Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Gospodarka turystyczna

Sylabus przedmiotu Podstawy inwentyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy inwentyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza o ludzkich procesach poznawczych zdobyta w trakcie trwania nauki na niższych szczeblach kształcenia tj.: w szkole podstawowej i średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: znał podstawowe informacje o twórczym rozwiązywaniu problemów i technikach inwentycznych,
C-2miał podstawową wiedzę o procesie twórczym i technikach inwentycznych,
C-3charakteryzował podstawowe metody i techniki inwentyczne,
C-4świadomy konieczności stosowania metodyki twórczego myślenia do poszukiwania nowych bardziej efektywnych sposobów reakcji na ciągłe zmiany otoczenia (sfery społeczno-gospodarczej) z poszanowaniem zasad etycznych i zinternalizowanych norm moralnych, a co za tym idzie poszukiwania kreatywnych i innowacyjnych rozwiązań problemów mogących na przykład: wymiernie usprawnić funkcjonowanie osoby, firmy w określonych warunkach.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Edukacja menedżerska i kształcenie kreatywnego przywódcy. Znaczenie wiedzy i innowacji w gospodarce.1
T-A-2Podstawowe pojęcia w zakresie heurystyki i inwentyki (twórcze myślenie w biznesie).1
T-A-3Charakterystyka procesu twórczego i jego ograniczenia.1
T-A-4Podstawowe metody i techniki inwetyczne oraz ich zastosowanie.6
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział w audytoriach15
A-A-2praca własna studenta: przygotowanie do audytoriów, analiza literatury do poszczególnych tematów zajęć10
A-A-3praca nad zadaniami związanymi z wykorzystaniem metod inwentycznych5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające- pogadanka sokratyczna, heurystyczna,
M-2metody aktywizujące- dyskusja dydaktyczna, sytuacyjna, metoda przypadków (opcjonalnie)
M-3metody praktyczne - praca zespołowa nad zadaniami związanymi z wykorzytaniem metod inwentycznych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena zadania wykonanego przez zespół na zajęciach
S-2Ocena formująca: dla prac praktycznych i zespołowych: - zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy, -jakość i dobor materiału, samodzielność, -czas wykonania (terminowość), -wspołpraca w zespole, -prezentacja pracy, orginalność koncepcji,
S-3Ocena formująca: dla aktywności studenta: - stawianie ważnych pytań, -dokonanie syntezy informacji, -udzielanie odpowiedzi na temat.
S-4Ocena podsumowująca: ocena z pracy nad zadaniem wykonanym indywidualnie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O16_W01
zna pojęcie heurystyki, inwentyki i innowatyki.
E_2A_W05S2A_W05C-2, C-3, C-4T-A-1M-1, M-2, M-3S-1, S-4
E_2A_O16_W02
ma wiedzę na temat podstawowych uwarunkowań i cech procesu twórczego i jego ograniczeń.
E_2A_W10S2A_W03, S2A_W05, S2A_W08C-2, C-3, C-4T-A-1M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O16_U01
student posiada umięjętność zastosowania wybranych metod inwentycznych do twórczego rozwiązania problemów
E_2A_U02, E_2A_U01S2A_U01, S2A_U02C-1, C-2, C-4T-A-4M-3S-1, S-3, S-4
E_2A_O16_U02
definiuje i określa znaczenie podstawowych wyznaczników inteligencji twórczej w inwentyce biznesu
E_2A_U08S2A_U03C-2T-A-1, T-A-3, T-A-2M-1, M-2, M-3S-1, S-4
E_2A_O16_U03
wskazuje miejsce zastosowania podstawowych metod i technik inwentycznych w biznesiei/lub życiu społecznym
E_2A_U11S2A_U07C-2, C-3, C-4T-A-1M-2, M-3S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O16_K01
Potrafi współpracować w grupie przygotowując rozwiązując zadania zlecone przez nauczyciela - wykazuje postawę proaktywną (angażuje się w proces nauczania-uczenia się)
E_2A_K01, E_2A_K02, E_2A_K03S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K06C-2, C-3, C-4T-A-4M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O16_W01
zna pojęcie heurystyki, inwentyki i innowatyki.
