Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Budownictwo ogólne II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Budownictwo ogólne II
Specjalność Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Ogólnego
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Gil <Zofia.Gil@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP8 18 1,00,44zaliczenie
wykładyW8 9 2,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość zagadnień z budownictwa ogólnego oraz podstawowa umiejętnośc projektowania konstrukcji murowych i drewnianych więżb dachowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z tendencjami w projektowaniu architektoniczno - konstrukcyjnym w budownictwie mieszkaniowym i użyteczności publicznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt budynku murowanego w wybranym systemie - wykonanie niezbędnych w projekcie rysunków architektoniczno- budowlanych oraz obliczeń, tj. sprawdzenie nośności wybranych elementów konstrukcyjnych18
18
wykłady
T-W-1Systemy budowlane w budownictwie tradycyjnym udoskonalonym - systemy wznoszenia budynków z elementów silikatowych,keramzytobetonowych, betonowych z wypełniaczani organicznymi, gipsowych, styrobetonowych i innych4
T-W-2Systemy budownictwa drewnianego tradycyjnego i w lekkim szkielecie drewnianym2
T-W-3Nowoczesne rozwiązania konstrukcyjno- materiałowe stropów, stropodachów, konstrukcji przekryć dachowych2
T-W-4Doświadczenia z eksploatacji obiektów mieszkalnych i o specjalnym przeznaczeniu realizowanych w tachnologiach systemowych1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1wykonanie projektu - części rysunkowej7
A-P-2wykonanie projektu - części obliczeniowej5
A-P-3uczestnictwo w zajęciach18
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2praca własna studentów - poszerzenie wiadomości o podaną literaturę28
A-W-3przygotowanie referatu w formie multimedialnej8
A-W-4przygotowanie do zaliczenia15
A-W-5zaliczenie pisemne1
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny/ metody audiowizualne
M-2dyskusja
M-3prezentacje i praca studenta

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena umiejętności zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-2Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: ocena uzyskana z zaliczenia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/KBI/D08_W01
Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie. Zna normy , wytyczne techniczne stosowane w budownictwie oraz zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów budownictwa ogólnego
B_1A_W07, B_1A_W10, B_1A_W23T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-P-1M-1, M-3, M-2S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/KBI/D08_U01
Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności, dokonać zestawienia obciążeń działających na obiekty budowlane, dobrać materiały i wyroby budowlane. Ma umiejętność samokształcenia się
B_1A_U02, B_1A_U08, B_1A_U17, B_1A_U22T1A_U01, T1A_U05, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-P-1M-1, M-3, M-2S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/KBI/D08_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, ważności zachowania się w sposób profesjonalny oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólne realizowane zadania. Potrafi myśleć i działać w sposób profesjonalny
B_1A_K04, B_1A_K05, B_1A_K06T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06InzA_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-P-1M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/KBI/D08_W01
Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie. Zna normy , wytyczne techniczne stosowane w budownictwie oraz zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów budownictwa ogólnego
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym posiada wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie oraz w stopniu dostatecznym zna normy, wytyczne techniczne i zasady analizy, konstruoawania wybranych obiektów budowlanych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/KBI/D08_U01
Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności, dokonać zestawienia obciążeń działających na obiekty budowlane, dobrać materiały i wyroby budowlane. Ma umiejętność samokształcenia się
2,0
3,0Student potrafi rozwiązać niektóre podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu budownictwa ogólnego, dokonać zestawienia obciążeń dziąłających na obiekty budowlane, dobrać materiały i wyroby budowlane w stopniu dostatecznym. Ma umiejętność samokształcenia się
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/KBI/D08_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, ważności zachowania się w sposób profesjonalny oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólne realizowane zadania. Potrafi myśleć i działać w sposób profesjonalny
2,0
3,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i pracę w zespole, ważności zachowania się w sposób profesjonalny, umie myśleć i działać w sposób profesjonalny w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Neufert E., Podręcznik projektowania architektoniczno- budowlanego, Arkady, Warszawa, 2003
  2. Praca zbiorowa pod red. L. Lichołai, Budownictwo ogólne. Tom 3. Elementy budynków. Podstawy projektowania., Arkady, Warszawa, 2008
  3. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury, Rozporządzenie Ministra infrastrukury z dnia 12 kwietna 2002r w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie ( wraz z póżniejszymi nowelizacjami), 2002

