Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Analityka gospodarcza

Sylabus przedmiotu Marketing w handlu i usługach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Marketing w handlu i usługach
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 6

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu podstaw marketingu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze specyfiką działalności marketingowej w handlu i usługach
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu kształtowania kompozycji marketingowej w handlu i usługach

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Specyfika działalności usługowej2
T-P-2Przedsiębiorstwa handlowe i usługowe jako podmioty rynku2
T-P-3Hurt i detal w dystrybucji produktów3
T-P-4Handel internetowy2
T-P-5Opakowania w handlu3
T-P-6Promocja usług3
T-P-7Merchandising jako nowoczesna koncepcja zarządzania firmą2
T-P-8Sprzedaż osobista2
T-P-9Technika i technologia sprzedaży2
T-P-10Kształtowanie odpowiedniego poziomu obsługi2
T-P-11Segmentacja rynku usług3
T-P-12Strategie usług, cen usług, dystrybucji i promocji usług2
T-P-13Personel usługowy a marketing wewnętrzny i interakcyjny firmy2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2przygowanie studium przypadku15
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Pogadanka
M-3analiza studiów przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena z kolokwium
S-2Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas przygotowywania studium przypadku
S-3Ocena formująca: Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
S-4Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-5Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń (średnia z wszystkich ocen formujących)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O20/1_W01
Student potrafi zdefiniować specyfikę działalności usługowej
E_1A_W05S1A_W05C-1T-P-11, T-P-1, T-P-13, T-P-12M-1S-1
E_1A_O20/1_W02
Posiada wiedzę w zakresie marketingu usług
E_1A_W15S1A_W11C-2T-P-11, T-P-7, T-P-2, T-P-9, T-P-4, T-P-3, T-P-5, T-P-8, T-P-10, T-P-6, T-P-13, T-P-12M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O20/1_U01
Student posiada umiejętność zaproponowania kompozycji marketingowej dla wybranej działalności usługowej
E_1A_U11S1A_U07C-2T-P-7, T-P-2, T-P-4, T-P-3, T-P-5, T-P-8, T-P-1, T-P-6M-3S-3, S-4
E_1A_O20/1_U02
umiejętność organizowania pracy swojej i zespołu
E_1A_U03S1A_U02, S1A_U06C-2T-P-11, T-P-9, T-P-10, T-P-13, T-P-12M-3S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O20/1_K01
Student potrafi współdziałać w grupie
E_1A_K09S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04C-2T-P-7, T-P-2, T-P-4, T-P-3, T-P-6, T-P-12M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O20/1_W01
Student potrafi zdefiniować specyfikę działalności usługowej
2,0nie opanował
3,0Student zna specyficzne elementy działalności usługowej
3,5Opanował w stopniu dostatecznym plus
4,0Student zna specyficzne elementy działalności usługowej i potrafi podać przykłady
4,5Opanował w stopniu dobrym plus
5,0Opanował w stopniu bardzo dobrym
E_1A_O20/1_W02
Posiada wiedzę w zakresie marketingu usług
2,0Nie posiada wiedzy
3,0Posiada wiedzę w stopniu dostatecznym
3,5Posiada wiedzę w stopniu dostatecznym z plusem
4,0Posiada wiedzę w stopniu dobrym
4,5Posiada wiedzę w stopniu dobrym z plusem
5,0Posiada wiedzę w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O20/1_U01
Student posiada umiejętność zaproponowania kompozycji marketingowej dla wybranej działalności usługowej
2,0nie opanował
3,0Opanował w stopniu dostatecznym
3,5Opanował w stopniu dostatecznym plus
4,0Opanował w stopniu dobrym
4,5Student posiada umiejętność opracowania kompozycji marketingowej dla wybranej działalności usługowej
5,0Opanował w stopniu bardzo dobrym
E_1A_O20/1_U02
umiejętność organizowania pracy swojej i zespołu
2,0Nie opanował
3,0Opanował w stopniu dostatecznym
3,5Opanował w stopniu dostatecznym plus
4,0Umiejętność organizowania pracy własnej
4,5Opanował w stopniu dobrym plus
5,0Umiejętność organizowania pracy własnej i zespołu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O20/1_K01
Student potrafi współdziałać w grupie
2,0Student nie potrafi współdziałać w grupie
3,0W grupie zajmuje się prostymi zagadnieniami o charakterze odtwórczym
3,5Opanował w stopniu dostatecznym plus
4,0Jest aktywnym członkiem zespołu. Współuczestniczy we wszystkich etapach pracy zespołu
4,5Opanował w stopniu dobrym plus
5,0Opanował w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Payne A., Marketing usług, PWE, Warszawa, 1997
  2. Perenc J., Marketing usług, Wyd. US, Szczecin, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Mazur R., E-marketing w praktyce, w: Jak złowić klienta?, Szczecin, 2008