2,0
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0
E_2A_O16_W02
ma wiedzę na temat podstawowych uwarunkowań i cech procesu twórczego i jego ograniczeń.
2,0
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O16_U01
student posiada umięjętność zastosowania wybranych metod inwentycznych do twórczego rozwiązania problemów
2,0
3,0student podsiada w ograniczonym zakresie umiejętność zastosowania wybranych metod inwentycznych do rozwiązania postawionych przed nim problemów i w podstawowym zakresie wskazuje na możliwe do wykorzystania rozwiązania podczas pracy indywidualnej lub zespołowej
3,5
4,0
4,5
5,0
E_2A_O16_U02
definiuje i określa znaczenie podstawowych wyznaczników inteligencji twórczej w inwentyce biznesu
2,0
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0
E_2A_O16_U03
wskazuje miejsce zastosowania podstawowych metod i technik inwentycznych w biznesiei/lub życiu społecznym
2,0
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O16_K01
Potrafi współpracować w grupie przygotowując rozwiązując zadania zlecone przez nauczyciela - wykazuje postawę proaktywną (angażuje się w proces nauczania-uczenia się)
2,0
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kaufman A., Fustier M., Drevet A., Inwentyka. Metody poszukiwania twórczych rozwiązań, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1975
  2. Martyniak Z., Inwentyka przemysłowa, Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa, 1985
  3. Martyniak Z., Wstep do inwentyki, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, 1998
  4. Sloane P., Twórcze myślenie w zarządzaniu, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2003
  5. Ujwary-Gil A., Inwentyka, czyli kreatywność w biznesie, WSB-NLU, Nowy Sącz, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Antoszkiewicz J., Metody heurystyczne. Twórcze rozwiązywanie problemów, PWE, Warszawa, 1990
  2. Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, Wyd.Akademickie "Żak", Warszawa, 1998
  3. Koziołek S., Bochniak P., Smolnicki T., Projektowanie koncepcyjne z zastosowaniem wybranych metod heurystycznych, Zeszyty Naukowe WSOWL, 2011, nr 1, 2011
  4. Kramer F., Appelt H.G., Innowacje w przemyśle, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1978
  5. Matejun J., Metoda delficka w naukach o zarządzaniu, w: Kuczmera-Ludwiczyńska E. (red), Zarządzanie w regionie. Teoria i praktyka, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, 2012
  6. Nęcka E., Trop. Twórcze rozwiązywanie problemów, Impuls, Kraków, 1994
  7. Piech K., "Tradycyjne" metody heurystyczne: przegląd i zastosowanie, Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów SGH, 2003, nr 1, s. 91-101, 2003
  8. Proctor T., Zarządzanie twórcze, Gebethner & Ska, Warszawa, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Edukacja menedżerska i kształcenie kreatywnego przywódcy. Znaczenie wiedzy i innowacji w gospodarce.1
T-A-2Podstawowe pojęcia w zakresie heurystyki i inwentyki (twórcze myślenie w biznesie).1
T-A-3Charakterystyka procesu twórczego i jego ograniczenia.1
T-A-4Podstawowe metody i techniki inwetyczne oraz ich zastosowanie.6
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział w audytoriach15
A-A-2praca własna studenta: przygotowanie do audytoriów, analiza literatury do poszczególnych tematów zajęć10
A-A-3praca nad zadaniami związanymi z wykorzystaniem metod inwentycznych5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O16_W01zna pojęcie heurystyki, inwentyki i innowatyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W05Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz pogłębioną w zakresie obszarów jego aktywności społeczno-gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
Cel przedmiotuC-2miał podstawową wiedzę o procesie twórczym i technikach inwentycznych,
C-3charakteryzował podstawowe metody i techniki inwentyczne,
C-4świadomy konieczności stosowania metodyki twórczego myślenia do poszukiwania nowych bardziej efektywnych sposobów reakcji na ciągłe zmiany otoczenia (sfery społeczno-gospodarczej) z poszanowaniem zasad etycznych i zinternalizowanych norm moralnych, a co za tym idzie poszukiwania kreatywnych i innowacyjnych rozwiązań problemów mogących na przykład: wymiernie usprawnić funkcjonowanie osoby, firmy w określonych warunkach.
