Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Konsulting gospodarczy
Sylabus przedmiotu Rynek usług turystycznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rynek usług turystycznych | ||
Specjalność | Gospodarka turystyczna | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien mieć opanowane treści kształcenia z zakresu mikro i makroekonomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapozananie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania bazy noclegowej i gastronomicznej sektora turystyki |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Badanie rynku turystycznego. | 2 |
T-K-2 | Dochody ludności jako czynnik rozwoju turystyki. | 2 |
T-K-3 | Demografia a popyt na usługi turystyczne. Strategie cen produktów rynku turystyki. | 2 |
T-K-4 | Rynkowa wycena ofert turystycznych. | 2 |
T-K-5 | Polska krajem recepcyjnym czy emisyjnym. Statystyka turystyki krajowej i zagranicznej. | 2 |
T-K-6 | Konsumpcja usług turystycznych w Polsce i innych krajach UE. | 2 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota i funkcje usług turystycznych. | 1 |
T-W-2 | Charakterystyka wybranych usług turystycznych. Segmentacja rynku usług turystycznych. | 1 |
T-W-3 | Organizacje i instytucje działające na rzecz turystyki. System informacji turystycznej. | 1 |
T-W-4 | Prawne aspekty działalności turystycznej. | 1 |
T-W-5 | Konkurencja na rynku usług turystycznych. | 1 |
T-W-6 | Sektor turystyki w gospodarce narodowej. | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Udzial w konwersatoriach | 12 |
A-K-2 | Przygotowanie do konwersatoriow | 12 |
A-K-3 | Studiowanie wskazanej literatury | 12 |
A-K-4 | Udzial w konsultacjach | 10 |
A-K-5 | Przygotowanie do zaliczenia | 14 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 6 |
A-W-2 | Przygotowanie do wykładów | 12 |
A-W-3 | Studiowanie wskazanej literatury | 7 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacjami multimedialnymi |
M-2 | Przygotowanie folderów promujących usługi turystyczne w wybranych gminach |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena kolokwium w formie pisemnej (30 minut) |
S-2 | Ocena formująca: Ocena folderu przygotowanego przez każdego studenta |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń - wypadkowa ocen cząstkowych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D4/1_W01 Uzyskał wiedzę o instytucjach działających na rzecz turystyki | E_2A_W02 | S2A_W02 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-K-6, T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
E_2A_D4/1_W02 Poznał rynek usług turystycznych w regionach polskich | E_2A_W02, E_2A_W11 | S2A_W02, S2A_W03, S2A_W08 | C-1 | T-W-2, T-W-5, T-K-6, T-K-4 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D4/1_U01 Przygotowanie folderu promocyjnego na usługi turystyczne w gminie | E_2A_U13 | S2A_U09 | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-K-1 | M-1 | S-2 |
E_2A_D4/1_U02 Posiada umiejętność rozróżniania usług w obiektach hotelarskich, sanatoryjnych, uzdrowiskowych, turystyki komercyjnej, agroturystyki. | E_2A_U01, E_2A_U03, E_2A_U04, E_2A_U16 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08 | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-K-6, T-K-1 | M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D4/1_K01 Potrafi zorganizować wyjazd turystyczny i wycenić ofertę turystyczną | E_2A_K04 | S2A_K04 | C-1 | T-W-4, T-K-1, T-K-2, T-K-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
E_2A_D4/1_K02 Posiada kompetencje i umiejętność doboru oferty usług turystycznych dla wybranego (konkretnego) odbiorcy | E_2A_K06, E_2A_K09, E_2A_K10 | S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K05, S2A_K07 | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-K-1, T-K-3, T-K-5 | M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D4/1_W01 Uzyskał wiedzę o instytucjach działających na rzecz turystyki | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu rynku turystycznego |
3,0 | w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy | |
3,5 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku | |
4,5 | - - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności | |
5,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne | |
E_2A_D4/1_W02 Poznał rynek usług turystycznych w regionach polskich | 2,0 | |
3,0 | w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D4/1_U01 Przygotowanie folderu promocyjnego na usługi turystyczne w gminie | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu rynku turystycznego |
3,0 | w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy | |
3,5 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku | |
4,5 | - - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności | |
5,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne | |
E_2A_D4/1_U02 Posiada umiejętność rozróżniania usług w obiektach hotelarskich, sanatoryjnych, uzdrowiskowych, turystyki komercyjnej, agroturystyki. | 2,0 | |
3,0 | w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D4/1_K01 Potrafi zorganizować wyjazd turystyczny i wycenić ofertę turystyczną | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu rynku turystycznego |
3,0 | w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy | |
3,5 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku | |
4,5 | - - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności | |
5,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne | |
E_2A_D4/1_K02 Posiada kompetencje i umiejętność doboru oferty usług turystycznych dla wybranego (konkretnego) odbiorcy | 2,0 | |
3,0 | w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Boduen W, Ekonomika i zarządzanie przedsiębiorstwem, turystycznym, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 2000
- Gaworecki Wł, Turystyka, PWE, Warszawa, 2000
- Łazarowie M.R, Gospodarka turystyczna, WSE, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- G.Gołembski, Turystyka jako czynnik wzrostu konkurencyjności regionów w dobie globalizacji, AE Poznań, Poznań, 2008