Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska

Sylabus przedmiotu Podstawy eksploatacji dróg:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy eksploatacji dróg
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dominik Kacprzak <Dominik.Kacprzak@zut.edu.pl>, Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 2,00,40egzamin
laboratoriaL6 15 1,50,30zaliczenie
projektyP6 15 1,50,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie z matematyki
W-2Zaliczenie z fizyki
W-3Zaliczenie z geometrii wykreślnej
W-4Zaliczenie z budownictwa komunikacyjnego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie wiedzy z zakresu doboru parametrów drogowych w celu zapewnienia warunków widoczności
C-2Opanowanie wiedzy z zakresu projektowania oznakowania poziomego na łukach pionowych i poziomych z niedostateczną widocznością
C-3Umiejętność wykonywania podstawowych pomiarów natężenia ruchu na skrzyżowaniach i odcinkach dróg

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1L1. Przygotowanie pliku samoliczącego do wyboru parametrów krzywej przejściowej i obliczenia parametrów geometrycznych2
T-L-2L2. Przygotowanie systemu obliczeń związanych z oceną widoczności2
T-L-3L3. Analiza warunków widoczności na łukach poziomych i pionowych na odcinku drogi i formułowanie orzeczenia5
T-L-4L4. Dobór wartości parametrów drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniach2
T-L-5L5. Pomiar natężenia ruchu w godzinach szczytu4
15
projekty
T-P-1P1. Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z niedostateczną widocznością7
T-P-2P2. Projekt oznakowania poziomego na wybranych łukach pionowych z niedostateczną widocznością8
15
wykłady
T-W-11.Wybrane podstawowe warunki projektowe ze standardów i wytycznych projektowania dróg. Podstawowe warunki projektowania krzywych przejściowych z uwzględnieniem 11 warunków wyboru parametru A. Uwzględnienie perspektywy rozwoju dróg kołowych.2
T-W-22.Analiza podstawowych warunków widoczności na drogach kołowych.2
T-W-33.Podstawowe informacje o szczegółach projektowych łuku poziomego dróg kołowych z wykorzystaniem programów projektowych typu CAD. Programy komputerowe wspomagające projektowanie geometrii dróg. Rozwiązywanie podstawowych zagadnień drogowych związanych z planem drogi2
T-W-44.Podstawowe informacje o standardowych warunkach projektowania łuków poziomych na drogach kołowych z uwzględnieniem obwiedni widoczności. Dobór promienia łuku przy zapewnieniu widoczności wykorzystujący metodę iteracji. Przeszkody boczne ograniczające widoczność boczną na łukach poziomych. Ekspertyzy oceniające bezpieczeństwo ruchu na wybranych elementach planu drogi.2
T-W-55.Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące odległości widoczności na zatrzymanie. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Podstawowe zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych z niedostateczną widocznością. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków poziomych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.2
T-W-66.Podstawowe informacje o profilu podłużnym w szczegółowym projekcie drogi kołowej. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Podstawowe informacje o szczegółach projektowych niwelety drogowej, programach projektowych wykorzystujących CAD. Zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach pionowych z niedostateczną widocznością. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków pionowych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.2
T-W-77.Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie. Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie.2
T-W-88.Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na skrzyżowaniach. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Zagadnienia inżynierskie dotyczące wyznaczania obwiedni widoczności. Widoczność na wlotach na skrzyżowanie przy istniejącej przeszkodzie ograniczającej widoczność. Odległości widoczności na wlotach podporządkowanych przy zbliżaniu się do skrzyżowania i przy zatrzymaniu się pojazdu. Analiza ekspercka trójkątów widoczności wymaganych i rzeczywistych z uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.2
T-W-99.Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące wykonywania pomiarów natężenia ruchu. Średnie dobowe natężenie ruchu SDR. Generalny Pomiar Ruchu GPR. Określenie ekwiwalentnego natężenia ruchu i współczynnika wahań ruchu. Zasady wyznaczania współczynnika wahań ruchu.6
T-W-1010.Podstawowe parametry drogi.8
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach14
A-L-2samodzielne przygotowanie plików samoliczących6
A-L-3samodzielne rozwiązywanie zadań24
A-L-4zaliczenie1
45
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach14
A-P-2wykonanie projektów oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym i dwóch łukach pionowych z niedostateczną widocznością26
A-P-3przygotowanie projektów do zaliczenia4
A-P-4zaliczenie projektu1
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2praca samodzielna związana z zaznajomieniem się z uzyskaną wiedzą7
A-W-3przygotowanie się do egzaminu20
A-W-4uczestnictwo w egzaminie3
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda projektów
M-4metoda przypadków
M-5metoda programowana z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: zaliczenie projektów
S-3Ocena formująca: zaliczenie laboratorium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/DUL02_W01
Potrafi ocenić warunki ruchu na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością oraz potrafi formułować opinie biegłych na podstawie rzetelnych analiz warunków bezpieczeństwa na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością i na skrzyżowaniach drogowych. Ma szczegółową wiedzę na temat tekstury i współczynnika przyczepności
B_1A_W07, B_1A_W10, B_1A_W11, B_1A_W13T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-2, C-1T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3S-1
B_1A_S1/D/DUL02_W02
Ma szczegółową wiedzę na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością
B_1A_W13, B_1A_W02T1A_W01, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-P-1, T-P-2M-1, M-3, M-4, M-5S-2
B_1A_S1/D/DUL02_W03
Ma podstawową wiedzę o pomiarach natężenia ruchu i doborze parametrów drogowych, w celu zapewnienia warunków widoczności oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego
B_1A_W13T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06InzA_W01C-3, C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/DUL02_U01
Ma umiejętność pisania opinii w sprawach bezpieczeństwa ruchu dotyczących różnych elementów drogi kołowej, ze szczególnym uwzględnieniem oceny warunków bezpieczeństwa na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością
B_1A_U13, B_1A_U08, B_1A_U22T1A_U01, T1A_U05, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-1T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-P-1, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1
B_1A_S1/D/DUL02_U02
Umie ocenić warunki bezpieczeństwa na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością
B_1A_U20, B_1A_U05, B_1A_U11, B_1A_U08, B_1A_U19T1A_U02, T1A_U03, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U12, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-P-1, T-P-2, T-L-1M-1, M-3, M-4, M-5S-2
B_1A_S1/D/DUL02_U03
Potrafi planować i przeprowadzać pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. Potrafi przygotować analizy i obliczenia w odniesieniu do postawionego zagadnienia problemowego z zakresu studiowanej specjalności.
