Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)

Sylabus przedmiotu Technologie informacyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie informacyjne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Finansów
Nauczyciel odpowiedzialny Henryk Marjak <Henryk.Marjak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Emilia Barej-Kaczmarek <Emilia.Barej@zut.edu.pl>, Piotr Ogonowski <Piotr.Ogonowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna i rozumie podstawowe pojęcia TI, posługuje się zestawem komputerowym i jego systemem operacyjnym. Tworzy i nazywa pliki i foldery zgodnie z zasadami obowiązującymi w tym zakresie. Potrafi dostosować wybrane opcje systemu do potrzeb użytkownika, potrafi posługiwać się różnymi nośnikami informacji.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z problematyką rozwoju społeczeństwa informacyjnego, gospodarki elektronicznej, nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych i ich wpływu na współczesną gospodarkę.
C-2Zapoznanie studenta z zaawansowaną funkcjonalnością wybranego systemu operacyjnego Microsoft Windows i standardowego oprogramowania użytkowego. Zapoznanie studenta z funkcjonalnościami pakietu biurowego Microsoft Office 2007-2010 (Ms Word , Ms Excel, MS PowerPoint) na poziomie zbieżnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL). Tematyka realizowanych zadań związana jest z zastosowaniami biznesowymi.
C-3Zapoznanie studentów z technologiami i narzędziami internetowymi oraz problematyką związaną z ochroną i bezpieczeństwem danych w systemach komunikacji sieciowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zarządzanie zasobami komputera, konfiguracja systemu operacyjnego Windows. Organizacja danych, operacje na plikach i katalogach.2
T-L-2Podstawy bezpieczeństwa w trakcie korzystania z systemów komputerowych, w szczególności bezpieczeństwo korzystania z sieci przewodowej i bezprzewodowej, lokalnej (LAN), korporacyjnej i globalnej (WWW).2
T-L-3Usługi sieciowe w systemach informatycznych. Technologie internetowe: przeglądarki internetowe, programy pocztowe. Metody i techniki wyszukiwania informacji w Internecie.2
T-L-4Zapoznanie się z zasadami pracy w systemie zdalnego nauczania w oparciu o platformę e-learningową MOODLE. Rejestrowanie danych osobistych i logowanie się do systemu, organizacja komunikacji i wymiany plików.3
T-L-5Obsługa edytora tekstu WORD 2007-2010: nawigacja, paski narzędzi, edycja i formatowanie tekstu, ustawienia strony, edycja i formatowanie tabel, edycja wzorów statystycznych i równań matematycznych, wstawianie formuł, rysowanie schematów, technika osadzania, grafika komputerowai, edycja wykresów.7
T-L-6Obsługa arkusza kalkulacyjnego EXCEL 2007-2010: budowa skoroszytu, nawigacja, adresowanie i formatowanie komórek, edycja i wprowadzanie danych, formuły proste i złożone, funkcje matematyczne, tworzenie wykresów, wykresy funkcji, wykresy menedżerskie, funkcje logiczne, wybrane funkcje finansowe, analiza danych, tworzenie tabel i wykresów przestawnych, analiza wariantowa – scenariusze.10
T-L-7Obsługa programu Microsoft PowerPoint 2007-2010. Opcje pasków narzędzi i menu. Szablony projektu, wzorce slajdów. Praca ze slajdami. Formatowanie slajdów i prezentacji. Funkcje ułatwień dostępu w programie PowerPoint. Animowanie tekstów i obiektów. Tworzenie i uruchamianie prezentacji.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Samodzielne przygotowanie się do laboratoriów35
A-L-3Przygotowanie prac projektowych i dokumentacji23
A-L-4Konsultacje projektowe2
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Objaśnienie
M-5Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Prace pisemne (kolokwia) sprawdzające wiedzę z wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń w oparciu o prace pisemne i indywidualne projekty.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_A6_W01
Student zna funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows (2000, XP, Vista lub 7 Home Premium) i standardowego oprogramowania biurowego Microsoft Orfice (2002–2010). Ma wiedzę z zakresu funkcjonalnościi pakietu biurowego MS Word, MS Excel, MS PowerPoint na poziomie zgodnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL Core). Zna wpływ technologii internetowych na rozwój społeczeństwa informacyjnego i wspólczesnej gospodarki.
