Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Wytrzymałość materiałów-1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wytrzymałość materiałów-1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Szewczyk <Piotr.Szewczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Larysa Gawkowska <Larysa.Gawkowska@zut.edu.pl>, Agata Maryniak <Agata.Maryniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 9 1,70,41zaliczenie
wykładyW2 18 1,30,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1fizyka, matematyka, mechanika ogólna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami oraz założeniami w wytrzymałości materiałów
C-2Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił przekrojowych i sporządzania ich wykresów w układach statycznie wyznacalnych
C-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania charakterystyk geometrycznych przekrojów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie: zasady zaliczania przedmiotu, literatura, konsultacje. Wykresy MTN w belkach prostych. Zastosowanie zależności różniczkowych do sporządzania wykresów sił przekrojowych2
T-A-2Wykresy MTN dla belek ciągłych przegubowych - Grebera1
T-A-3Wykresy MTN dla ram statycznie wyznaczalnych2
T-A-4Wyznaczanie położenia osi głównych centralnych i momentów bezwładności względem tych osi dla figur płaskich oraz przekrojów składających się z kształtowników walcowanych1
T-A-5Kolokwium 3x13
9
wykłady
T-W-1Wiadomości wstępne. Podstawowe założenia wytrzymałości materiałów1
T-W-2Definicje sił przekrojowych. Zależności różniczkowe między siłami przekrojowymi1
T-W-3Wykresy sił przekrojowych dla belek prostych2
T-W-4Belki ciągłe przegubowe - Gerbera. Wykresy sił przekrojowych dla belek Gerbera4
T-W-5Ramy statycznie wyznaczalne. Wykresy sił przekrojowych dla ram4
T-W-6Charakterystyki geometryczne figur płaskich: moment statyczny figury względem osi, momenty bezwładnosci względem osi6
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach9
A-A-2Teoretyczne przygotowanie do ćwiczeń10
A-A-3Samodzielne rozwiązywanie zadań20
A-A-4Przygotowanie do kolokwiów12
51
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Studia literaturowe i bieżące utrwalanie poznanego materiału10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
A-W-4Egzamin3
39

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/04-1_W01
Zna zasady sporządzania wykresów sił przekrojowych
B_1A_W04, B_1A_W06T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-3, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2
B_1A_N1/C/04-1_W02
Zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centralnych oraz momentów bezwładności względem tych osi dla figur płaskich
B_1A_W04T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-3T-W-6, T-A-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/04-1_U01
Umie wyznaczyć siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych
B_1A_U04T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-3, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2
B_1A_N1/C/04-1_U02
Umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla figur płaskich i przekrojów składających się z kształtowników walcowanych oraz obliczać momenty bezwładności względem tych osi
B_1A_U04T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07C-3T-W-6, T-A-4M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/04-1_W01
Zna zasady sporządzania wykresów sił przekrojowych
2,0
3,0zna zasady sporządzania wykresów sił przekrojowych
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_N1/C/04-1_W02
Zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centralnych oraz momentów bezwładności względem tych osi dla figur płaskich
2,0
3,0zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centralnych oraz obliczania momentów bezwładności względem tych osi
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/04-1_U01
Umie wyznaczyć siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych
2,0
3,0umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych, lecz popełnia drobne błędy merytoryczne i rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_N1/C/04-1_U02
Umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla figur płaskich i przekrojów składających się z kształtowników walcowanych oraz obliczać momenty bezwładności względem tych osi
2,0
3,0umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla figur płaskich i przekrojów składających się z kształtowników walcowanych, popełnia nieliczne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Cywiński Z., Mechanika budwli w zadaniach, PWN, Warszawa, 2008
  2. Dyląg z., Jakubowicz A., Orłoś Z., Wytrzymałośc materiałów, WNT, Warszawa, 2014
  3. Gawkowska L., Wytrzymałość materiałów, przykłady obliczeń, Wydawnictwo uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2010, IV
  4. Grabowski J., Iwanczewska A., Zbiór zadań z wytrzymałości materiałów, OW PW, Warszawa, 2006, VII
  5. Jastrzębski P., Mutermilch J., Orłowski W., Wytrzymałośc materiałów, Arkady, Warszawa, 1986
  6. Niezgodziński M., Niezgodziński T., Zadania z wytrzymałości materialów, WNT, Warszawa, 2014
  7. Orłowski W., Słowański L., Wytrzymałośc materiałów. Przykłady obliczeń, Arkady, Warszawa, 1978

Literatura dodatkowa

  1. Jakubowicz A., Orłoś Z., Wytrzymałość materiałów, PWN, Warszawa, 1978
  2. Chudzikiewicz A., Statyka budowli, PWN, Warszawa, 1976