B_1A_U10, B_1A_U14, B_1A_U13, B_1A_U08, B_1A_U22T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U07, InzA_U08C-3T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2, M-3, M-4, M-5S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/DUL02_K01
Ma świadomość ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym. Rozumie różne aspekty samodzielnego i zespołowego projektowania. Rozumie problematykę eksploatacji dróg. Jest świadomy skutków nieprawidłowych czynności inżynierskich oraz ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
B_1A_K01, B_1A_K02, B_1A_K06T1A_K01, T1A_K02, T1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-2, C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-P-1, T-L-3, T-L-4M-2, M-3, M-4S-1
B_1A_S1/D/DUL02_K02
Rozumie różne aspekty projektowania i eksploatacji dróg, rozumie skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich oraz ma świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów oraz podejmowanie decyzji
B_1A_K03, B_1A_K04, B_1A_K02T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04InzA_K01C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2, M-3, M-4, M-5S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/DUL02_W01
Potrafi ocenić warunki ruchu na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością oraz potrafi formułować opinie biegłych na podstawie rzetelnych analiz warunków bezpieczeństwa na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością i na skrzyżowaniach drogowych. Ma szczegółową wiedzę na temat tekstury i współczynnika przyczepności
2,0Student nie potrafi ocenić warunków ruchu i nie potrafi sformułować poprawnej opinii o nich
3,0Student w sposób minimalny ocenia warunki ruchu, nie potrafi jednak sformułować poprawnej opinii
3,5Student w sposób więcej niż minimalny ocenia warunki ruchu, nie potrafi jednak sformułować poprawnej opinii
4,0Student w sposób podstawowy ocenia warunki ruchu i sformułuje w miarę poprawną opinię
4,5Student dobrze ocenia warunki ruchu i sformułuje poprawną opinię
5,0Student bardzo dobrze ocenia warunki ruchu i sformułuje poprawną opinię
B_1A_S1/D/DUL02_W02
Ma szczegółową wiedzę na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością
2,0Student nie ma minimalnej wiedzy na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością
3,0Student ma minimalną wiedzę na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością
3,5Student ma więcej niż minimalną wiedzę na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością
4,0Student ma podstawową wiedzę na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością
4,5Student ma dobrą wiedzę na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością
B_1A_S1/D/DUL02_W03
Ma podstawową wiedzę o pomiarach natężenia ruchu i doborze parametrów drogowych, w celu zapewnienia warunków widoczności oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego
2,0Student nie widzi błędnie wykonanych wyników i nie rozumie swoich błędów
3,0Student wykonuje nierzetelne pomiary i je poprawia wg dokładnych wytycznych
3,5Student wykonuje pomiary bez należytej rzetelności, poprawia je i czasami nadal błędnie je interpretuje
4,0Student wykonuje pomiary bez należytej rzetelności i czasami błędnie je interpretuje
4,5Student dobrze wykonuje pomiary, ale czasami błędnie je interpretuje
5,0Student prawidłowo wykonuje rzetelne pomiary i potrafi je zinterpretować

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/DUL02_U01
Ma umiejętność pisania opinii w sprawach bezpieczeństwa ruchu dotyczących różnych elementów drogi kołowej, ze szczególnym uwzględnieniem oceny warunków bezpieczeństwa na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością
2,0Student nie potrafi napisać opinii w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej
3,0Student potrafi napisać minimalistyczną opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej
3,5Student potrafi napisać w miarę poprawną opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej
4,0Student potrafi napisać poprawną opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej
4,5Student potrafi dobrze napisać opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej
5,0Student potrafi bardzo dobrze napisać opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej
B_1A_S1/D/DUL02_U02
Umie ocenić warunki bezpieczeństwa na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością
2,0Student nie umie ocenić warunków bezpieczeństwa i nie rozumie takiej potrzeby
3,0Student potrafi w minimalny sposób ocenić warunki bezpieczeństwa, ale nie potrafi ich zinterpretować
3,5Student potrafi w minimalny sposób ocenić warunki bezpieczeństwa i potrafi je minimalnie zinterpretować
4,0Student potrafi w podstawowy sposób ocenić warunki bezpieczeństwa i czasami potrafi je zinterpretować
4,5Student potrafi dobrze ocenić warunki bezpieczeństwa i potrafi je zinterpretować
5,0Student potrafi bardzo dobrze ocenić warunki bezpieczeństwa i potrafi je zinterpretować
B_1A_S1/D/DUL02_U03
Potrafi planować i przeprowadzać pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. Potrafi przygotować analizy i obliczenia w odniesieniu do postawionego zagadnienia problemowego z zakresu studiowanej specjalności.
