Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Rachunkowość budżetowa

Sylabus przedmiotu Organizacja rachunkowości:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rachunkowość budżetowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk społecznych
Profil
Moduł
Przedmiot Organizacja rachunkowości
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl>, Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl>, Zofia Sawicka-Kluźniak <Zofia.Sawicka-Kluzniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Nie jest konieczna wiedza początkowa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie słuchaczy z organizacją rachunkowości w jednostkach gospodarczych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Istota, zakres, zasady i narzędzia organizacji rachunkowości1
T-W-2Organizacja dokumentacji księgowej (sporządzanie, obieg, archiwizowanie)2
T-W-3Organizacja ewidencji księgowej (zakładowy plan kont)2
T-W-4Organizacja inwentaryzacji (spis z natury, uzgodnienie sald, weryfikacja z dokumentacją, różnice inwentaryzacyjne)2
T-W-5Organizacja prac sprawozdawczych (czynności przygotowawcze, elementy sprawozdania, procedury końcowe, w tym badanie, zatwierdzanie i ogłaszanie)2
T-W-6Organizacja działu rachunkowości, obowiązki głównego księgowego, etyka zawodu księgowego (kodeks etyki zawodowej)1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury i rozwiązywanie zadań problemowych30
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia problemowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć słuchacza przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium prawdzające wiedzę i umiejętności

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RB_10-_C03_W01
Słuchacz ma wiedzę co do istoty, zakresu, narzędzi organizacji rachunkowości. Zna zasady organizacji rachunkowości jako systemu informacyjnego, w tym: zasady organizacji dokumentacji i ewidencji księgowej, inwentaryzacji, prac sprawozdawczych, z uwzględnieniem ogólnych zasad prawidłowej rachunkowości i polskiego prawa bilansowego. Zna rozwiązania stosowane w zakresie organizacji działu rachunkowości. Zna zasady etyki zawodu księgowego.
RB_10-_W02, RB_10-_W01, RB_10-_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RB_10-_C03_U01
Słuchacz potrafi zastosować narzędzia organizacji rachunkowości do organizacji obiegu dokumentów księgowych, procesu ewidencji, czynności inwentaryzacyjnych i prac sprawozdawczych. Potrafi ocenić zgodność rozwiązań organizacyjnych z ogólnymi zasadami prawidłowej rachunkowości i wymaganiami prawa bilansowego
RB_10-_U01, RB_10-_U02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RB_10-_C03_K01
Słuchacz potrafi samodzielnie i zespołowo analizować i proponować stosowne rozwiązania organizacyjne w zakresie procesu informacyjnego rachunkowości i funkcjonowania działu rachunkowości. Zna i docenia znaczenie kodeksu etyki zawodowej.
RB_10-_K03, RB_10-_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RB_10-_C03_W01
Słuchacz ma wiedzę co do istoty, zakresu, narzędzi organizacji rachunkowości. Zna zasady organizacji rachunkowości jako systemu informacyjnego, w tym: zasady organizacji dokumentacji i ewidencji księgowej, inwentaryzacji, prac sprawozdawczych, z uwzględnieniem ogólnych zasad prawidłowej rachunkowości i polskiego prawa bilansowego. Zna rozwiązania stosowane w zakresie organizacji działu rachunkowości. Zna zasady etyki zawodu księgowego.
2,0Słuchacz nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RB_10-_C03_U01
Słuchacz potrafi zastosować narzędzia organizacji rachunkowości do organizacji obiegu dokumentów księgowych, procesu ewidencji, czynności inwentaryzacyjnych i prac sprawozdawczych. Potrafi ocenić zgodność rozwiązań organizacyjnych z ogólnymi zasadami prawidłowej rachunkowości i wymaganiami prawa bilansowego
2,0Słuchacz nie posiada umiejętności z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RB_10-_C03_K01
Słuchacz potrafi samodzielnie i zespołowo analizować i proponować stosowne rozwiązania organizacyjne w zakresie procesu informacyjnego rachunkowości i funkcjonowania działu rachunkowości. Zna i docenia znaczenie kodeksu etyki zawodowej.
2,0Słuchacz nie posiada zdolności do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe
4,5Słuchacz posiada zdolność samodzielnego lub zespołowego ozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu.
5,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości

Literatura podstawowa

  1. Kiziukiewicz T., Organizacja rachunkowości, PWN, Warszawa, 2002
  2. Winiarska K. (red.), Organizacja rachunkowości, PWE, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Kiziukiewicz T. (red.), Ustawa o rachunkowości. Komentarz, LexisNexis, Warszawa, 2011
  2. Czubakowska K. (red.), Rachunkowość według prawa bilansowego, C.H. Beck, Warszawa, 2009
  3. Gierusz J., Plan kont z komentarzem, ODDK, Gdańsk, 2012
  4. Gos W. (red.), Vademekum samodzielnego księgowego, Polska Akademia Rachunkowości, Warszawa, 2010
  5. Małkowska D., Inwentaryzacja od A do Z, ODDK, Gdańsk, 2008
  6. Bral W., Wojciechowski A., Zasady obiegu i ochrony dokumentów, Difin, Warszawa, 2006
  7. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, Dz.U. 2013 poz. 330 z póź. zm., 2013

