Wydział Ekonomiczny - Controlling wspomagany komputerowo
Sylabus przedmiotu Budżety przychodów i kosztów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Controlling wspomagany komputerowo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Budżety przychodów i kosztów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>, Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl>, Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw rachunkowości zarządczej i rachunku kosztów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność tworzenia budżetów w celu kontroli gospodarności poszczególnych ośrodków odpowiedzialności |
C-2 | Przygotowanie słuchaczy do wykształcenia w zakresie możliwości wspomagania systemu budżetowania w środowisku Ms-Excel |
C-3 | Wykształcenie w zakresie rodzajów metod analizy odvhyleń, ich wykorzystania i interpretacji osiąganych wyników |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Istota i zakres budżetowania przychodów i kosztów | 2 |
T-L-2 | Etapy budżetowania | 4 |
T-L-3 | Uwarunkowania dla środowiska informatycznego wspomagające budżetowanie | 2 |
T-L-4 | Tworzenie budżetów cząstkowych | 8 |
T-L-5 | System kontroli budżetowej - istota, metody, narzędzia | 4 |
20 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Klasyfikacja metod analizy odchyleń | 4 |
T-L-2 | Tworzenie raportów kontrolnych | 8 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury | 45 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 25 |
90 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury | 30 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 18 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny Ćwiczenia przedmiotowe Zajecia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywnośc słuchacza na zajeciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Przygotowanie poprawnych raportów z zadanych problemów w laboratoriach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
CWK_10-_A02_W01 Słuchacz posiada wiedzę z zakresu budżetowania przychodów i kosztów | CWK_10-_W01 | — | C-1, C-3, C-2 | T-L-1, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-2 | M-1 | S-2, S-1 |
CWK_10-_A02_W02 Słuchacz zna metody budżetowania kosztów i przychodów | CWK_10-_W01 | — | C-3, C-2, C-1 | T-L-1, T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
CWK_10-_A02_U01 Słuchacz potrafi sporządzić budżety przychodów i kosztów | CWK_10-_U01 | — | C-1, C-3, C-2 | T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-4 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
CWK_10-_A02_K01 Słuchacz potrafi samodzielnie i w grupie rozwiazywać problemy związane z budżetowaniem przychodów i kosztów | CWK_10-_K01, CWK_10-_K03, CWK_10-_K02 | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-1 | M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CWK_10-_A02_W01 Słuchacz posiada wiedzę z zakresu budżetowania przychodów i kosztów | 2,0 | Słuchaczt nie posiada okreslonej wiedzy z zakresu budżetowania przychodów i kosztów |
3,0 | Słuchacz zna podstawowe zadady budżetowania przychodów i kosztów | |
3,5 | Słuchacz posiada wiedzę z zasad budżetowania przychodów i kosztów w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Słuchacz posiada wiedzę z zasad budżetowania przychodów i kosztów w stopniu dobrym | |
4,5 | Student posiada wiedzę z zasad budżetowania przychodów i kosztów w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Student posiada wiedzę z zasad budżetowania przychodów i kosztów w stopniu bardzo dobrym | |
CWK_10-_A02_W02 Słuchacz zna metody budżetowania kosztów i przychodów | 2,0 | Słuchacz nie zna podstawowych metod budżetowania kosztów i przychodów |
3,0 | Słuchacz zna podstawowe metody budżetowania kosztów i przychodów | |
3,5 | Słuchacz zna metody budżetowania kosztów i przychodów w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Słuchacz zna metody budżetowania kosztów i przychodów w stopniu dobrym | |
4,5 | Słuchacz zna metody budżetowania kosztów i przychodów w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Słuchacz zna metody budżetowania kosztów i przychodów w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CWK_10-_A02_U01 Słuchacz potrafi sporządzić budżety przychodów i kosztów | 2,0 | Słuchacz nie potrafi sporządzać budżetów przychodów i kosztów |
3,0 | Słuchacz potrafi wykorzytać podstawowe metody i zasady przy sporządzaniu budżetów kosztów i przychodów | |
3,5 | Słuchacz potrafi wykorzystać metody i zasady przy sporządzaniu budżetów kosztów i przychodów w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Słuchacz potrafi wykorzystać metody i zasady przy sporządzaniu budżetów kosztów i przychodów w stopniu dobrym | |
4,5 | Słuchacz potrafi wykorzystać metody i zasady przy sporządzaniu budżetów kosztów i przychodów w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Słuchacz potrafi wykorzystać metody i zasady przy sporządaniu budżetów kosztów i przychodów w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CWK_10-_A02_K01 Słuchacz potrafi samodzielnie i w grupie rozwiazywać problemy związane z budżetowaniem przychodów i kosztów | 2,0 | Słuchacz nie posiada zdolności do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień związanych z budżetowaniem kosztów i/lub przychodów |
3,0 | Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień zwiazanych z budżetowaniem kosztów i/lub przychodów | |
3,5 | Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień związanych z budżetowaniem kosztów i przychodów, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe | |
4,0 | Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień związanych z budżetowaniem kosztów i przychodów, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe | |
4,5 | Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień związanych z budżetowaniem przychodów i kosztów, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu | |
5,0 | Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywani zagadnień związanych z budżetowaniem przychodów i kosztów, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości |
Literatura podstawowa
- Wallenbach J., Excel 2010. Pl Biblia, Helion, katowice, 2010
- Alexander M. Walkenbach J., Analiza i prezentacja danych w Microsoft Excel, Helion, Katowice, 2011
- Sobańska I (red), Rachunek kosztów i rachunkowość zarządcza, C.H. Beck, Warszawa, 2003
- T. Kiziukiewicz (red), Rachunkowość zarządcza. Zadania i rozwiązania, Ekspert, 2011
Literatura dodatkowa
- Kiziukiewicz T. (red.), Zarządcze aspekty rachunkowości, PWE, Warszawa, 2000
- Sawicki K., Analiza kosztów firmy, PWE, 2000