2,0Student nie widzi błędnie wykonanych wyników i nie rozumie swoich błędów
3,0Student wykonuje nierzetelne pomiary i je poprawia wg dokładnych wytycznych
3,5Student wykonuje pomiary bez należytej rzetelności, poprawia je i czasami nadal błędnie je interpretuje
4,0Student wykonuje pomiary bez należytej rzetelności i czasami błędnie je interpretuje
4,5Student dobrze wykonuje pomiary i stara się je interpretować
5,0Student prawidłowo wykonuje rzetelne pomiary i potrafi je zinterpretować

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/DUL02_K01
Ma świadomość ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym. Rozumie różne aspekty samodzielnego i zespołowego projektowania. Rozumie problematykę eksploatacji dróg. Jest świadomy skutków nieprawidłowych czynności inżynierskich oraz ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
2,0Student nie ma świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz nie rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym
3,0Student ma minimalną świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych, ale nie rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym
3,5Student ma poczucie świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych, ale nie rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym
4,0Student ma dobrą świadomość ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym
4,5Student ma więcej niż dobrą świadomość ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym
B_1A_S1/D/DUL02_K02
Rozumie różne aspekty projektowania i eksploatacji dróg, rozumie skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich oraz ma świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów oraz podejmowanie decyzji
2,0Student nie rozumie różnych aspektów projektowania dróg i nie rozumie skutków nieprawidłowych czynności inżynierskich oraz nie ma świadomości odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów oraz podejmowanie decyzji
3,0Student rozumie różne aspekty tylko projektowania dróg, ale rozumie skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich, nie ma jednak świadomości odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji
3,5Student rozumie różne aspekty projektowania w sposób podstawowy i stara się zrozumieć skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich, ma podstawową świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji
4,0Student rozumie różne aspekty projektowania w sposób dobry i stara się zrozumieć skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich, ma także podstawową świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji
4,5Student rozumie różne aspekty projektowania w sposób dobry i rozumie skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich, ma także dobrą świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji
5,0Student rozumie bardzo dobrze różne aspekty projektowania i rozumie skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich, a także ma bardzo dobrą świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji

Literatura podstawowa

  1. DATKA ST., SUCHORZEWSKI W., TRACZ M., Inżynieria ruchu, WKŁ, W-wa, 1997, 2
  2. Rozporządzenie MTiGM z dnia 02.03.1999 r., Dziennik Ustaw, W-wa, 1999, 43
  3. System oceny stanu nawierzchni, GDDKiA, W-wa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Alicja Sołowczuk, droga.zut.edu.pl, podstrona "Podstawy eksploatacji dróg", Sz-n, ostatnia aktualizacja

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1L1. Przygotowanie pliku samoliczącego do wyboru parametrów krzywej przejściowej i obliczenia parametrów geometrycznych2
T-L-2L2. Przygotowanie systemu obliczeń związanych z oceną widoczności2
T-L-3L3. Analiza warunków widoczności na łukach poziomych i pionowych na odcinku drogi i formułowanie orzeczenia5
T-L-4L4. Dobór wartości parametrów drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniach2
T-L-5L5. Pomiar natężenia ruchu w godzinach szczytu4
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1P1. Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z niedostateczną widocznością7
T-P-2P2. Projekt oznakowania poziomego na wybranych łukach pionowych z niedostateczną widocznością8
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11.Wybrane podstawowe warunki projektowe ze standardów i wytycznych projektowania dróg. Podstawowe warunki projektowania krzywych przejściowych z uwzględnieniem 11 warunków wyboru parametru A. Uwzględnienie perspektywy rozwoju dróg kołowych.2
T-W-22.Analiza podstawowych warunków widoczności na drogach kołowych.2
T-W-33.Podstawowe informacje o szczegółach projektowych łuku poziomego dróg kołowych z wykorzystaniem programów projektowych typu CAD. Programy komputerowe wspomagające projektowanie geometrii dróg. Rozwiązywanie podstawowych zagadnień drogowych związanych z planem drogi2
T-W-44.Podstawowe informacje o standardowych warunkach projektowania łuków poziomych na drogach kołowych z uwzględnieniem obwiedni widoczności. Dobór promienia łuku przy zapewnieniu widoczności wykorzystujący metodę iteracji. Przeszkody boczne ograniczające widoczność boczną na łukach poziomych. Ekspertyzy oceniające bezpieczeństwo ruchu na wybranych elementach planu drogi.2
T-W-55.Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące odległości widoczności na zatrzymanie. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Podstawowe zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych z niedostateczną widocznością. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków poziomych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.2
T-W-66.Podstawowe informacje o profilu podłużnym w szczegółowym projekcie drogi kołowej. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Podstawowe informacje o szczegółach projektowych niwelety drogowej, programach projektowych wykorzystujących CAD. Zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach pionowych z niedostateczną widocznością. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków pionowych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.2
T-W-77.Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie. Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie.2
T-W-88.Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na skrzyżowaniach. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Zagadnienia inżynierskie dotyczące wyznaczania obwiedni widoczności. Widoczność na wlotach na skrzyżowanie przy istniejącej przeszkodzie ograniczającej widoczność. Odległości widoczności na wlotach podporządkowanych przy zbliżaniu się do skrzyżowania i przy zatrzymaniu się pojazdu. Analiza ekspercka trójkątów widoczności wymaganych i rzeczywistych z uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.2
T-W-99.Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące wykonywania pomiarów natężenia ruchu. Średnie dobowe natężenie ruchu SDR. Generalny Pomiar Ruchu GPR. Określenie ekwiwalentnego natężenia ruchu i współczynnika wahań ruchu. Zasady wyznaczania współczynnika wahań ruchu.6
T-W-1010.Podstawowe parametry drogi.8
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach14
A-L-2samodzielne przygotowanie plików samoliczących6
A-L-3samodzielne rozwiązywanie zadań24
A-L-4zaliczenie1
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach14
A-P-2wykonanie projektów oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym i dwóch łukach pionowych z niedostateczną widocznością26
A-P-3przygotowanie projektów do zaliczenia4
A-P-4zaliczenie projektu1
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2praca samodzielna związana z zaznajomieniem się z uzyskaną wiedzą7
A-W-3przygotowanie się do egzaminu20
A-W-4uczestnictwo w egzaminie3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/D/DUL02_W01Potrafi ocenić warunki ruchu na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością oraz potrafi formułować opinie biegłych na podstawie rzetelnych analiz warunków bezpieczeństwa na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością i na skrzyżowaniach drogowych. Ma szczegółową wiedzę na temat tekstury i współczynnika przyczepności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
B_1A_W10Zna zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów budownictwa ogólnego, przemysłowego, komunikacyjnego i wodnego
B_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat projektowania obiektów infrastruktury transportu lądowego
B_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Opanowanie wiedzy z zakresu projektowania oznakowania poziomego na łukach pionowych i poziomych z niedostateczną widocznością
C-1Opanowanie wiedzy z zakresu doboru parametrów drogowych w celu zapewnienia warunków widoczności
Treści programoweT-W-44.Podstawowe informacje o standardowych warunkach projektowania łuków poziomych na drogach kołowych z uwzględnieniem obwiedni widoczności. Dobór promienia łuku przy zapewnieniu widoczności wykorzystujący metodę iteracji. Przeszkody boczne ograniczające widoczność boczną na łukach poziomych. Ekspertyzy oceniające bezpieczeństwo ruchu na wybranych elementach planu drogi.
T-W-55.Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące odległości widoczności na zatrzymanie. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Podstawowe zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych z niedostateczną widocznością. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków poziomych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.
T-W-66.Podstawowe informacje o profilu podłużnym w szczegółowym projekcie drogi kołowej. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Podstawowe informacje o szczegółach projektowych niwelety drogowej, programach projektowych wykorzystujących CAD. Zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach pionowych z niedostateczną widocznością. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków pionowych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.
T-L-3L3. Analiza warunków widoczności na łukach poziomych i pionowych na odcinku drogi i formułowanie orzeczenia
T-L-4L4. Dobór wartości parametrów drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniach
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić warunków ruchu i nie potrafi sformułować poprawnej opinii o nich
3,0Student w sposób minimalny ocenia warunki ruchu, nie potrafi jednak sformułować poprawnej opinii
3,5Student w sposób więcej niż minimalny ocenia warunki ruchu, nie potrafi jednak sformułować poprawnej opinii
4,0Student w sposób podstawowy ocenia warunki ruchu i sformułuje w miarę poprawną opinię
4,5Student dobrze ocenia warunki ruchu i sformułuje poprawną opinię
5,0Student bardzo dobrze ocenia warunki ruchu i sformułuje poprawną opinię
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/D/DUL02_W02Ma szczegółową wiedzę na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_1A_W02Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych, map geodezyjnych, geologicznych z wykorzystaniem CAD
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Opanowanie wiedzy z zakresu projektowania oznakowania poziomego na łukach pionowych i poziomych z niedostateczną widocznością
C-1Opanowanie wiedzy z zakresu doboru parametrów drogowych w celu zapewnienia warunków widoczności
Treści programoweT-W-11.Wybrane podstawowe warunki projektowe ze standardów i wytycznych projektowania dróg. Podstawowe warunki projektowania krzywych przejściowych z uwzględnieniem 11 warunków wyboru parametru A. Uwzględnienie perspektywy rozwoju dróg kołowych.
