Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S3)

Sylabus przedmiotu Techniki mowy i emisja głosu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Techniki mowy i emisja głosu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iwona Wiśniewska-Salamon <Iwona.Wisniewska-Salamon@zut.edu.pl>, Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>, Zbigniew Zychowicz <Zbigniew.Zychowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 4 0,50,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 4 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Sprawnie działający słuch, wzrok i mowa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z anatomii, fizjologii i patologii narzadu głosu, mowy i słuchu.
C-2Zdobycie wiedzy na temat prawidłowego operowania głosem (emisja głosu).
C-3Poznanie technik oddechowych. Analiza zjawiska rezonansu. Praca nad prawidłową artykulacją i dykcją. Poznanie podstawowych zasad higieny głosu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Utrwalenie prawidłowego oddechu w mowie i śpiewie. Doskonalenie umiejętności prawidłowego mówienia (ćwiczenia nad prawidłową artykulacją i dykcją).2
T-A-2Patologie głosu i zaburzenia narządu artykulacyjnego (wstępna diagnoza oraz zastosowanie indywidualnych ćwiczen profilaktyczno-rehabilitacyjnych). Zalecenia i zasady dotyczące prawidłowej emisji i higieny głosu -wskazania chroniące przed przeciążeniem głosu.2
4
wykłady
T-W-1Podstawowe wiadomości o budowie i funkcjonowaniu narządu mowy i słuchu.2
T-W-2Emisja głosu czyli wiedza o powstawaniu głosu (w oparciu o pracę płuc, krtani, wiazadeł głosowych, nasady i przepony).2
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach4
A-A-2Praca indywidualna i grupowa.8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia3
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajeciach4
A-W-2Praca indywidualna i grupowa - cwiczenia w domu4
A-W-3Przygotowanie do egzaminu7
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody praktyczne : pokaz, ćwiczenia laboratoryjne m. in : ćwiczenia dykcyjne - artykulacyjne, gimnastyka rozluźniająca mięśnie w celu osiągnięcia właściwej i swobodnej postawy, gimnastyka twarzy i szyi służąca osiągnięciu właściwej sprawnosci narządów artykulacyjnych.
M-2Metody eksponujące : udział w sztuce teatralnej, pokaz połączony z przeżyciem, prezentacja grupowa.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawnosc mowy, dykcja
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_3A_S3/A-05_W01
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawidłowego posługiwania sie głosem.
AU_3A_W05C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_3A_S3/A-05_U01
Student posiada umiejętność pracy w zespole, potrafi odpowiedzialnie przygotować się sam do prezentacji indywidualnych i grupowych.
AU_3A_U04C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_3A_S3/A-05_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowan, odpowiedzialności za pracę własną i współpracę w grupie.
AU_3A_K05C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_3A_S3/A-05_W01
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawidłowego posługiwania sie głosem.
2,0
3,0Wykazuje podstawy wiedzy z zakresu prawidłowego posługiwania sie głosem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_3A_S3/A-05_U01
Student posiada umiejętność pracy w zespole, potrafi odpowiedzialnie przygotować się sam do prezentacji indywidualnych i grupowych.
2,0
3,0Posiada podstawowe umiejetności pracy w zespole, potrafi odpowiedzialnie przygotować sie sam do prezentacji indywidualnych i grupowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_3A_S3/A-05_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowan, odpowiedzialności za pracę własną i współpracę w grupie.
2,0
3,0Wykazuje podstawową swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za pracę własną i współpracę w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dolecka M., Zabawy z językiem polskim. Od słowa do rozmowy., Warszawa, 1999
  2. Gawęda K., Łazewski J., Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa, 1996
  3. Toczyńska B., Dykcja, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Lubaś W., Urbańczyk S., Słownik poprawnej wymowy polskiej, Kraków-Katowice, 1994
  2. Doroszewski W. (red.), Słownik poprawnej polszczyzny, PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Utrwalenie prawidłowego oddechu w mowie i śpiewie. Doskonalenie umiejętności prawidłowego mówienia (ćwiczenia nad prawidłową artykulacją i dykcją).2
T-A-2Patologie głosu i zaburzenia narządu artykulacyjnego (wstępna diagnoza oraz zastosowanie indywidualnych ćwiczen profilaktyczno-rehabilitacyjnych). Zalecenia i zasady dotyczące prawidłowej emisji i higieny głosu -wskazania chroniące przed przeciążeniem głosu.2
4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe wiadomości o budowie i funkcjonowaniu narządu mowy i słuchu.2
T-W-2Emisja głosu czyli wiedza o powstawaniu głosu (w oparciu o pracę płuc, krtani, wiazadeł głosowych, nasady i przepony).2
4

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach4
A-A-2Praca indywidualna i grupowa.8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajeciach4
A-W-2Praca indywidualna i grupowa - cwiczenia w domu4
A-W-3Przygotowanie do egzaminu7
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_3A_S3/A-05_W01Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawidłowego posługiwania sie głosem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAU_3A_W05Ma podstawową wiedzę w zakresie dydaktyki i metod nauczania w szkole wyższej, przygotowującą do wykonywania zawodu nauczyciela akademickiego, a także wiedzę o nowoczesnych technologiach kształcenia studentów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z anatomii, fizjologii i patologii narzadu głosu, mowy i słuchu.
C-2Zdobycie wiedzy na temat prawidłowego operowania głosem (emisja głosu).
C-3Poznanie technik oddechowych. Analiza zjawiska rezonansu. Praca nad prawidłową artykulacją i dykcją. Poznanie podstawowych zasad higieny głosu.
Treści programoweT-W-1Podstawowe wiadomości o budowie i funkcjonowaniu narządu mowy i słuchu.
T-W-2Emisja głosu czyli wiedza o powstawaniu głosu (w oparciu o pracę płuc, krtani, wiazadeł głosowych, nasady i przepony).
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne : pokaz, ćwiczenia laboratoryjne m. in : ćwiczenia dykcyjne - artykulacyjne, gimnastyka rozluźniająca mięśnie w celu osiągnięcia właściwej i swobodnej postawy, gimnastyka twarzy i szyi służąca osiągnięciu właściwej sprawnosci narządów artykulacyjnych.
M-2Metody eksponujące : udział w sztuce teatralnej, pokaz połączony z przeżyciem, prezentacja grupowa.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawnosc mowy, dykcja
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykazuje podstawy wiedzy z zakresu prawidłowego posługiwania sie głosem.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_3A_S3/A-05_U01Student posiada umiejętność pracy w zespole, potrafi odpowiedzialnie przygotować się sam do prezentacji indywidualnych i grupowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAU_3A_U04Nabywa umiejętności prowadzenia zajęć dydaktycznych w szkole wyższej z wykorzystaniem najnowszych technologii kształcenia
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z anatomii, fizjologii i patologii narzadu głosu, mowy i słuchu.
C-2Zdobycie wiedzy na temat prawidłowego operowania głosem (emisja głosu).
C-3Poznanie technik oddechowych. Analiza zjawiska rezonansu. Praca nad prawidłową artykulacją i dykcją. Poznanie podstawowych zasad higieny głosu.
Treści programoweT-W-1Podstawowe wiadomości o budowie i funkcjonowaniu narządu mowy i słuchu.
T-W-2Emisja głosu czyli wiedza o powstawaniu głosu (w oparciu o pracę płuc, krtani, wiazadeł głosowych, nasady i przepony).
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne : pokaz, ćwiczenia laboratoryjne m. in : ćwiczenia dykcyjne - artykulacyjne, gimnastyka rozluźniająca mięśnie w celu osiągnięcia właściwej i swobodnej postawy, gimnastyka twarzy i szyi służąca osiągnięciu właściwej sprawnosci narządów artykulacyjnych.
M-2Metody eksponujące : udział w sztuce teatralnej, pokaz połączony z przeżyciem, prezentacja grupowa.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawnosc mowy, dykcja
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada podstawowe umiejetności pracy w zespole, potrafi odpowiedzialnie przygotować sie sam do prezentacji indywidualnych i grupowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_3A_S3/A-05_K01Student ma świadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowan, odpowiedzialności za pracę własną i współpracę w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAU_3A_K05Uzyskuje kompetencje społeczne odnoszące się do działalności naukowo-badawczej oraz roli uczonego w społeczeństwie
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z anatomii, fizjologii i patologii narzadu głosu, mowy i słuchu.
C-2Zdobycie wiedzy na temat prawidłowego operowania głosem (emisja głosu).
C-3Poznanie technik oddechowych. Analiza zjawiska rezonansu. Praca nad prawidłową artykulacją i dykcją. Poznanie podstawowych zasad higieny głosu.
Treści programoweT-W-1Podstawowe wiadomości o budowie i funkcjonowaniu narządu mowy i słuchu.
T-W-2Emisja głosu czyli wiedza o powstawaniu głosu (w oparciu o pracę płuc, krtani, wiazadeł głosowych, nasady i przepony).
T-A-1Utrwalenie prawidłowego oddechu w mowie i śpiewie. Doskonalenie umiejętności prawidłowego mówienia (ćwiczenia nad prawidłową artykulacją i dykcją).
T-A-2Patologie głosu i zaburzenia narządu artykulacyjnego (wstępna diagnoza oraz zastosowanie indywidualnych ćwiczen profilaktyczno-rehabilitacyjnych). Zalecenia i zasady dotyczące prawidłowej emisji i higieny głosu -wskazania chroniące przed przeciążeniem głosu.
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne : pokaz, ćwiczenia laboratoryjne m. in : ćwiczenia dykcyjne - artykulacyjne, gimnastyka rozluźniająca mięśnie w celu osiągnięcia właściwej i swobodnej postawy, gimnastyka twarzy i szyi służąca osiągnięciu właściwej sprawnosci narządów artykulacyjnych.
M-2Metody eksponujące : udział w sztuce teatralnej, pokaz połączony z przeżyciem, prezentacja grupowa.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawnosc mowy, dykcja
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykazuje podstawową swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za pracę własną i współpracę w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0