Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S2)

Sylabus przedmiotu Planowanie przestrzenne i regionalne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Planowanie przestrzenne i regionalne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Lechosław Czernik <lechoslaw.czernik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Helena Freino <Helena.Freino@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 60 3,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zaliczone projektowanie urbanistyczne sem. 1

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabywanie umiejętności i kompetencji w zakresie rozumienia problemów planowania regionalnego i sporządzania planów zagospodarowania przestrzennego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Uwarunkowania egzogeniczne (powiązania funkcjonalno-przestrzenne i przyrodnicze z otoczeniem).12
T-P-2Analiza uwarunkowań endogenicznych (wewnętrznych) Synteza dokonana na podstawie dostarczonych materiałów i uzyskanych własnych informacji.12
T-P-3Analizy strategiczne.12
T-P-4Koncepcja rozwoju przestzrennego w oparciu o dokonane analizy.20
T-P-5Prezentacja multimedialna4
60
wykłady
T-W-1Tematyka wykładów obejmuje genezę i podstawowe elementy struktury planów w skali regionalnej na tle zasad oraz uwarunkowań planowania i gospodarki przestrzennej, organizacji i funkcjonowania systemu planowania przestrzennego w Polsce (z uwzględnieniem specyfiki transgranicznej). Bloki tematyczne wykładów: System planowania przestrzennego w Polsce – umocowanie prawne systemu planowania i zarządzania. Procedury sporządzania projektów dokumentów planistycznych KPZK, WPZP, SUiKZP. Planowanie regionalne w ujęciu metodycznym – układ podmiotowy w procesie polityki rozwoju regionalnego, funkcje planowania regionalnego, dokumenty planistyczne w skali regionalnej, operacjonalizacja planowania regionalnego. Postępowanie nadzorcze w procedurze sporządzania dokumentów planistycznych. Programy pomocy regionalnej Unii Europejskiej. Strategie realizacji polityki przestrzennej. Specyfika i predyspozycje rozwoju regionu Zachodniopomorskiego i ich odzwierciedlanie w koncepcjach planistycznych. Specyfika regionu nadmorskiego w planowaniu przestrzennym. Specyfika transgraniczna Województwa Zachodniopomorskiego. Metropolizacja jako proces dynamicznego rozwoju systemu osadniczego. Załozenia polityki przestrzennej Unii Europejskiej w regionalnych relacjach. Transgraniczny Region Metropolitalny Szczecina Innowacyjne regiony procesie kształtowania przestrzeni europejskiej – konkurencyjność, marketing.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach60
A-P-2Przygotowanie do zajęć30
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2uczestnictwo w egzaminie3
A-W-3Przygotowanie do egzaminu12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady zawierające zagadnienia planowania regionalnego, seminaria pozwalające na konstruktywne ujęcie problematyki zakresu warsztatów, warsztaty projektowe obejmujące analizy istniejącego zagospodarowania przestrzennego oraz aktualnych trendów rozwoju przestrzennego i gospodarczego województwa ze szczególnym uwzględnieniem wybranych obszarów problemowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie następuje poprzez publiczną prezentację pracy a następnie złożenie do oceny następujących opracowań: część tekstową obejmującą materiały wejściowe i źródłowe, analizy strategiczne, scenariusze rozwojowe i opis koncepcji, oraz część graficzną obejmującą uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne rozwoju przestrzennego danego obszaru, graficzne przedstawienie scenariuszów rozwojowych oraz koncepcji rozwoju przestrzennego wybranego obszaru problemowego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_2A_B-IV/2_W14
Nabywa wiedzę obejmująca podstawowe elementy struktury planów w skali regionalnej na tle zasad oraz uwarunkowań planowania i gospodarki przestrzennej, organizacji i funkcjonowania systemu planowania przestrzennego w Polsce (z uwzględnieniem specyfiki transgranicznej).