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota, zakres, zasady i narzędzia organizacji rachunkowości1
T-W-2Organizacja dokumentacji księgowej (sporządzanie, obieg, archiwizowanie)2
T-W-3Organizacja ewidencji księgowej (zakładowy plan kont)2
T-W-4Organizacja inwentaryzacji (spis z natury, uzgodnienie sald, weryfikacja z dokumentacją, różnice inwentaryzacyjne)2
T-W-5Organizacja prac sprawozdawczych (czynności przygotowawcze, elementy sprawozdania, procedury końcowe, w tym badanie, zatwierdzanie i ogłaszanie)2
T-W-6Organizacja działu rachunkowości, obowiązki głównego księgowego, etyka zawodu księgowego (kodeks etyki zawodowej)1
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury i rozwiązywanie zadań problemowych30
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRB_10-_C03_W01Słuchacz ma wiedzę co do istoty, zakresu, narzędzi organizacji rachunkowości. Zna zasady organizacji rachunkowości jako systemu informacyjnego, w tym: zasady organizacji dokumentacji i ewidencji księgowej, inwentaryzacji, prac sprawozdawczych, z uwzględnieniem ogólnych zasad prawidłowej rachunkowości i polskiego prawa bilansowego. Zna rozwiązania stosowane w zakresie organizacji działu rachunkowości. Zna zasady etyki zawodu księgowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRB_10-_W02Zna zasady i regulacje prawne niezbędne do prawidłowego prowadzenia ksiąg rachunkowych i dokonywania rozliczeń w jednostkach sektora finansów publicznych
RB_10-_W01Ma wiedzę w zakresie zasad prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzania sprawozdań finansowych i budżetowych w jednostkach sektora finansów publicznych
RB_10-_W03Zna podstawowe techniki rachunkowości, w tym rachunku kosztów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z organizacją rachunkowości w jednostkach gospodarczych
Treści programoweT-W-1Istota, zakres, zasady i narzędzia organizacji rachunkowości
T-W-2Organizacja dokumentacji księgowej (sporządzanie, obieg, archiwizowanie)
T-W-3Organizacja ewidencji księgowej (zakładowy plan kont)
T-W-4Organizacja inwentaryzacji (spis z natury, uzgodnienie sald, weryfikacja z dokumentacją, różnice inwentaryzacyjne)
T-W-5Organizacja prac sprawozdawczych (czynności przygotowawcze, elementy sprawozdania, procedury końcowe, w tym badanie, zatwierdzanie i ogłaszanie)
T-W-6Organizacja działu rachunkowości, obowiązki głównego księgowego, etyka zawodu księgowego (kodeks etyki zawodowej)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć słuchacza przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium prawdzające wiedzę i umiejętności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRB_10-_C03_U01Słuchacz potrafi zastosować narzędzia organizacji rachunkowości do organizacji obiegu dokumentów księgowych, procesu ewidencji, czynności inwentaryzacyjnych i prac sprawozdawczych. Potrafi ocenić zgodność rozwiązań organizacyjnych z ogólnymi zasadami prawidłowej rachunkowości i wymaganiami prawa bilansowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRB_10-_U01Potrafi korzystać z planów kont i rozwiązać określony problem ewidencyjny w tym w zakresie rozliczeń
RB_10-_U02Potrafi sporządzić i zinterpretować sprawozdanie finansowe i budżetowe
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z organizacją rachunkowości w jednostkach gospodarczych
Treści programoweT-W-1Istota, zakres, zasady i narzędzia organizacji rachunkowości
T-W-2Organizacja dokumentacji księgowej (sporządzanie, obieg, archiwizowanie)
T-W-3Organizacja ewidencji księgowej (zakładowy plan kont)
T-W-4Organizacja inwentaryzacji (spis z natury, uzgodnienie sald, weryfikacja z dokumentacją, różnice inwentaryzacyjne)
T-W-5Organizacja prac sprawozdawczych (czynności przygotowawcze, elementy sprawozdania, procedury końcowe, w tym badanie, zatwierdzanie i ogłaszanie)
T-W-6Organizacja działu rachunkowości, obowiązki głównego księgowego, etyka zawodu księgowego (kodeks etyki zawodowej)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć słuchacza przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium prawdzające wiedzę i umiejętności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada umiejętności z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRB_10-_C03_K01Słuchacz potrafi samodzielnie i zespołowo analizować i proponować stosowne rozwiązania organizacyjne w zakresie procesu informacyjnego rachunkowości i funkcjonowania działu rachunkowości. Zna i docenia znaczenie kodeksu etyki zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRB_10-_K03Ma świadomość konieczności ustawicznej aktualizacji wiedzy
RB_10-_K01Potrafi korzystać z informacji w celu realizacji funkcji rachunkowości (informacyjnej, kontrolnej, optymalizacyjnej, decyzyjnej)
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z organizacją rachunkowości w jednostkach gospodarczych
Treści programoweT-W-1Istota, zakres, zasady i narzędzia organizacji rachunkowości
T-W-2Organizacja dokumentacji księgowej (sporządzanie, obieg, archiwizowanie)
T-W-3Organizacja ewidencji księgowej (zakładowy plan kont)
T-W-4Organizacja inwentaryzacji (spis z natury, uzgodnienie sald, weryfikacja z dokumentacją, różnice inwentaryzacyjne)
T-W-5Organizacja prac sprawozdawczych (czynności przygotowawcze, elementy sprawozdania, procedury końcowe, w tym badanie, zatwierdzanie i ogłaszanie)
T-W-6Organizacja działu rachunkowości, obowiązki głównego księgowego, etyka zawodu księgowego (kodeks etyki zawodowej)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć słuchacza przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada zdolności do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe
4,5Słuchacz posiada zdolność samodzielnego lub zespołowego ozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu.
5,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości