Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Hydrotechniczne

Sylabus przedmiotu Rozwiązania instalacyjne i termomodernizacja:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rozwiązania instalacyjne i termomodernizacja
Specjalność Budownictwo Energooszczędne
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Figiel <Ewa.Figiel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 45 3,00,44zaliczenie
wykładyW2 45 2,00,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza z zakresu matematyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problematyką energooszczędnych i spełniających wymagania jakości środowiska wewnętrznego oraz dyrektywy EPBD rozwiązań instalacji HVAC
C-2Zapoznanie studentów z problemami modernizacji instalacji grzewczych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych (HVAC)
C-3Przygotowanie prezentacji/portfolio dotyczących zagadnień modernizacji instalacji HVAC i jej przedstawienie
C-4Ukształtowanie umiejętnośći z zakresu inwentaryzacji i znalezienia optymalnej koncepcji modernizacji instalacji HVAC pod kątem oszczędności energii a także doboru podstawowych elementów służących poprawie efektywności energetycznej
C-5Ukształtowanie umiejętności z zakresu zbierania danych i ich analizy pod kątem zasadności/opacalności działań modernizacyjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Opracowanie i udokumentowanie dwóch różnych koncepcji projektowych modernizacji instalacji HVAC z zastosowaniem rozwiązań efektywnych energetycznie dla wybranego obiektu zatwierdzonego przez prowadzącego20
T-P-2Analiza i studia wykonalności oraz opłacalności inwestycji dotyczącej rozwiązania modernizacyjnego. Analiza ekologiczna.20
T-P-3Prezentacja ustna przyjętych koncepcji i analiz5
45
wykłady
T-W-1Podstawy - standardy energetyczne i instalacyjne w przeszłości i obecnie, komfort cieplny globalny i lokalny, jakość środowiska wewnętrznego, wskaźniki energetyczne,pojęcie sprawności systemowej w instalacjach, przepisy EPBD odnośnie efetywności energetycznej instalacji HVAC4
T-W-2Stany dynamiczne w ogrzewanym budynku i instalacji grzewczej2
T-W-3Instalacje niskotemperaturowe- ogrzewanie ścienne, podłogowe, sufitowe, aktywnie termicznie przegrody budowlane i niskotemperaturowe ogrzewania konwekcyjne10
T-W-4Rozwiązania hydrauliczne i regulacja w instalacji centralnego ogrzewania- rodzaje regulacji, sposoby realizacji, możliwości redukcji zużycia energii, ograniczenia.4
T-W-5Pomiar i monitoring zużycia energii jako czynniki sprzyjajace oszczędności energii2
T-W-6Instalacje centralnego ogrzewania w procesie termomodernizacji budynku4
T-W-7Przykłady energooszczędnych rozwiązań instalacji grzewczych (c.o. i c.w.u.), wentylacyjnych i klimatyzacyjnych10
T-W-8Instalacje ciepłej wody użytkowej- możliwości osiągania oszczędności energii a wymagania higieniczne4
T-W-9Wysokosprawne, energooszczędne rozwiązania konwencjonalnych źródeł ciepła4
T-W-10Aspekty ekonomiczne i środowiskowe modernizacji instalacji w budynkach1
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2zebranie dokumentacji dotyczącej analizowanego obiektu i jego oględziny (inspekcja on site),5
A-P-3praca indywidualna studentów dotycząca opracowania i analiz realizowana poza zajęciami34
A-P-4przygotowanie prezentacji6
90
wykłady
A-W-1udział w zajęciach45
A-W-2przygotowanie się do egzaminu13
A-W-3udział w egzaminie2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3z użyciem komputera
M-4metoda projektów
M-5dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_E/D/06_W01