E_1A_W14, E_1A_W01, E_1A_W06, E_1A_W07, E_1A_W12S1A_W01, S1A_W03, S1A_W06, S1A_W08, S1A_W10C-2, C-1, C-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_A6_U01
Student potrafi wykorzystać funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows (2000, XP, Vista lub 7 Home Premium) i standardowego oprogramowania biurowego Microsoft Office (2002–2010). Potrafi posługiwać się modułami pakietu biurowego MS Word, MS Excel, MS PowerPoint na poziomie zgodnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL Core). Potrafi zastosować wybrane aplikacje i narzędzia internetowe do rozwiązywania problemów praktycznych we współczesnej gospodarce.
E_1A_U17, E_1A_U20, E_1A_U02, E_1A_U07S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10C-2, C-3T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-L-7, T-L-4, T-L-6M-3, M-4, M-5S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_A6_W01
Student zna funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows (2000, XP, Vista lub 7 Home Premium) i standardowego oprogramowania biurowego Microsoft Orfice (2002–2010). Ma wiedzę z zakresu funkcjonalnościi pakietu biurowego MS Word, MS Excel, MS PowerPoint na poziomie zgodnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL Core). Zna wpływ technologii internetowych na rozwój społeczeństwa informacyjnego i wspólczesnej gospodarki.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć dotyczących technologii informacyjno-komunikacyjnych i ich wpływu na współczesną gospodarkę, nie zna czynników determinujących rozwój społeczeństwa informacyjnego, nie zna funkcji standardowego oprogramowania systemowego i użytkowego.
3,0Student zna podstawowe pojęcia z obszaru technologii informacyjno-komunikacyjnych. Zna ich wpływ na współczesną gospodarkę, zna czynniki determinujące rozwój społeczeństwa informacyjnego, zna podstawowe funkcje standardowego oprogramowania systemowego i użytkowego.
3,5Student zna zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce. Zna ich wpływ na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w przedsiębiorstwie i gospodarce.
4,0Student zna i analizuje zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce i ich wpływu na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w wybranych sektorach gospodarki, zna funkcjonalności specjalistycznego oprogramowania użytkowego.
4,5Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce i ich wpływu na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w wybranych sektorach gospodarki, zna zaawansowane funkcjonalności specjalistycznego oprogramowania użytkowego.
5,0Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce i ich wpływu na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w wybranych sektorach gospodarki, zna procedury definiowania i generowania sprawozdań oraz raportów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_A6_U01
Student potrafi wykorzystać funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows (2000, XP, Vista lub 7 Home Premium) i standardowego oprogramowania biurowego Microsoft Office (2002–2010). Potrafi posługiwać się modułami pakietu biurowego MS Word, MS Excel, MS PowerPoint na poziomie zgodnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL Core). Potrafi zastosować wybrane aplikacje i narzędzia internetowe do rozwiązywania problemów praktycznych we współczesnej gospodarce.
2,0Student nie potrafi pracować pod nadzorem systemu operacyjnego; nie potrafi wykonać standardowych operacji i poleceń w systemie, nie potrafi zainstalować wybranych programów użytkowych i konfigurować program w zależności od potrzeb użytkownika.
3,0Student potrafi pracować pod nadzorem systemu operacyjnego; potrafi wykonać standardowe operacje i polecenia w systemie, potrafi zainstalować wybrane programy użytkowe i konfigurować program w zależności od potrzeb użytkownika.
3,5Student potrafi pracować z edytorem tekstu: edytuje, redaguje, formatuje i organizuje układ dokumentu, dokonuje kontroli pisowni i przeprowadza korektę błędów; tworzy prostą korespondencję seryjną. Obsługuje arkusz kalkulacyjny: edytuje, formatuje i przetwarza dane numeryczne, alfanumeryczne i tekstowe. Definiuje formuły i procedury obliczeniowe. Stosuje funkcje matematyczne, statystyczne, logiczne, daty i czasu. Analizuje dane, tworzy tabele przestawne, scenariusze, śledzi zależności między komórkami zawierającymi formuły.
4,0Obsługuje arkusz kalkulacyjny: definiuje złożone formuły i procedury obliczeniowe; stosuje funkcje tekstowe, finansowe i wyszukiwania danych; analizuje dane, filtruje, formatuje i grupuje dane w tabeli przestawnej, generuje raporty na podstawie scenariusza, wizualizuje zależności między komórkami zawierającymi formuły, prezentuje dane i wyniki na wykresach.
