Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (N2)

Sylabus przedmiotu PHS - Historia sztuki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot PHS - Historia sztuki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Arlet <arlet@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 18 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-11. Wymagane są podstawowe wiadomości z historii, historii sztuki i architektury na poziomie programu szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie wiodących kierunków i stylów w architekturze europejskiej i polskiej od starożytności do czasów współczesnych. Rozpoznawanie stylów na podstawie ich charakterystycznych cech. Doskonalenie umiejętności przygotowania i wygłaszenia prezentacji na wybrany temat z zakresu historii architektury i urbanistyki. Zalecana tematyka dotyczy architektury i urbanistyki współczesnej, w tym najnowszych osiągnięć i trendów, także wybitnych dzieł inżynierskich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Architektura starożytnej Grecji i Rzymu.2
T-W-2Architektura romańska w Europie i Polsce2
T-W-3Architektura gotycka w Europie i Polsce2
T-W-4Renesans w Europie i Polsce2
T-W-5Barok w Europie i Polsce2
T-W-6Klasycyzm i secesja w Europie i Polsce2
T-W-7Architektura I połowy XX w.2
T-W-8Architektura XX w. Wiodące style i wybitni twórcy2
T-W-9Architektura współczesna kierunki i tendencje2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Przeanalizowanie materiału podanego na wykładzie i przyswojenie wiedzy w nim zawartej36
A-W-3Przygotowanie prezentacji na wybrany przez studenta i zaakceptowany przez wykładowcę temat.6
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Studenci są zobowiązani do przedstawienia prezentacji multimedialnej na wybrany przez nich temat z zakresu historii architektury i urbanistyki. Preferowana tematyka - architektura współczesna oraz wybitne konstrukcje inżynierskie.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_N2/A/01-aa_W01
Student uzyskuje wiedzę na temat współczesnej architektury, zna najnowsze trendy i kierunki. Porafi je ogólnie scharakteryzować. Rozpoznaje wybrane przykłady wybitnych obiektów inżynierskich i architektonicznych.
C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_N2/A/01-aa_U01
Student nabywa umiejętności korzystania z baz danych i literatury. Dokonuje selekcji i interpretacji faktów. W sposób jasny i precyzyjny przedstawia przygotowaną prezentację na zadany temat.
S_2A_U01T2A_U01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-1
S_2A_N2/A/01-aa_U02
Uzyskuje umiejętności opracowania (wybranego i uzgodnionego) tematu i przedstawienia go w jasny, precyzyjny oraz atrakcyjny sposób.
S_2A_U04T2A_U04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_N2/A/01-aa_K01
Rzetelnie opracowuje i przedstawia wyniki swojej pracy.
S_2A_K02T2A_K03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
S_2A_N2/A/01-aa_W01
Student uzyskuje wiedzę na temat współczesnej architektury, zna najnowsze trendy i kierunki. Porafi je ogólnie scharakteryzować. Rozpoznaje wybrane przykłady wybitnych obiektów inżynierskich i architektonicznych.
2,0Nie potrafi rozpoznać stylu architektonicznego.
3,0Potrafi rozpoznać styl architektoniczny. Umie określić podstawowe cechy charakterystyczne przy pomocy prowadzącego.
3,5Potrafi rozpoznać styl architektoniczny. Umie określić podstawowe cechy charakterystyczne przy pomocy prowadzącego.
4,0Potrafi rozpoznać styl architektoniczny. Umie określić podstawowe cechy charakterystyczne.
4,5Potrafi rozpoznać styl architektoniczny. Umie opisać szczegółowo cechy charakterystyczne danego stylu.
5,0Bezbłędnie rozpoznaje style architektoniczne. Zna cechy charakterystyczne dla danego stylu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
S_2A_N2/A/01-aa_U01
Student nabywa umiejętności korzystania z baz danych i literatury. Dokonuje selekcji i interpretacji faktów. W sposób jasny i precyzyjny przedstawia przygotowaną prezentację na zadany temat.
2,0Nie umie dokonać właściwej selekcji danych. Nie umie ich zintegrować i przedstawić.
3,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, integruje je i przedstawia przy pomocy prowadzącego.
3,5Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić
4,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić w jasny i czytelny sposób.
4,5Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je starannie zintegrować i precyzyjnie przedstawić.
5,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić na bardzo wysokim poziomie.
S_2A_N2/A/01-aa_U02
Uzyskuje umiejętności opracowania (wybranego i uzgodnionego) tematu i przedstawienia go w jasny, precyzyjny oraz atrakcyjny sposób.
2,0Nie umie dokonać właściwej selekcji danych. Nie umie ich zintegrować i przedstawić.
3,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, integruje je i przedstawia przy pomocy prowadzącego.
3,5Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić
4,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić w jasny i czytelny sposób.
4,5Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je starannie zintegrować i precyzyjnie przedstawić.
5,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić na bardzo wysokim poziomie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
S_2A_N2/A/01-aa_K01
Rzetelnie opracowuje i przedstawia wyniki swojej pracy.
2,0Student nieaktywny , nieobowiązkowy.
3,0Student sumienny, współpracujący z zespołem.
3,5Student sumienny, dobrze współpracujący z zespołem.
4,0Student obowiązkowy , sumienny, dobrze współpracujący z zespołem.
4,5Student ambitny, obowiązkowy , sumienny, dobrze współpracujący z zespołem.
5,0Student ambitny, obowiązkowy , sumienny, bardzo dobrze współpracujący z zespołem.

