Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Logistyka w biznesie

Sylabus przedmiotu Szkolenie BHP:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Szkolenie BHP
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Bielec <Jerzy.Bielec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 4 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Obowiązek uczestnictwa w szkoleniu wynika z faktu rozpoczęcia studiów w uczelni (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 lipca 2007 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w uczelniach Dz.U. Nr 128, poz. 897.).

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zgodnie z rozporządzeniem, uczestnik powinien uzyskać wiedzę z zakresu wybranych zagadnień prawnych, informacji o zagrożeniach dla życia i zdrowia, ochronie przed nimi oraz postępowaniu w przypadku wystąpienia tych zagrożeń, w tym udzielania pierwszej pomocy.
C-2Uwrażliwienie studentów na czynniki niebezpieczne oraz wynikające z nich ryzyko dla zdrowia i życia.
C-3Przekazanie podstawowych informacji w zakresie radzenia sobie w sytuacjach niebezpiecznych i zagrażających zdrowiu czy życiu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Czynniki niebezpieczne, uciążliwe i szkodliwe – przegląd i wybór przykładów zagrożeń dla zdrowia i życia mogących mieć miejsce w budynku WEk. oraz w odniesieniu do wybranych przykładów z życia codziennego i innych miejsc pracy. Profilaktyka zagrożeń.1
T-A-2Podstawowe pojęcia związane z ryzykiem w miejscu pracy. Układ: zagrożenie – wypadek – szkoda – awaria systemu.1
T-A-3Podstawowe zagadnienia z zakresu udzielania pomocy przedmedycznej w nagłych stanach zagrożenia życia i zdrowia.1
T-A-4Podstawowe zagadnienia z zakresu ochrony przeciwpożarowej. Zasady postępowania na wypadek pożaru.1
4

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: objaśnienie, pogadanka, opis.
M-2Metody aktywizujące: metoda przypadków, metoda sytuacyjna, mini-dyskusja.
M-3Metody eksponujące: filmy, zdjęcia.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Podawanie własnych przykładów dla przedstawianych czynników uciążliwych, szkodliwych lub niebezpiecznych, a także zagrożeń związanych z prezentowanymi zdjęciami - pozwala na bieżącą ocenę zaangażowania i zrozumienia treści przez studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Krótka, wolna wypowiedź na dowolny temat z zakresu szkolenia. Pozwala ocenić poziom zrozumienia treści, dokonać szybkiej powtórki oraz zweryfikować poprawność zrozumienia.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_F1_W01
Posiada podstawową wiedzę z zakresu BHP.
E_2A_W08S2A_W07C-2, C-3, C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-3, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_F1_U01
Umiejętność identyfikacji zagrożeń i proponowania rozwiązań zgodnych z wiedzą, prawem czy normami, w zakresie BHP.
E_2A_U05, E_2A_U18S2A_U01, S2A_U03, S2A_U05C-2, C-3, C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-3, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_F1_K01
W ciągu życia zawodowego istnieje ustawowy obowiązek (Kodeks Pracy) uczestnictwa w szkoleniach okresowych bądź ich prowadzenia jako osoby kierującej pracą innych. Odpowiedzialność za swoją pracę i innych w kontekście bezpieczeństwa i kształtowania higienicznych warunków pracy (i nauki).
E_2A_K01, E_2A_K04, E_2A_K09S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K06C-2, C-3, C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-3, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_F1_W01
Posiada podstawową wiedzę z zakresu BHP.
2,0Brak uczestnictwa w obowiązkowym szkoleniu. Brak odpowiedzi lub odpowiedź błędna.
3,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
3,5Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
4,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
4,5Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
5,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_F1_U01
Umiejętność identyfikacji zagrożeń i proponowania rozwiązań zgodnych z wiedzą, prawem czy normami, w zakresie BHP.
2,0Brak uczestnictwa w obowiązkowym szkoleniu. Brak odpowiedzi lub odpowiedź błędna.
3,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
3,5Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
4,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
4,5Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
5,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_F1_K01
W ciągu życia zawodowego istnieje ustawowy obowiązek (Kodeks Pracy) uczestnictwa w szkoleniach okresowych bądź ich prowadzenia jako osoby kierującej pracą innych. Odpowiedzialność za swoją pracę i innych w kontekście bezpieczeństwa i kształtowania higienicznych warunków pracy (i nauki).
2,0Brak uczestnictwa w obowiązkowym szkoleniu. Brak odpowiedzi lub odpowiedź błędna.
3,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
3,5Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
4,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
4,5Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
5,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.

Literatura podstawowa

  1. Bogdan Rączkowski, BHP w praktyce, ODDK - Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk, 2012, XIV, każde inne wydanie nie starsze niż 5 lat

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Czynniki niebezpieczne, uciążliwe i szkodliwe – przegląd i wybór przykładów zagrożeń dla zdrowia i życia mogących mieć miejsce w budynku WEk. oraz w odniesieniu do wybranych przykładów z życia codziennego i innych miejsc pracy. Profilaktyka zagrożeń.1
T-A-2Podstawowe pojęcia związane z ryzykiem w miejscu pracy. Układ: zagrożenie – wypadek – szkoda – awaria systemu.1
T-A-3Podstawowe zagadnienia z zakresu udzielania pomocy przedmedycznej w nagłych stanach zagrożenia życia i zdrowia.1
T-A-4Podstawowe zagadnienia z zakresu ochrony przeciwpożarowej. Zasady postępowania na wypadek pożaru.1
4
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_F1_W01Posiada podstawową wiedzę z zakresu BHP.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W08Ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł prawno-organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich natury i sposobów działania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
Cel przedmiotuC-2Uwrażliwienie studentów na czynniki niebezpieczne oraz wynikające z nich ryzyko dla zdrowia i życia.
C-3Przekazanie podstawowych informacji w zakresie radzenia sobie w sytuacjach niebezpiecznych i zagrażających zdrowiu czy życiu.
C-1Zgodnie z rozporządzeniem, uczestnik powinien uzyskać wiedzę z zakresu wybranych zagadnień prawnych, informacji o zagrożeniach dla życia i zdrowia, ochronie przed nimi oraz postępowaniu w przypadku wystąpienia tych zagrożeń, w tym udzielania pierwszej pomocy.
Treści programoweT-A-1Czynniki niebezpieczne, uciążliwe i szkodliwe – przegląd i wybór przykładów zagrożeń dla zdrowia i życia mogących mieć miejsce w budynku WEk. oraz w odniesieniu do wybranych przykładów z życia codziennego i innych miejsc pracy. Profilaktyka zagrożeń.
T-A-2Podstawowe pojęcia związane z ryzykiem w miejscu pracy. Układ: zagrożenie – wypadek – szkoda – awaria systemu.
T-A-3Podstawowe zagadnienia z zakresu udzielania pomocy przedmedycznej w nagłych stanach zagrożenia życia i zdrowia.
T-A-4Podstawowe zagadnienia z zakresu ochrony przeciwpożarowej. Zasady postępowania na wypadek pożaru.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: objaśnienie, pogadanka, opis.
M-3Metody eksponujące: filmy, zdjęcia.
M-2Metody aktywizujące: metoda przypadków, metoda sytuacyjna, mini-dyskusja.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Krótka, wolna wypowiedź na dowolny temat z zakresu szkolenia. Pozwala ocenić poziom zrozumienia treści, dokonać szybkiej powtórki oraz zweryfikować poprawność zrozumienia.
S-1Ocena formująca: Podawanie własnych przykładów dla przedstawianych czynników uciążliwych, szkodliwych lub niebezpiecznych, a także zagrożeń związanych z prezentowanymi zdjęciami - pozwala na bieżącą ocenę zaangażowania i zrozumienia treści przez studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak uczestnictwa w obowiązkowym szkoleniu. Brak odpowiedzi lub odpowiedź błędna.
3,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
3,5Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
4,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
4,5Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
5,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_F1_U01Umiejętność identyfikacji zagrożeń i proponowania rozwiązań zgodnych z wiedzą, prawem czy normami, w zakresie BHP.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U05Sprawnie posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
E_2A_U18Potrafi weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
Cel przedmiotuC-2Uwrażliwienie studentów na czynniki niebezpieczne oraz wynikające z nich ryzyko dla zdrowia i życia.
C-3Przekazanie podstawowych informacji w zakresie radzenia sobie w sytuacjach niebezpiecznych i zagrażających zdrowiu czy życiu.
C-1Zgodnie z rozporządzeniem, uczestnik powinien uzyskać wiedzę z zakresu wybranych zagadnień prawnych, informacji o zagrożeniach dla życia i zdrowia, ochronie przed nimi oraz postępowaniu w przypadku wystąpienia tych zagrożeń, w tym udzielania pierwszej pomocy.