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Specyfika działalności usługowej2
T-P-2Przedsiębiorstwa handlowe i usługowe jako podmioty rynku2
T-P-3Hurt i detal w dystrybucji produktów3
T-P-4Handel internetowy2
T-P-5Opakowania w handlu3
T-P-6Promocja usług3
T-P-7Merchandising jako nowoczesna koncepcja zarządzania firmą2
T-P-8Sprzedaż osobista2
T-P-9Technika i technologia sprzedaży2
T-P-10Kształtowanie odpowiedniego poziomu obsługi2
T-P-11Segmentacja rynku usług3
T-P-12Strategie usług, cen usług, dystrybucji i promocji usług2
T-P-13Personel usługowy a marketing wewnętrzny i interakcyjny firmy2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2przygowanie studium przypadku15
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O20/1_W01Student potrafi zdefiniować specyfikę działalności usługowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką działalności marketingowej w handlu i usługach
Treści programoweT-P-11Segmentacja rynku usług
T-P-1Specyfika działalności usługowej
T-P-13Personel usługowy a marketing wewnętrzny i interakcyjny firmy
T-P-12Strategie usług, cen usług, dystrybucji i promocji usług
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie opanował
3,0Student zna specyficzne elementy działalności usługowej
3,5Opanował w stopniu dostatecznym plus
4,0Student zna specyficzne elementy działalności usługowej i potrafi podać przykłady
4,5Opanował w stopniu dobrym plus
5,0Opanował w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O20/1_W02Posiada wiedzę w zakresie marketingu usług
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W15Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu ekonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu kształtowania kompozycji marketingowej w handlu i usługach
Treści programoweT-P-11Segmentacja rynku usług
T-P-7Merchandising jako nowoczesna koncepcja zarządzania firmą
T-P-2Przedsiębiorstwa handlowe i usługowe jako podmioty rynku
T-P-9Technika i technologia sprzedaży
T-P-4Handel internetowy
T-P-3Hurt i detal w dystrybucji produktów
T-P-5Opakowania w handlu
T-P-8Sprzedaż osobista
T-P-10Kształtowanie odpowiedniego poziomu obsługi
T-P-6Promocja usług
T-P-13Personel usługowy a marketing wewnętrzny i interakcyjny firmy
T-P-12Strategie usług, cen usług, dystrybucji i promocji usług
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wiedzy
3,0Posiada wiedzę w stopniu dostatecznym
3,5Posiada wiedzę w stopniu dostatecznym z plusem
4,0Posiada wiedzę w stopniu dobrym
4,5Posiada wiedzę w stopniu dobrym z plusem
5,0Posiada wiedzę w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O20/1_U01Student posiada umiejętność zaproponowania kompozycji marketingowej dla wybranej działalności usługowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu kształtowania kompozycji marketingowej w handlu i usługach
Treści programoweT-P-7Merchandising jako nowoczesna koncepcja zarządzania firmą
T-P-2Przedsiębiorstwa handlowe i usługowe jako podmioty rynku
T-P-4Handel internetowy
T-P-3Hurt i detal w dystrybucji produktów
T-P-5Opakowania w handlu
T-P-8Sprzedaż osobista
T-P-1Specyfika działalności usługowej
T-P-6Promocja usług
Metody nauczaniaM-3analiza studiów przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
S-4Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie opanował
3,0Opanował w stopniu dostatecznym
3,5Opanował w stopniu dostatecznym plus
4,0Opanował w stopniu dobrym
4,5Student posiada umiejętność opracowania kompozycji marketingowej dla wybranej działalności usługowej
5,0Opanował w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O20/1_U02umiejętność organizowania pracy swojej i zespołu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu kształtowania kompozycji marketingowej w handlu i usługach
Treści programoweT-P-11Segmentacja rynku usług
T-P-9Technika i technologia sprzedaży
T-P-10Kształtowanie odpowiedniego poziomu obsługi
T-P-13Personel usługowy a marketing wewnętrzny i interakcyjny firmy
T-P-12Strategie usług, cen usług, dystrybucji i promocji usług
Metody nauczaniaM-3analiza studiów przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
S-2Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas przygotowywania studium przypadku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie opanował
3,0Opanował w stopniu dostatecznym
3,5Opanował w stopniu dostatecznym plus
4,0Umiejętność organizowania pracy własnej
4,5Opanował w stopniu dobrym plus
5,0Umiejętność organizowania pracy własnej i zespołu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O20/1_K01Student potrafi współdziałać w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K09Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu kształtowania kompozycji marketingowej w handlu i usługach
Treści programoweT-P-7Merchandising jako nowoczesna koncepcja zarządzania firmą
T-P-2Przedsiębiorstwa handlowe i usługowe jako podmioty rynku
T-P-4Handel internetowy
T-P-3Hurt i detal w dystrybucji produktów
T-P-6Promocja usług
T-P-12Strategie usług, cen usług, dystrybucji i promocji usług
Metody nauczaniaM-3analiza studiów przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas przygotowywania studium przypadku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi współdziałać w grupie
3,0W grupie zajmuje się prostymi zagadnieniami o charakterze odtwórczym
3,5Opanował w stopniu dostatecznym plus
4,0Jest aktywnym członkiem zespołu. Współuczestniczy we wszystkich etapach pracy zespołu
4,5Opanował w stopniu dobrym plus
5,0Opanował w stopniu bardzo dobrym