Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Organizacja przedsiębiorstw budowlanych I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organizacja przedsiębiorstw budowlanych I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zespół Dydaktyczny Ekonomiki, Organizacji i Zarządzania w Budownictwie
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Siewiera <Agnieszka.Siewiera@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie z procedurami funkcjonowania przedsiębiorstw w Polsce i UE, prawem pracy, a także analizą rynku

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1ćwiczenia na wybranej spółce: 1 analiza jej działalności: misja, otoczenie (analiza SWOT, TOWS-SWOT, macierz kibiców organizacji), produktów firmy (macierz BCG), analiza konkurencji, klienta docelowego, strategia reklamy i promocji, plan marketingowy 2. schemat organizacyjny firmy 3 Zatrudnienie w poszczególnych działach oraz: plan wynagrodzeń, możliwych dodatków służbowych i innych- ich wysokości, a także: opis wymaganych kwalifikacji, zakres obowiązków i uprawnień. 4 Regulamin pracy, karty ocen pracy pracowników (pracownicy fizyczni i umysłowi - dla głównych pionów).14
T-A-2zaliczenie ćwiczeń1
15
wykłady
T-W-1wizja i misja firmy, rynek, strategia firmy3
T-W-2makro- i mikro- otoczenie przedsiębiorstwa, macierz kibiców organizacji3
T-W-3analiza SWOT, analiza TOWS-SWOT firmy- wybór strategii2
T-W-4analiza konkurencji; profil klienta; portfel produktów firmy- macierz BCG; badania marketingowe w analizie klientów i konkurencji, doborze strategii firmy3
T-W-5struktura organizacji - schemat organizacyjny firmy2
T-W-6prawo pracy - regulamin pracy, karty stanowisk pracy, karty ocen pracowników1
T-W-7zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2samodzielana realizacja zadań7
A-A-3utrwalanie treści na podstawie wykładów i literatury, przygotowanie do zaliczenia7
A-A-4zaliczenie1
30
wykłady
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2utrwalanie treści na podstawie wykładów i literatury, przygotowanie do zaliczenia14
A-W-3zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna
M-2metoda przypadków, metoda sytuacyjna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: pisemne zaliczenie wykładów
S-2Ocena formująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/13_W01
Ma podstawową wiedzę na temat prowadzenia działalności gospodarczej w branży budowlanej
BIE_1A_W19T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11InzA_W03, InzA_W04C-1T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-A-1M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/13_U01
potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu ekonomii do podejmowania racjonalnych decyzji w działalnosći gospodarczej
BIE_1A_U23T1A_U12InzA_U04C-1T-A-1M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/13_K01
Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz: Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
BIE_1A_K06, BIE_1A_K05T1A_K05, T1A_K06InzA_K02C-1T-A-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/13_W01
Ma podstawową wiedzę na temat prowadzenia działalności gospodarczej w branży budowlanej
2,0
3,0potrafi objaśnić zasady funkcjonowania rynku oraz prowadzenia działalności gospodarczej; zaliczenie pisemne: 60%
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/13_U01
potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu ekonomii do podejmowania racjonalnych decyzji w działalnosći gospodarczej
2,0
3,0umie wyszukiwać, zinterpretować dostępne informacje z zakresu ekonomii i zastosować je w podejmowaniu decyzji biznesowych; zaliczenie pisemne: 60%
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/13_K01
Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz: Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
2,0
3,0aktywna postawa do postępowania zgodnie z zasadami etyki, świadomość profesjonalizmu; kreatywność, otwartość, świadomość znaczenia ekonomii w branży budowlanej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Janik B., Funkcjonowanie przedsiębiorstwa w warunkach gospodarki rynkowej, Warszawa, 2005
  2. Łobos K., Organizacja przedsiębiorstwa wspierająca efektywność ekonomiczną, Wrocław, 2007
  3. Sudoł ST., Przedsiębiorstwo: podstawy nauki o przedsiębiorstwie, zarządzanie przedsiębiorstwem, Warszawa, 2006
  4. -, Ustawa z dn. 26. 06. 1974r. – Kodeks Pracy, Dz. U. Nr 24 poz. 141 z późn. zm, 2011
  5. -, Ustawa z dn. 15. 09. 2000r. – Kodeks Spółek Handlowych, Dz. U. Nr 94 poz. 1037 z późn. zm., 2011
  6. Obłój K., Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej., PWE, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Penc J., Decyzje i zmiany w organizacji : w poszukiwaniu skutecznych sposobów działania, Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa, 2008
  2. Domański T., Kowalski P., Marketing dla menedżerów, PWN, Warszawa, Łódź, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1ćwiczenia na wybranej spółce: 1 analiza jej działalności: misja, otoczenie (analiza SWOT, TOWS-SWOT, macierz kibiców organizacji), produktów firmy (macierz BCG), analiza konkurencji, klienta docelowego, strategia reklamy i promocji, plan marketingowy 2. schemat organizacyjny firmy 3 Zatrudnienie w poszczególnych działach oraz: plan wynagrodzeń, możliwych dodatków służbowych i innych- ich wysokości, a także: opis wymaganych kwalifikacji, zakres obowiązków i uprawnień. 4 Regulamin pracy, karty ocen pracy pracowników (pracownicy fizyczni i umysłowi - dla głównych pionów).14
T-A-2zaliczenie ćwiczeń1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1wizja i misja firmy, rynek, strategia firmy3
T-W-2makro- i mikro- otoczenie przedsiębiorstwa, macierz kibiców organizacji3
T-W-3analiza SWOT, analiza TOWS-SWOT firmy- wybór strategii2
T-W-4analiza konkurencji; profil klienta; portfel produktów firmy- macierz BCG; badania marketingowe w analizie klientów i konkurencji, doborze strategii firmy3
T-W-5struktura organizacji - schemat organizacyjny firmy2
T-W-6prawo pracy - regulamin pracy, karty stanowisk pracy, karty ocen pracowników1
T-W-7zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2samodzielana realizacja zadań7
A-A-3utrwalanie treści na podstawie wykładów i literatury, przygotowanie do zaliczenia7
A-A-4zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2utrwalanie treści na podstawie wykładów i literatury, przygotowanie do zaliczenia14
A-W-3zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBIE_1A_C/13_W01Ma podstawową wiedzę na temat prowadzenia działalności gospodarczej w branży budowlanej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W19Ma podstawową wiedzę na temat organizacji i zarządzania procesem inwestycyjnym oraz prowadzenia działalności gospodarczej w branży budowlanej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z procedurami funkcjonowania przedsiębiorstw w Polsce i UE, prawem pracy, a także analizą rynku
Treści programoweT-W-3analiza SWOT, analiza TOWS-SWOT firmy- wybór strategii
T-W-5struktura organizacji - schemat organizacyjny firmy
T-W-6prawo pracy - regulamin pracy, karty stanowisk pracy, karty ocen pracowników
T-W-4analiza konkurencji; profil klienta; portfel produktów firmy- macierz BCG; badania marketingowe w analizie klientów i konkurencji, doborze strategii firmy
T-W-1wizja i misja firmy, rynek, strategia firmy
T-W-2makro- i mikro- otoczenie przedsiębiorstwa, macierz kibiców organizacji
T-A-1ćwiczenia na wybranej spółce: 1 analiza jej działalności: misja, otoczenie (analiza SWOT, TOWS-SWOT, macierz kibiców organizacji), produktów firmy (macierz BCG), analiza konkurencji, klienta docelowego, strategia reklamy i promocji, plan marketingowy 2. schemat organizacyjny firmy 3 Zatrudnienie w poszczególnych działach oraz: plan wynagrodzeń, możliwych dodatków służbowych i innych- ich wysokości, a także: opis wymaganych kwalifikacji, zakres obowiązków i uprawnień. 4 Regulamin pracy, karty ocen pracy pracowników (pracownicy fizyczni i umysłowi - dla głównych pionów).
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków, metoda sytuacyjna
M-1wykład informacyjny, wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-1Ocena formująca: pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi objaśnić zasady funkcjonowania rynku oraz prowadzenia działalności gospodarczej; zaliczenie pisemne: 60%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBIE_1A_C/13_U01potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu ekonomii do podejmowania racjonalnych decyzji w działalnosći gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U23Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu ekonomii do podejmowania racjonalnych decyzji w działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z procedurami funkcjonowania przedsiębiorstw w Polsce i UE, prawem pracy, a także analizą rynku
Treści programoweT-A-1ćwiczenia na wybranej spółce: 1 analiza jej działalności: misja, otoczenie (analiza SWOT, TOWS-SWOT, macierz kibiców organizacji), produktów firmy (macierz BCG), analiza konkurencji, klienta docelowego, strategia reklamy i promocji, plan marketingowy 2. schemat organizacyjny firmy 3 Zatrudnienie w poszczególnych działach oraz: plan wynagrodzeń, możliwych dodatków służbowych i innych- ich wysokości, a także: opis wymaganych kwalifikacji, zakres obowiązków i uprawnień. 4 Regulamin pracy, karty ocen pracy pracowników (pracownicy fizyczni i umysłowi - dla głównych pionów).
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków, metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie wyszukiwać, zinterpretować dostępne informacje z zakresu ekonomii i zastosować je w podejmowaniu decyzji biznesowych; zaliczenie pisemne: 60%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBIE_1A_C/13_K01Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz: Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
BIE_1A_K05Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z procedurami funkcjonowania przedsiębiorstw w Polsce i UE, prawem pracy, a także analizą rynku
Treści programoweT-A-1ćwiczenia na wybranej spółce: 1 analiza jej działalności: misja, otoczenie (analiza SWOT, TOWS-SWOT, macierz kibiców organizacji), produktów firmy (macierz BCG), analiza konkurencji, klienta docelowego, strategia reklamy i promocji, plan marketingowy 2. schemat organizacyjny firmy 3 Zatrudnienie w poszczególnych działach oraz: plan wynagrodzeń, możliwych dodatków służbowych i innych- ich wysokości, a także: opis wymaganych kwalifikacji, zakres obowiązków i uprawnień. 4 Regulamin pracy, karty ocen pracy pracowników (pracownicy fizyczni i umysłowi - dla głównych pionów).
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków, metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0aktywna postawa do postępowania zgodnie z zasadami etyki, świadomość profesjonalizmu; kreatywność, otwartość, świadomość znaczenia ekonomii w branży budowlanej
3,5
4,0
4,5
5,0