Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska

Sylabus przedmiotu Dynamika i stateczność:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dynamika i stateczność
Specjalność Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Weber <Hanna.Weber@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 15 1,30,44zaliczenie
wykładyW2 30 1,70,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka - rachunek różniczkowy i całkowy
W-2Mechanika teoretyczna - statyka i kinematyka
W-3Mechanika budowli - metoda sił, metoda przemieszczeń
W-4Mechanika komputerowa - macierzowa wersja metody przemieszczeń, metoda elementów skończonych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z metodami analizy dynamicznej układów konstrukcyjnych
C-2Przedstawienie zagadnienia stateczności w układach prętowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Omówienie treści i zakresu poszczególnych tematów projektowych1
T-P-2Drgania układów o jednym stopniu swobody4
T-P-3Drgania układów dyskretnych o N stopniach swobody4
T-P-4Stateczność konstrukcji prętowych3
T-P-5Kolokwium1
T-P-6Prezentacja projektów2
15
wykłady
T-W-1Podstawowe definicje i pojęcia z zakresu dynamiki układów2
T-W-2Wyprowadzenie równań ruchu2
T-W-3Drgania układów o jednym stopniu swobody8
T-W-4Drgania układów dyskretnych o N stopniach swobody10
T-W-5Stateczność konstrukcji prętowych8
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Ćwiczenia projektowe15
A-P-2Samodzielne wykonanie zadań projektowych14
A-P-3Przygotowanie do kolokwium10
39
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Udział w egzaminie2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Studiowanie literatury i bieżące utrwalanie wiedzy9
51

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ćwiczeń projektowych - prezentacja
S-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_KBI/D/08_W01
Zna prawa, zasady oraz pojęcia z zakresu dynamiki konstrukcji
B_2A_W01, B_2A_W04T2A_W01, T2A_W04, T2A_W07C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-P-1, T-P-2, T-P-3M-1, M-2S-2, S-3
B_2A_KBI/D/08_W02
Zna prawa, zasady oraz pojęcia z zakresu stateczności konstrukcji
B_2A_W05T2A_W04, T2A_W07C-2T-W-5, T-P-4M-1, M-2S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_KBI/D/08_U01
Umie uwzględniać efekty dynamiczne i zagadnienia stateczności w analizie konstrukcji
B_2A_U10, B_2A_U12T2A_U09, T2A_U11C-1, C-2T-W-4, T-W-5, T-P-4, T-P-5, T-W-3, T-W-1, T-P-2, T-P-3, T-W-2M-1, M-2S-2, S-3, S-1
B_2A_KBI/D/08_U02
Potrafi przedstawić prezentację na wybrany temat z zakresu dynamiki i stateczności
B_2A_U04T2A_U04C-2, C-1T-P-1, T-P-6M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_KBI/D/08_W01
Zna prawa, zasady oraz pojęcia z zakresu dynamiki konstrukcji
2,0
3,0Zna podstawowe prawa, zasady oraz pojęcia z zakresu dynamiki konstrukcji
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_KBI/D/08_W02
Zna prawa, zasady oraz pojęcia z zakresu stateczności konstrukcji
2,0
3,0Zna podstawowe prawa, zasady oraz pojęcia z zakresu stateczności konstrukcji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_KBI/D/08_U01
Umie uwzględniać efekty dynamiczne i zagadnienia stateczności w analizie konstrukcji
2,0
3,0Potrafi dokonać analizy prostych konstrukcji inżynierskich z uwzględnieniem niektórych efektów dynamicznych i statecznościowych
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_KBI/D/08_U02
Potrafi przedstawić prezentację na wybrany temat z zakresu dynamiki i stateczności
2,0
3,0Potrafi trafnie znaleźć materiały i przedstawić zagadnienie obejmujące dany temat projektowy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. T.Chmielewski, Z.Zembaty, Podstawy dynamiki budowli, Arkady, 1998
  2. Z.Waszczyszyn, Wybrane zagadnienia stateczności konstrukcji, Z.N.Ossolińskich, 1983
  3. R.W.Clough, J.Penzien, Dynamics of Structures, McGraw Hill, 1982
  4. Z.Waszczyszyn, C.Cichoń, M.Radwańska, Stability of Structures by Finite Elements Methods, Elsevier, 1994
  5. K.-J.Bathe, Finite Element Procedures, Prentice Hall, 1996
  6. R. Lewandowski, Dynamika Konstrukcji Budowlanych, WPP, 2006
  7. J. Misiak, Stateczność konstrukcji prętowych, PWN, 1990