4,5Obsługuje program do prezentacji multimedialnej: korzysta w pracy nad tworzeniem prezentacji z różnych rodzajów widoków; przygotowuje i wstawia elementy slajdów – grafiki, wykresy, wzory matematyczne; stosuje efekt przejścia slajdów dla pojedynczych slajdów oraz ustawia szybkość przejścia i metodę przełączania; stosuje projekty slajdów z witryny Microsoft Office Online oraz stosuje szablon projektu dla pojedynczych slajdów; potrafi przygotować pliki dźwiękowe oraz umieścić je w prezentacji; potrafi przygotować diagramy i schematy organizacyjne i stosuje je w prezentacji; stosuje hiperłącza w prezentacji.
5,0Definiuje i rejestruje makropolecenia, przypisuje skróty klawiaturowe do makropolecenia; Opracowuje scenariusze, przeprowadza odwrotną analizę wariantową; Współdzieli i integruje pliki danych; Integruje arkusze z innymi aplikacjami pakietu biurowego; Szuka wyników rozwiązań alternatywnych i obsługuje Solver; Wyjaśnia i interpretuje uzyskane wyniki; Samodzielnie w sposób interesujący i twórczy planuje i przygotowuje projekt na wskazany temat odpowiednio stosując poznane narzędzia.

Literatura podstawowa

  1. Papińska - Kacperek J., Społeczeństwo informacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008, Praca zbiorowa pod red. Janiny Papińskiej-Kacperek
  2. Kisielnicki J., Sroka H., Systemy informacyjne biznesu. Informatyka dla zarządzania, Wydawnictwo Placet, Warszawa, 2005
  3. Kiełtyka L., Komunikacja w zarządzaniu. Techniki, narzędzia i formy przekazu informacji, Wydawnictwo Placet, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Nowakowski Z., Użytkowanie komputerów, PWN, Warszawa, 2007
  2. Sikorski W., Podstawy technik informatycznych, PWN, Warszawa, 2007
  3. Wojtuszkiewicz K., Urządzenia techniki komputerowej cz. I i II, PWN, Warszawa, 2007
  4. Biegańska A., Grafika menedżerska i prezentacyjna, Wydawnictwo KISS, Warszawa, 2007
  5. Kopertowska M., Przetwarzanie tekstów, PWN, Warszawa, 2007
  6. Lenert R., Arkusze kalkulacyjne, Wydawnictwo KISS, Warszawa, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zarządzanie zasobami komputera, konfiguracja systemu operacyjnego Windows. Organizacja danych, operacje na plikach i katalogach.2
T-L-2Podstawy bezpieczeństwa w trakcie korzystania z systemów komputerowych, w szczególności bezpieczeństwo korzystania z sieci przewodowej i bezprzewodowej, lokalnej (LAN), korporacyjnej i globalnej (WWW).2
T-L-3Usługi sieciowe w systemach informatycznych. Technologie internetowe: przeglądarki internetowe, programy pocztowe. Metody i techniki wyszukiwania informacji w Internecie.2
T-L-4Zapoznanie się z zasadami pracy w systemie zdalnego nauczania w oparciu o platformę e-learningową MOODLE. Rejestrowanie danych osobistych i logowanie się do systemu, organizacja komunikacji i wymiany plików.3
T-L-5Obsługa edytora tekstu WORD 2007-2010: nawigacja, paski narzędzi, edycja i formatowanie tekstu, ustawienia strony, edycja i formatowanie tabel, edycja wzorów statystycznych i równań matematycznych, wstawianie formuł, rysowanie schematów, technika osadzania, grafika komputerowai, edycja wykresów.7
T-L-6Obsługa arkusza kalkulacyjnego EXCEL 2007-2010: budowa skoroszytu, nawigacja, adresowanie i formatowanie komórek, edycja i wprowadzanie danych, formuły proste i złożone, funkcje matematyczne, tworzenie wykresów, wykresy funkcji, wykresy menedżerskie, funkcje logiczne, wybrane funkcje finansowe, analiza danych, tworzenie tabel i wykresów przestawnych, analiza wariantowa – scenariusze.10
T-L-7Obsługa programu Microsoft PowerPoint 2007-2010. Opcje pasków narzędzi i menu. Szablony projektu, wzorce slajdów. Praca ze slajdami. Formatowanie slajdów i prezentacji. Funkcje ułatwień dostępu w programie PowerPoint. Animowanie tekstów i obiektów. Tworzenie i uruchamianie prezentacji.4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Samodzielne przygotowanie się do laboratoriów35
A-L-3Przygotowanie prac projektowych i dokumentacji23
A-L-4Konsultacje projektowe2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_A6_W01Student zna funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows (2000, XP, Vista lub 7 Home Premium) i standardowego oprogramowania biurowego Microsoft Orfice (2002–2010). Ma wiedzę z zakresu funkcjonalnościi pakietu biurowego MS Word, MS Excel, MS PowerPoint na poziomie zgodnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL Core). Zna wpływ technologii internetowych na rozwój społeczeństwa informacyjnego i wspólczesnej gospodarki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W14Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
E_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W12Ma podstawową wiedzę o metodach analizy ekonomiczno-finansowej oraz planowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z zaawansowaną funkcjonalnością wybranego systemu operacyjnego Microsoft Windows i standardowego oprogramowania użytkowego. Zapoznanie studenta z funkcjonalnościami pakietu biurowego Microsoft Office 2007-2010 (Ms Word , Ms Excel, MS PowerPoint) na poziomie zbieżnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL). Tematyka realizowanych zadań związana jest z zastosowaniami biznesowymi.
