Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Sieci, Instalacje Komunalne i Przemysłowe

Sylabus przedmiotu Urządzenia do oczyszczania ścieków i przeróbki osadów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Urządzenia do oczyszczania ścieków i przeróbki osadów
Specjalność Sieci, Instalacje Komunalne i Przemysłowe
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Sanitarnej
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Tarnowski <Krzysztof.Tarnowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sławomira Bering <Slawomira.Bering@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP8 30 2,00,44zaliczenie
wykładyW8 15 2,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs Podstawy uzdatniania wody i oczyszczania ścieków

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z zasadami budowy i działania urządzeń służacych do oczyszczania ścieków
C-2Zapoznanie studenta z zasadami projektowania oczyszczalni ścieków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt oczyszczalni ścieków mechaniczno-biologicznej30
30
wykłady
T-W-1Określanie miarodajnej ilości i jakości ścieków. Wskaźniki zanieczyszczeń. Wskaźniki nierównomierności dopływu ścieków.Konieczny stopień oczyszczania ścieków bytowych, komunalnych, deszczowych, przemysłowych.2
T-W-2Schematy oczyszczalni1
T-W-3Urządzenia do mechanicznego oczyszczania ścieków: kraty, sita, rozdrabniarki do skratek, piaskowniki, odtłuszczacze, osadniki wstępne3
T-W-4Urządzenia do biologicznego oczyszczania ścieków, złoża biologiczne, komory osadu czynnego do redukcji związków węgla, fosforu i azotu - w różnych systemach, urządzenia do napowietrzania ścieków5
T-W-5Chemiczne oczyszczanie ścieków1
T-W-6Dezynfekcja ścieków1
T-W-7Oczyszczanie ścieków deszczowych, urządzenia do oczyszczania ścieków deszczowych2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych30
A-P-2Uczestnictwo w konsultacjach1
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego26
A-P-4Zaliczenie projektu3
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Bieżące studiowanie literatury39
A-W-3Przygotowanie do egzaminu4
A-W-4Udział w egzaminie2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pracy projektowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/D/WK/02_W01
Student zna budowę i zasadę działania podstawowych urządzeń stosowanych do oczyszczania ścieków. Student ma wiedzę dotyczącą procesów realizowanych w poszczególnych urządzeniach w oczyszczalni ścieków
IS_1A_W06T1A_W02InzA_W02C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/D/WK/02_U01
Student samodzielnie w literaturze, internecie, katalogach urządzeń itp. wyszukuje informacje dotyczące urządzeń do oczyszczania ścieków. Student samodzielnie wykonuje projekt oczyszczalni ścieków i potrafi w czasie zaliczenia omówić zastosowane rozwiązania. Student w zależności od rodzaju ścieków potrafi dobrać technologię ich oczyszczania
IS_1A_U08T1A_U01, T1A_U02, T1A_U07C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/D/WK/02_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie konieczność ciągłego zdobywania wiedzy w tematyce oczyszczania ścieków
IS_1A_K01T1A_K01C-1, C-2T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-P-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/D/WK/02_W01
Student zna budowę i zasadę działania podstawowych urządzeń stosowanych do oczyszczania ścieków. Student ma wiedzę dotyczącą procesów realizowanych w poszczególnych urządzeniach w oczyszczalni ścieków
2,0
3,0Student posiada jedynie podstawową wiedzę dotyczącą oczyszczalni ścieków: budowy urządzeń i zasady ich działania. Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie procesów realizowanych w poszczególnych urządzeniach stosowanych w oczyszczalniach ścieków
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/D/WK/02_U01