Treści programoweT-A-1Edukacja menedżerska i kształcenie kreatywnego przywódcy. Znaczenie wiedzy i innowacji w gospodarce.
Metody nauczaniaM-1metody podające- pogadanka sokratyczna, heurystyczna,
M-2metody aktywizujące- dyskusja dydaktyczna, sytuacyjna, metoda przypadków (opcjonalnie)
M-3metody praktyczne - praca zespołowa nad zadaniami związanymi z wykorzytaniem metod inwentycznych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena zadania wykonanego przez zespół na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: ocena z pracy nad zadaniem wykonanym indywidualnie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O16_W02ma wiedzę na temat podstawowych uwarunkowań i cech procesu twórczego i jego ograniczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W10Ma rozszerzoną wiedzę o koncepcjach i metodach gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim, identyfikuje powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W08ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian wybranych struktur, instytucji i więzi społecznych oraz zna rządzące tymi zmianami prawidłowości
Cel przedmiotuC-2miał podstawową wiedzę o procesie twórczym i technikach inwentycznych,
C-3charakteryzował podstawowe metody i techniki inwentyczne,
C-4świadomy konieczności stosowania metodyki twórczego myślenia do poszukiwania nowych bardziej efektywnych sposobów reakcji na ciągłe zmiany otoczenia (sfery społeczno-gospodarczej) z poszanowaniem zasad etycznych i zinternalizowanych norm moralnych, a co za tym idzie poszukiwania kreatywnych i innowacyjnych rozwiązań problemów mogących na przykład: wymiernie usprawnić funkcjonowanie osoby, firmy w określonych warunkach.
Treści programoweT-A-1Edukacja menedżerska i kształcenie kreatywnego przywódcy. Znaczenie wiedzy i innowacji w gospodarce.
Metody nauczaniaM-1metody podające- pogadanka sokratyczna, heurystyczna,
M-2metody aktywizujące- dyskusja dydaktyczna, sytuacyjna, metoda przypadków (opcjonalnie)
M-3metody praktyczne - praca zespołowa nad zadaniami związanymi z wykorzytaniem metod inwentycznych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena zadania wykonanego przez zespół na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O16_U01student posiada umięjętność zastosowania wybranych metod inwentycznych do twórczego rozwiązania problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
E_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
Cel przedmiotuC-1W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: znał podstawowe informacje o twórczym rozwiązywaniu problemów i technikach inwentycznych,
C-2miał podstawową wiedzę o procesie twórczym i technikach inwentycznych,
C-4świadomy konieczności stosowania metodyki twórczego myślenia do poszukiwania nowych bardziej efektywnych sposobów reakcji na ciągłe zmiany otoczenia (sfery społeczno-gospodarczej) z poszanowaniem zasad etycznych i zinternalizowanych norm moralnych, a co za tym idzie poszukiwania kreatywnych i innowacyjnych rozwiązań problemów mogących na przykład: wymiernie usprawnić funkcjonowanie osoby, firmy w określonych warunkach.
Treści programoweT-A-4Podstawowe metody i techniki inwetyczne oraz ich zastosowanie.
Metody nauczaniaM-3metody praktyczne - praca zespołowa nad zadaniami związanymi z wykorzytaniem metod inwentycznych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena zadania wykonanego przez zespół na zajęciach
S-3Ocena formująca: dla aktywności studenta: - stawianie ważnych pytań, -dokonanie syntezy informacji, -udzielanie odpowiedzi na temat.
