Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Konsulting gospodarczy
Sylabus przedmiotu Zaawansowana rachunkowość finansowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zaawansowana rachunkowość finansowa | ||
Specjalność | Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość podstaw rachunkowści i ekonomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Pogłębienie wiedzy z zakresu rachunkowości, zapoznanie ze szczegółowymi zagadnieniami z zakresu rachunkowości finansowej; poznanie treści dotyczących dokumentowania i ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych, posługiwanie się terminologią z zakresu rachunkowości |
C-2 | Ukształtowanie pogłębionych umiejętności ewidencji operacji gospodarczych, analizy i oceny zjawisk społeczno-gospodarczych, obliczania wielkości amortyzacji, podatków, składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, ustalania wysokości poniesionych kosztów, ustalanie i podział wyniku finansowego; rzetelność i dokładność przeprowadzanych obliczeń, zapisów księgowych i analiz, umiejętność interpretacji danych liczbowych i wyciągania wniosków. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obrót materiałowy, towarowy, produktów gotowych | 2 |
T-A-2 | Kolokwium | 2 |
T-A-3 | Inwestycje krótkoterminowe, rozrachunki i roszczenia | 5 |
T-A-4 | Aktywa trwałe | 2 |
T-A-5 | Rozliczenia międzyokresowe | 2 |
T-A-6 | Kolokwium zaliczeniowe | 2 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Amortyzacja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych | 3 |
T-L-2 | Instrumenty finansowe ewidencja i wycena w programie FK | 3 |
T-L-3 | Wycena rozchodu materiałów z magazynu i ewidencja w profgramie FK | 4 |
T-L-4 | Leasing - wycena i ewidencja | 4 |
T-L-5 | zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Organizacja rachunkowości przedsiębiorcy | 4 |
T-W-2 | Ogólne zasady ewidencji zakupu i sprzedaży materiałów, towarów, produktów gotowych | 6 |
T-W-3 | Inwestycje krótkoterminowe | 5 |
T-W-4 | Rozrachunki i roszczenia | 5 |
T-W-5 | Aktywa trwałe | 6 |
T-W-6 | Rozliczenia międzyokresowe | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń, w tym rozwiązywanie zadań | 30 |
A-A-3 | Przygotowanie do kolokwiów zaliczeniowych | 15 |
60 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach projektowych | 15 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć | 30 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury | 10 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność studenta na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-4 | Ocena formująca: Zaliczenie przy komputerze |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D7/1_W01 Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych | E_2A_W01, E_2A_W03, E_2A_W08, E_2A_W09 | S2A_W01, S2A_W03, S2A_W07 | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-A-1, T-A-3, T-A-4 | M-4, M-1, M-3 | S-3, S-2, S-1, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D7/1_U01 Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie ujmowania w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych, w tym dotyczących obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w formie ewidencji ręcznej i na komputerze. | E_2A_U01, E_2A_U06, E_2A_U05 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05 | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D7/1_K01 Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć | E_2A_K02, E_2A_K03 | S2A_K02, S2A_K03 | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-A-4 | M-3 | S-3, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D7/1_W01 Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych | 2,0 | Student nie ma rozszerzonej wiedzy z zakresu obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunków i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych |
3,0 | Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 60% | |
3,5 | Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 70% | |
4,0 | Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 80% | |
4,5 | Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 90% | |
5,0 | Student ma rozszerzoną wiedzę z zakresu obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunków i roszczeń, aktywów trwałych, leasingu oraz rozliczeń międzyokresowych. Posiada wiedzę pozwalającą uzasadnić przyjęte rozwiązania do kwestii problemowych w zakresie przeprowadzanej ewidencji. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D7/1_U01 Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie ujmowania w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych, w tym dotyczących obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w formie ewidencji ręcznej i na komputerze. | 2,0 | Student nie posiada pogłębionych umiejętności w zakresie ujmowania w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych, w tym dotyczących obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych |
3,0 | Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie ujmowania w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych, w tym dotyczących obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 60% | |
3,5 | Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie ujmowania w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych, w tym dotyczących obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 70% | |
4,0 | Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie ujmowania w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych, w tym dotyczących obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 80% | |
4,5 | Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie ujmowania w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych, w tym dotyczących obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 90% | |
5,0 | Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie ujmowania w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych, w tym dotyczących obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 95% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D7/1_K01 Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć | 2,0 | Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć |
3,0 | Student jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych w trakcie zajęć | |
3,5 | Student jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe | |
4,0 | Student jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe | |
4,5 | Student jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe | |
5,0 | Student jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzać ocenę wyników i wskazywać inne możliwości |
Literatura podstawowa
- ., Ustwa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, Dz.U. Nr 121 poz. 591 z pozn. zm., 2011
- Kiziukiewicz T. (red.), Ustawa o rachunkowości. Komentarz, LexisNexis, Warszawa, 2011, Wydanie 5
- Czubakowska K. (red.), Rachunkowość według prawa bilansowego, C.H. Beck, Warszawa, 2009, Wyd. 1
- Martyniuk T., Makowska D., Zaawansowana rachunkowość finansowa, PWE, Warszawa, 2010
- Sawicki K. (red.), Rachunkowość finansowa przedsiębiorstw według polskiego prawa bilansowego oraz Dyrektyw UE i MSR/MSSF, część I, Ekspert, Wrocław, 2010
Literatura dodatkowa
- Winiarska K., Zaawansowana rachunkowość finansowa. Przykłady. Zadania. Testy, C.H. Beck, Warszawa, 2009