Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Handel zagraniczny
Sylabus przedmiotu Rachunkowość międzynarodowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rachunkowość międzynarodowa | ||
Specjalność | Międzynarodowe stosunki ekonomiczne | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać wiadomości w zakresie wyceny i ujęcia operacji gospodarczych w w księgach rachunkowych oraz umiejętność sporządzania sprawozdania finansowego jednostki.Wcześniej powinien zaliczyć podstawy rachunkowości oraz sprawozdawczość finansową. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami rachunkowości stosowanymi w Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej oraz modelami rachunkowości w świecie |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności rozpoznania różnic miedzy róznymi modelami rachunkowości oraz wpływu miedzynarosowych rozwiązań w zakresie zasad ujmowania, i wyceny operacji gospodarczych w księgach rachunkowych oraz ujawnień i przentacji informacji w sprawozdaniach finansowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Model rachunkowości w świecie. | 2 |
T-K-2 | Harmonizacja i standaryzacja rachunkowości | 2 |
T-K-3 | Organizacje zajmujace się opracowywaniem miedzynarodowych standardów rachunkowości. | 2 |
T-K-4 | Wpływ miedzynarodowych Standardów rachunkowości na rozwiązania krajowe | 3 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Uczestnictwo z zajęciach | 9 |
A-K-2 | Przygotowywanie się do zajęć, w tym studiowanie literatury. | 11 |
A-K-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład problemowy |
M-2 | wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D9/11_W01 Student ma wiedzę w zakresie wyceny oraz zasady ujmowania i prezentacji ioperacji gospodarczych w sprawozdaniach finansowych zgodnie z MSSF | E_1A_W03, E_1A_W11, E_1A_W01, E_1A_W06, E_1A_W08 | S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08 | C-2, C-1 | T-K-3, T-K-1, T-K-2 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D9/11_U01 Student podrafi opisać modele rachunkowości w świecie i i interpretować zapisy MSSF | E_1A_U06, E_1A_U08, E_1A_U14 | S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U10 | C-2, C-1 | T-K-3, T-K-1, T-K-2 | M-1, M-2 | S-1 |
E_1A_D9/11_U02 Student potrafi porównać rozwiązania w zakresie ujmowania wyceny i prezentacji operacji gospodarczych w sprawozdaniu finansowym sporzadzonym na podstawie polskiego prawa bilansowego i rozwiązań zawartych w MSSF | E_1A_U02, E_1A_U06, E_1A_U08, E_1A_U10 | S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06 | C-2, C-1 | T-K-3, T-K-1, T-K-2 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D9/11_K01 Student potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać swoją wiedzę | E_1A_K02, E_1A_K03 | S1A_K02, S1A_K03 | C-2, C-1 | T-K-3, T-K-1, T-K-2, T-K-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D9/11_W01 Student ma wiedzę w zakresie wyceny oraz zasady ujmowania i prezentacji ioperacji gospodarczych w sprawozdaniach finansowych zgodnie z MSSF | 2,0 | Student nie zna metod wyceny i zasad ujmowania operacji w sprawozdaniach finansowych według MSSF |
3,0 | Student zna podstawowe pojecia , ale wymienia tylko niektóre metody wyceny i prezentacji informacji w sprawozdaniach finansowych według MSSF | |
3,5 | Student zna podstawowe pojecia , ale wymienia wszystkie metody wyceny oraz wskazuje ich sposób ujecia w sprawozdaniach finansowych według MSSF | |
4,0 | Student zna podstawowe pojęcia, wymienia wszystkie metody wyceny, i je interpretuje, wskazuje sposób prezentacji w sprawozdaniach fiannsowych według MSSF | |
4,5 | Student zna podstawowe pojęcia, wymienia wszystkie metody wyceny i je interpretuje wskazuje na sposób prezentacji w sprawozdaniach finansowych oraz zna przyczyny ich ujmowania w danej pozycji sprawozdawczej według MSSF | |
5,0 | Student zna podstawowe pojecia w zakresie wyceny, wymienia wszystkie metody i je interpretuje, wskazuje na sposób prezentacji informacji w sprawozdaniach finansowych oraz zna przyczyny ich ujmowania w danej pozycji sprawozdawczej według MSSF oraz tłumaczy i wyjaśnia okreslony sposób ujmowania operacji gospodarczycvh w sprawozdaniach |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D9/11_U01 Student podrafi opisać modele rachunkowości w świecie i i interpretować zapisy MSSF | 2,0 | Student nie potrafi wymienić modeli rachunkowości ani interpretować zapisów MSSF |
3,0 | Student potrafi częściowo opisać modele rachunkowiości w świecie oraz w części interpretować zapisy MSSF | |
3,5 | Student potrafi częsciowo opisać modele rachunkowości w świecie oraz w częsci interpretować zapisy MSSF, potrafi rozpoznać róznice miedzy zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według MSSF | |
4,0 | Student potrafi opisać całkowicie modele rachunkowosci w świecie, wskazać na róznice między nimi i przyczyny tych różnic, potrafi interpretować zapisy MSSF | |