A_2A_W14, A_2A_W10, A_2A_W19T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08InzA2_W02, InzA2_W03C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_2A_B-IV/2_U01
Nabywanie umiejętności i kompetencji w zakresie rozumienia problemów planowania regionalnego i sporządzania planów zagospodarowania przestrzennego.
A_2A_U06, A_2A_U03, A_2A_U08, A_2A_U11, A_2A_U13, A_2A_U16T2A_U03, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U11, T2A_U13, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U07C-1T-P-4, T-P-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_2A_B-IV/2_K03
Opracowane koncepcje zagospodarowania przestrzennego wybranego obszaaru zawierają istotne rozwiazania w zakresie ochrony środowiska i jego znaczenia dla zrównoważonego rozwoju oraz rozwiązania w zakresie zachowania ciągłości kulturowej i tożsamości.
A_2A_K01, A_2A_K05, A_2A_K02T2A_K01, T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-P-3, T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_2A_B-IV/2_W14
Nabywa wiedzę obejmująca podstawowe elementy struktury planów w skali regionalnej na tle zasad oraz uwarunkowań planowania i gospodarki przestrzennej, organizacji i funkcjonowania systemu planowania przestrzennego w Polsce (z uwzględnieniem specyfiki transgranicznej).
2,0
3,0Dostateczny poziom wiedzy dotyczący sporządzania analiz egzogenicznych i endogenicznych, strategicznych w zakresie opracowania koncepcji zzagospodarowania przestrzennego wybranego obszaru przy zastosowaniu metody scenariuszowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_2A_B-IV/2_U01
Nabywanie umiejętności i kompetencji w zakresie rozumienia problemów planowania regionalnego i sporządzania planów zagospodarowania przestrzennego.
2,0
3,0Opracowanie koncepcji rozwoju przestrzennego wybranego obszaru problemowego w oparciu o poprawnie wykonane analizy uwarunkowań egzogenicznych i endogenicznych, oraz analizę potencjału rozwojowego obszaru i scenariusze rozwojowe.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_2A_B-IV/2_K03
Opracowane koncepcje zagospodarowania przestrzennego wybranego obszaaru zawierają istotne rozwiazania w zakresie ochrony środowiska i jego znaczenia dla zrównoważonego rozwoju oraz rozwiązania w zakresie zachowania ciągłości kulturowej i tożsamości.
2,0
3,0Opracowanie koncepcji rozwoju przestrzennego wybranego obszaru problemowego w oparciu o poprawnie wykonane analizy uwarunkowań egzogenicznych i endogenicznych, oraz analizę potencjału rozwojowego obszaru i scenariusze rozwojowe uwzględniające podstawowe aspekty zrównoważonego rozwoju i możliwej partycypacji społecznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Domański R., Podstawy planowania przestrzennego, PWN, Warszawa;, 1989
  2. Gorzelak G, Polska polityka regionalna wobec zróżnicowań polskiej przestrzeni, „Studia Regionalne i Lokalne” z. 4, Warszawa, 2004
  3. Jałowiecki B., Metropolie, WSFiZ, Białystok, 1999
  4. Wysocka E., Plany zagospodarowania przestrzennego województw. Poradnik metodyczny, IPGK, Warszawa, 2000
  5. RBGPWZ, Plan zagospodarowania przestrzennego województwa Zachodniopomorskiego, RBGPWZ, Szczecin, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Olechnicka A., Szanse regionów peryferyjnych w gospodarce informacyjnej, Scholar, Warszawa, 2003
  2. Ciok S., Uwarunkowania rozwoju przestrzennego Polski wynikające z sąsiedztwa z Republiką Federalną Niemiec, Instytut Geografii i Rozwoju Regionalnego, Uniwersytet Wrocławski 2008;, Wrocław, 2011
  3. Czernik L., Regionalne strategie zrównoważonego rozwoju obszarów transgranicznych Pomorza Zachodniego”;, Urbanistyka r.3; Akapit-DTP;, Warszawa, 1998
  4. Krajowa strategia rozwoju regionalnego 2010-2020:regiony, miasta, obszary wiejskie, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa, 2009

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Uwarunkowania egzogeniczne (powiązania funkcjonalno-przestrzenne i przyrodnicze z otoczeniem).12
T-P-2Analiza uwarunkowań endogenicznych (wewnętrznych) Synteza dokonana na podstawie dostarczonych materiałów i uzyskanych własnych informacji.12
T-P-3Analizy strategiczne.12
T-P-4Koncepcja rozwoju przestzrennego w oparciu o dokonane analizy.20
T-P-5Prezentacja multimedialna4
60

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Tematyka wykładów obejmuje genezę i podstawowe elementy struktury planów w skali regionalnej na tle zasad oraz uwarunkowań planowania i gospodarki przestrzennej, organizacji i funkcjonowania systemu planowania przestrzennego w Polsce (z uwzględnieniem specyfiki transgranicznej). Bloki tematyczne wykładów: System planowania przestrzennego w Polsce – umocowanie prawne systemu planowania i zarządzania. Procedury sporządzania projektów dokumentów planistycznych KPZK, WPZP, SUiKZP. Planowanie regionalne w ujęciu metodycznym – układ podmiotowy w procesie polityki rozwoju regionalnego, funkcje planowania regionalnego, dokumenty planistyczne w skali regionalnej, operacjonalizacja planowania regionalnego. Postępowanie nadzorcze w procedurze sporządzania dokumentów planistycznych. Programy pomocy regionalnej Unii Europejskiej. Strategie realizacji polityki przestrzennej. Specyfika i predyspozycje rozwoju regionu Zachodniopomorskiego i ich odzwierciedlanie w koncepcjach planistycznych. Specyfika regionu nadmorskiego w planowaniu przestrzennym. Specyfika transgraniczna Województwa Zachodniopomorskiego. Metropolizacja jako proces dynamicznego rozwoju systemu osadniczego. Załozenia polityki przestrzennej Unii Europejskiej w regionalnych relacjach. Transgraniczny Region Metropolitalny Szczecina Innowacyjne regiony procesie kształtowania przestrzeni europejskiej – konkurencyjność, marketing.15
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach60
A-P-2Przygotowanie do zajęć30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2uczestnictwo w egzaminie3
A-W-3Przygotowanie do egzaminu12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_2A_B-IV/2_W14Nabywa wiedzę obejmująca podstawowe elementy struktury planów w skali regionalnej na tle zasad oraz uwarunkowań planowania i gospodarki przestrzennej, organizacji i funkcjonowania systemu planowania przestrzennego w Polsce (z uwzględnieniem specyfiki transgranicznej).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_2A_W14zna metodykę projektowania i planowania, w tym metody komputerowe i informatyczne
A_2A_W10w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykony-wania zadań projektowych i planistycznych zna obo-wiązujący system planowania w Polsce, jego uwa-runkowania prawne i proces tworzenia miejscowego prawa przestrzennego
A_2A_W19zna ideę zrównoważonego rozwoju i realizuje ją na polu architektury i urbanistyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Nabywanie umiejętności i kompetencji w zakresie rozumienia problemów planowania regionalnego i sporządzania planów zagospodarowania przestrzennego.
Treści programoweT-W-1Tematyka wykładów obejmuje genezę i podstawowe elementy struktury planów w skali regionalnej na tle zasad oraz uwarunkowań planowania i gospodarki przestrzennej, organizacji i funkcjonowania systemu planowania przestrzennego w Polsce (z uwzględnieniem specyfiki transgranicznej). Bloki tematyczne wykładów: System planowania przestrzennego w Polsce – umocowanie prawne systemu planowania i zarządzania. Procedury sporządzania projektów dokumentów planistycznych KPZK, WPZP, SUiKZP. Planowanie regionalne w ujęciu metodycznym – układ podmiotowy w procesie polityki rozwoju regionalnego, funkcje planowania regionalnego, dokumenty planistyczne w skali regionalnej, operacjonalizacja planowania regionalnego. Postępowanie nadzorcze w procedurze sporządzania dokumentów planistycznych. Programy pomocy regionalnej Unii Europejskiej. Strategie realizacji polityki przestrzennej. Specyfika i predyspozycje rozwoju regionu Zachodniopomorskiego i ich odzwierciedlanie w koncepcjach planistycznych. Specyfika regionu nadmorskiego w planowaniu przestrzennym. Specyfika transgraniczna Województwa Zachodniopomorskiego. Metropolizacja jako proces dynamicznego rozwoju systemu osadniczego. Załozenia polityki przestrzennej Unii Europejskiej w regionalnych relacjach. Transgraniczny Region Metropolitalny Szczecina Innowacyjne regiony procesie kształtowania przestrzeni europejskiej – konkurencyjność, marketing.
Metody nauczaniaM-1Wykłady zawierające zagadnienia planowania regionalnego, seminaria pozwalające na konstruktywne ujęcie problematyki zakresu warsztatów, warsztaty projektowe obejmujące analizy istniejącego zagospodarowania przestrzennego oraz aktualnych trendów rozwoju przestrzennego i gospodarczego województwa ze szczególnym uwzględnieniem wybranych obszarów problemowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie następuje poprzez publiczną prezentację pracy a następnie złożenie do oceny następujących opracowań: część tekstową obejmującą materiały wejściowe i źródłowe, analizy strategiczne, scenariusze rozwojowe i opis koncepcji, oraz część graficzną obejmującą uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne rozwoju przestrzennego danego obszaru, graficzne przedstawienie scenariuszów rozwojowych oraz koncepcji rozwoju przestrzennego wybranego obszaru problemowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Dostateczny poziom wiedzy dotyczący sporządzania analiz egzogenicznych i endogenicznych, strategicznych w zakresie opracowania koncepcji zzagospodarowania przestrzennego wybranego obszaru przy zastosowaniu metody scenariuszowej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_2A_B-IV/2_U01Nabywanie umiejętności i kompetencji w zakresie rozumienia problemów planowania regionalnego i sporządzania planów zagospodarowania przestrzennego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_2A_U06w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji
A_2A_U03potrafi dostosować metodę do zadania projektowego lub planistycznego, eksperymentuje, korzysta z oprogramowania komputerowego
A_2A_U08potrafi aranżować reprezentacyjną przestrzeń miej-ską, większe założenia przestrzenne i krajobrazowe
A_2A_U11potrafi projektować zespoły osadnicze o złożonej funkcji i dużej skali
A_2A_U13w projektowaniu i planowaniu trafnie odczytuje związki funkcjonalne i formalne w przestrzeni, har-monijnie włącza autorskie rozwiązania w istniejące struktury
A_2A_U16potrafi opracować dokumentację projektową i planistyczną różnych rodzajów, także powykonawczą, orzeczenia techniczne itp.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U13ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Nabywanie umiejętności i kompetencji w zakresie rozumienia problemów planowania regionalnego i sporządzania planów zagospodarowania przestrzennego.
Treści programoweT-P-4Koncepcja rozwoju przestzrennego w oparciu o dokonane analizy.