C-1Zapoznanie studenta z problematyką rozwoju społeczeństwa informacyjnego, gospodarki elektronicznej, nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych i ich wpływu na współczesną gospodarkę.
C-3Zapoznanie studentów z technologiami i narzędziami internetowymi oraz problematyką związaną z ochroną i bezpieczeństwem danych w systemach komunikacji sieciowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Prace pisemne (kolokwia) sprawdzające wiedzę z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć dotyczących technologii informacyjno-komunikacyjnych i ich wpływu na współczesną gospodarkę, nie zna czynników determinujących rozwój społeczeństwa informacyjnego, nie zna funkcji standardowego oprogramowania systemowego i użytkowego.
3,0Student zna podstawowe pojęcia z obszaru technologii informacyjno-komunikacyjnych. Zna ich wpływ na współczesną gospodarkę, zna czynniki determinujące rozwój społeczeństwa informacyjnego, zna podstawowe funkcje standardowego oprogramowania systemowego i użytkowego.
3,5Student zna zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce. Zna ich wpływ na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w przedsiębiorstwie i gospodarce.
4,0Student zna i analizuje zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce i ich wpływu na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w wybranych sektorach gospodarki, zna funkcjonalności specjalistycznego oprogramowania użytkowego.
4,5Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce i ich wpływu na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w wybranych sektorach gospodarki, zna zaawansowane funkcjonalności specjalistycznego oprogramowania użytkowego.
5,0Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce i ich wpływu na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w wybranych sektorach gospodarki, zna procedury definiowania i generowania sprawozdań oraz raportów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_A6_U01Student potrafi wykorzystać funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows (2000, XP, Vista lub 7 Home Premium) i standardowego oprogramowania biurowego Microsoft Office (2002–2010). Potrafi posługiwać się modułami pakietu biurowego MS Word, MS Excel, MS PowerPoint na poziomie zgodnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL Core). Potrafi zastosować wybrane aplikacje i narzędzia internetowe do rozwiązywania problemów praktycznych we współczesnej gospodarce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U17Potrafi wykorzystać technologie teleinformatyczne (ICT)
E_1A_U20Posiada umiejętność raportowania zamierzeń i efektów zrealizowanych działań
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U07Rozwiązuje problemy makro-i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z zaawansowaną funkcjonalnością wybranego systemu operacyjnego Microsoft Windows i standardowego oprogramowania użytkowego. Zapoznanie studenta z funkcjonalnościami pakietu biurowego Microsoft Office 2007-2010 (Ms Word , Ms Excel, MS PowerPoint) na poziomie zbieżnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL). Tematyka realizowanych zadań związana jest z zastosowaniami biznesowymi.
C-3Zapoznanie studentów z technologiami i narzędziami internetowymi oraz problematyką związaną z ochroną i bezpieczeństwem danych w systemach komunikacji sieciowej.
Treści programoweT-L-2Podstawy bezpieczeństwa w trakcie korzystania z systemów komputerowych, w szczególności bezpieczeństwo korzystania z sieci przewodowej i bezprzewodowej, lokalnej (LAN), korporacyjnej i globalnej (WWW).
T-L-1Zarządzanie zasobami komputera, konfiguracja systemu operacyjnego Windows. Organizacja danych, operacje na plikach i katalogach.
