Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Podstawy BHP:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister sztuki
Obszary studiów sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy BHP
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zespół Dydaktyczny Ekonomiki, Organizacji i Zarządzania w Budownictwie
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesława Cieślewicz <Wieslawa.Cieslewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień BHP ze studiów I stopnia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności stosowania przepisów i zasad BHP w środowisku pracy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe zagadnienia bezpieczeństwa i higieny pracy2
T-A-2Analiza procesu pracy2
T-A-3Czynniki zagrożeń zawodowych i kształtowanie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy2
T-A-4Ocena obciążeń człowieka w procesie pracy2
T-A-5Ergonomia w kształtowaniu warunków pracy2
T-A-6Mierniki oceny warunków pracy2
T-A-7Pierwsza pomoc w stanach zagrożenia życia i zdrowia2
T-A-8Zaliczenie ćwiczeń1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Samodzielne utrwalanie bieżącego materiału5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia przedmiotowe i filmy dydaktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne - test

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_A05_W01
Ma wiedzę poszerzoną o podstawowe zagadnienia z zakresu prawidłowgo kształtowania środowiska pracy. Rozumie zasadność stosowania przepiów BHP
Wz_2A_W06, Wz_2A_W08A2_W08, A2_W09C-1T-A-1, T-A-8, T-A-5, T-A-3, T-A-2, T-A-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_A05_U01
Posiada umiejętność stosowania przepisów BHP w środowisku pracy
Wz_2A_U04A2_U14C-1T-A-4, T-A-7, T-A-6, T-A-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_A05_K01
Interesuje się zagadniami BHP w kontekście współcześnie postępujących zmian cywilizacyjnych i dzieli się swymi spostrzeżeniami z innymi
Wz_2A_K01A2_K01C-1T-A-7, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-8, T-A-6, T-A-2, T-A-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_A05_W01
Ma wiedzę poszerzoną o podstawowe zagadnienia z zakresu prawidłowgo kształtowania środowiska pracy. Rozumie zasadność stosowania przepiów BHP
2,0
3,0Student definiuje zagrożenia na stanowisku pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_A05_U01
Posiada umiejętność stosowania przepisów BHP w środowisku pracy
2,0
3,0Student dostrzega zagrożenia w środowisku pracy i podejmuje właściwe sposoby działania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_A05_K01
Interesuje się zagadniami BHP w kontekście współcześnie postępujących zmian cywilizacyjnych i dzieli się swymi spostrzeżeniami z innymi
2,0
3,0Student wykazuje małą inicjatywę w poszerzaniu swej wiedzy i umiejętności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bukała W., Szczęch K., Bezpieczeństwo i higiena pracy, WSiP, Warszawa, 2013
  2. Gedliczka A., Atlas miar człowieka, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 2001
  3. Nowak E., Atlas antropometryczny populacji polskiej - dane do projektowania, Instytu Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa, 2000
  4. Górska E., Ergonomia. Projektowanie, diagnoza, eksperyment, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2002, II
  5. Morozowski J., Awrejcewicz J., Podstawy biomechaniki, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Barnes C, Mercer G., Niepełnosprawność, Wydawnictwo Sic, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe zagadnienia bezpieczeństwa i higieny pracy2
T-A-2Analiza procesu pracy2
T-A-3Czynniki zagrożeń zawodowych i kształtowanie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy2
T-A-4Ocena obciążeń człowieka w procesie pracy2
T-A-5Ergonomia w kształtowaniu warunków pracy2
T-A-6Mierniki oceny warunków pracy2
T-A-7Pierwsza pomoc w stanach zagrożenia życia i zdrowia2
T-A-8Zaliczenie ćwiczeń1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Samodzielne utrwalanie bieżącego materiału5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_A05_W01Ma wiedzę poszerzoną o podstawowe zagadnienia z zakresu prawidłowgo kształtowania środowiska pracy. Rozumie zasadność stosowania przepiów BHP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_W06ma pogłębioną wiedzę w obszarze metod zarządzania wzornictwem, rozumie w stopniu zaawansowanym zjawiska społeczno-gospodarcze mające wpływ na twórczość projektową
Wz_2A_W08ma pogłębioną wiedzę w obszarze współczesnych metod wytwarzania przemysłowego; zna i rozumie uwarunkowania technologiczne oraz rozumie znaczenie ekonomiki produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA2_W08ma szczegółową wiedzę w zakresie dotyczącym obszarów sztuki i nauki niezbędną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień w zakresie dyscyplin artystycznych właściwych dla studiowanego kierunku studiów
A2_W09dysponuje rozszerzoną wiedzą na temat kontekstu historycznego i kulturowego sztuk plastycznych i ich związków z innymi dziedzinami współczesnego życia oraz samodzielnie rozwija tę wiedzę w sposób odpowiadający studiowanemu kierunkowi studiów i specjalności
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności stosowania przepisów i zasad BHP w środowisku pracy
Treści programoweT-A-1Podstawowe zagadnienia bezpieczeństwa i higieny pracy
T-A-8Zaliczenie ćwiczeń
T-A-5Ergonomia w kształtowaniu warunków pracy
T-A-3Czynniki zagrożeń zawodowych i kształtowanie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy
T-A-2Analiza procesu pracy
T-A-7Pierwsza pomoc w stanach zagrożenia życia i zdrowia
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe i filmy dydaktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne - test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student definiuje zagrożenia na stanowisku pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_A05_U01Posiada umiejętność stosowania przepisów BHP w środowisku pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_U04potrafi samodzielnie przewidywać oraz oceniać rezultat swoich działań projektowych w kontekście estetycznym, społecznym i prawnym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA2_U14umie projektować efekty prac artystycznych w aspekcie estetycznym, społecznym i prawnym
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności stosowania przepisów i zasad BHP w środowisku pracy
Treści programoweT-A-4Ocena obciążeń człowieka w procesie pracy
T-A-7Pierwsza pomoc w stanach zagrożenia życia i zdrowia
T-A-6Mierniki oceny warunków pracy
T-A-8Zaliczenie ćwiczeń
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe i filmy dydaktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne - test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dostrzega zagrożenia w środowisku pracy i podejmuje właściwe sposoby działania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_A05_K01Interesuje się zagadniami BHP w kontekście współcześnie postępujących zmian cywilizacyjnych i dzieli się swymi spostrzeżeniami z innymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_K01interesuje się zagadnieniami cywilizacyjnymi (zarówno gospodarczymi jak i kulturowymi); inspiruje otoczenie, poszukuje innowacyjnych rozwiązań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA2_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności stosowania przepisów i zasad BHP w środowisku pracy
Treści programoweT-A-7Pierwsza pomoc w stanach zagrożenia życia i zdrowia
T-A-4Ocena obciążeń człowieka w procesie pracy
T-A-3Czynniki zagrożeń zawodowych i kształtowanie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy
T-A-5Ergonomia w kształtowaniu warunków pracy
T-A-8Zaliczenie ćwiczeń
T-A-6Mierniki oceny warunków pracy
T-A-2Analiza procesu pracy
T-A-1Podstawowe zagadnienia bezpieczeństwa i higieny pracy
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe i filmy dydaktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne - test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje małą inicjatywę w poszerzaniu swej wiedzy i umiejętności
3,5
4,0
4,5
5,0