Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Rachunkowość budżetowa

Sylabus przedmiotu Sprawozdawczość finansowa jednostek sektora finansów publicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rachunkowość budżetowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk społecznych
Profil
Moduł
Przedmiot Sprawozdawczość finansowa jednostek sektora finansów publicznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>, Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl>, Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Udział w zajęciach "Podstawy sprawozdawczości finansowej"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności z zakresu budowy i interpretacji sprawozdań finansowych JSFP

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Bilans z wykonania budżetu - ukąld i zasady sporządzania2
T-A-2Budowowa (specyficzne elelementy) bilansu i zasady jego sporządzania2
T-A-3Rachunek zysków i strat jednostek i zakładów budżetowych - specyficzne elementy2
T-A-4Zestawienie zmian w funduszu jednsoki - budowa i zasady sporządzania2
T-A-5Bilans skonsolidowany2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział w zajęciach10
A-A-2Studia literatury. Analiza przykladowych sprawozdań. Przygotowanie się do zaliczenia50
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny, objaśnienie, metoda przypadków, ćwiczenia problemowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium/sprawozdanie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RB_10-_C10_W01
Słuchacz ma wiedzę co do istoty, zakresu i narzędzi sprawozdawczości finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych
RB_10-_W01, RB_10-_W03C-1T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RB_10-_C10_U01
Słuchacz potrafi zastosować metody sporzadzania sprawozdań finansowych z uwzględnieniem specyfiki jednostek sfery publicznej
RB_10-_U02C-1T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-A-4, T-A-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RB_10-_C10_K01
Słuchacz potrafi samodzielnie i zespołowo analizować i proponować stosowanie określonych rozwiązań w zakresie sprawozdawczości finansowej w jednostkach sektora publicznego
RB_10-_K01, RB_10-_K02, RB_10-_K03C-1T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-A-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RB_10-_C10_W01
Słuchacz ma wiedzę co do istoty, zakresu i narzędzi sprawozdawczości finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych
2,0
3,0Ma wiedzę dotycząca budowy sprawozdań finansowych JSFP
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RB_10-_C10_U01
Słuchacz potrafi zastosować metody sporzadzania sprawozdań finansowych z uwzględnieniem specyfiki jednostek sfery publicznej
2,0
3,0Nabył umiejętności z zakresu budowy i interpretacji sprawozdań finansowych JSFP
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RB_10-_C10_K01
Słuchacz potrafi samodzielnie i zespołowo analizować i proponować stosowanie określonych rozwiązań w zakresie sprawozdawczości finansowej w jednostkach sektora publicznego
2,0Słuchacz nie posiada zdolności samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Słuchacz posiada podstawową zdolnośc do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zadań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kizukiewicz T. (red.), Rachunkowość sektora finansów publicznych, Difin, Warszawa, 2014
  2. Winiarska K., Kaczurak-Kozak M., Rachunkowość budżetowa, Wolters Kluwer, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Kizukiewicz T. (red.), Rachunkowość jednostek sektora finansów publicznych i instytucji finansowych, PWE, Warszawa, 2014
  2. Charytoniuk J., Komentarz do planów kont jednostki samorządu terytorialnego (plan kont dla budżetu, plan kont dla urzędu i innych samorządowych jednostek budżetowych oraz samorządowych zakładów budżetowych, ujednolicony plan kont urzędu jednostki samorządu terytorialnego) (z suplementem elektronicznym), ODiDK, Gdańsk, 2011
  3. Rup W., Wzory księgowań w jednostce budżetowej, ODiDK, Gdańsk, 2010
  4. Zysnarska A., Rachunkowość budżetu, jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, ODiDK, Gdańsk, 2011
  5. Rup W., Nowe zasady rachunkowości budżetowej – nowe plany kont – rachunkowość organów podatkowych jst – zasady gospodarki finansowej. Komentarz z praktycznymi przykładami, ODiDK, Gdańsk, 2011
  6. ., Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, (Dz.U. 2013, poz. 289), 2013