T-W-22.Analiza podstawowych warunków widoczności na drogach kołowych.
T-W-33.Podstawowe informacje o szczegółach projektowych łuku poziomego dróg kołowych z wykorzystaniem programów projektowych typu CAD. Programy komputerowe wspomagające projektowanie geometrii dróg. Rozwiązywanie podstawowych zagadnień drogowych związanych z planem drogi
T-W-44.Podstawowe informacje o standardowych warunkach projektowania łuków poziomych na drogach kołowych z uwzględnieniem obwiedni widoczności. Dobór promienia łuku przy zapewnieniu widoczności wykorzystujący metodę iteracji. Przeszkody boczne ograniczające widoczność boczną na łukach poziomych. Ekspertyzy oceniające bezpieczeństwo ruchu na wybranych elementach planu drogi.
T-W-55.Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące odległości widoczności na zatrzymanie. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Podstawowe zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych z niedostateczną widocznością. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków poziomych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.
T-W-66.Podstawowe informacje o profilu podłużnym w szczegółowym projekcie drogi kołowej. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Podstawowe informacje o szczegółach projektowych niwelety drogowej, programach projektowych wykorzystujących CAD. Zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach pionowych z niedostateczną widocznością. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków pionowych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.
T-P-1P1. Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z niedostateczną widocznością
T-P-2P2. Projekt oznakowania poziomego na wybranych łukach pionowych z niedostateczną widocznością
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3metoda projektów
M-4metoda przypadków
M-5metoda programowana z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma minimalnej wiedzy na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością
3,0Student ma minimalną wiedzę na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością
3,5Student ma więcej niż minimalną wiedzę na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością
4,0Student ma podstawową wiedzę na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością
4,5Student ma dobrą wiedzę na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/D/DUL02_W03Ma podstawową wiedzę o pomiarach natężenia ruchu i doborze parametrów drogowych, w celu zapewnienia warunków widoczności oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-3Umiejętność wykonywania podstawowych pomiarów natężenia ruchu na skrzyżowaniach i odcinkach dróg
C-2Opanowanie wiedzy z zakresu projektowania oznakowania poziomego na łukach pionowych i poziomych z niedostateczną widocznością
C-1Opanowanie wiedzy z zakresu doboru parametrów drogowych w celu zapewnienia warunków widoczności
Treści programoweT-W-11.Wybrane podstawowe warunki projektowe ze standardów i wytycznych projektowania dróg. Podstawowe warunki projektowania krzywych przejściowych z uwzględnieniem 11 warunków wyboru parametru A. Uwzględnienie perspektywy rozwoju dróg kołowych.
T-W-22.Analiza podstawowych warunków widoczności na drogach kołowych.
T-W-55.Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące odległości widoczności na zatrzymanie. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Podstawowe zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych z niedostateczną widocznością. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków poziomych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.
T-W-88.Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na skrzyżowaniach. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Zagadnienia inżynierskie dotyczące wyznaczania obwiedni widoczności. Widoczność na wlotach na skrzyżowanie przy istniejącej przeszkodzie ograniczającej widoczność. Odległości widoczności na wlotach podporządkowanych przy zbliżaniu się do skrzyżowania i przy zatrzymaniu się pojazdu. Analiza ekspercka trójkątów widoczności wymaganych i rzeczywistych z uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.
T-W-99.Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące wykonywania pomiarów natężenia ruchu. Średnie dobowe natężenie ruchu SDR. Generalny Pomiar Ruchu GPR. Określenie ekwiwalentnego natężenia ruchu i współczynnika wahań ruchu. Zasady wyznaczania współczynnika wahań ruchu.
T-L-1L1. Przygotowanie pliku samoliczącego do wyboru parametrów krzywej przejściowej i obliczenia parametrów geometrycznych
T-L-2L2. Przygotowanie systemu obliczeń związanych z oceną widoczności
T-L-3L3. Analiza warunków widoczności na łukach poziomych i pionowych na odcinku drogi i formułowanie orzeczenia
T-L-4L4. Dobór wartości parametrów drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniach
T-L-5L5. Pomiar natężenia ruchu w godzinach szczytu
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda projektów
M-4metoda przypadków
M-5metoda programowana z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: zaliczenie laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie widzi błędnie wykonanych wyników i nie rozumie swoich błędów
3,0Student wykonuje nierzetelne pomiary i je poprawia wg dokładnych wytycznych
3,5Student wykonuje pomiary bez należytej rzetelności, poprawia je i czasami nadal błędnie je interpretuje
4,0Student wykonuje pomiary bez należytej rzetelności i czasami błędnie je interpretuje
4,5Student dobrze wykonuje pomiary, ale czasami błędnie je interpretuje
5,0Student prawidłowo wykonuje rzetelne pomiary i potrafi je zinterpretować
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/D/DUL02_U01Ma umiejętność pisania opinii w sprawach bezpieczeństwa ruchu dotyczących różnych elementów drogi kołowej, ze szczególnym uwzględnieniem oceny warunków bezpieczeństwa na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U13Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa
B_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
B_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Opanowanie wiedzy z zakresu projektowania oznakowania poziomego na łukach pionowych i poziomych z niedostateczną widocznością
C-1Opanowanie wiedzy z zakresu doboru parametrów drogowych w celu zapewnienia warunków widoczności
Treści programoweT-W-22.Analiza podstawowych warunków widoczności na drogach kołowych.