Literatura podstawowa

  1. Koch Wilfried, Style w architekturze, Klub "Świat Książki", Warszawa, 1996, ISBN 83-7129-288-0
  2. Miłobędzki Adam, Zarys dziejów architektury w Polsce, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1988, ISBN 83-214-0578-9
  3. Wróbel Tadeusz, Zarys historii budowy miast, Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków- Gdańsk, 1971

Literatura dodatkowa

  1. Watkin David, Historia architektury zachodniej, Arkady, Warszawa, 2001, ISBN 83-213-4178-0

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Architektura starożytnej Grecji i Rzymu.2
T-W-2Architektura romańska w Europie i Polsce2
T-W-3Architektura gotycka w Europie i Polsce2
T-W-4Renesans w Europie i Polsce2
T-W-5Barok w Europie i Polsce2
T-W-6Klasycyzm i secesja w Europie i Polsce2
T-W-7Architektura I połowy XX w.2
T-W-8Architektura XX w. Wiodące style i wybitni twórcy2
T-W-9Architektura współczesna kierunki i tendencje2
18

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Przeanalizowanie materiału podanego na wykładzie i przyswojenie wiedzy w nim zawartej36
A-W-3Przygotowanie prezentacji na wybrany przez studenta i zaakceptowany przez wykładowcę temat.6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_N2/A/01-aa_W01Student uzyskuje wiedzę na temat współczesnej architektury, zna najnowsze trendy i kierunki. Porafi je ogólnie scharakteryzować. Rozpoznaje wybrane przykłady wybitnych obiektów inżynierskich i architektonicznych.
Cel przedmiotuC-1Poznanie wiodących kierunków i stylów w architekturze europejskiej i polskiej od starożytności do czasów współczesnych. Rozpoznawanie stylów na podstawie ich charakterystycznych cech. Doskonalenie umiejętności przygotowania i wygłaszenia prezentacji na wybrany temat z zakresu historii architektury i urbanistyki. Zalecana tematyka dotyczy architektury i urbanistyki współczesnej, w tym najnowszych osiągnięć i trendów, także wybitnych dzieł inżynierskich.
Treści programoweT-W-1Architektura starożytnej Grecji i Rzymu.
T-W-2Architektura romańska w Europie i Polsce
T-W-3Architektura gotycka w Europie i Polsce
T-W-4Renesans w Europie i Polsce
T-W-5Barok w Europie i Polsce
T-W-6Klasycyzm i secesja w Europie i Polsce
T-W-7Architektura I połowy XX w.
T-W-8Architektura XX w. Wiodące style i wybitni twórcy
T-W-9Architektura współczesna kierunki i tendencje
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Studenci są zobowiązani do przedstawienia prezentacji multimedialnej na wybrany przez nich temat z zakresu historii architektury i urbanistyki. Preferowana tematyka - architektura współczesna oraz wybitne konstrukcje inżynierskie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi rozpoznać stylu architektonicznego.
3,0Potrafi rozpoznać styl architektoniczny. Umie określić podstawowe cechy charakterystyczne przy pomocy prowadzącego.
3,5Potrafi rozpoznać styl architektoniczny. Umie określić podstawowe cechy charakterystyczne przy pomocy prowadzącego.
4,0Potrafi rozpoznać styl architektoniczny. Umie określić podstawowe cechy charakterystyczne.
4,5Potrafi rozpoznać styl architektoniczny. Umie opisać szczegółowo cechy charakterystyczne danego stylu.
5,0Bezbłędnie rozpoznaje style architektoniczne. Zna cechy charakterystyczne dla danego stylu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_N2/A/01-aa_U01Student nabywa umiejętności korzystania z baz danych i literatury. Dokonuje selekcji i interpretacji faktów. W sposób jasny i precyzyjny przedstawia przygotowaną prezentację na zadany temat.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Poznanie wiodących kierunków i stylów w architekturze europejskiej i polskiej od starożytności do czasów współczesnych. Rozpoznawanie stylów na podstawie ich charakterystycznych cech. Doskonalenie umiejętności przygotowania i wygłaszenia prezentacji na wybrany temat z zakresu historii architektury i urbanistyki. Zalecana tematyka dotyczy architektury i urbanistyki współczesnej, w tym najnowszych osiągnięć i trendów, także wybitnych dzieł inżynierskich.
Treści programoweT-W-1Architektura starożytnej Grecji i Rzymu.
T-W-2Architektura romańska w Europie i Polsce
T-W-3Architektura gotycka w Europie i Polsce
T-W-4Renesans w Europie i Polsce
T-W-5Barok w Europie i Polsce
T-W-6Klasycyzm i secesja w Europie i Polsce
T-W-7Architektura I połowy XX w.
T-W-8Architektura XX w. Wiodące style i wybitni twórcy
T-W-9Architektura współczesna kierunki i tendencje
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Studenci są zobowiązani do przedstawienia prezentacji multimedialnej na wybrany przez nich temat z zakresu historii architektury i urbanistyki. Preferowana tematyka - architektura współczesna oraz wybitne konstrukcje inżynierskie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie dokonać właściwej selekcji danych. Nie umie ich zintegrować i przedstawić.
3,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, integruje je i przedstawia przy pomocy prowadzącego.
3,5Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić
4,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić w jasny i czytelny sposób.
4,5Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je starannie zintegrować i precyzyjnie przedstawić.
5,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić na bardzo wysokim poziomie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_N2/A/01-aa_U02Uzyskuje umiejętności opracowania (wybranego i uzgodnionego) tematu i przedstawienia go w jasny, precyzyjny oraz atrakcyjny sposób.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_U04Potrafi przygotować oraz przedstawić w języku polskim i obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie wiodących kierunków i stylów w architekturze europejskiej i polskiej od starożytności do czasów współczesnych. Rozpoznawanie stylów na podstawie ich charakterystycznych cech. Doskonalenie umiejętności przygotowania i wygłaszenia prezentacji na wybrany temat z zakresu historii architektury i urbanistyki. Zalecana tematyka dotyczy architektury i urbanistyki współczesnej, w tym najnowszych osiągnięć i trendów, także wybitnych dzieł inżynierskich.
Treści programoweT-W-1Architektura starożytnej Grecji i Rzymu.
T-W-2Architektura romańska w Europie i Polsce
T-W-3Architektura gotycka w Europie i Polsce
T-W-4Renesans w Europie i Polsce
T-W-5Barok w Europie i Polsce
T-W-6Klasycyzm i secesja w Europie i Polsce
T-W-7Architektura I połowy XX w.
T-W-8Architektura XX w. Wiodące style i wybitni twórcy
T-W-9Architektura współczesna kierunki i tendencje
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Studenci są zobowiązani do przedstawienia prezentacji multimedialnej na wybrany przez nich temat z zakresu historii architektury i urbanistyki. Preferowana tematyka - architektura współczesna oraz wybitne konstrukcje inżynierskie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie dokonać właściwej selekcji danych. Nie umie ich zintegrować i przedstawić.
3,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, integruje je i przedstawia przy pomocy prowadzącego.
3,5Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić
4,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić w jasny i czytelny sposób.
4,5Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je starannie zintegrować i precyzyjnie przedstawić.
5,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić na bardzo wysokim poziomie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_N2/A/01-aa_K01Rzetelnie opracowuje i przedstawia wyniki swojej pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Poznanie wiodących kierunków i stylów w architekturze europejskiej i polskiej od starożytności do czasów współczesnych. Rozpoznawanie stylów na podstawie ich charakterystycznych cech. Doskonalenie umiejętności przygotowania i wygłaszenia prezentacji na wybrany temat z zakresu historii architektury i urbanistyki. Zalecana tematyka dotyczy architektury i urbanistyki współczesnej, w tym najnowszych osiągnięć i trendów, także wybitnych dzieł inżynierskich.
Treści programoweT-W-1Architektura starożytnej Grecji i Rzymu.
T-W-2Architektura romańska w Europie i Polsce
T-W-3Architektura gotycka w Europie i Polsce
T-W-4Renesans w Europie i Polsce
T-W-5Barok w Europie i Polsce
T-W-6Klasycyzm i secesja w Europie i Polsce
T-W-7Architektura I połowy XX w.
T-W-8Architektura XX w. Wiodące style i wybitni twórcy
T-W-9Architektura współczesna kierunki i tendencje
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Studenci są zobowiązani do przedstawienia prezentacji multimedialnej na wybrany przez nich temat z zakresu historii architektury i urbanistyki. Preferowana tematyka - architektura współczesna oraz wybitne konstrukcje inżynierskie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nieaktywny , nieobowiązkowy.
3,0Student sumienny, współpracujący z zespołem.
3,5Student sumienny, dobrze współpracujący z zespołem.
4,0Student obowiązkowy , sumienny, dobrze współpracujący z zespołem.
4,5Student ambitny, obowiązkowy , sumienny, dobrze współpracujący z zespołem.
5,0Student ambitny, obowiązkowy , sumienny, bardzo dobrze współpracujący z zespołem.