T-P-5Prezentacja multimedialna
Metody nauczaniaM-1Wykłady zawierające zagadnienia planowania regionalnego, seminaria pozwalające na konstruktywne ujęcie problematyki zakresu warsztatów, warsztaty projektowe obejmujące analizy istniejącego zagospodarowania przestrzennego oraz aktualnych trendów rozwoju przestrzennego i gospodarczego województwa ze szczególnym uwzględnieniem wybranych obszarów problemowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie następuje poprzez publiczną prezentację pracy a następnie złożenie do oceny następujących opracowań: część tekstową obejmującą materiały wejściowe i źródłowe, analizy strategiczne, scenariusze rozwojowe i opis koncepcji, oraz część graficzną obejmującą uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne rozwoju przestrzennego danego obszaru, graficzne przedstawienie scenariuszów rozwojowych oraz koncepcji rozwoju przestrzennego wybranego obszaru problemowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opracowanie koncepcji rozwoju przestrzennego wybranego obszaru problemowego w oparciu o poprawnie wykonane analizy uwarunkowań egzogenicznych i endogenicznych, oraz analizę potencjału rozwojowego obszaru i scenariusze rozwojowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_2A_B-IV/2_K03Opracowane koncepcje zagospodarowania przestrzennego wybranego obszaaru zawierają istotne rozwiazania w zakresie ochrony środowiska i jego znaczenia dla zrównoważonego rozwoju oraz rozwiązania w zakresie zachowania ciągłości kulturowej i tożsamości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_2A_K01rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi zorganizować proces uczenia się i motywuje do niego współpracowników
A_2A_K05jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym, także szerszym, złożonym ze specjalistów z odległych dziedzin
A_2A_K02rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Nabywanie umiejętności i kompetencji w zakresie rozumienia problemów planowania regionalnego i sporządzania planów zagospodarowania przestrzennego.
Treści programoweT-P-3Analizy strategiczne.
T-W-1Tematyka wykładów obejmuje genezę i podstawowe elementy struktury planów w skali regionalnej na tle zasad oraz uwarunkowań planowania i gospodarki przestrzennej, organizacji i funkcjonowania systemu planowania przestrzennego w Polsce (z uwzględnieniem specyfiki transgranicznej). Bloki tematyczne wykładów: System planowania przestrzennego w Polsce – umocowanie prawne systemu planowania i zarządzania. Procedury sporządzania projektów dokumentów planistycznych KPZK, WPZP, SUiKZP. Planowanie regionalne w ujęciu metodycznym – układ podmiotowy w procesie polityki rozwoju regionalnego, funkcje planowania regionalnego, dokumenty planistyczne w skali regionalnej, operacjonalizacja planowania regionalnego. Postępowanie nadzorcze w procedurze sporządzania dokumentów planistycznych. Programy pomocy regionalnej Unii Europejskiej. Strategie realizacji polityki przestrzennej. Specyfika i predyspozycje rozwoju regionu Zachodniopomorskiego i ich odzwierciedlanie w koncepcjach planistycznych. Specyfika regionu nadmorskiego w planowaniu przestrzennym. Specyfika transgraniczna Województwa Zachodniopomorskiego. Metropolizacja jako proces dynamicznego rozwoju systemu osadniczego. Załozenia polityki przestrzennej Unii Europejskiej w regionalnych relacjach. Transgraniczny Region Metropolitalny Szczecina Innowacyjne regiony procesie kształtowania przestrzeni europejskiej – konkurencyjność, marketing.
Metody nauczaniaM-1Wykłady zawierające zagadnienia planowania regionalnego, seminaria pozwalające na konstruktywne ujęcie problematyki zakresu warsztatów, warsztaty projektowe obejmujące analizy istniejącego zagospodarowania przestrzennego oraz aktualnych trendów rozwoju przestrzennego i gospodarczego województwa ze szczególnym uwzględnieniem wybranych obszarów problemowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie następuje poprzez publiczną prezentację pracy a następnie złożenie do oceny następujących opracowań: część tekstową obejmującą materiały wejściowe i źródłowe, analizy strategiczne, scenariusze rozwojowe i opis koncepcji, oraz część graficzną obejmującą uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne rozwoju przestrzennego danego obszaru, graficzne przedstawienie scenariuszów rozwojowych oraz koncepcji rozwoju przestrzennego wybranego obszaru problemowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opracowanie koncepcji rozwoju przestrzennego wybranego obszaru problemowego w oparciu o poprawnie wykonane analizy uwarunkowań egzogenicznych i endogenicznych, oraz analizę potencjału rozwojowego obszaru i scenariusze rozwojowe uwzględniające podstawowe aspekty zrównoważonego rozwoju i możliwej partycypacji społecznej.
3,5
4,0
4,5
5,0