Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Controlling wspomagany komputerowo

Sylabus przedmiotu Rachunkowość zarządcza w strategicznych decyzjach gospodarczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Controlling wspomagany komputerowo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk społecznych
Profil
Moduł
Przedmiot Rachunkowość zarządcza w strategicznych decyzjach gospodarczych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>, Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl>, Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 12 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw rachunkowości zarządczej i rachunku kosztów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość teoretycznych zagadnień z zakresu strategicznej rachunkowości zarządczej
C-2Praktyczne wykorzystanie wiedzy i narzędzi do rozwiązywania długookresowych rachunków decyzyjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Istota i zakres strategicznej rachunkowości zarzadczej2
T-L-2Matody i narzędzia strategicznej rachunkowości zarząadczej2
T-L-3Wycena w ujęciu strategicznej rachunkowości zarządczej2
T-L-4Strategiczne rachunki decyzyjne4
T-L-5Finansowe mierniki kreowania wartości2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajeciach laboratoryjnych i audytoryjnych12
A-L-2Przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury przedmiotu48
A-L-3Przygotowanie do egzaminu30
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1ćwiczenia laboratoryjne
M-2Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności słuchaczy na zajeciach laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zrealizowanego zadania laboratoryjnego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CWK_10-_A10_W01
Słuchacz zna podstawowe cele i zadania strategicznej rachunkowości zarządczej
CWK_10-_W02C-1, C-2T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CWK_10-_A10_U01
Słuchacz posiada podstawowe umiejętności tworzenia strategicznych rachunków decyzyjnych przy wykorzystaniu metod rachunkowości zarządczej i narzędzia programowego Excel
CWK_10-_U01C-1, C-2T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CWK_10-_A10_K01
Słuchacz posiada zdolność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów strategicznego zarządzania przy wykorzystaniu metod rachunkowości zarządczej
CWK_10-_K03, CWK_10-_K02, CWK_10-_K01C-1, C-2T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-5M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CWK_10-_A10_W01
Słuchacz zna podstawowe cele i zadania strategicznej rachunkowości zarządczej
2,0Słuchacz nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CWK_10-_A10_U01
Słuchacz posiada podstawowe umiejętności tworzenia strategicznych rachunków decyzyjnych przy wykorzystaniu metod rachunkowości zarządczej i narzędzia programowego Excel
2,0Słuchacz nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CWK_10-_A10_K01
Słuchacz posiada zdolność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów strategicznego zarządzania przy wykorzystaniu metod rachunkowości zarządczej
2,0Słuchacz nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć
3,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego i zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania z reguły sa prawidłowe
4,5Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidlowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu
5,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości

Literatura podstawowa

  1. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarządcza, Ekspert, Wrocław, 2012
  2. Walkenbach J., Excel Pl Biblia, Helion, Katowice, 2011
  3. T. Kiziukiewicz (red), Rachunkowość zarządcza. Zadania i rozwiązania cz. II, Ekspert, Wrocław, 2012
  4. Nowak E., Strategiczna rachunkowość zarządcza, PWE, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Nowak E., Zaawansowana rachunkowość zarządcza, PWE, Warszawa, 2014
  2. Świderska G.K. (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów, T.I i II, Difin, Warszawa, 2006
  3. Nowak E., Strategiczne zarządzanie kosztami, Oficyna Wydawnicza, Kraków, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Istota i zakres strategicznej rachunkowości zarzadczej2
T-L-2Matody i narzędzia strategicznej rachunkowości zarząadczej2
T-L-3Wycena w ujęciu strategicznej rachunkowości zarządczej2
T-L-4Strategiczne rachunki decyzyjne4
T-L-5Finansowe mierniki kreowania wartości2
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajeciach laboratoryjnych i audytoryjnych12
A-L-2Przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury przedmiotu48
A-L-3Przygotowanie do egzaminu30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCWK_10-_A10_W01Słuchacz zna podstawowe cele i zadania strategicznej rachunkowości zarządczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCWK_10-_W02Zna podstawowe metody i techniki tworzenia rachunków decyzyjnych
Cel przedmiotuC-1Znajomość teoretycznych zagadnień z zakresu strategicznej rachunkowości zarządczej
C-2Praktyczne wykorzystanie wiedzy i narzędzi do rozwiązywania długookresowych rachunków decyzyjnych
Treści programoweT-L-4Strategiczne rachunki decyzyjne
T-L-1Istota i zakres strategicznej rachunkowości zarzadczej
T-L-2Matody i narzędzia strategicznej rachunkowości zarząadczej
T-L-3Wycena w ujęciu strategicznej rachunkowości zarządczej
T-L-5Finansowe mierniki kreowania wartości
Metody nauczaniaM-1ćwiczenia laboratoryjne
M-2Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności słuchaczy na zajeciach laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zrealizowanego zadania laboratoryjnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCWK_10-_A10_U01Słuchacz posiada podstawowe umiejętności tworzenia strategicznych rachunków decyzyjnych przy wykorzystaniu metod rachunkowości zarządczej i narzędzia programowego Excel
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCWK_10-_U01Potrafi wykorzystać narzędzia informatyczne do tworzenia systemów informacyjnych wspomagających zarządzanie
Cel przedmiotuC-1Znajomość teoretycznych zagadnień z zakresu strategicznej rachunkowości zarządczej
C-2Praktyczne wykorzystanie wiedzy i narzędzi do rozwiązywania długookresowych rachunków decyzyjnych
Treści programoweT-L-4Strategiczne rachunki decyzyjne
T-L-2Matody i narzędzia strategicznej rachunkowości zarząadczej
T-L-5Finansowe mierniki kreowania wartości
T-L-3Wycena w ujęciu strategicznej rachunkowości zarządczej
T-L-1Istota i zakres strategicznej rachunkowości zarzadczej
Metody nauczaniaM-1ćwiczenia laboratoryjne
M-2Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności słuchaczy na zajeciach laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zrealizowanego zadania laboratoryjnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCWK_10-_A10_K01Słuchacz posiada zdolność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów strategicznego zarządzania przy wykorzystaniu metod rachunkowości zarządczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCWK_10-_K03Ma świadomość konieczności ustawicznej aktualizacji wiedzy
CWK_10-_K02Potrafi współpracować z użytkownikami informacji z rachunkowości
CWK_10-_K01Potrafi korzystać z informacji w celu realizacji funkcji rachunkowości finansowej i zarządczej
Cel przedmiotuC-1Znajomość teoretycznych zagadnień z zakresu strategicznej rachunkowości zarządczej
C-2Praktyczne wykorzystanie wiedzy i narzędzi do rozwiązywania długookresowych rachunków decyzyjnych
Treści programoweT-L-3Wycena w ujęciu strategicznej rachunkowości zarządczej
T-L-4Strategiczne rachunki decyzyjne
T-L-2Matody i narzędzia strategicznej rachunkowości zarząadczej
T-L-1Istota i zakres strategicznej rachunkowości zarzadczej
T-L-5Finansowe mierniki kreowania wartości
Metody nauczaniaM-1ćwiczenia laboratoryjne
M-2Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności słuchaczy na zajeciach laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zrealizowanego zadania laboratoryjnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć
3,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego i zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania z reguły sa prawidłowe
4,5Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidlowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu
5,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości