Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S2)

Sylabus przedmiotu PHS - Etyczne i społeczne aspekty działalności gospodarczej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister sztuki
Obszary studiów sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot PHS - Etyczne i społeczne aspekty działalności gospodarczej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zespół Dydaktyczny Ekonomiki, Organizacji i Zarządzania w Budownictwie
Nauczyciel odpowiedzialny Krystyna Araszkiewicz <Krystyna.Araszkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw ekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie najważniejszych zagadnień z zakresu etyki gospodarczej oraz rozbudzenie postawy wrażliwości na konflikty moralne towarzyszące działalności gospodarczej
C-2Zapoznanie z zasadami społecznej odpowiedzialności biznesu i relacjami przedsiębiorstwa z jego otoczeniem społecznym i ekonomicznym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Pojęcie działalności gospodarczej. Przedsiębiorczość w teorii ekonomii. Cechy przedsiębiorcy i jego rola we współczesnej gospodarce rynkowej.2
T-W-2Motywy jednostkowe i społeczne działań przedsiębiorczych. Teorie przedsiębiorcy i zysku. Mechanizm rynkowy.2
T-W-3Formy organizacyjnoprawne prowadzenia działalności gospodarczej.1
T-W-4Przedmiot, cele i metody etyki. Podstawowe pojęcia. Systemy etyczne: przesłanki i sposoby uzasadniania wyborów i ocen moralnych.2
T-W-5Etyczny wymiar gospodarowania. Geneza etyki biznesu. Przedsiębiorstwo jako podmiot moralny. Specyfika analizy etycznej zagadnień ekonomicznych.2
T-W-6Konkurencyjność – definicja i istota, proces osiągania i podtrzymywania konkurencyjności. Etyczny wymiar konkurencji. Utylitaryzm: korupcja, praktyki monopolistyczne.2
T-W-7Wzrost gospodarczy a rozwój ekonomiczny. Teorie wzrostu: klasyczne, endogeniczne, neoklasyczne. Konwergencja.2
T-W-8Konflikt wartości ekonomicznych i społecznych. Ekonomiczny wymiar zrównoważonego rozwoju.2
T-W-9Społeczna odpowiedzialność biznesu (Corporate Social Responsibility - CSR) – historia, standardy. Zasady społecznej odpowiedzialności biznesu w polityce UE. Dobre praktyki CSR na przykładzie polskich i światowych firm.3
T-W-10Rola Państwa w gospodarce. Dobra publiczne. Zasady i cele ingerencji Państwa w działalność gospodarczą przedsiębiorców.2
T-W-11Proces globalizacji i nowe formy działalności gospodarczej1
T-W-12Podstawy ekonomii społecznej. Przedsiębiorczość społeczna. Organizacja pracy w podmiotach ekonomii społecznej2
T-W-13Praca i jej wymiar etyczny. Etyka biznesu jako narzędzie zarządzania przedsiębiorstwem.2
T-W-14Założenia, metody i osiągnięcia etyki opartej o ideę obowiązków człowieka, pojęcie odpowiedzialności, odpowiedzialność jako troska, warunki odpowiedzialnego działania1
T-W-15Etyka zawodu inżyniera w świetle kodeksu FEANI, Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa i innych stowarzyszeń zawodowych1
T-W-16Zasady etyki inżynierskiej w praktyce projektowania, realizacji oraz eksploatacji obiektów technicznych1
T-W-17Zaliczenie wykładów2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach28
A-W-2Praca własna, samodzielne utrwalanie materiału15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
A-W-4Zaliczenie wykładów2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, wyjaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_A08_W01
Student posiada wiedzę o zasadach etycznych prowadzenia działalności gospodarczej i znaczeniu etyki biznesu w rozwoju społeczno - ekonomicznym
Wz_2A_W08A2_W08C-1T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-14, T-W-15, T-W-16M-1S-1
Wz_2A_A08_W02
Student zna założenia koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu
Wz_2A_W08A2_W08C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_A08_U01
Student potrafi interpretować rozwiązania podejmowane przez przedsiębiorców w sytuacji konfliktu moralnego
Wz_2A_U03A2_U13C-1T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-13M-1S-1
Wz_2A_A08_U02
Student potrafi określić postawę odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z działalnością zawodową i gospodarczą
Wz_2A_U04A2_U14C-1, C-2T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_A08_W01
Student posiada wiedzę o zasadach etycznych prowadzenia działalności gospodarczej i znaczeniu etyki biznesu w rozwoju społeczno - ekonomicznym
2,0
3,0Student posiada minimalną wiedzę na temat zasad etycznego prowadzenia działalności gospodarczej. Uzyskanie 60% z maksymalnej liczby punktów za zaliczenie pisemne.
3,5
4,0
4,5
5,0
Wz_2A_A08_W02
Student zna założenia koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu
2,0
3,0Student posiada minimalną wiedzę o założeniach społecznej odpowiedzialności biznesu i znaczeniu tej koncepcji dla rozwoju społeczno - gospodarczego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_A08_U01
Student potrafi interpretować rozwiązania podejmowane przez przedsiębiorców w sytuacji konfliktu moralnego
2,0
3,0Student potrafi określić podstawowe założenia prowadzenia działalności gospodarczej zgodnie z zasadami etyki
3,5
4,0
4,5
5,0
Wz_2A_A08_U02
Student potrafi określić postawę odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z działalnością zawodową i gospodarczą
2,0
3,0Student potrafi podstawowe zasady dokonywania etycznych i sprawiedliwych społecznie wyborów związanych z działalnością gospodarczą i zawodową
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gasparski W., Biznes, etyka, odpowiedzialność, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
  2. Porter M.E., Prahalad C.K, Harvard Business Review. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, Wydawnictwo Helion, Gliwice, 2007
  3. Blanchard K., Peale N.V., Etyka biznesu, Studio Emka, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Paliwoda-Matiolańska A., Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem, CH. Beck, Warszawa, 2014

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie działalności gospodarczej. Przedsiębiorczość w teorii ekonomii. Cechy przedsiębiorcy i jego rola we współczesnej gospodarce rynkowej.2
T-W-2Motywy jednostkowe i społeczne działań przedsiębiorczych. Teorie przedsiębiorcy i zysku. Mechanizm rynkowy.2
T-W-3Formy organizacyjnoprawne prowadzenia działalności gospodarczej.1
T-W-4Przedmiot, cele i metody etyki. Podstawowe pojęcia. Systemy etyczne: przesłanki i sposoby uzasadniania wyborów i ocen moralnych.2
T-W-5Etyczny wymiar gospodarowania. Geneza etyki biznesu. Przedsiębiorstwo jako podmiot moralny. Specyfika analizy etycznej zagadnień ekonomicznych.2
T-W-6Konkurencyjność – definicja i istota, proces osiągania i podtrzymywania konkurencyjności. Etyczny wymiar konkurencji. Utylitaryzm: korupcja, praktyki monopolistyczne.2
T-W-7Wzrost gospodarczy a rozwój ekonomiczny. Teorie wzrostu: klasyczne, endogeniczne, neoklasyczne. Konwergencja.2
T-W-8Konflikt wartości ekonomicznych i społecznych. Ekonomiczny wymiar zrównoważonego rozwoju.2
T-W-9Społeczna odpowiedzialność biznesu (Corporate Social Responsibility - CSR) – historia, standardy. Zasady społecznej odpowiedzialności biznesu w polityce UE. Dobre praktyki CSR na przykładzie polskich i światowych firm.3
T-W-10Rola Państwa w gospodarce. Dobra publiczne. Zasady i cele ingerencji Państwa w działalność gospodarczą przedsiębiorców.2
T-W-11Proces globalizacji i nowe formy działalności gospodarczej1
T-W-12Podstawy ekonomii społecznej. Przedsiębiorczość społeczna. Organizacja pracy w podmiotach ekonomii społecznej2
T-W-13Praca i jej wymiar etyczny. Etyka biznesu jako narzędzie zarządzania przedsiębiorstwem.2
T-W-14Założenia, metody i osiągnięcia etyki opartej o ideę obowiązków człowieka, pojęcie odpowiedzialności, odpowiedzialność jako troska, warunki odpowiedzialnego działania1
T-W-15Etyka zawodu inżyniera w świetle kodeksu FEANI, Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa i innych stowarzyszeń zawodowych1
T-W-16Zasady etyki inżynierskiej w praktyce projektowania, realizacji oraz eksploatacji obiektów technicznych1
T-W-17Zaliczenie wykładów2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach28