S-4Ocena podsumowująca: ocena z pracy nad zadaniem wykonanym indywidualnie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student podsiada w ograniczonym zakresie umiejętność zastosowania wybranych metod inwentycznych do rozwiązania postawionych przed nim problemów i w podstawowym zakresie wskazuje na możliwe do wykorzystania rozwiązania podczas pracy indywidualnej lub zespołowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O16_U02definiuje i określa znaczenie podstawowych wyznaczników inteligencji twórczej w inwentyce biznesu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U08Potrafi formułować opinie i proponować rozwiązania problemów związanych z przebiegiem procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
Cel przedmiotuC-2miał podstawową wiedzę o procesie twórczym i technikach inwentycznych,
Treści programoweT-A-1Edukacja menedżerska i kształcenie kreatywnego przywódcy. Znaczenie wiedzy i innowacji w gospodarce.
T-A-3Charakterystyka procesu twórczego i jego ograniczenia.
T-A-2Podstawowe pojęcia w zakresie heurystyki i inwentyki (twórcze myślenie w biznesie).
Metody nauczaniaM-1metody podające- pogadanka sokratyczna, heurystyczna,
M-2metody aktywizujące- dyskusja dydaktyczna, sytuacyjna, metoda przypadków (opcjonalnie)
M-3metody praktyczne - praca zespołowa nad zadaniami związanymi z wykorzytaniem metod inwentycznych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena zadania wykonanego przez zespół na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: ocena z pracy nad zadaniem wykonanym indywidualnie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O16_U03wskazuje miejsce zastosowania podstawowych metod i technik inwentycznych w biznesiei/lub życiu społecznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U11Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
Cel przedmiotuC-2miał podstawową wiedzę o procesie twórczym i technikach inwentycznych,
C-3charakteryzował podstawowe metody i techniki inwentyczne,
C-4świadomy konieczności stosowania metodyki twórczego myślenia do poszukiwania nowych bardziej efektywnych sposobów reakcji na ciągłe zmiany otoczenia (sfery społeczno-gospodarczej) z poszanowaniem zasad etycznych i zinternalizowanych norm moralnych, a co za tym idzie poszukiwania kreatywnych i innowacyjnych rozwiązań problemów mogących na przykład: wymiernie usprawnić funkcjonowanie osoby, firmy w określonych warunkach.
Treści programoweT-A-1Edukacja menedżerska i kształcenie kreatywnego przywódcy. Znaczenie wiedzy i innowacji w gospodarce.
Metody nauczaniaM-2metody aktywizujące- dyskusja dydaktyczna, sytuacyjna, metoda przypadków (opcjonalnie)
M-3metody praktyczne - praca zespołowa nad zadaniami związanymi z wykorzytaniem metod inwentycznych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena zadania wykonanego przez zespół na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: ocena z pracy nad zadaniem wykonanym indywidualnie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O16_K01Potrafi współpracować w grupie przygotowując rozwiązując zadania zlecone przez nauczyciela - wykazuje postawę proaktywną (angażuje się w proces nauczania-uczenia się)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się od innych osób
E_2A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_2A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
Cel przedmiotuC-2miał podstawową wiedzę o procesie twórczym i technikach inwentycznych,
C-3charakteryzował podstawowe metody i techniki inwentyczne,
C-4świadomy konieczności stosowania metodyki twórczego myślenia do poszukiwania nowych bardziej efektywnych sposobów reakcji na ciągłe zmiany otoczenia (sfery społeczno-gospodarczej) z poszanowaniem zasad etycznych i zinternalizowanych norm moralnych, a co za tym idzie poszukiwania kreatywnych i innowacyjnych rozwiązań problemów mogących na przykład: wymiernie usprawnić funkcjonowanie osoby, firmy w określonych warunkach.
Treści programoweT-A-4Podstawowe metody i techniki inwetyczne oraz ich zastosowanie.
Metody nauczaniaM-1metody podające- pogadanka sokratyczna, heurystyczna,
M-2metody aktywizujące- dyskusja dydaktyczna, sytuacyjna, metoda przypadków (opcjonalnie)
M-3metody praktyczne - praca zespołowa nad zadaniami związanymi z wykorzytaniem metod inwentycznych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena zadania wykonanego przez zespół na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0