T-L-5Obsługa edytora tekstu WORD 2007-2010: nawigacja, paski narzędzi, edycja i formatowanie tekstu, ustawienia strony, edycja i formatowanie tabel, edycja wzorów statystycznych i równań matematycznych, wstawianie formuł, rysowanie schematów, technika osadzania, grafika komputerowai, edycja wykresów.
T-L-7Obsługa programu Microsoft PowerPoint 2007-2010. Opcje pasków narzędzi i menu. Szablony projektu, wzorce slajdów. Praca ze slajdami. Formatowanie slajdów i prezentacji. Funkcje ułatwień dostępu w programie PowerPoint. Animowanie tekstów i obiektów. Tworzenie i uruchamianie prezentacji.
T-L-4Zapoznanie się z zasadami pracy w systemie zdalnego nauczania w oparciu o platformę e-learningową MOODLE. Rejestrowanie danych osobistych i logowanie się do systemu, organizacja komunikacji i wymiany plików.
T-L-6Obsługa arkusza kalkulacyjnego EXCEL 2007-2010: budowa skoroszytu, nawigacja, adresowanie i formatowanie komórek, edycja i wprowadzanie danych, formuły proste i złożone, funkcje matematyczne, tworzenie wykresów, wykresy funkcji, wykresy menedżerskie, funkcje logiczne, wybrane funkcje finansowe, analiza danych, tworzenie tabel i wykresów przestawnych, analiza wariantowa – scenariusze.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Objaśnienie
M-5Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń w oparciu o prace pisemne i indywidualne projekty.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować pod nadzorem systemu operacyjnego; nie potrafi wykonać standardowych operacji i poleceń w systemie, nie potrafi zainstalować wybranych programów użytkowych i konfigurować program w zależności od potrzeb użytkownika.
3,0Student potrafi pracować pod nadzorem systemu operacyjnego; potrafi wykonać standardowe operacje i polecenia w systemie, potrafi zainstalować wybrane programy użytkowe i konfigurować program w zależności od potrzeb użytkownika.
3,5Student potrafi pracować z edytorem tekstu: edytuje, redaguje, formatuje i organizuje układ dokumentu, dokonuje kontroli pisowni i przeprowadza korektę błędów; tworzy prostą korespondencję seryjną. Obsługuje arkusz kalkulacyjny: edytuje, formatuje i przetwarza dane numeryczne, alfanumeryczne i tekstowe. Definiuje formuły i procedury obliczeniowe. Stosuje funkcje matematyczne, statystyczne, logiczne, daty i czasu. Analizuje dane, tworzy tabele przestawne, scenariusze, śledzi zależności między komórkami zawierającymi formuły.
4,0Obsługuje arkusz kalkulacyjny: definiuje złożone formuły i procedury obliczeniowe; stosuje funkcje tekstowe, finansowe i wyszukiwania danych; analizuje dane, filtruje, formatuje i grupuje dane w tabeli przestawnej, generuje raporty na podstawie scenariusza, wizualizuje zależności między komórkami zawierającymi formuły, prezentuje dane i wyniki na wykresach.
4,5Obsługuje program do prezentacji multimedialnej: korzysta w pracy nad tworzeniem prezentacji z różnych rodzajów widoków; przygotowuje i wstawia elementy slajdów – grafiki, wykresy, wzory matematyczne; stosuje efekt przejścia slajdów dla pojedynczych slajdów oraz ustawia szybkość przejścia i metodę przełączania; stosuje projekty slajdów z witryny Microsoft Office Online oraz stosuje szablon projektu dla pojedynczych slajdów; potrafi przygotować pliki dźwiękowe oraz umieścić je w prezentacji; potrafi przygotować diagramy i schematy organizacyjne i stosuje je w prezentacji; stosuje hiperłącza w prezentacji.
5,0Definiuje i rejestruje makropolecenia, przypisuje skróty klawiaturowe do makropolecenia; Opracowuje scenariusze, przeprowadza odwrotną analizę wariantową; Współdzieli i integruje pliki danych; Integruje arkusze z innymi aplikacjami pakietu biurowego; Szuka wyników rozwiązań alternatywnych i obsługuje Solver; Wyjaśnia i interpretuje uzyskane wyniki; Samodzielnie w sposób interesujący i twórczy planuje i przygotowuje projekt na wskazany temat odpowiednio stosując poznane narzędzia.