Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria drogowa

Sylabus przedmiotu Skrzyżowania i węzły drogowe II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria drogowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk technicznych
Profil
Moduł
Przedmiot Skrzyżowania i węzły drogowe II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Czarnecki <Jacek.Czarnecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 16 3,00,44zaliczenie
wykładyW2 16 2,00,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotu Skrzyżowania i węzły drogowe I

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość klasyfikacji węzłów drogowych.
C-2Znajomość podstaw projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Ocena warunków projektowych na różnych typach przekroju poprzecznego dróg klasy A i S.4
T-P-2Ocena warunków na istniejącym węźle i porównanie ich z wytycznymi.6
T-P-3Rozróżnianie różnych typów węzłów drogowych i ocena ich układu geometrycznego na podstawie wytycznych projektowych.6
16
wykłady
T-W-1Zasady projektowania dróg klasy A i S (szczegóły planu i profilu projektowania autostrad i dróg szybkiego ruchu).4
T-W-2Klasyfikacja węzłów.2
T-W-3Zasady projektowania węzłów drogowych i autostradowych.4
T-W-4Pasy włączania i wyłączania.2
T-W-5Podział i charakterystyka łącznic.2
T-W-6Jezdnie zbierająco-rozprowadzające.2
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych.16
A-P-2Przygotowanie się do realizacji poszczególnych ćwiczeń projektowych.74
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.16
A-W-2Ugruntowanie wiedzy - studia literaturowe z zakresu projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych.22
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu.20
A-W-4Udział w egzaminie.2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia projektowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny wykładów.
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie stanu opanowania danego zagadnienia po każdym ćwiczeniu projektowym.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ID_10A_ID13_W01
Słuchacz studium podyplomowego ma podstawową wiedzę na temat dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych oraz ich projektowania.
ID_10A_W02, ID_10A_W03, ID_10A_W07C-2T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-P-1, T-P-2, T-P-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ID_10A_ID13_U01
Słuchacz studium podyplomowego potrafi dokonać klasyfikacji dróg szybkiego ruchu i węzłów. Potrafi odczytać rysunki budowlane i mapy geodezyjne wraz z detalami konstrukcyjnymi. Potrafi także pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł.
ID_10A_U01, ID_10A_U05, ID_10A_U06, ID_10A_U11C-1T-W-2, T-P-2, T-P-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ID_10A_ID13_K01
Słuchacz studium podyplomowego rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych oraz samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę.
ID_10A_K01, ID_10A_K05C-2T-W-3, T-P-1, T-P-2, T-P-3M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ID_10A_ID13_W01
Słuchacz studium podyplomowego ma podstawową wiedzę na temat dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych oraz ich projektowania.
2,0
3,0Słuchacz ma elementarną wiedzę z zakresu zasad projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ID_10A_ID13_U01
Słuchacz studium podyplomowego potrafi dokonać klasyfikacji dróg szybkiego ruchu i węzłów. Potrafi odczytać rysunki budowlane i mapy geodezyjne wraz z detalami konstrukcyjnymi. Potrafi także pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł.
2,0
3,0Słuchacz potrafi w stopniu podstawowym dokonać klasyfikacji węzłów drogowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ID_10A_ID13_K01
Słuchacz studium podyplomowego rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych oraz samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę.
2,0
3,0Słuchacz ma podstawową świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej przy projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, Dz. U.Nr 43 z 1999 r., poz. 430.
  2. Obwieszczenie Marszałka Sejmu RP z dnia 25 stycznia w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o drogach publicznych. Dz. U. Nr 19 z 2007 r. poz. 115.
  3. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, Dz. U. Nr 220 z 2003 r., poz. 2181.
  4. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 stycznia 2002 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących autostrad płatnych, Dz. U. Nr 12 z 2002 r., poz. 116 z późn. zm.
  5. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 17 listopada 2004 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, Dz. U. Nr 256 z 2004 r., poz. 2571.
  6. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie, Dz. U. Nr 63 z 2000 r., poz. 735 z późn. zm.
  7. Komentarz do warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, cz. II zagadnienia techniczne, GDDKiA, Warszawa, 2002
  8. Wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych cz. I i II, GDDP, Warszawa, 2001
  9. Wytyczne projektowania dróg WPD-1, WPD-2 i WPD-3, GDDP, Warszawa, 1995
  10. Wytyczne projektowania ulic, GDDP, Warszawa, 1992
  11. Instrukcja projektowania małych rond, GDDP, Warszawa, 1996
  12. Instrukcja techniczna K-1 Mapa zasadnicza, Główny Geodeta Kraju, Warszawa, 1998
  13. Datka S., Tracz M., Suchorzewski W., Inżynieria ruchu. Teoria i praktyka, WKŁ, Warszawa, 2008
  14. Datka S., Ulice, Politechnika Krakowska, Kraków, 1986
  15. Stypułkowski B., Drogi kołowe i węzły drogowe, PWN, Warszawa, 1984
  16. Krystek R., Węzły drogowe i autostradowe, WKŁ, Warszawa, 2008