A-W-2Praca własna, samodzielne utrwalanie materiału15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
A-W-4Zaliczenie wykładów2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_A08_W01Student posiada wiedzę o zasadach etycznych prowadzenia działalności gospodarczej i znaczeniu etyki biznesu w rozwoju społeczno - ekonomicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_W08ma pogłębioną wiedzę w obszarze współczesnych metod wytwarzania przemysłowego; zna i rozumie uwarunkowania technologiczne oraz rozumie znaczenie ekonomiki produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA2_W08ma szczegółową wiedzę w zakresie dotyczącym obszarów sztuki i nauki niezbędną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień w zakresie dyscyplin artystycznych właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie najważniejszych zagadnień z zakresu etyki gospodarczej oraz rozbudzenie postawy wrażliwości na konflikty moralne towarzyszące działalności gospodarczej
Treści programoweT-W-4Przedmiot, cele i metody etyki. Podstawowe pojęcia. Systemy etyczne: przesłanki i sposoby uzasadniania wyborów i ocen moralnych.
T-W-5Etyczny wymiar gospodarowania. Geneza etyki biznesu. Przedsiębiorstwo jako podmiot moralny. Specyfika analizy etycznej zagadnień ekonomicznych.
T-W-6Konkurencyjność – definicja i istota, proces osiągania i podtrzymywania konkurencyjności. Etyczny wymiar konkurencji. Utylitaryzm: korupcja, praktyki monopolistyczne.
T-W-7Wzrost gospodarczy a rozwój ekonomiczny. Teorie wzrostu: klasyczne, endogeniczne, neoklasyczne. Konwergencja.
T-W-8Konflikt wartości ekonomicznych i społecznych. Ekonomiczny wymiar zrównoważonego rozwoju.
T-W-14Założenia, metody i osiągnięcia etyki opartej o ideę obowiązków człowieka, pojęcie odpowiedzialności, odpowiedzialność jako troska, warunki odpowiedzialnego działania
T-W-15Etyka zawodu inżyniera w świetle kodeksu FEANI, Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa i innych stowarzyszeń zawodowych
T-W-16Zasady etyki inżynierskiej w praktyce projektowania, realizacji oraz eksploatacji obiektów technicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada minimalną wiedzę na temat zasad etycznego prowadzenia działalności gospodarczej. Uzyskanie 60% z maksymalnej liczby punktów za zaliczenie pisemne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_A08_W02Student zna założenia koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_W08ma pogłębioną wiedzę w obszarze współczesnych metod wytwarzania przemysłowego; zna i rozumie uwarunkowania technologiczne oraz rozumie znaczenie ekonomiki produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA2_W08ma szczegółową wiedzę w zakresie dotyczącym obszarów sztuki i nauki niezbędną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień w zakresie dyscyplin artystycznych właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z zasadami społecznej odpowiedzialności biznesu i relacjami przedsiębiorstwa z jego otoczeniem społecznym i ekonomicznym
Treści programoweT-W-1Pojęcie działalności gospodarczej. Przedsiębiorczość w teorii ekonomii. Cechy przedsiębiorcy i jego rola we współczesnej gospodarce rynkowej.
T-W-2Motywy jednostkowe i społeczne działań przedsiębiorczych. Teorie przedsiębiorcy i zysku. Mechanizm rynkowy.
T-W-3Formy organizacyjnoprawne prowadzenia działalności gospodarczej.
T-W-9Społeczna odpowiedzialność biznesu (Corporate Social Responsibility - CSR) – historia, standardy. Zasady społecznej odpowiedzialności biznesu w polityce UE. Dobre praktyki CSR na przykładzie polskich i światowych firm.
