneza i źródła informatyki. Budowa komputera. Podstawowe pojęcia i zadania systemu operacyjnego Windows.
T-L-3projektowanie i obsługa prezentacji za pomocą MS Power Point (wykorzystanie szablonów projektów, animacja slajdów - tekstu, grafiki, wykresów)
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera / edytor tekstu MS Word Metoda przypadków, objaśnienie
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera/ MS Excel Metoda przypadków
M-1Wykład informacyjny, pogadanka
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera/ MS Power Point Metoda projektowa, objaśnienie
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena projektu prezentacji na zadany temat
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny- geneza i źródła informatyki, współczesne technologie informacyjne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć dotyczących technologii informacyjno-komunikacyjnych i ich wpływu na współczesną gospodarkę, nie zna czynników determinujących rozwój społeczeństwa informacyjnego, nie zna funkcji standardowego oprogramowania systemowego i użytkowego.
3,0Student zna podstawowe pojęcia z obszaru technologii informacyjno-komunikacyjnych. Zna ich wpływ na współczesną gospodarkę, zna czynniki determinujące rozwój społeczeństwa informacyjnego, zna podstawowe funkcje standardowego oprogramowania systemowego i użytkowego.
3,5Student zna zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce. Zna ich wpływ na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w przedsiębiorstwie i gospodarce.
4,0Student zna i analizuje zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce i ich wpływu na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w wybranych sektorach gospodarki, zna funkcjonalności specjalistycznego oprogramowania użytkowego.
4,5Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce i ich wpływu na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w wybranych sektorach gospodarki, zna zaawansowane funkcjonalności specjalistycznego oprogramowania użytkowego.
5,0Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce i ich wpływu na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w wybranych sektorach gospodarki, zna procedury definiowania i generowania sprawozdań oraz raportów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_A8_U01Student potrafi wykorzystać funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows (2000, XP, Vista lub 7 Home Premium) i standardowego oprogramowania biurowego Microsoft Office (2002–2010). Potrafi posługiwać się modułami pakietu biurowego MS Word, MS Excel, MS PowerPoint na poziomie zgodnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL Core). Potrafi zastosować wybrane aplikacje i narzędzia internetowe do rozwiązywania problemów praktycznych we współczesnej gospodarce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U06Wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy konkretnych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U05Rozwiązuje konkretne zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja, w oparciu o poznane normy i reguły
TiR_1A_U04Potrafi prognozować ( wykorzystując standardowe metody, techniki i narzędzia)procesy i zjawiska w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rozwojem informatyki i podstawowymi technologiami informacyjnymi stosowanymi w działalności biznesowej
C-3Przygotowanie i obsługa prezentacji multimedialnej.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu tworzenia dokumentów i przetwarzania tekstów za pomocą edytora tekstowego
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu obsługi arkuszy kalkulacyjnych i analizy danych oraz wykorzystania grafiki menedżerskiej.
Treści programoweT-L-4Obsługa arkusza kalkulacyjnego: budowa skoroszytu, nawigacja, adresowanie i formatowanie komórek, edycja i wprowadzanie danych, formuły proste i złożone, funkcje matematyczne, tworzenie wykresów, wykresy funkcji, wykresy menedżerskie, funkcje logiczne, wybrane funkcje finansowe, tworzenie tabel i wykresów przestawnych, analiza wariantowa – scenariusze, odwrotna analiza wariantowa – Szukaj wyniku i Solver.
T-L-2Formatowanie tekstu i obsługa edytora tekstu MS Word (nawigacja, paski narzędzi, formatowanie tekstu, ustawienia strony, formatowanie tabel, wstawianie formuł, rysowanie schematów, wstawianie grafiki, tworzenie wykresów, korespondencja seryjna).
T-L-3projektowanie i obsługa prezentacji za pomocą MS Power Point (wykorzystanie szablonów projektów, animacja slajdów - tekstu, grafiki, wykresów)
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera / edytor tekstu MS Word Metoda przypadków, objaśnienie
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera/ MS Excel Metoda przypadków
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera/ MS Power Point Metoda projektowa, objaśnienie
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Sprawdzian praktycznych umiejętności studenta - wykorzystanie Excela w analizie danych i przetwarzaniu informacji
S-3Ocena formująca: Ocena projektu prezentacji na zadany temat
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny- geneza i źródła informatyki, współczesne technologie informacyjne
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian praktycznych umiejętności studenta - opracowanie dokumentu według podanych wskazówek i poleceń za pomocą edytora tekstowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować pod nadzorem systemu operacyjnego; nie potrafi wykonać standardowych operacji i poleceń w systemie, nie potrafi zainstalować wybranych programów użytkowych i konfigurować program w zależności od potrzeb użytkownika.
3,0Student potrafi pracować pod nadzorem systemu operacyjnego; potrafi wykonać standardowe operacje i polecenia w systemie, potrafi zainstalować wybrane programy użytkowe i konfigurować program w zależności od potrzeb użytkownika.
3,5Student potrafi pracować z edytorem tekstu: edytuje, redaguje, formatuje i organizuje układ dokumentu, dokonuje kontroli pisowni i przeprowadza korektę błędów; tworzy prostą korespondencję seryjną. Obsługuje arkusz kalkulacyjny: edytuje, formatuje i przetwarza dane numeryczne, alfanumeryczne i tekstowe. Definiuje formuły i procedury obliczeniowe. Stosuje funkcje matematyczne, statystyczne, logiczne, daty i czasu. Analizuje dane, tworzy tabele przestawne, scenariusze, śledzi zależności między komórkami zawierającymi formuły.
4,0Obsługuje arkusz kalkulacyjny: definiuje złożone formuły i procedury obliczeniowe; stosuje funkcje tekstowe, finansowe i wyszukiwania danych; analizuje dane, filtruje, formatuje i grupuje dane w tabeli przestawnej, generuje raporty na podstawie scenariusza, wizualizuje zależności między komórkami zawierającymi formuły, prezentuje dane i wyniki na wykresach.
4,5Obsługuje program do prezentacji multimedialnej: korzysta w pracy nad tworzeniem prezentacji z różnych rodzajów widoków; przygotowuje i wstawia elementy slajdów – grafiki, wykresy, wzory matematyczne; stosuje efekt przejścia slajdów dla pojedynczych slajdów oraz ustawia szybkość przejścia i metodę przełączania; stosuje projekty slajdów z witryny Microsoft Office Online oraz stosuje szablon projektu dla pojedynczych slajdów; potrafi przygotować pliki dźwiękowe oraz umieścić je w prezentacji; potrafi przygotować diagramy i schematy organizacyjne i stosuje je w prezentacji; stosuje hiperłącza w prezentacji.
5,0Definiuje i rejestruje makropolecenia, przypisuje skróty klawiaturowe do makropolecenia; Opracowuje scenariusze, przeprowadza odwrotną analizę wariantową; Współdzieli i integruje pliki danych; Integruje arkusze z innymi aplikacjami pakietu biurowego; Szuka wyników rozwiązań alternatywnych i obsługuje Solver; Wyjaśnia i interpretuje uzyskane wyniki; Samodzielnie w sposób interesujący i twórczy planuje i przygotowuje projekt na wskazany temat odpowiednio stosując poznane narzędzia.