Student samodzielnie w literaturze, internecie, katalogach urządzeń itp. wyszukuje informacje dotyczące urządzeń do oczyszczania ścieków. Student samodzielnie wykonuje projekt oczyszczalni ścieków i potrafi w czasie zaliczenia omówić zastosowane rozwiązania. Student w zależności od rodzaju ścieków potrafi dobrać technologię ich oczyszczania
2,0
3,0Student wyszukuje informacje jedynie o podstawowych i najprostszych urządzeniach i rozwiązaniach stosowanych w oczyszczalniach ścieków. Student samodzielnie wykonał projekt oczyszczalni ścieków. W obliczeniach i na rysunkach występują liczne błędy, jednakże nie dyskwalifikujące projektu jako całości. Dobrana technologia oczyszczania ścieków gwarantuje osiągnięcie zamierzonego efektu tj. oczyszczenie wybranego strumienia ścieków do poziomu wymaganego stosownym rozporządzeniem Ministra Środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/D/WK/02_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie konieczność ciągłego zdobywania wiedzy w tematyce oczyszczania ścieków
2,0
3,0Student potrafi zdobywać i wyszukiwać informacje tylko w podstawowym i ograniczonym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zbysław Dymaczewski, Poradnik eksploatatora oczyszczalni scieków, PZiTS Oddział Wielkopolski, Poznań, 2011
  2. Zbigniew Heidrich, Andrzej Witkowski, Urządzenia do oczyszczania ścieków. Projektowanie, przykłady obliczeń., Seidel-Przywecki, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Janusz Łomotowski, Adam Szpindor, Nowoczesne systemy oczyszczania ścieków, Arkady, Warszawa, 1999

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt oczyszczalni ścieków mechaniczno-biologicznej30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Określanie miarodajnej ilości i jakości ścieków. Wskaźniki zanieczyszczeń. Wskaźniki nierównomierności dopływu ścieków.Konieczny stopień oczyszczania ścieków bytowych, komunalnych, deszczowych, przemysłowych.2
T-W-2Schematy oczyszczalni1
T-W-3Urządzenia do mechanicznego oczyszczania ścieków: kraty, sita, rozdrabniarki do skratek, piaskowniki, odtłuszczacze, osadniki wstępne3
T-W-4Urządzenia do biologicznego oczyszczania ścieków, złoża biologiczne, komory osadu czynnego do redukcji związków węgla, fosforu i azotu - w różnych systemach, urządzenia do napowietrzania ścieków5
T-W-5Chemiczne oczyszczanie ścieków1
T-W-6Dezynfekcja ścieków1
T-W-7Oczyszczanie ścieków deszczowych, urządzenia do oczyszczania ścieków deszczowych2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych30
A-P-2Uczestnictwo w konsultacjach1
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego26
A-P-4Zaliczenie projektu3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Bieżące studiowanie literatury39
A-W-3Przygotowanie do egzaminu4
A-W-4Udział w egzaminie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/D/WK/02_W01Student zna budowę i zasadę działania podstawowych urządzeń stosowanych do oczyszczania ścieków. Student ma wiedzę dotyczącą procesów realizowanych w poszczególnych urządzeniach w oczyszczalni ścieków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W06Zna budowę i własności materiałów stosowanych w inżynierii środowiska ze szczególnym uwzględnieniem materiałów instalacyjnych, zna sposoby łączenia przewodów i sieci w systemy, ma wiedzę dotyczącą procesu korozji i zabezpieczeń antykorozyjnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zasadami budowy i działania urządzeń służacych do oczyszczania ścieków
Treści programoweT-W-2Schematy oczyszczalni
T-W-3Urządzenia do mechanicznego oczyszczania ścieków: kraty, sita, rozdrabniarki do skratek, piaskowniki, odtłuszczacze, osadniki wstępne
T-W-4Urządzenia do biologicznego oczyszczania ścieków, złoża biologiczne, komory osadu czynnego do redukcji związków węgla, fosforu i azotu - w różnych systemach, urządzenia do napowietrzania ścieków
T-W-7Oczyszczanie ścieków deszczowych, urządzenia do oczyszczania ścieków deszczowych