T-W-10Rola Państwa w gospodarce. Dobra publiczne. Zasady i cele ingerencji Państwa w działalność gospodarczą przedsiębiorców.
T-W-11Proces globalizacji i nowe formy działalności gospodarczej
T-W-12Podstawy ekonomii społecznej. Przedsiębiorczość społeczna. Organizacja pracy w podmiotach ekonomii społecznej
T-W-13Praca i jej wymiar etyczny. Etyka biznesu jako narzędzie zarządzania przedsiębiorstwem.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada minimalną wiedzę o założeniach społecznej odpowiedzialności biznesu i znaczeniu tej koncepcji dla rozwoju społeczno - gospodarczego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_A08_U01Student potrafi interpretować rozwiązania podejmowane przez przedsiębiorców w sytuacji konfliktu moralnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_U03jest zdolny do formułowania i metodycznego stosowania zaawansowanych kryteriów projektowych i podejmowania na ich podstawie złożonych decyzji projektowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA2_U13umie podejmować samodzielnie decyzje odnośnie projektowania i realizacji prac artystycznych
Cel przedmiotuC-1Poznanie najważniejszych zagadnień z zakresu etyki gospodarczej oraz rozbudzenie postawy wrażliwości na konflikty moralne towarzyszące działalności gospodarczej
Treści programoweT-W-4Przedmiot, cele i metody etyki. Podstawowe pojęcia. Systemy etyczne: przesłanki i sposoby uzasadniania wyborów i ocen moralnych.
T-W-5Etyczny wymiar gospodarowania. Geneza etyki biznesu. Przedsiębiorstwo jako podmiot moralny. Specyfika analizy etycznej zagadnień ekonomicznych.
T-W-6Konkurencyjność – definicja i istota, proces osiągania i podtrzymywania konkurencyjności. Etyczny wymiar konkurencji. Utylitaryzm: korupcja, praktyki monopolistyczne.
T-W-7Wzrost gospodarczy a rozwój ekonomiczny. Teorie wzrostu: klasyczne, endogeniczne, neoklasyczne. Konwergencja.
T-W-8Konflikt wartości ekonomicznych i społecznych. Ekonomiczny wymiar zrównoważonego rozwoju.
T-W-13Praca i jej wymiar etyczny. Etyka biznesu jako narzędzie zarządzania przedsiębiorstwem.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi określić podstawowe założenia prowadzenia działalności gospodarczej zgodnie z zasadami etyki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_A08_U02Student potrafi określić postawę odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z działalnością zawodową i gospodarczą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_U04potrafi samodzielnie przewidywać oraz oceniać rezultat swoich działań projektowych w kontekście estetycznym, społecznym i prawnym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA2_U14umie projektować efekty prac artystycznych w aspekcie estetycznym, społecznym i prawnym
Cel przedmiotuC-1Poznanie najważniejszych zagadnień z zakresu etyki gospodarczej oraz rozbudzenie postawy wrażliwości na konflikty moralne towarzyszące działalności gospodarczej
C-2Zapoznanie z zasadami społecznej odpowiedzialności biznesu i relacjami przedsiębiorstwa z jego otoczeniem społecznym i ekonomicznym
Treści programoweT-W-13Praca i jej wymiar etyczny. Etyka biznesu jako narzędzie zarządzania przedsiębiorstwem.
T-W-14Założenia, metody i osiągnięcia etyki opartej o ideę obowiązków człowieka, pojęcie odpowiedzialności, odpowiedzialność jako troska, warunki odpowiedzialnego działania
T-W-15Etyka zawodu inżyniera w świetle kodeksu FEANI, Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa i innych stowarzyszeń zawodowych
T-W-16Zasady etyki inżynierskiej w praktyce projektowania, realizacji oraz eksploatacji obiektów technicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi podstawowe zasady dokonywania etycznych i sprawiedliwych społecznie wyborów związanych z działalnością gospodarczą i zawodową
3,5
4,0
4,5
5,0