T-W-33.Podstawowe informacje o szczegółach projektowych łuku poziomego dróg kołowych z wykorzystaniem programów projektowych typu CAD. Programy komputerowe wspomagające projektowanie geometrii dróg. Rozwiązywanie podstawowych zagadnień drogowych związanych z planem drogi
T-W-55.Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące odległości widoczności na zatrzymanie. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Podstawowe zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych z niedostateczną widocznością. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków poziomych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.
T-W-66.Podstawowe informacje o profilu podłużnym w szczegółowym projekcie drogi kołowej. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Podstawowe informacje o szczegółach projektowych niwelety drogowej, programach projektowych wykorzystujących CAD. Zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach pionowych z niedostateczną widocznością. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków pionowych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.
T-W-77.Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie. Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie.
T-W-88.Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na skrzyżowaniach. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Zagadnienia inżynierskie dotyczące wyznaczania obwiedni widoczności. Widoczność na wlotach na skrzyżowanie przy istniejącej przeszkodzie ograniczającej widoczność. Odległości widoczności na wlotach podporządkowanych przy zbliżaniu się do skrzyżowania i przy zatrzymaniu się pojazdu. Analiza ekspercka trójkątów widoczności wymaganych i rzeczywistych z uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.
T-P-1P1. Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z niedostateczną widocznością
T-L-3L3. Analiza warunków widoczności na łukach poziomych i pionowych na odcinku drogi i formułowanie orzeczenia
T-L-4L4. Dobór wartości parametrów drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniach
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda projektów
M-4metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi napisać opinii w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej
3,0Student potrafi napisać minimalistyczną opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej
3,5Student potrafi napisać w miarę poprawną opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej
4,0Student potrafi napisać poprawną opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej
4,5Student potrafi dobrze napisać opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej
5,0Student potrafi bardzo dobrze napisać opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/D/DUL02_U02Umie ocenić warunki bezpieczeństwa na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U20Potrafi opracować dokumentację dotyczącą przygotowania i wykonania inwestycji budowlanej
B_1A_U05Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa elementów konstrukcji oraz obiektów budowlanych
B_1A_U11Potrafi odczytać rysunki architektoniczne, budowlane oraz mapy geodezyjne i geologiczne. Potrafi sporządzić dokumentację graficzną w środowisku wybranych programów CAD
B_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
B_1A_U19Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Opanowanie wiedzy z zakresu projektowania oznakowania poziomego na łukach pionowych i poziomych z niedostateczną widocznością
C-1Opanowanie wiedzy z zakresu doboru parametrów drogowych w celu zapewnienia warunków widoczności
Treści programoweT-W-11.Wybrane podstawowe warunki projektowe ze standardów i wytycznych projektowania dróg. Podstawowe warunki projektowania krzywych przejściowych z uwzględnieniem 11 warunków wyboru parametru A. Uwzględnienie perspektywy rozwoju dróg kołowych.
T-W-33.Podstawowe informacje o szczegółach projektowych łuku poziomego dróg kołowych z wykorzystaniem programów projektowych typu CAD. Programy komputerowe wspomagające projektowanie geometrii dróg. Rozwiązywanie podstawowych zagadnień drogowych związanych z planem drogi
T-W-44.Podstawowe informacje o standardowych warunkach projektowania łuków poziomych na drogach kołowych z uwzględnieniem obwiedni widoczności. Dobór promienia łuku przy zapewnieniu widoczności wykorzystujący metodę iteracji. Przeszkody boczne ograniczające widoczność boczną na łukach poziomych. Ekspertyzy oceniające bezpieczeństwo ruchu na wybranych elementach planu drogi.
T-W-55.Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące odległości widoczności na zatrzymanie. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Podstawowe zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych z niedostateczną widocznością. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków poziomych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.
T-W-66.Podstawowe informacje o profilu podłużnym w szczegółowym projekcie drogi kołowej. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Podstawowe informacje o szczegółach projektowych niwelety drogowej, programach projektowych wykorzystujących CAD. Zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach pionowych z niedostateczną widocznością. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków pionowych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.