T-P-1Projekt oczyszczalni ścieków mechaniczno-biologicznej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada jedynie podstawową wiedzę dotyczącą oczyszczalni ścieków: budowy urządzeń i zasady ich działania. Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie procesów realizowanych w poszczególnych urządzeniach stosowanych w oczyszczalniach ścieków
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/D/WK/02_U01Student samodzielnie w literaturze, internecie, katalogach urządzeń itp. wyszukuje informacje dotyczące urządzeń do oczyszczania ścieków. Student samodzielnie wykonuje projekt oczyszczalni ścieków i potrafi w czasie zaliczenia omówić zastosowane rozwiązania. Student w zależności od rodzaju ścieków potrafi dobrać technologię ich oczyszczania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U08Potrafi korzystać z technologii informacyjnych, zasobów Internetu oraz innych źródeł do wyszukiwania informacji ogólnych, komunikacji oraz poszukiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora robót z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zasadami budowy i działania urządzeń służacych do oczyszczania ścieków
C-2Zapoznanie studenta z zasadami projektowania oczyszczalni ścieków
Treści programoweT-W-1Określanie miarodajnej ilości i jakości ścieków. Wskaźniki zanieczyszczeń. Wskaźniki nierównomierności dopływu ścieków.Konieczny stopień oczyszczania ścieków bytowych, komunalnych, deszczowych, przemysłowych.
T-W-3Urządzenia do mechanicznego oczyszczania ścieków: kraty, sita, rozdrabniarki do skratek, piaskowniki, odtłuszczacze, osadniki wstępne
T-W-4Urządzenia do biologicznego oczyszczania ścieków, złoża biologiczne, komory osadu czynnego do redukcji związków węgla, fosforu i azotu - w różnych systemach, urządzenia do napowietrzania ścieków
T-W-7Oczyszczanie ścieków deszczowych, urządzenia do oczyszczania ścieków deszczowych
T-P-1Projekt oczyszczalni ścieków mechaniczno-biologicznej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wyszukuje informacje jedynie o podstawowych i najprostszych urządzeniach i rozwiązaniach stosowanych w oczyszczalniach ścieków. Student samodzielnie wykonał projekt oczyszczalni ścieków. W obliczeniach i na rysunkach występują liczne błędy, jednakże nie dyskwalifikujące projektu jako całości. Dobrana technologia oczyszczania ścieków gwarantuje osiągnięcie zamierzonego efektu tj. oczyszczenie wybranego strumienia ścieków do poziomu wymaganego stosownym rozporządzeniem Ministra Środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/D/WK/02_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie konieczność ciągłego zdobywania wiedzy w tematyce oczyszczania ścieków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zasadami budowy i działania urządzeń służacych do oczyszczania ścieków
C-2Zapoznanie studenta z zasadami projektowania oczyszczalni ścieków
Treści programoweT-W-2Schematy oczyszczalni
T-W-5Chemiczne oczyszczanie ścieków
T-W-6Dezynfekcja ścieków
T-W-1Określanie miarodajnej ilości i jakości ścieków. Wskaźniki zanieczyszczeń. Wskaźniki nierównomierności dopływu ścieków.Konieczny stopień oczyszczania ścieków bytowych, komunalnych, deszczowych, przemysłowych.
T-W-3Urządzenia do mechanicznego oczyszczania ścieków: kraty, sita, rozdrabniarki do skratek, piaskowniki, odtłuszczacze, osadniki wstępne
T-W-4Urządzenia do biologicznego oczyszczania ścieków, złoża biologiczne, komory osadu czynnego do redukcji związków węgla, fosforu i azotu - w różnych systemach, urządzenia do napowietrzania ścieków
T-W-7Oczyszczanie ścieków deszczowych, urządzenia do oczyszczania ścieków deszczowych
T-P-1Projekt oczyszczalni ścieków mechaniczno-biologicznej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zdobywać i wyszukiwać informacje tylko w podstawowym i ograniczonym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0