Student posiada wiedzę z zakresu budowy,funkcjonowania, regulacji instalacji HVAC oraz ich modernizacji pod kątem spełnienia wymogów efektywności energetycznej i jakości środowiska wewnętrznego. Student zna rozwiązania energoszczędne stosowane w instalacjach grzewczych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
B_2A_W02, B_2A_W06T2A_W02, T2A_W03, T2A_W06C-2, C-1T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-5S-1
B_2A_E/D/06_W02
Student posiada wiedzę w zakresie wpływu stosowanych rozwiązań modernizacyjnych w kierunku poprawy efektywności energetycznej instalacji HVAC na środowisko naturalne
B_2A_W14T2A_W08C-2, C-1T-W-10M-1, M-2, M-3, M-5S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_E/D/06_U01
Student potrafi zidentyfikować źródła oszczędności energii w instalacjach HVAC
B_2A_U16T2A_U15, T2A_U17C-4T-P-1M-3, M-4, M-5S-1
B_2A_E/D/06_U02
Student potrafi przygotować prezentację/ portfolio na wybrany temat z zakresu modernizacji pod kątem poprawy efektywności energetycznej wybranej instalacji HVAC i jej skutków ekonomicznych oraz wpływu na środowisko naturalne
B_2A_U01, B_2A_U03, B_2A_U04, B_2A_U08, B_2A_U11, B_2A_U12T2A_U01, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U07, T2A_U10, T2A_U11C-3T-P-2, T-P-3M-3, M-5S-1
B_2A_E/D/06_U03
Student potrafi zebrać i przeanalizować odpowiednie dane i na ich podstawie określić zasadność przeprowadzania modernizacji instalacji HVAC pod kątem oszczedności energii
B_2A_U01, B_2A_U10T2A_U01, T2A_U09C-5T-P-2M-3, M-4S-1
B_2A_E/D/06_U04
Student potrafi dobrać podstawowe elementy systemu służące poprawie efektywności energetycznej instalacji HVAC , tak aby system w jak najmniejszym stopniu ingerował w środowisko i potrafi ocenić to rozwiązanie techniczne pod względem ekonomicznym
B_2A_U08, B_2A_U10, B_2A_U11, B_2A_U25T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U16C-4T-P-1M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_E/D/06_K01
Rozumie potrzebę działań modernizacyjnych w kierunku poprawy efektywności energetycznej instalacji HVAC oraz ciągłej aktualizacji wiedzy w tym zakresie prowądzących do oszczędności kopalnych surowców energetycznych i korzystnego wpływu na środowisko naturalne
B_2A_K03, B_2A_K04, B_2A_K06, B_2A_K08T2A_K01, T2A_K02, T2A_K07C-2, C-1T-W-1, T-W-10, T-P-3M-1, M-2, M-5S-1
B_2A_E/D/06_K02
Student ma świadomość globalnych uwarunkowań energetycznych i konieczności podejmowania działań w kierunku poprawy efektywności energetycznej instalacji HVAC w budynkach
B_2A_K03, B_2A_K08T2A_K02, T2A_K07C-2, C-1T-W-1, T-P-1, T-P-2, T-P-3M-1, M-2, M-5S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_E/D/06_W01
Student posiada wiedzę z zakresu budowy,funkcjonowania, regulacji instalacji HVAC oraz ich modernizacji pod kątem spełnienia wymogów efektywności energetycznej i jakości środowiska wewnętrznego. Student zna rozwiązania energoszczędne stosowane w instalacjach grzewczych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
2,0
3,0Student zna w stopniu podstawowym budowę, funkcjonowanie i możliwości regulacji,nie zna jednak wszystkich możliwych do wykorzystania działań modernizacyjnych w instalacjach HVAC służących poprawie efektywności energetycznej i jakości środowiska wewnętrznego
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_E/D/06_W02
Student posiada wiedzę w zakresie wpływu stosowanych rozwiązań modernizacyjnych w kierunku poprawy efektywności energetycznej instalacji HVAC na środowisko naturalne
2,0