T-P-1P1. Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z niedostateczną widocznością
T-P-2P2. Projekt oznakowania poziomego na wybranych łukach pionowych z niedostateczną widocznością
T-L-1L1. Przygotowanie pliku samoliczącego do wyboru parametrów krzywej przejściowej i obliczenia parametrów geometrycznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3metoda projektów
M-4metoda przypadków
M-5metoda programowana z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie ocenić warunków bezpieczeństwa i nie rozumie takiej potrzeby
3,0Student potrafi w minimalny sposób ocenić warunki bezpieczeństwa, ale nie potrafi ich zinterpretować
3,5Student potrafi w minimalny sposób ocenić warunki bezpieczeństwa i potrafi je minimalnie zinterpretować
4,0Student potrafi w podstawowy sposób ocenić warunki bezpieczeństwa i czasami potrafi je zinterpretować
4,5Student potrafi dobrze ocenić warunki bezpieczeństwa i potrafi je zinterpretować
5,0Student potrafi bardzo dobrze ocenić warunki bezpieczeństwa i potrafi je zinterpretować
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/D/DUL02_U03Potrafi planować i przeprowadzać pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. Potrafi przygotować analizy i obliczenia w odniesieniu do postawionego zagadnienia problemowego z zakresu studiowanej specjalności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U10Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
B_1A_U14Potrafi korzystać z technologii informacyjnych, zasobów Internetu oraz innych źródeł do wyszukiwania informacji ogólnych, komunikacji oraz poszukiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora robót budowlanych
B_1A_U13Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa
B_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
B_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Umiejętność wykonywania podstawowych pomiarów natężenia ruchu na skrzyżowaniach i odcinkach dróg
Treści programoweT-W-22.Analiza podstawowych warunków widoczności na drogach kołowych.
T-W-44.Podstawowe informacje o standardowych warunkach projektowania łuków poziomych na drogach kołowych z uwzględnieniem obwiedni widoczności. Dobór promienia łuku przy zapewnieniu widoczności wykorzystujący metodę iteracji. Przeszkody boczne ograniczające widoczność boczną na łukach poziomych. Ekspertyzy oceniające bezpieczeństwo ruchu na wybranych elementach planu drogi.
T-W-55.Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące odległości widoczności na zatrzymanie. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Podstawowe zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych z niedostateczną widocznością. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków poziomych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.
T-W-66.Podstawowe informacje o profilu podłużnym w szczegółowym projekcie drogi kołowej. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Podstawowe informacje o szczegółach projektowych niwelety drogowej, programach projektowych wykorzystujących CAD. Zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach pionowych z niedostateczną widocznością. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków pionowych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.
T-W-99.Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące wykonywania pomiarów natężenia ruchu. Średnie dobowe natężenie ruchu SDR. Generalny Pomiar Ruchu GPR. Określenie ekwiwalentnego natężenia ruchu i współczynnika wahań ruchu. Zasady wyznaczania współczynnika wahań ruchu.
T-L-1L1. Przygotowanie pliku samoliczącego do wyboru parametrów krzywej przejściowej i obliczenia parametrów geometrycznych
T-L-2L2. Przygotowanie systemu obliczeń związanych z oceną widoczności
T-L-3L3. Analiza warunków widoczności na łukach poziomych i pionowych na odcinku drogi i formułowanie orzeczenia
T-L-4L4. Dobór wartości parametrów drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniach
T-L-5L5. Pomiar natężenia ruchu w godzinach szczytu
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3metoda projektów
M-4metoda przypadków
M-5metoda programowana z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: zaliczenie laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie widzi błędnie wykonanych wyników i nie rozumie swoich błędów
3,0Student wykonuje nierzetelne pomiary i je poprawia wg dokładnych wytycznych
3,5Student wykonuje pomiary bez należytej rzetelności, poprawia je i czasami nadal błędnie je interpretuje
4,0Student wykonuje pomiary bez należytej rzetelności i czasami błędnie je interpretuje
4,5Student dobrze wykonuje pomiary i stara się je interpretować
5,0Student prawidłowo wykonuje rzetelne pomiary i potrafi je zinterpretować
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/D/DUL02_K01Ma świadomość ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym. Rozumie różne aspekty samodzielnego i zespołowego projektowania. Rozumie problematykę eksploatacji dróg. Jest świadomy skutków nieprawidłowych czynności inżynierskich oraz ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
B_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
B_1A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Opanowanie wiedzy z zakresu projektowania oznakowania poziomego na łukach pionowych i poziomych z niedostateczną widocznością
C-1Opanowanie wiedzy z zakresu doboru parametrów drogowych w celu zapewnienia warunków widoczności
Treści programoweT-W-33.Podstawowe informacje o szczegółach projektowych łuku poziomego dróg kołowych z wykorzystaniem programów projektowych typu CAD. Programy komputerowe wspomagające projektowanie geometrii dróg. Rozwiązywanie podstawowych zagadnień drogowych związanych z planem drogi
T-W-44.Podstawowe informacje o standardowych warunkach projektowania łuków poziomych na drogach kołowych z uwzględnieniem obwiedni widoczności. Dobór promienia łuku przy zapewnieniu widoczności wykorzystujący metodę iteracji. Przeszkody boczne ograniczające widoczność boczną na łukach poziomych. Ekspertyzy oceniające bezpieczeństwo ruchu na wybranych elementach planu drogi.