Literatura dodatkowa

  1. Nożyński W., Przykłady obliczeń konstrukcji budowlanych z drewna., WSiP, Warszawa, 1994

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt budynku murowanego w wybranym systemie - wykonanie niezbędnych w projekcie rysunków architektoniczno- budowlanych oraz obliczeń, tj. sprawdzenie nośności wybranych elementów konstrukcyjnych18
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Systemy budowlane w budownictwie tradycyjnym udoskonalonym - systemy wznoszenia budynków z elementów silikatowych,keramzytobetonowych, betonowych z wypełniaczani organicznymi, gipsowych, styrobetonowych i innych4
T-W-2Systemy budownictwa drewnianego tradycyjnego i w lekkim szkielecie drewnianym2
T-W-3Nowoczesne rozwiązania konstrukcyjno- materiałowe stropów, stropodachów, konstrukcji przekryć dachowych2
T-W-4Doświadczenia z eksploatacji obiektów mieszkalnych i o specjalnym przeznaczeniu realizowanych w tachnologiach systemowych1
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1wykonanie projektu - części rysunkowej7
A-P-2wykonanie projektu - części obliczeniowej5
A-P-3uczestnictwo w zajęciach18
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2praca własna studentów - poszerzenie wiadomości o podaną literaturę28
A-W-3przygotowanie referatu w formie multimedialnej8
A-W-4przygotowanie do zaliczenia15
A-W-5zaliczenie pisemne1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/KBI/D08_W01Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie. Zna normy , wytyczne techniczne stosowane w budownictwie oraz zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów budownictwa ogólnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
B_1A_W10Zna zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów budownictwa ogólnego, przemysłowego, komunikacyjnego i wodnego
B_1A_W23Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z tendencjami w projektowaniu architektoniczno - konstrukcyjnym w budownictwie mieszkaniowym i użyteczności publicznej.
Treści programoweT-W-1Systemy budowlane w budownictwie tradycyjnym udoskonalonym - systemy wznoszenia budynków z elementów silikatowych,keramzytobetonowych, betonowych z wypełniaczani organicznymi, gipsowych, styrobetonowych i innych
T-W-2Systemy budownictwa drewnianego tradycyjnego i w lekkim szkielecie drewnianym
T-W-4Doświadczenia z eksploatacji obiektów mieszkalnych i o specjalnym przeznaczeniu realizowanych w tachnologiach systemowych
T-W-3Nowoczesne rozwiązania konstrukcyjno- materiałowe stropów, stropodachów, konstrukcji przekryć dachowych
T-P-1Projekt budynku murowanego w wybranym systemie - wykonanie niezbędnych w projekcie rysunków architektoniczno- budowlanych oraz obliczeń, tj. sprawdzenie nośności wybranych elementów konstrukcyjnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny/ metody audiowizualne
M-3prezentacje i praca studenta
M-2dyskusja
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena uzyskana z zaliczenia
S-1Ocena formująca: ocena umiejętności zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-2Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym posiada wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie oraz w stopniu dostatecznym zna normy, wytyczne techniczne i zasady analizy, konstruoawania wybranych obiektów budowlanych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/KBI/D08_U01Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności, dokonać zestawienia obciążeń działających na obiekty budowlane, dobrać materiały i wyroby budowlane. Ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U02Potrafi dokonać zestawienia obciążeń działających na obiekty budowlane
B_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
B_1A_U17Potrafi dokonać doboru materiałów i wyrobów budowlanych
B_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z tendencjami w projektowaniu architektoniczno - konstrukcyjnym w budownictwie mieszkaniowym i użyteczności publicznej.
Treści programoweT-W-1Systemy budowlane w budownictwie tradycyjnym udoskonalonym - systemy wznoszenia budynków z elementów silikatowych,keramzytobetonowych, betonowych z wypełniaczani organicznymi, gipsowych, styrobetonowych i innych
T-W-2Systemy budownictwa drewnianego tradycyjnego i w lekkim szkielecie drewnianym
T-W-4Doświadczenia z eksploatacji obiektów mieszkalnych i o specjalnym przeznaczeniu realizowanych w tachnologiach systemowych
T-W-3Nowoczesne rozwiązania konstrukcyjno- materiałowe stropów, stropodachów, konstrukcji przekryć dachowych
T-P-1Projekt budynku murowanego w wybranym systemie - wykonanie niezbędnych w projekcie rysunków architektoniczno- budowlanych oraz obliczeń, tj. sprawdzenie nośności wybranych elementów konstrukcyjnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny/ metody audiowizualne
M-3prezentacje i praca studenta
M-2dyskusja
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena uzyskana z zaliczenia
S-1Ocena formująca: ocena umiejętności zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-2Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rozwiązać niektóre podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu budownictwa ogólnego, dokonać zestawienia obciążeń dziąłających na obiekty budowlane, dobrać materiały i wyroby budowlane w stopniu dostatecznym. Ma umiejętność samokształcenia się
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/KBI/D08_K01Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, ważności zachowania się w sposób profesjonalny oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólne realizowane zadania. Potrafi myśleć i działać w sposób profesjonalny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
B_1A_K05Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
B_1A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z tendencjami w projektowaniu architektoniczno - konstrukcyjnym w budownictwie mieszkaniowym i użyteczności publicznej.
Treści programoweT-W-1Systemy budowlane w budownictwie tradycyjnym udoskonalonym - systemy wznoszenia budynków z elementów silikatowych,keramzytobetonowych, betonowych z wypełniaczani organicznymi, gipsowych, styrobetonowych i innych
T-W-2Systemy budownictwa drewnianego tradycyjnego i w lekkim szkielecie drewnianym
T-W-4Doświadczenia z eksploatacji obiektów mieszkalnych i o specjalnym przeznaczeniu realizowanych w tachnologiach systemowych
T-W-3Nowoczesne rozwiązania konstrukcyjno- materiałowe stropów, stropodachów, konstrukcji przekryć dachowych
T-P-1Projekt budynku murowanego w wybranym systemie - wykonanie niezbędnych w projekcie rysunków architektoniczno- budowlanych oraz obliczeń, tj. sprawdzenie nośności wybranych elementów konstrukcyjnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny/ metody audiowizualne
M-3prezentacje i praca studenta
M-2dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena umiejętności zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-2Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i pracę w zespole, ważności zachowania się w sposób profesjonalny, umie myśleć i działać w sposób profesjonalny w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0