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Ocena warunków projektowych na różnych typach przekroju poprzecznego dróg klasy A i S.4
T-P-2Ocena warunków na istniejącym węźle i porównanie ich z wytycznymi.6
T-P-3Rozróżnianie różnych typów węzłów drogowych i ocena ich układu geometrycznego na podstawie wytycznych projektowych.6
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasady projektowania dróg klasy A i S (szczegóły planu i profilu projektowania autostrad i dróg szybkiego ruchu).4
T-W-2Klasyfikacja węzłów.2
T-W-3Zasady projektowania węzłów drogowych i autostradowych.4
T-W-4Pasy włączania i wyłączania.2
T-W-5Podział i charakterystyka łącznic.2
T-W-6Jezdnie zbierająco-rozprowadzające.2
16

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych.16
A-P-2Przygotowanie się do realizacji poszczególnych ćwiczeń projektowych.74
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.16
A-W-2Ugruntowanie wiedzy - studia literaturowe z zakresu projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych.22
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu.20
A-W-4Udział w egzaminie.2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaID_10A_ID13_W01Słuchacz studium podyplomowego ma podstawową wiedzę na temat dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych oraz ich projektowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówID_10A_W02Ma podstawową wiedzę na temat obiektów infrastruktury transportu lądowego
ID_10A_W03Ma podstawową wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu inżynierii drogowej
ID_10A_W07Ma podstawową wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu inżynierii drogowej
Cel przedmiotuC-2Znajomość podstaw projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych.
Treści programoweT-W-1Zasady projektowania dróg klasy A i S (szczegóły planu i profilu projektowania autostrad i dróg szybkiego ruchu).
T-W-3Zasady projektowania węzłów drogowych i autostradowych.
T-W-4Pasy włączania i wyłączania.
T-W-5Podział i charakterystyka łącznic.
T-W-6Jezdnie zbierająco-rozprowadzające.
T-P-1Ocena warunków projektowych na różnych typach przekroju poprzecznego dróg klasy A i S.
T-P-2Ocena warunków na istniejącym węźle i porównanie ich z wytycznymi.
T-P-3Rozróżnianie różnych typów węzłów drogowych i ocena ich układu geometrycznego na podstawie wytycznych projektowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny wykładów.
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie stanu opanowania danego zagadnienia po każdym ćwiczeniu projektowym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz ma elementarną wiedzę z zakresu zasad projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaID_10A_ID13_U01Słuchacz studium podyplomowego potrafi dokonać klasyfikacji dróg szybkiego ruchu i węzłów. Potrafi odczytać rysunki budowlane i mapy geodezyjne wraz z detalami konstrukcyjnymi. Potrafi także pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówID_10A_U01Potrafi dokonać klasyfikacji obiektów budowlanych stosowanych w inżynierii drogowej
ID_10A_U05Potrafi zwymiarować detale konstrukcyjne na drogach i skrzyżowaniach drogowych
ID_10A_U06Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł
ID_10A_U11Potrafi odczytać rysunki budowlane oraz mapy geodezyjne
Cel przedmiotuC-1Znajomość klasyfikacji węzłów drogowych.
Treści programoweT-W-2Klasyfikacja węzłów.
T-P-2Ocena warunków na istniejącym węźle i porównanie ich z wytycznymi.
T-P-3Rozróżnianie różnych typów węzłów drogowych i ocena ich układu geometrycznego na podstawie wytycznych projektowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny wykładów.
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie stanu opanowania danego zagadnienia po każdym ćwiczeniu projektowym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz potrafi w stopniu podstawowym dokonać klasyfikacji węzłów drogowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaID_10A_ID13_K01Słuchacz studium podyplomowego rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych oraz samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówID_10A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
ID_10A_K05Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę
Cel przedmiotuC-2Znajomość podstaw projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych.
Treści programoweT-W-3Zasady projektowania węzłów drogowych i autostradowych.
T-P-1Ocena warunków projektowych na różnych typach przekroju poprzecznego dróg klasy A i S.
T-P-2Ocena warunków na istniejącym węźle i porównanie ich z wytycznymi.
T-P-3Rozróżnianie różnych typów węzłów drogowych i ocena ich układu geometrycznego na podstawie wytycznych projektowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny wykładów.
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie stanu opanowania danego zagadnienia po każdym ćwiczeniu projektowym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz ma podstawową świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej przy projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych.
3,5
4,0
4,5
5,0