T-W-55.Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące odległości widoczności na zatrzymanie. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Podstawowe zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych z niedostateczną widocznością. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków poziomych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.
T-W-77.Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie. Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie.
T-W-88.Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na skrzyżowaniach. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Zagadnienia inżynierskie dotyczące wyznaczania obwiedni widoczności. Widoczność na wlotach na skrzyżowanie przy istniejącej przeszkodzie ograniczającej widoczność. Odległości widoczności na wlotach podporządkowanych przy zbliżaniu się do skrzyżowania i przy zatrzymaniu się pojazdu. Analiza ekspercka trójkątów widoczności wymaganych i rzeczywistych z uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.
T-P-1P1. Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z niedostateczną widocznością
T-L-3L3. Analiza warunków widoczności na łukach poziomych i pionowych na odcinku drogi i formułowanie orzeczenia
T-L-4L4. Dobór wartości parametrów drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniach
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3metoda projektów
M-4metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz nie rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym
3,0Student ma minimalną świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych, ale nie rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym
3,5Student ma poczucie świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych, ale nie rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym
4,0Student ma dobrą świadomość ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym
4,5Student ma więcej niż dobrą świadomość ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/D/DUL02_K02Rozumie różne aspekty projektowania i eksploatacji dróg, rozumie skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich oraz ma świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów oraz podejmowanie decyzji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K03Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu
B_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
B_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Umiejętność wykonywania podstawowych pomiarów natężenia ruchu na skrzyżowaniach i odcinkach dróg
Treści programoweT-W-22.Analiza podstawowych warunków widoczności na drogach kołowych.
T-W-33.Podstawowe informacje o szczegółach projektowych łuku poziomego dróg kołowych z wykorzystaniem programów projektowych typu CAD. Programy komputerowe wspomagające projektowanie geometrii dróg. Rozwiązywanie podstawowych zagadnień drogowych związanych z planem drogi
T-W-44.Podstawowe informacje o standardowych warunkach projektowania łuków poziomych na drogach kołowych z uwzględnieniem obwiedni widoczności. Dobór promienia łuku przy zapewnieniu widoczności wykorzystujący metodę iteracji. Przeszkody boczne ograniczające widoczność boczną na łukach poziomych. Ekspertyzy oceniające bezpieczeństwo ruchu na wybranych elementach planu drogi.
T-W-55.Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące odległości widoczności na zatrzymanie. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Podstawowe zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych z niedostateczną widocznością. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków poziomych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.
T-W-66.Podstawowe informacje o profilu podłużnym w szczegółowym projekcie drogi kołowej. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Podstawowe informacje o szczegółach projektowych niwelety drogowej, programach projektowych wykorzystujących CAD. Zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach pionowych z niedostateczną widocznością. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków pionowych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.
T-W-77.Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie. Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie.
T-W-88.Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na skrzyżowaniach. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Zagadnienia inżynierskie dotyczące wyznaczania obwiedni widoczności. Widoczność na wlotach na skrzyżowanie przy istniejącej przeszkodzie ograniczającej widoczność. Odległości widoczności na wlotach podporządkowanych przy zbliżaniu się do skrzyżowania i przy zatrzymaniu się pojazdu. Analiza ekspercka trójkątów widoczności wymaganych i rzeczywistych z uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.
T-W-99.Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące wykonywania pomiarów natężenia ruchu. Średnie dobowe natężenie ruchu SDR. Generalny Pomiar Ruchu GPR. Określenie ekwiwalentnego natężenia ruchu i współczynnika wahań ruchu. Zasady wyznaczania współczynnika wahań ruchu.
T-L-1L1. Przygotowanie pliku samoliczącego do wyboru parametrów krzywej przejściowej i obliczenia parametrów geometrycznych
T-L-2L2. Przygotowanie systemu obliczeń związanych z oceną widoczności
T-L-3L3. Analiza warunków widoczności na łukach poziomych i pionowych na odcinku drogi i formułowanie orzeczenia
T-L-4L4. Dobór wartości parametrów drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniach
T-L-5L5. Pomiar natężenia ruchu w godzinach szczytu
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3metoda projektów
M-4metoda przypadków
M-5metoda programowana z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: zaliczenie laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie różnych aspektów projektowania dróg i nie rozumie skutków nieprawidłowych czynności inżynierskich oraz nie ma świadomości odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów oraz podejmowanie decyzji
3,0Student rozumie różne aspekty tylko projektowania dróg, ale rozumie skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich, nie ma jednak świadomości odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji
3,5Student rozumie różne aspekty projektowania w sposób podstawowy i stara się zrozumieć skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich, ma podstawową świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji
4,0Student rozumie różne aspekty projektowania w sposób dobry i stara się zrozumieć skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich, ma także podstawową świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji
4,5Student rozumie różne aspekty projektowania w sposób dobry i rozumie skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich, ma także dobrą świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji
5,0Student rozumie bardzo dobrze różne aspekty projektowania i rozumie skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich, a także ma bardzo dobrą świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji