Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S3)

Sylabus przedmiotu Urbanistyka i planowanie przestrzenne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Urbanistyka i planowanie przestrzenne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Waldemar Marzęcki <Waldemar.Marzecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Czekiel-Świtalska <Elzbieta.Czekiel-Switalska@zut.edu.pl>, Waldemar Marzęcki <Waldemar.Marzecki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminariaS3 20 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończone studia 2 stopnia lub jednolite magisterskie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności poprawnego analizowanie struktur zurbanizowanych
C-2Opanowanie współczesnych metod badania przestrzeni urbanistycznych
C-3Uzyskanie niezbędnej wiedzy z zakresu planowania przestrzennego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Czasoprzestrzeń w urbanistyce2
T-S-2Ulice, place i dominanty - metody analizy kompozycji urbanistycznej6
T-S-3Fotograficzne metody analizy przestrzeni miejskiej2
T-S-4Struktury funkcjonalno-przestrzenne zespołów miejskich2
T-S-5Sylwety miejskie2
T-S-6Kolokwium zaliczeniowe1
T-S-7Podstawy prawne planowania przestrzennego1
T-S-8Skutki prawne uchwalenia miejscowego prawa przestrzennego1
T-S-9Planowanie przestrzenne w Polsce1
T-S-10Miejscowe planowanie przestrzenne w świetle nowych uwarunkowań prawnych1
T-S-11Egzamin pisemny1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1Prezentacje tematyczne przygotowane przez studentów1
A-S-2Uczestnictwo w seminariach17
A-S-3Praca własna40
A-S-4Udział w Kolokwium1
A-S-5Udział w egzaminie1
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład
M-2Prezentacja
M-3Dyskusja
M-4Wycieczki tematyczne
M-5Samodzielne przygotowywanie wystąpień
M-6Studiowanie materiałów źródłowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych samodzielnie prezentacji
S-2Ocena formująca: Ocena z kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_3A_S3/C-05_W01
Przyswojenie wiedzy z dziedziny urbanistyki i planowania przestrzennego
AU_3A_W02, AU_3A_W03C-1, C-2, C-3T-S-1, T-S-2, T-S-3, T-S-4, T-S-5, T-S-7, T-S-8, T-S-9, T-S-10, T-S-11, T-S-6M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_3A_S3/C-05_U01
Student powinien potrafić samodzielnie formułować własne wytyczne projektowe dotyczące zasad prawidłowego kształtowania przestrzeni miejskiej oraz planowania przestrzennego.
AU_3A_U03, AU_3A_U05, AU_3A_U09, AU_3A_U10C-1, C-2, C-3T-S-1, T-S-2, T-S-3, T-S-4, T-S-5, T-S-7, T-S-8, T-S-9, T-S-10, T-S-11, T-S-6M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_3A_S3/C-05_K01
Student zdobędzie umiejętność stosowania wiedzy urbanistyki i planowania przestrzennego w praktyce zawodowej i naukowej.
AU_3A_K01, AU_3A_K02C-1, C-2, C-3T-S-1, T-S-2, T-S-3, T-S-4, T-S-5, T-S-7, T-S-8, T-S-9, T-S-10, T-S-11, T-S-6M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_3A_S3/C-05_W01
Przyswojenie wiedzy z dziedziny urbanistyki i planowania przestrzennego
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym przyswoił wiedzę z zakresu urbanistyki i planowania przestrzennego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_3A_S3/C-05_U01
Student powinien potrafić samodzielnie formułować własne wytyczne projektowe dotyczące zasad prawidłowego kształtowania przestrzeni miejskiej oraz planowania przestrzennego.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym przyswoił umiejętności praktyczne z zakresu urbanistyki i planowania przestrzennego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_3A_S3/C-05_K01
Student zdobędzie umiejętność stosowania wiedzy urbanistyki i planowania przestrzennego w praktyce zawodowej i naukowej.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu urbanistyki i planowania przestrzennego w praktyce zawodowej i nauce.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kevin Lynch, Obraz miasta, Archivolta, Kraków, 2011, 9788393111800
  2. Jan Gehl, Miasta dla ludzi, RAM, Warszawa, 2014, 9788392861041
  3. Jan Maciej Chmielewski, Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2001, 978-83-7207-907-7
  4. Aleksander Wallis, Socjologia przestrzeni, Niezależna Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 1990
  5. Wejchert J., Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Warszawa, 1984
  6. Karwińska Anna, Gospodarka przestrzenna: uwarunkowania społeczno-kulturowe, PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Jan Gehl, Życie między budynkami, RAM Sp. z o. o., 2013

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Czasoprzestrzeń w urbanistyce2
T-S-2Ulice, place i dominanty - metody analizy kompozycji urbanistycznej6
T-S-3Fotograficzne metody analizy przestrzeni miejskiej2
T-S-4Struktury funkcjonalno-przestrzenne zespołów miejskich2
T-S-5Sylwety miejskie2
T-S-6Kolokwium zaliczeniowe1
T-S-7Podstawy prawne planowania przestrzennego1
T-S-8Skutki prawne uchwalenia miejscowego prawa przestrzennego1
T-S-9Planowanie przestrzenne w Polsce1
T-S-10Miejscowe planowanie przestrzenne w świetle nowych uwarunkowań prawnych1
T-S-11Egzamin pisemny1
20

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Prezentacje tematyczne przygotowane przez studentów1
A-S-2Uczestnictwo w seminariach17
A-S-3Praca własna40
A-S-4Udział w Kolokwium1
A-S-5Udział w egzaminie1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_3A_S3/C-05_W01Przyswojenie wiedzy z dziedziny urbanistyki i planowania przestrzennego
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAU_3A_W02Ma zaawansowaną wiedzę o charakterze szczególowym odpowiadającą prowadzonym badaniom naukowym w obszarze nauk technicznych i studiowanej dyscyplinie, obejmującej najnowsze osiągnięcia nauki
AU_3A_W03Ma wiedzę w zakresie metodyki prowadzenia badań naukowych oraz prawnych i etycznych aspektów ich prowadzenia
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności poprawnego analizowanie struktur zurbanizowanych
C-2Opanowanie współczesnych metod badania przestrzeni urbanistycznych
C-3Uzyskanie niezbędnej wiedzy z zakresu planowania przestrzennego
Treści programoweT-S-1Czasoprzestrzeń w urbanistyce
T-S-2Ulice, place i dominanty - metody analizy kompozycji urbanistycznej
T-S-3Fotograficzne metody analizy przestrzeni miejskiej
T-S-4Struktury funkcjonalno-przestrzenne zespołów miejskich
T-S-5Sylwety miejskie
T-S-7Podstawy prawne planowania przestrzennego
T-S-8Skutki prawne uchwalenia miejscowego prawa przestrzennego
T-S-9Planowanie przestrzenne w Polsce
T-S-10Miejscowe planowanie przestrzenne w świetle nowych uwarunkowań prawnych
T-S-11Egzamin pisemny
T-S-6Kolokwium zaliczeniowe
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-2Prezentacja
M-3Dyskusja
M-4Wycieczki tematyczne
M-5Samodzielne przygotowywanie wystąpień
M-6Studiowanie materiałów źródłowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych samodzielnie prezentacji
S-2Ocena formująca: Ocena z kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym przyswoił wiedzę z zakresu urbanistyki i planowania przestrzennego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_3A_S3/C-05_U01Student powinien potrafić samodzielnie formułować własne wytyczne projektowe dotyczące zasad prawidłowego kształtowania przestrzeni miejskiej oraz planowania przestrzennego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAU_3A_U03Potrafi okreslić kierunki samokształcenia się niezbędne do realizacji celów badawczych
AU_3A_U05Potrafi dokumentować wyniki prac badawczych oraz opracowywać publikacje naukowe z respektowaniem zasad poszanowania praw autorskich
AU_3A_U09Nabywa umiejętności formułowania celów i tez naukowych oraz interpretacji wyników badań na podstawie istniejącego stanu wiedzy
AU_3A_U10Potrafi ocenić mozliwość wykorzystania w praktyce wyników badań
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności poprawnego analizowanie struktur zurbanizowanych
C-2Opanowanie współczesnych metod badania przestrzeni urbanistycznych
C-3Uzyskanie niezbędnej wiedzy z zakresu planowania przestrzennego
Treści programoweT-S-1Czasoprzestrzeń w urbanistyce
T-S-2Ulice, place i dominanty - metody analizy kompozycji urbanistycznej
T-S-3Fotograficzne metody analizy przestrzeni miejskiej
T-S-4Struktury funkcjonalno-przestrzenne zespołów miejskich
T-S-5Sylwety miejskie
T-S-7Podstawy prawne planowania przestrzennego
T-S-8Skutki prawne uchwalenia miejscowego prawa przestrzennego
T-S-9Planowanie przestrzenne w Polsce
T-S-10Miejscowe planowanie przestrzenne w świetle nowych uwarunkowań prawnych
T-S-11Egzamin pisemny
T-S-6Kolokwium zaliczeniowe
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-2Prezentacja
M-3Dyskusja
M-4Wycieczki tematyczne
M-5Samodzielne przygotowywanie wystąpień
M-6Studiowanie materiałów źródłowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych samodzielnie prezentacji
S-2Ocena formująca: Ocena z kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym przyswoił umiejętności praktyczne z zakresu urbanistyki i planowania przestrzennego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_3A_S3/C-05_K01Student zdobędzie umiejętność stosowania wiedzy urbanistyki i planowania przestrzennego w praktyce zawodowej i naukowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAU_3A_K01Zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju zawodowego
AU_3A_K02Przejawia inicjatywę w poszukiwaniu nowych idei w badaniach naukowych oraz innowacyjnych rozwiązań z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności poprawnego analizowanie struktur zurbanizowanych
C-2Opanowanie współczesnych metod badania przestrzeni urbanistycznych
C-3Uzyskanie niezbędnej wiedzy z zakresu planowania przestrzennego
Treści programoweT-S-1Czasoprzestrzeń w urbanistyce
T-S-2Ulice, place i dominanty - metody analizy kompozycji urbanistycznej
T-S-3Fotograficzne metody analizy przestrzeni miejskiej
T-S-4Struktury funkcjonalno-przestrzenne zespołów miejskich
T-S-5Sylwety miejskie
T-S-7Podstawy prawne planowania przestrzennego
T-S-8Skutki prawne uchwalenia miejscowego prawa przestrzennego
T-S-9Planowanie przestrzenne w Polsce
T-S-10Miejscowe planowanie przestrzenne w świetle nowych uwarunkowań prawnych
T-S-11Egzamin pisemny
T-S-6Kolokwium zaliczeniowe
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-2Prezentacja
M-3Dyskusja
M-4Wycieczki tematyczne
M-5Samodzielne przygotowywanie wystąpień
M-6Studiowanie materiałów źródłowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych samodzielnie prezentacji
S-2Ocena formująca: Ocena z kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu urbanistyki i planowania przestrzennego w praktyce zawodowej i nauce.
3,5
4,0
4,5
5,0