Treści programoweT-A-1Czynniki niebezpieczne, uciążliwe i szkodliwe – przegląd i wybór przykładów zagrożeń dla zdrowia i życia mogących mieć miejsce w budynku WEk. oraz w odniesieniu do wybranych przykładów z życia codziennego i innych miejsc pracy. Profilaktyka zagrożeń.
T-A-2Podstawowe pojęcia związane z ryzykiem w miejscu pracy. Układ: zagrożenie – wypadek – szkoda – awaria systemu.
T-A-3Podstawowe zagadnienia z zakresu udzielania pomocy przedmedycznej w nagłych stanach zagrożenia życia i zdrowia.
T-A-4Podstawowe zagadnienia z zakresu ochrony przeciwpożarowej. Zasady postępowania na wypadek pożaru.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: objaśnienie, pogadanka, opis.
M-3Metody eksponujące: filmy, zdjęcia.
M-2Metody aktywizujące: metoda przypadków, metoda sytuacyjna, mini-dyskusja.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Krótka, wolna wypowiedź na dowolny temat z zakresu szkolenia. Pozwala ocenić poziom zrozumienia treści, dokonać szybkiej powtórki oraz zweryfikować poprawność zrozumienia.
S-1Ocena formująca: Podawanie własnych przykładów dla przedstawianych czynników uciążliwych, szkodliwych lub niebezpiecznych, a także zagrożeń związanych z prezentowanymi zdjęciami - pozwala na bieżącą ocenę zaangażowania i zrozumienia treści przez studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak uczestnictwa w obowiązkowym szkoleniu. Brak odpowiedzi lub odpowiedź błędna.
3,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
3,5Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
4,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
4,5Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
5,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_F1_K01W ciągu życia zawodowego istnieje ustawowy obowiązek (Kodeks Pracy) uczestnictwa w szkoleniach okresowych bądź ich prowadzenia jako osoby kierującej pracą innych. Odpowiedzialność za swoją pracę i innych w kontekście bezpieczeństwa i kształtowania higienicznych warunków pracy (i nauki).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się od innych osób
E_2A_K04Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
E_2A_K09Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
Cel przedmiotuC-2Uwrażliwienie studentów na czynniki niebezpieczne oraz wynikające z nich ryzyko dla zdrowia i życia.
C-3Przekazanie podstawowych informacji w zakresie radzenia sobie w sytuacjach niebezpiecznych i zagrażających zdrowiu czy życiu.
C-1Zgodnie z rozporządzeniem, uczestnik powinien uzyskać wiedzę z zakresu wybranych zagadnień prawnych, informacji o zagrożeniach dla życia i zdrowia, ochronie przed nimi oraz postępowaniu w przypadku wystąpienia tych zagrożeń, w tym udzielania pierwszej pomocy.
Treści programoweT-A-1Czynniki niebezpieczne, uciążliwe i szkodliwe – przegląd i wybór przykładów zagrożeń dla zdrowia i życia mogących mieć miejsce w budynku WEk. oraz w odniesieniu do wybranych przykładów z życia codziennego i innych miejsc pracy. Profilaktyka zagrożeń.
T-A-2Podstawowe pojęcia związane z ryzykiem w miejscu pracy. Układ: zagrożenie – wypadek – szkoda – awaria systemu.
T-A-3Podstawowe zagadnienia z zakresu udzielania pomocy przedmedycznej w nagłych stanach zagrożenia życia i zdrowia.
T-A-4Podstawowe zagadnienia z zakresu ochrony przeciwpożarowej. Zasady postępowania na wypadek pożaru.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: objaśnienie, pogadanka, opis.
M-3Metody eksponujące: filmy, zdjęcia.
M-2Metody aktywizujące: metoda przypadków, metoda sytuacyjna, mini-dyskusja.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Krótka, wolna wypowiedź na dowolny temat z zakresu szkolenia. Pozwala ocenić poziom zrozumienia treści, dokonać szybkiej powtórki oraz zweryfikować poprawność zrozumienia.
S-1Ocena formująca: Podawanie własnych przykładów dla przedstawianych czynników uciążliwych, szkodliwych lub niebezpiecznych, a także zagrożeń związanych z prezentowanymi zdjęciami - pozwala na bieżącą ocenę zaangażowania i zrozumienia treści przez studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak uczestnictwa w obowiązkowym szkoleniu. Brak odpowiedzi lub odpowiedź błędna.
3,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
3,5Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
4,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
4,5Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
5,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.