3,0Student ma ogólne rozeznanie, lecz słabo ugruntowaną wiedzę szczegółową z zakresu wpływu działań modernizacyjnych w kierunku poprawy efektywności energetycznej na środowisko naturalne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_E/D/06_U01
Student potrafi zidentyfikować źródła oszczędności energii w instalacjach HVAC
2,0
3,0Student wykazuje zdolność identyfikacji przynajmniej ok. 60% źródeł oszczędności energii w instalacjach HVAC
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_E/D/06_U02
Student potrafi przygotować prezentację/ portfolio na wybrany temat z zakresu modernizacji pod kątem poprawy efektywności energetycznej wybranej instalacji HVAC i jej skutków ekonomicznych oraz wpływu na środowisko naturalne
2,0
3,0Student przygotował prezentację na zadany temat, lecz sposób prezentacji i znajomość prezentowanych treści wykazują braki
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_E/D/06_U03
Student potrafi zebrać i przeanalizować odpowiednie dane i na ich podstawie określić zasadność przeprowadzania modernizacji instalacji HVAC pod kątem oszczedności energii
2,0
3,0Student samodzielnie zebrał dane i je przeanalizował lecz popełnił pewne błędy w zakresie ich oceny
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_E/D/06_U04
Student potrafi dobrać podstawowe elementy systemu służące poprawie efektywności energetycznej instalacji HVAC , tak aby system w jak najmniejszym stopniu ingerował w środowisko i potrafi ocenić to rozwiązanie techniczne pod względem ekonomicznym
2,0
3,0Student przedstawił poprawną koncepcję projektową, poprawnie dobrał jej modernizowane komponenty ocenił aspekt ekonomiczny oraz środowiskowy rozwiązania lecz zaprezentowane rozwiązanie nie jest optymalne i pozbawione niedociągnięć
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_E/D/06_K01
Rozumie potrzebę działań modernizacyjnych w kierunku poprawy efektywności energetycznej instalacji HVAC oraz ciągłej aktualizacji wiedzy w tym zakresie prowądzących do oszczędności kopalnych surowców energetycznych i korzystnego wpływu na środowisko naturalne
2,0
3,0Student rozumie potrzebę działań modernizacyjnych i aktalizacji wiedzy w tym zakresie w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_E/D/06_K02
Student ma świadomość globalnych uwarunkowań energetycznych i konieczności podejmowania działań w kierunku poprawy efektywności energetycznej instalacji HVAC w budynkach
2,0
3,0Student ma dostateczną świadomość globalnych uwarunkowań energetycznych i konieczności działań modernizacyjnych pod kątem poprawy efektywności energetycznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Albers J.i inni, Systemy centralnego ogrzewania i wentylacji. Poradnik dla projektantów i instalatorów, WNT, Warszawa, 2007
  2. Jadwiszczak P., Instalacje centralnego ogrzewania w procesie termomodernizacji budynków, Medium, Warszawa, 2013, 7-8/2013, artykuł w czasopiśmie Rynek Instalacyjny
  3. Jadwiszczak P., Modernizacja instalacji c.o. w budynkach po termomodernizacji, Medium, Warszawa, 2013, 10/2013, artykuł w czasopiśmie Rynek Instalacyjny

Literatura dodatkowa

  1. Henryk Krause i inni, TERMOMODERNIZACJA BUDYNKÓW dla poprawy jakości środowiska. Poradnik dla audytorów energetycznych, inspektorów środowiska, projektantów oraz zarządców budynków i obiektów budowlanych, Narodowa Agencja Poszanowania Energii S.A., Warszawa, 2004

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Opracowanie i udokumentowanie dwóch różnych koncepcji projektowych modernizacji instalacji HVAC z zastosowaniem rozwiązań efektywnych energetycznie dla wybranego obiektu zatwierdzonego przez prowadzącego20
