Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria drogowa
Sylabus przedmiotu Podstawy inżynierii ruchu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria drogowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy inżynierii ruchu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Jurczak <Robert.Jurczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bartosz Budziński <Bartosz.Budzinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Słuchacz ma wiedzę z matematyki i fizyki na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość zasad funkcjonowania skrzyżowań, sposobu obliczania przepustowości skrzyżowań |
C-2 | Umiejętność wyznaczenia przejezdności skrzyżowań |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Skrzyżowania drogowe i ich schematy, obliczanie przepustowości skrzyżowań drogowych | 6 |
T-P-2 | Obliczanie przepustowości drogi zamiejskiej dwupasowej dwukierunkowej | 2 |
T-P-3 | Zasady umieszczania znaków drogowych na skrzyżowaniach drogowych miejskich i zamiejskich | 4 |
T-P-4 | Wyznaczanie przejezdności skrzyżowań drogowych | 4 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Natężenie ruchu, GPR i prognoza ruchu | 1 |
T-W-2 | Przepustowość skrzyżowań bez sygnalizacji i ocena warunków ruchu | 1 |
T-W-3 | Sygnalizacja świetlna | 1 |
T-W-4 | Przepustowość skrzyżowań z sygnalizacją świetlną i ocena warunków ruchu | 2 |
T-W-5 | Czas międzyzielony | 1 |
T-W-6 | Transport zbiorowy i ruch pieszych | 1 |
T-W-7 | Uspokojenie ruchu jako element poprawy bezpieczeństwa | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 16 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadań projektowych | 39 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia projektów | 35 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 8 |
A-W-2 | Bieżące utrwalanie poznanego materiału | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 14 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda z użyciem komputera |
M-3 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych na podstawie testów cząstkowych sprawdzających bieżący materiał |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ID_10A_ID07_W01 Zna i rozumie podstawowe zagadnienia z wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz metody obliczania przepustowości i oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach bez i z sygnalizacją świetlną, a także metody projektowania sygnalizacji świetlnej. | ID_10A_W03, ID_10A_W05, ID_10A_W07 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ID_10A_ID07_U01 Potrafi obliczyć przepustowość i ocenić warunki ruchu na Potrafi obliczyć przepustowość i ocenić warunki ruchu na skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej, nabył umiejętność poprawnego umieszczania oznakowania na skrzyżowaniach. Rozumie znaczenie przejezdności skrzyżowań oraz potrafi je sprawdzić | ID_10A_U02 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4 | M-1, M-3, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ID_10A_ID07_W01 Zna i rozumie podstawowe zagadnienia z wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz metody obliczania przepustowości i oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach bez i z sygnalizacją świetlną, a także metody projektowania sygnalizacji świetlnej. | 2,0 | |
3,0 | Ma minimalną wiedzę dotyczącą inżynierii ruchu, skrzyżowań i wyznaczania przepustowości skrzyżowań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ID_10A_ID07_U01 Potrafi obliczyć przepustowość i ocenić warunki ruchu na Potrafi obliczyć przepustowość i ocenić warunki ruchu na skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej, nabył umiejętność poprawnego umieszczania oznakowania na skrzyżowaniach. Rozumie znaczenie przejezdności skrzyżowań oraz potrafi je sprawdzić | 2,0 | |
3,0 | W ograniczonym zakresie potrafi analizować warunki ruchowe na skrzyżowaniu oraz drodze zamiejskiej, w sposób podstawowy potrafi zaprojektować oznakowanie na skrzyżowaniu. W minimalnym stopniu potrafi sprawdzić przejezdność na skrzyżowaniu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka, WKŁ, Warszawa, 2011, Wydanie I
- Chodur J., Gaca S., Gondek S., Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej. Instrukcja obliczania, Warszawa, 2004, Opracowano na zlecenie GDDKiA
- Chodur J., Tracz M. i inni, Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań z sygnalizacja świetlna. Instrukcja obliczania, Warszawa, 2004, Opracowano na zlecenie GDDKiA
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. nr 220 poz. 2181), 2008