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Bilans z wykonania budżetu - ukąld i zasady sporządzania2
T-A-2Budowowa (specyficzne elelementy) bilansu i zasady jego sporządzania2
T-A-3Rachunek zysków i strat jednostek i zakładów budżetowych - specyficzne elementy2
T-A-4Zestawienie zmian w funduszu jednsoki - budowa i zasady sporządzania2
T-A-5Bilans skonsolidowany2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział w zajęciach10
A-A-2Studia literatury. Analiza przykladowych sprawozdań. Przygotowanie się do zaliczenia50
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRB_10-_C10_W01Słuchacz ma wiedzę co do istoty, zakresu i narzędzi sprawozdawczości finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRB_10-_W01Ma wiedzę w zakresie zasad prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzania sprawozdań finansowych i budżetowych w jednostkach sektora finansów publicznych
RB_10-_W03Zna podstawowe techniki rachunkowości, w tym rachunku kosztów
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności z zakresu budowy i interpretacji sprawozdań finansowych JSFP
Treści programoweT-A-2Budowowa (specyficzne elelementy) bilansu i zasady jego sporządzania
T-A-4Zestawienie zmian w funduszu jednsoki - budowa i zasady sporządzania
T-A-5Bilans skonsolidowany
T-A-3Rachunek zysków i strat jednostek i zakładów budżetowych - specyficzne elementy
T-A-1Bilans z wykonania budżetu - ukąld i zasady sporządzania
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny, objaśnienie, metoda przypadków, ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium/sprawozdanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma wiedzę dotycząca budowy sprawozdań finansowych JSFP
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRB_10-_C10_U01Słuchacz potrafi zastosować metody sporzadzania sprawozdań finansowych z uwzględnieniem specyfiki jednostek sfery publicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRB_10-_U02Potrafi sporządzić i zinterpretować sprawozdanie finansowe i budżetowe
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności z zakresu budowy i interpretacji sprawozdań finansowych JSFP
Treści programoweT-A-3Rachunek zysków i strat jednostek i zakładów budżetowych - specyficzne elementy
T-A-5Bilans skonsolidowany
T-A-1Bilans z wykonania budżetu - ukąld i zasady sporządzania
T-A-4Zestawienie zmian w funduszu jednsoki - budowa i zasady sporządzania
T-A-2Budowowa (specyficzne elelementy) bilansu i zasady jego sporządzania
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny, objaśnienie, metoda przypadków, ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium/sprawozdanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nabył umiejętności z zakresu budowy i interpretacji sprawozdań finansowych JSFP
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRB_10-_C10_K01Słuchacz potrafi samodzielnie i zespołowo analizować i proponować stosowanie określonych rozwiązań w zakresie sprawozdawczości finansowej w jednostkach sektora publicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRB_10-_K01Potrafi korzystać z informacji w celu realizacji funkcji rachunkowości (informacyjnej, kontrolnej, optymalizacyjnej, decyzyjnej)
RB_10-_K02Potrafi współpracować z użytkownikami informacji z rachunkowości
RB_10-_K03Ma świadomość konieczności ustawicznej aktualizacji wiedzy
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności z zakresu budowy i interpretacji sprawozdań finansowych JSFP
Treści programoweT-A-1Bilans z wykonania budżetu - ukąld i zasady sporządzania
T-A-3Rachunek zysków i strat jednostek i zakładów budżetowych - specyficzne elementy
T-A-5Bilans skonsolidowany
T-A-2Budowowa (specyficzne elelementy) bilansu i zasady jego sporządzania
T-A-4Zestawienie zmian w funduszu jednsoki - budowa i zasady sporządzania
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny, objaśnienie, metoda przypadków, ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium/sprawozdanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada zdolności samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Słuchacz posiada podstawową zdolnośc do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zadań
3,5
4,0
4,5
5,0