T-P-2Analiza i studia wykonalności oraz opłacalności inwestycji dotyczącej rozwiązania modernizacyjnego. Analiza ekologiczna.20
T-P-3Prezentacja ustna przyjętych koncepcji i analiz5
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy - standardy energetyczne i instalacyjne w przeszłości i obecnie, komfort cieplny globalny i lokalny, jakość środowiska wewnętrznego, wskaźniki energetyczne,pojęcie sprawności systemowej w instalacjach, przepisy EPBD odnośnie efetywności energetycznej instalacji HVAC4
T-W-2Stany dynamiczne w ogrzewanym budynku i instalacji grzewczej2
T-W-3Instalacje niskotemperaturowe- ogrzewanie ścienne, podłogowe, sufitowe, aktywnie termicznie przegrody budowlane i niskotemperaturowe ogrzewania konwekcyjne10
T-W-4Rozwiązania hydrauliczne i regulacja w instalacji centralnego ogrzewania- rodzaje regulacji, sposoby realizacji, możliwości redukcji zużycia energii, ograniczenia.4
T-W-5Pomiar i monitoring zużycia energii jako czynniki sprzyjajace oszczędności energii2
T-W-6Instalacje centralnego ogrzewania w procesie termomodernizacji budynku4
T-W-7Przykłady energooszczędnych rozwiązań instalacji grzewczych (c.o. i c.w.u.), wentylacyjnych i klimatyzacyjnych10
T-W-8Instalacje ciepłej wody użytkowej- możliwości osiągania oszczędności energii a wymagania higieniczne4
T-W-9Wysokosprawne, energooszczędne rozwiązania konwencjonalnych źródeł ciepła4
T-W-10Aspekty ekonomiczne i środowiskowe modernizacji instalacji w budynkach1
45

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2zebranie dokumentacji dotyczącej analizowanego obiektu i jego oględziny (inspekcja on site),5
A-P-3praca indywidualna studentów dotycząca opracowania i analiz realizowana poza zajęciami34
A-P-4przygotowanie prezentacji6
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w zajęciach45
A-W-2przygotowanie się do egzaminu13
A-W-3udział w egzaminie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_E/D/06_W01Student posiada wiedzę z zakresu budowy,funkcjonowania, regulacji instalacji HVAC oraz ich modernizacji pod kątem spełnienia wymogów efektywności energetycznej i jakości środowiska wewnętrznego. Student zna rozwiązania energoszczędne stosowane w instalacjach grzewczych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W02Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z budownictwem
B_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z problemami modernizacji instalacji grzewczych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych (HVAC)
C-1Zapoznanie studentów z problematyką energooszczędnych i spełniających wymagania jakości środowiska wewnętrznego oraz dyrektywy EPBD rozwiązań instalacji HVAC
Treści programoweT-W-1Podstawy - standardy energetyczne i instalacyjne w przeszłości i obecnie, komfort cieplny globalny i lokalny, jakość środowiska wewnętrznego, wskaźniki energetyczne,pojęcie sprawności systemowej w instalacjach, przepisy EPBD odnośnie efetywności energetycznej instalacji HVAC
T-W-7Przykłady energooszczędnych rozwiązań instalacji grzewczych (c.o. i c.w.u.), wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
T-W-2Stany dynamiczne w ogrzewanym budynku i instalacji grzewczej
T-W-3Instalacje niskotemperaturowe- ogrzewanie ścienne, podłogowe, sufitowe, aktywnie termicznie przegrody budowlane i niskotemperaturowe ogrzewania konwekcyjne
T-W-6Instalacje centralnego ogrzewania w procesie termomodernizacji budynku
T-W-4Rozwiązania hydrauliczne i regulacja w instalacji centralnego ogrzewania- rodzaje regulacji, sposoby realizacji, możliwości redukcji zużycia energii, ograniczenia.
