Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Gospodarka nieruchomościami

Sylabus przedmiotu Analiza rozwoju regionalnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza rozwoju regionalnego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Finansów
Nauczyciel odpowiedzialny Grażyna Karmowska <Grazyna.Karmowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe umiejętności w zakresie obsługi komputera i obsługi podstawowych apliakacji MS Office.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z zasadami projektowania i obsługi relacyjnych baz danych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obsługa i konfiguracja MS Access1
T-A-2Projektowanie i tworzenie tabel w MS Access (typy danych, pola i ich właściwości, operacje na rekordach).2
T-A-3Tworzenie schematów relacji i normalizacja baz danych3
T-A-4Projektowanie i obsługa formularzy (różne typy formantów, podformularze, filtrowanie danych).2
T-A-5Tworzenie kwerend za pomocą języka zapytań (SQL) oraz narzędzi MS Access3
T-A-6Tworzenie raportów oraz sporządzanie dokumentacji technicznej dla utworzonej bazy danych.2
T-A-7Projektowanie panelu sterowania i zabezpieczenie bazy danych1
T-A-8Prezentacja baz danych studentów- zaliczenie.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych20
A-A-3Dokończenie projektów prowadzonych w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych20
A-A-4Konsultacje projektowe.5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda programowana / z użyciem komputera
M-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda praktyczna / metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu bazy danych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedze na temat tworzenia i wykorzystania baz danych.
E_2A_W06S2A_W06C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stosować zasady tworzenia baz danych.
E_2A_U17S2A_U03, S2A_U09, S2A_U10C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedze na temat tworzenia i wykorzystania baz danych.
2,0Student nie zna podstawowych zasad projektowania i budowy baz danych.
3,0Student zna większość elementów struktury bazy danych i ma problemy z ich zaprojektowaniem.
3,5Student zna wszystkie podstawowe elementy struktury bazy danych i ma niewielkie problemy z ich projektowaniem.
4,0Student zna podstawowe elementy struktury bazy danych i prawidłowo buduje schemat relacji, ale ma niewielkie problemy z prawidłowym wykorzystaniem zasad projektowania.
4,5Student zna elementy strukturalne bazy danych i ich relacje i dobrze stosuje zasady projektowania.
5,0Student zna wszystkie elementy struktury bazy danych i ich relacje, właściwie dobiera i bardzo dobrze stosuje zasady projektowania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stosować zasady tworzenia baz danych.
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej po terminie, sprzeczne z zasadami projektowania baz danych.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi funkcjonalnymi poziomie poniżej 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami funkcjonalne na poziomie ok. 40%.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, mogą zawierać drobne błędy funkcjonalne na poziomie ok. 30%.
4,5Dobrze wykonana praca projektowa, mogą zawierać drobne błędy funkcjonalne na poziomie ok. 20%.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca projektowa, zawierająca wszystkie wymagane elementy.

Literatura podstawowa

  1. Kowalski P., Podstawowe zagadnienia baz danych i procesów przetwarzania, Mikom, Warszawa, 2005
  2. Mendrala D., Szeliga M., Access 2007 PL. Kurs, Helion, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Ullman J.D., Podstawowy wykład z baz danych, WNT, Warszawa, 2000
  2. Unsworth A., Access 2007 PL. Seria praktyk, Helion, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obsługa i konfiguracja MS Access1
T-A-2Projektowanie i tworzenie tabel w MS Access (typy danych, pola i ich właściwości, operacje na rekordach).2
T-A-3Tworzenie schematów relacji i normalizacja baz danych3
T-A-4Projektowanie i obsługa formularzy (różne typy formantów, podformularze, filtrowanie danych).2
T-A-5Tworzenie kwerend za pomocą języka zapytań (SQL) oraz narzędzi MS Access3
T-A-6Tworzenie raportów oraz sporządzanie dokumentacji technicznej dla utworzonej bazy danych.2
T-A-7Projektowanie panelu sterowania i zabezpieczenie bazy danych1
T-A-8Prezentacja baz danych studentów- zaliczenie.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych20
A-A-3Dokończenie projektów prowadzonych w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych20
A-A-4Konsultacje projektowe.5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O2_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedze na temat tworzenia i wykorzystania baz danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W06zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur społecznych i procesów w nich zachodzących, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zasadami projektowania i obsługi relacyjnych baz danych.
Treści programoweT-A-1Obsługa i konfiguracja MS Access
T-A-2Projektowanie i tworzenie tabel w MS Access (typy danych, pola i ich właściwości, operacje na rekordach).
T-A-3Tworzenie schematów relacji i normalizacja baz danych
T-A-4Projektowanie i obsługa formularzy (różne typy formantów, podformularze, filtrowanie danych).
T-A-5Tworzenie kwerend za pomocą języka zapytań (SQL) oraz narzędzi MS Access
T-A-6Tworzenie raportów oraz sporządzanie dokumentacji technicznej dla utworzonej bazy danych.
T-A-7Projektowanie panelu sterowania i zabezpieczenie bazy danych
T-A-8Prezentacja baz danych studentów- zaliczenie.
Metody nauczaniaM-1Metoda programowana / z użyciem komputera
M-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda praktyczna / metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu bazy danych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych zasad projektowania i budowy baz danych.
3,0Student zna większość elementów struktury bazy danych i ma problemy z ich zaprojektowaniem.
3,5Student zna wszystkie podstawowe elementy struktury bazy danych i ma niewielkie problemy z ich projektowaniem.
4,0Student zna podstawowe elementy struktury bazy danych i prawidłowo buduje schemat relacji, ale ma niewielkie problemy z prawidłowym wykorzystaniem zasad projektowania.
4,5Student zna elementy strukturalne bazy danych i ich relacje i dobrze stosuje zasady projektowania.
5,0Student zna wszystkie elementy struktury bazy danych i ich relacje, właściwie dobiera i bardzo dobrze stosuje zasady projektowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O2_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stosować zasady tworzenia baz danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U17Potrafi formułować oczekiwania wobec technologii teleinformatycznych (ICT)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zasadami projektowania i obsługi relacyjnych baz danych.
Treści programoweT-A-1Obsługa i konfiguracja MS Access
T-A-2Projektowanie i tworzenie tabel w MS Access (typy danych, pola i ich właściwości, operacje na rekordach).
T-A-3Tworzenie schematów relacji i normalizacja baz danych
T-A-4Projektowanie i obsługa formularzy (różne typy formantów, podformularze, filtrowanie danych).
T-A-5Tworzenie kwerend za pomocą języka zapytań (SQL) oraz narzędzi MS Access
T-A-6Tworzenie raportów oraz sporządzanie dokumentacji technicznej dla utworzonej bazy danych.
T-A-7Projektowanie panelu sterowania i zabezpieczenie bazy danych
T-A-8Prezentacja baz danych studentów- zaliczenie.
Metody nauczaniaM-1Metoda programowana / z użyciem komputera
M-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda praktyczna / metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu bazy danych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej po terminie, sprzeczne z zasadami projektowania baz danych.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi funkcjonalnymi poziomie poniżej 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami funkcjonalne na poziomie ok. 40%.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, mogą zawierać drobne błędy funkcjonalne na poziomie ok. 30%.
4,5Dobrze wykonana praca projektowa, mogą zawierać drobne błędy funkcjonalne na poziomie ok. 20%.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca projektowa, zawierająca wszystkie wymagane elementy.