4,5 | Student potrafi opisać całkowicie modele rachunkowości w świecie , wskazać na róznice miedzy nimi i podać przyczyny tych różnic, potrafi interpretować zapisy MSSF i formułowanie postulatów w zakresie nieścisłości w interpretacjach | |
5,0 | Student potrafi opisać w sposób prawidłowy modele rachunkowości w świecie, wskazać na róznice miedzy nimi i podać przyczyny tych różnic, potrafi interpretować zapisy MSSF i formułowania postulatów w zakresie zmian w zapisach czy zauważonych nieścisłosciach z odpowiednim uzasadnieniem | |
E_1A_D9/11_U02 Student potrafi porównać rozwiązania w zakresie ujmowania wyceny i prezentacji operacji gospodarczych w sprawozdaniu finansowym sporzadzonym na podstawie polskiego prawa bilansowego i rozwiązań zawartych w MSSF | 2,0 | Student nie potrafi porównać rozwiazań krajowych i miedzynarodowych w zakresie zasad wyceny ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym |
3,0 | Student potrafi dokonać częsciowego porównania krajowych i miedzynarodowych rozwiązań w zakresie zasad wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym | |
3,5 | Student potrafi dokonać porównwnia krajowych i miedzynarodowych rozwiazań w zakresie wyceny , ujmowania i prezentacji inforamcji w sprawozdaniu finansowym, potrafi przetłumzczyć podstawoe pojecia z tego zakresu na język angielski | |
4,0 | Student potrafi dokonać porównania krajowych i miedzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnic, potrafi przetłumzczyć pojecia z tego zakresu na język angielski | |
4,5 | Student potrafi dokonać porównań krajowych i miedzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnić, jak również wskazać możliwości ich niwelowania , potrafi przetłumaczyć podstawowe pojecia z tego zakresu na język angielski | |
5,0 | Student potrafi dokonać porównań krajowych i miedzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnic, jak również wskazać mozliwości ich niwelowania, potrafi również przetłumaczyć podstawowe pojecia z tego zakresu na język angielski |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D9/11_K01 Student potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać swoją wiedzę | 2,0 | Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązania zagadnień analizowanych podczas zajęć |
3,0 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć | |
3,5 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć przy czym proponowane rozwiązania są nie zawsze prawidłowe | |
4,0 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponuje prawidłowe rozwiązania | |
4,5 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponuje prawidłowe ich rozwiązanie i potrafi je odpowiiednio zaprezentować | |
5,0 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych , a wyniki jego pracy i zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne mozliwości rozwiązań |
Literatura podstawowa
- IFRS, Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej, SKwP, Warszawa, 2011
- IFRS, Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej, SkwP, Warszawa, 2011, część A i B
- red. K. Winiarska, Rachunkowość międzynarodowa, ODDK, Gdańsk, 2009, I
- E. Walińska, Miedzynarodowe Standardy Rachunkowosci, Woulters Kluwer, Kraków, 2007, I
- I. Olchowicz, A. Tłaczała, Sprawozdanie finansowe według polskich i międzynarodowych regulacji rachunkowości, Difin, Warszawa, 2009, I
- red. A. Jaruga, Miedzynarodowe Regulacje Rachunkowości. Wpływ na rozwiązania krajowe., C.H. Beck, Warszawa, 2002, I
- I.Olchowicz, A. Tłaczała, Rachunkowość finansowa w przykładach według standardó krajowych i m iędzynarodowych, Difin, Warszawa, 2009, I
- J. Turyna, Standardy sprawozdawczości finansowej MSSF-USGAAP-polskie ustawodawstwo, Difin, Warszawa, 2009, I
- B. Nadolna, Dylematy pomiaru aktywów i pasywów w świetle międzynarodowych standardów sprawozdawczości finansowej, ZN Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2011
Literatura dodatkowa
- red. T. Kiziukiewicz, Rolnictwo, Difin, Warszawa, 2011
- M. Ambroziak, Analiza sprawozdań finansowych. Zrozumieć sprawozdanie polskie, MSSF, US GAAP, C.H. Beck, Warszawa, 2010, I, TOM I
- red. K. Winiarska, MSR 18.Przychody, Difin, Warszawa, 2007, I
- red. K. Winiarska, MSR 1. Prezentacja sprawozdań finansowych, Difin, Warszawa, 2011, I
- S.Sojak, P. Kozak, Sprawozdawczość finansowa w warunkach inflacji, Difin, Warszawa, 2007, I
- red. S. Sojak, MSR 37. Rezerwy. Zobowiązania warunkowe i aktywa warunkowe, Difin, warszawa, 2007, I
- J. Gierusz, K. Gościniak, B. Zackiewicz, MSSF 1. Zastosowanie MSSF po raz pierwszy., Difin, Warszawa, 2007
- W. Gabrusewicz, M. Kamieniecka, MSR 12. Podatek dochodowy, Difin, Warszawa, 2007, I
- T. Trzpioła, MSR 10. Zdarzenia po dniu bilansowym, Difin, Warszawa, 2007
- E. Kalwasińska, MSR 21. Skutki zmiany kursów walut obcych, Difin, Warszawa, 2011