Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy projektowania grafiki wydawniczej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wzornictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy projektowania grafiki wydawniczej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Wzornictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogusława Koszałka <bkoszalka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Mikołaj Koziak <mkoziak@zut.edu.pl>, Patryk Słowiński <pslowinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 9,0 | ECTS (formy) | 9,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | zna w stopniu ogólnym procesy poligraficzne, multimedialne i rozumie zasady racjonalnego oraz optymalnego ich wykorzystywania; ma elementarną wiedzę w zakresie technologii informatycznych, w tym multimediów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność wyrażania koncepcji przy pomocy kodu graficznego. |
C-2 | Umiejętność wykorzystywania stylów typografii oraz stylów projektowania graficznego. |
C-3 | Rozwój indywidualnych preferencji na polu grafiki projektowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Poznanie technik i metod projektowania graficznego przydatnego w projektowaniu w oparciu o historię pisma i grafiki użytkowej. Poznanie metod swobodnego poruszania się w zakresie środowiska DTP (komputrowe przygotowanie do druku). Opracowanie akcydensów i wyznaczonych elementów wydawniczych dla opracowanej jednostki/ organizacji/zjawiska, spójnie utrzymanej w wybranym stylu historycznym. | 30 |
30 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Analizowanie cech krojów pism, ich funkcji, reguł, sposobów organizowania tekstu oraz zasad tworzenia projektu. Analiza nośników i środków przekazu medialnego z uwzględnieniem, zmieniającego się na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat kontekstu społecznego. Przegląd charakterystyki grup odbiorców i sposobów dostosowywania na ich potrzeby form przekazu wizualnego. Zadania: Opracowanie wielostronicowej publikacji i elementów ją promujących w oparciu o własne ilustracje dobrane do zaproponowanego tekstu. Na etapie pierwszym zawęrzenie używanych środków formalnych (np.: proza, poezja, dramat, wydawnictwo albumowe) i graficznych (w tym również gama kolorystyczna). Na etapie drugim realizacja całościowego opracowania graficznego, którego zwieńczeniem są spójne stylistycznie elementy kampanii reklamowej. | 30 |
30 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Poznanie metod swobodnego poruszania się w zakresie środowiska DTP (komputrowe przygotowanie do druku). Poznanie podstawowych norm językowych i zapisów redakcyjnych na potrzeby wspólnych prac edytorskich, poprowadzone w formie konwersatorium. Wizyta w drukarni | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | -Uczestnictwo na zajęciach | 30 |
A-P-2 | Praca własna | 60 |
90 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | praca własna | 60 |
90 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajeciach | 30 |
A-P-2 | Praca własna | 60 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Podczas zajęć prowadzone są indywidualnie z każdym ze studentów korekty podczas których ustalane są sposoby realizacji ćwiczenia. Każde ćwiczenie poprzedzone jest wprowadzeniem w formie omówienia na podstawie literatury: książki, albumy i czasopisma oraz w formie prezentacjii multimedialnej. Wizyta w drukarni, mająca umożliwić wgląd w proces wydawniczy Ćwiczenia realizowane są w formie wydruków i makiet. Zrealizowanie ćwiczenia poprzedzone jest udokumentowanym/zarejestrowanym procesem poszukiwawczym/badawczym mającym na celu dobranie najskuteczniejszego, dla obranego tematu języka wypowiedzi graficznej. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ostateczna ocena jest średnią arytmetyczną z poszczególnych ćwiczeń, oceniana jest również aktywność studenta oraz umiejętność pracy zespołowej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_C18_W01 zna pojęcia z zakresu projektowania, rozumie zjawiska w kontekście relacji twórczej i produkcji | Wz_1A_W08 | A1_W14, A1_W15 | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_C18_U01 posiada umiejętmość realizacji zadań projektowych w multidyscyplinarnym zespole projektowym, w tym potrafi współdziałać z innymi projektantami | Wz_1A_U07 | A1_U18 | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_C18_K01 student odnosi się do własnych oraz cudzych działań projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej twórczości; będąc zdolnym do elementarnej refleksji | Wz_1A_K04 | A1_K04 | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_C18_W01 zna pojęcia z zakresu projektowania, rozumie zjawiska w kontekście relacji twórczej i produkcji | 2,0 | Nie zna pojęć z zakresu projektowania, nie rozumie zjawisk w kontekście relacji twórczej i produkcji. |
3,0 | Zna pojęcia z zakresu projektowania w bardzo wąskim zakresie, nie w pełni rozumie zjawiska w kontekście relacji twórczej i produkcji. | |
3,5 | ||
4,0 | Ma dobre dobrą znajomość pojęć z zakresu projektowania, w większości rozumie zjawiska w kontekście relacji twórczej i produkcji. | |
4,5 | ||
5,0 | Posiada szeroką znajomość pojęć z zakresu projektowania, bardzo dobrze rozumie zjawiska w kontekście relacji twórczej i priodukcji. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_C18_U01 posiada umiejętmość realizacji zadań projektowych w multidyscyplinarnym zespole projektowym, w tym potrafi współdziałać z innymi projektantami | 2,0 | Nie posiada umiejętności realizacji zadań projektowych w multidyscyplinarnym zespole projektowym, w tym nie potrafi współdziałać z innymi projektantami. |
3,0 | Posiada ograniczone umiejętności realizacji zadań projektowych w multidyscyplinarnym zespole projektowym, w tym nie potrafi w pełni współdziałać z innymi projektantami. | |
3,5 | ||
4,0 | W sposób umiejętny realizuje zadania projektowe w multidyscyplinarnym zespole projektowym, w tym potrafi skutecznie współdziałać z innymi projektantami. | |
4,5 | ||
5,0 | Posiada ponad przeciętne umiejętności realizacji zadań projektowych w multidyscyplinarnym zespole projektowym, w tym potrafi współdziałać z innymi projektantami na wielu płaszczyznach. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_C18_K01 student odnosi się do własnych oraz cudzych działań projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej twórczości; będąc zdolnym do elementarnej refleksji | 2,0 | student posiada 70% obecnosci i 50% wykonanych prac. Nie potrafi w stopniu podstawowym budować relacji zleceniodawca-komunika odbiorca |
3,0 | student posiada 70% obecnosci i 60% wykonanych prac. W stopniu podstawowym potrafi komunikawać się w relacji nadawca-komunikat odbiorca | |
3,5 | student posiada 70% obecnosci i 70% wykonanych prac | |
4,0 | student posiada 70% obecnosci i 80% wykonanych prac. W dobrym stopniu potrafi komunikawać się w relacji nadawca-komunikat odbiorca. | |
4,5 | student posiada 80% obecnosci i 90% wykonanych prac | |
5,0 | student posiada 100% obecnosci i 100% wykonanych prac. W stopniu bardzo dobrym buduje relacje na linii nadawca-komunikat odbiorca. |
Literatura podstawowa
- Robert Bringhurst, Elementarz stylu w typografii, Design Plus, Warszawa, 2007
- Hans Peter Willberg Frierich Forssman, Pierwsza pomoc w typografii, słowo/obraz/terytoria, Warszawa, 2004
- Krzysztof Tyczkowski, Lettera Magica, Polski Drukarz Sp. Z o.o. Łódź, Łódź, 2005
- Robert Chwałowski, Typografia Typowej Książki, Helion, Warszawa, 2001
- James Felici, Kompletny przewodnik po typografii, słowo/obraz/terytoria, Gdańsk, 2006
- Agata Szydłowska, Marian Misiak, Paneuropa, Kometa, Hel, Kraków, 2015
Literatura dodatkowa
- Alice Twemlow, Czemu służy grafika użytkowa, ABW DOM Wydawniczy, Warszawa, 2006
- Naomi Klein, No logo, Świat Literacki, Izabelin, 2004