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie: zasady zaliczania przedmiotu, literatura, konsultacje. Wykresy MTN w belkach prostych. Zastosowanie zależności różniczkowych do sporządzania wykresów sił przekrojowych2
T-A-2Wykresy MTN dla belek ciągłych przegubowych - Grebera1
T-A-3Wykresy MTN dla ram statycznie wyznaczalnych2
T-A-4Wyznaczanie położenia osi głównych centralnych i momentów bezwładności względem tych osi dla figur płaskich oraz przekrojów składających się z kształtowników walcowanych1
T-A-5Kolokwium 3x13
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości wstępne. Podstawowe założenia wytrzymałości materiałów1
T-W-2Definicje sił przekrojowych. Zależności różniczkowe między siłami przekrojowymi1
T-W-3Wykresy sił przekrojowych dla belek prostych2
T-W-4Belki ciągłe przegubowe - Gerbera. Wykresy sił przekrojowych dla belek Gerbera4
T-W-5Ramy statycznie wyznaczalne. Wykresy sił przekrojowych dla ram4
T-W-6Charakterystyki geometryczne figur płaskich: moment statyczny figury względem osi, momenty bezwładnosci względem osi6
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach9
A-A-2Teoretyczne przygotowanie do ćwiczeń10
A-A-3Samodzielne rozwiązywanie zadań20
A-A-4Przygotowanie do kolokwiów12
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Studia literaturowe i bieżące utrwalanie poznanego materiału10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
A-W-4Egzamin3
39
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/C/04-1_W01Zna zasady sporządzania wykresów sił przekrojowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W04Ma wiedzę z mechaniki ogólnej i wytrzymałości materiałów
B_1A_W06Zna zasady mechaniki budowli i analizy konstrukcji prętowych w zakresie statyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił przekrojowych i sporządzania ich wykresów w układach statycznie wyznacalnych
C-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami oraz założeniami w wytrzymałości materiałów
Treści programoweT-W-1Wiadomości wstępne. Podstawowe założenia wytrzymałości materiałów
T-W-2Definicje sił przekrojowych. Zależności różniczkowe między siłami przekrojowymi
T-W-3Wykresy sił przekrojowych dla belek prostych
T-W-4Belki ciągłe przegubowe - Gerbera. Wykresy sił przekrojowych dla belek Gerbera
T-W-5Ramy statycznie wyznaczalne. Wykresy sił przekrojowych dla ram
T-A-2Wykresy MTN dla belek ciągłych przegubowych - Grebera
T-A-3Wykresy MTN dla ram statycznie wyznaczalnych
T-A-1Wprowadzenie: zasady zaliczania przedmiotu, literatura, konsultacje. Wykresy MTN w belkach prostych. Zastosowanie zależności różniczkowych do sporządzania wykresów sił przekrojowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna zasady sporządzania wykresów sił przekrojowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/C/04-1_W02Zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centralnych oraz momentów bezwładności względem tych osi dla figur płaskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W04Ma wiedzę z mechaniki ogólnej i wytrzymałości materiałów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania charakterystyk geometrycznych przekrojów
Treści programoweT-W-6Charakterystyki geometryczne figur płaskich: moment statyczny figury względem osi, momenty bezwładnosci względem osi
T-A-4Wyznaczanie położenia osi głównych centralnych i momentów bezwładności względem tych osi dla figur płaskich oraz przekrojów składających się z kształtowników walcowanych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centralnych oraz obliczania momentów bezwładności względem tych osi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/C/04-1_U01Umie wyznaczyć siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U04Potrafi wykonać analizę statyczną konstrukcji prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych, określić stan naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji oraz je zwymiarować
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił przekrojowych i sporządzania ich wykresów w układach statycznie wyznacalnych
Treści programoweT-W-2Definicje sił przekrojowych. Zależności różniczkowe między siłami przekrojowymi
T-W-3Wykresy sił przekrojowych dla belek prostych
T-W-4Belki ciągłe przegubowe - Gerbera. Wykresy sił przekrojowych dla belek Gerbera
T-W-5Ramy statycznie wyznaczalne. Wykresy sił przekrojowych dla ram
T-A-2Wykresy MTN dla belek ciągłych przegubowych - Grebera
T-A-3Wykresy MTN dla ram statycznie wyznaczalnych
T-A-1Wprowadzenie: zasady zaliczania przedmiotu, literatura, konsultacje. Wykresy MTN w belkach prostych. Zastosowanie zależności różniczkowych do sporządzania wykresów sił przekrojowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych, lecz popełnia drobne błędy merytoryczne i rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/C/04-1_U02Umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla figur płaskich i przekrojów składających się z kształtowników walcowanych oraz obliczać momenty bezwładności względem tych osi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U04Potrafi wykonać analizę statyczną konstrukcji prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych, określić stan naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji oraz je zwymiarować
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania charakterystyk geometrycznych przekrojów
Treści programoweT-W-6Charakterystyki geometryczne figur płaskich: moment statyczny figury względem osi, momenty bezwładnosci względem osi
T-A-4Wyznaczanie położenia osi głównych centralnych i momentów bezwładności względem tych osi dla figur płaskich oraz przekrojów składających się z kształtowników walcowanych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla figur płaskich i przekrojów składających się z kształtowników walcowanych, popełnia nieliczne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0