T-W-8Instalacje ciepłej wody użytkowej- możliwości osiągania oszczędności energii a wymagania higieniczne
T-W-9Wysokosprawne, energooszczędne rozwiązania konwencjonalnych źródeł ciepła
T-W-5Pomiar i monitoring zużycia energii jako czynniki sprzyjajace oszczędności energii
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3z użyciem komputera
M-5dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna w stopniu podstawowym budowę, funkcjonowanie i możliwości regulacji,nie zna jednak wszystkich możliwych do wykorzystania działań modernizacyjnych w instalacjach HVAC służących poprawie efektywności energetycznej i jakości środowiska wewnętrznego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_E/D/06_W02Student posiada wiedzę w zakresie wpływu stosowanych rozwiązań modernizacyjnych w kierunku poprawy efektywności energetycznej instalacji HVAC na środowisko naturalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W14Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z problemami modernizacji instalacji grzewczych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych (HVAC)
C-1Zapoznanie studentów z problematyką energooszczędnych i spełniających wymagania jakości środowiska wewnętrznego oraz dyrektywy EPBD rozwiązań instalacji HVAC
Treści programoweT-W-10Aspekty ekonomiczne i środowiskowe modernizacji instalacji w budynkach
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3z użyciem komputera
M-5dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma ogólne rozeznanie, lecz słabo ugruntowaną wiedzę szczegółową z zakresu wpływu działań modernizacyjnych w kierunku poprawy efektywności energetycznej na środowisko naturalne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_E/D/06_U01Student potrafi zidentyfikować źródła oszczędności energii w instalacjach HVAC
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętnośći z zakresu inwentaryzacji i znalezienia optymalnej koncepcji modernizacji instalacji HVAC pod kątem oszczędności energii a także doboru podstawowych elementów służących poprawie efektywności energetycznej
Treści programoweT-P-1Opracowanie i udokumentowanie dwóch różnych koncepcji projektowych modernizacji instalacji HVAC z zastosowaniem rozwiązań efektywnych energetycznie dla wybranego obiektu zatwierdzonego przez prowadzącego
Metody nauczaniaM-3z użyciem komputera
M-4metoda projektów
M-5dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje zdolność identyfikacji przynajmniej ok. 60% źródeł oszczędności energii w instalacjach HVAC
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_E/D/06_U02Student potrafi przygotować prezentację/ portfolio na wybrany temat z zakresu modernizacji pod kątem poprawy efektywności energetycznej wybranej instalacji HVAC i jej skutków ekonomicznych oraz wpływu na środowisko naturalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
B_2A_U03Potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
B_2A_U04Potrafi przygotować oraz przedstawić w języku polskim i obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanej specjalności
B_2A_U08Potrafi sporządzić dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów CAD
B_2A_U11Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z budownictwem oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
B_2A_U12Potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie prezentacji/portfolio dotyczących zagadnień modernizacji instalacji HVAC i jej przedstawienie
Treści programoweT-P-2Analiza i studia wykonalności oraz opłacalności inwestycji dotyczącej rozwiązania modernizacyjnego. Analiza ekologiczna.
T-P-3Prezentacja ustna przyjętych koncepcji i analiz
Metody nauczaniaM-3z użyciem komputera
M-5dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student przygotował prezentację na zadany temat, lecz sposób prezentacji i znajomość prezentowanych treści wykazują braki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_E/D/06_U03Student potrafi zebrać i przeanalizować odpowiednie dane i na ich podstawie określić zasadność przeprowadzania modernizacji instalacji HVAC pod kątem oszczedności energii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
B_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
Cel przedmiotuC-5Ukształtowanie umiejętności z zakresu zbierania danych i ich analizy pod kątem zasadności/opacalności działań modernizacyjnych
Treści programoweT-P-2Analiza i studia wykonalności oraz opłacalności inwestycji dotyczącej rozwiązania modernizacyjnego. Analiza ekologiczna.
Metody nauczaniaM-3z użyciem komputera
M-4metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student samodzielnie zebrał dane i je przeanalizował lecz popełnił pewne błędy w zakresie ich oceny
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_E/D/06_U04Student potrafi dobrać podstawowe elementy systemu służące poprawie efektywności energetycznej instalacji HVAC , tak aby system w jak najmniejszym stopniu ingerował w środowisko i potrafi ocenić to rozwiązanie techniczne pod względem ekonomicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U08Potrafi sporządzić dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów CAD
B_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych
B_2A_U11Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z budownictwem oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
B_2A_U25Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętnośći z zakresu inwentaryzacji i znalezienia optymalnej koncepcji modernizacji instalacji HVAC pod kątem oszczędności energii a także doboru podstawowych elementów służących poprawie efektywności energetycznej
Treści programoweT-P-1Opracowanie i udokumentowanie dwóch różnych koncepcji projektowych modernizacji instalacji HVAC z zastosowaniem rozwiązań efektywnych energetycznie dla wybranego obiektu zatwierdzonego przez prowadzącego
Metody nauczaniaM-3z użyciem komputera
M-4metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student przedstawił poprawną koncepcję projektową, poprawnie dobrał jej modernizowane komponenty ocenił aspekt ekonomiczny oraz środowiskowy rozwiązania lecz zaprezentowane rozwiązanie nie jest optymalne i pozbawione niedociągnięć
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_E/D/06_K01Rozumie potrzebę działań modernizacyjnych w kierunku poprawy efektywności energetycznej instalacji HVAC oraz ciągłej aktualizacji wiedzy w tym zakresie prowądzących do oszczędności kopalnych surowców energetycznych i korzystnego wpływu na środowisko naturalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
B_2A_K04Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie
B_2A_K06Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w budownictwie
B_2A_K08Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat budownictwa, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z problemami modernizacji instalacji grzewczych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych (HVAC)
C-1Zapoznanie studentów z problematyką energooszczędnych i spełniających wymagania jakości środowiska wewnętrznego oraz dyrektywy EPBD rozwiązań instalacji HVAC
Treści programoweT-W-1Podstawy - standardy energetyczne i instalacyjne w przeszłości i obecnie, komfort cieplny globalny i lokalny, jakość środowiska wewnętrznego, wskaźniki energetyczne,pojęcie sprawności systemowej w instalacjach, przepisy EPBD odnośnie efetywności energetycznej instalacji HVAC
T-W-10Aspekty ekonomiczne i środowiskowe modernizacji instalacji w budynkach
T-P-3Prezentacja ustna przyjętych koncepcji i analiz
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-5dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie potrzebę działań modernizacyjnych i aktalizacji wiedzy w tym zakresie w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_E/D/06_K02Student ma świadomość globalnych uwarunkowań energetycznych i konieczności podejmowania działań w kierunku poprawy efektywności energetycznej instalacji HVAC w budynkach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
B_2A_K08Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat budownictwa, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z problemami modernizacji instalacji grzewczych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych (HVAC)
C-1Zapoznanie studentów z problematyką energooszczędnych i spełniających wymagania jakości środowiska wewnętrznego oraz dyrektywy EPBD rozwiązań instalacji HVAC
Treści programoweT-W-1Podstawy - standardy energetyczne i instalacyjne w przeszłości i obecnie, komfort cieplny globalny i lokalny, jakość środowiska wewnętrznego, wskaźniki energetyczne,pojęcie sprawności systemowej w instalacjach, przepisy EPBD odnośnie efetywności energetycznej instalacji HVAC
T-P-1Opracowanie i udokumentowanie dwóch różnych koncepcji projektowych modernizacji instalacji HVAC z zastosowaniem rozwiązań efektywnych energetycznie dla wybranego obiektu zatwierdzonego przez prowadzącego
T-P-2Analiza i studia wykonalności oraz opłacalności inwestycji dotyczącej rozwiązania modernizacyjnego. Analiza ekologiczna.
T-P-3Prezentacja ustna przyjętych koncepcji i analiz
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-5dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma dostateczną świadomość globalnych uwarunkowań energetycznych i konieczności działań modernizacyjnych pod kątem poprawy efektywności energetycznej
3,5
4,0
4,5
5,0