Literatura dodatkowa

  1. R. Rykaluk, Zagadnienia stateczności konstrukcji metalowych, DWE, 2012
  2. R. Lewandowski, Redukcja drgań konstrukcji budowlanych, PWN, 2014

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie treści i zakresu poszczególnych tematów projektowych1
T-P-2Drgania układów o jednym stopniu swobody4
T-P-3Drgania układów dyskretnych o N stopniach swobody4
T-P-4Stateczność konstrukcji prętowych3
T-P-5Kolokwium1
T-P-6Prezentacja projektów2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe definicje i pojęcia z zakresu dynamiki układów2
T-W-2Wyprowadzenie równań ruchu2
T-W-3Drgania układów o jednym stopniu swobody8
T-W-4Drgania układów dyskretnych o N stopniach swobody10
T-W-5Stateczność konstrukcji prętowych8
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Ćwiczenia projektowe15
A-P-2Samodzielne wykonanie zadań projektowych14
A-P-3Przygotowanie do kolokwium10
39
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Udział w egzaminie2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Studiowanie literatury i bieżące utrwalanie wiedzy9
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_KBI/D/08_W01Zna prawa, zasady oraz pojęcia z zakresu dynamiki konstrukcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W01Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki i innych obszarów nauki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu budownictwa
B_2A_W04Ma wiedzę na temat zagadnień modelowania konstrukcji i podstaw teoretycznych Metody Elementów Skończonych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z metodami analizy dynamicznej układów konstrukcyjnych
Treści programoweT-W-2Wyprowadzenie równań ruchu
T-W-3Drgania układów o jednym stopniu swobody
T-W-4Drgania układów dyskretnych o N stopniach swobody
T-P-1Omówienie treści i zakresu poszczególnych tematów projektowych
T-P-2Drgania układów o jednym stopniu swobody
T-P-3Drgania układów dyskretnych o N stopniach swobody
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe prawa, zasady oraz pojęcia z zakresu dynamiki konstrukcji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_KBI/D/08_W02Zna prawa, zasady oraz pojęcia z zakresu stateczności konstrukcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W05Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z budownictwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie zagadnienia stateczności w układach prętowych
Treści programoweT-W-5Stateczność konstrukcji prętowych
T-P-4Stateczność konstrukcji prętowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: Ocena ćwiczeń projektowych - prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe prawa, zasady oraz pojęcia z zakresu stateczności konstrukcji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_KBI/D/08_U01Umie uwzględniać efekty dynamiczne i zagadnienia stateczności w analizie konstrukcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych
B_2A_U12Potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z metodami analizy dynamicznej układów konstrukcyjnych
C-2Przedstawienie zagadnienia stateczności w układach prętowych
Treści programoweT-W-4Drgania układów dyskretnych o N stopniach swobody
T-W-5Stateczność konstrukcji prętowych
T-P-4Stateczność konstrukcji prętowych
T-P-5Kolokwium
T-W-3Drgania układów o jednym stopniu swobody
T-W-1Podstawowe definicje i pojęcia z zakresu dynamiki układów
T-P-2Drgania układów o jednym stopniu swobody
T-P-3Drgania układów dyskretnych o N stopniach swobody
T-W-2Wyprowadzenie równań ruchu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: Ocena ćwiczeń projektowych - prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi dokonać analizy prostych konstrukcji inżynierskich z uwzględnieniem niektórych efektów dynamicznych i statecznościowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_KBI/D/08_U02Potrafi przedstawić prezentację na wybrany temat z zakresu dynamiki i stateczności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U04Potrafi przygotować oraz przedstawić w języku polskim i obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie zagadnienia stateczności w układach prętowych
C-1Zapoznanie z metodami analizy dynamicznej układów konstrukcyjnych
Treści programoweT-P-1Omówienie treści i zakresu poszczególnych tematów projektowych
T-P-6Prezentacja projektów
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ćwiczeń projektowych - prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi trafnie znaleźć materiały i przedstawić zagadnienie obejmujące dany temat projektowy
3,5
4,0
4,5
5,0